Dopravní politika
Členové SZVAD se sešli 10. prosince 2024. Nejdůležitějším bodem programu členské schůze bylo informování k probíhajícímu jednání o Kolektivní smlouvě vyššího stupně s Odborovým svazem dopravy. Tako kolektivní smlouva je závazná pro zaměstnavatele sdružené ve SZVAD a jejich zaměstnance a pro všechny odborové organizace sdružené v Odborovém svazu dopravy působící u těchto zaměstnavatelů.
Jednání SZVAD se zúčastnili také pracovníci Ministerstva dopravy, mluvilo se tedy o Cenovém výměru MF ČR na rok 2025, kompenzacích slev, poptávkové dopravě, možnostech financování z modernizačního fondu a aktuálně řešených problémech v Bruselu. Za objednatele linkové dopravy byli přítomni zástupci Středočeského kraje, IDSK a ROPID. Po náročném procesu výběrových řízeních na nové autobusové dopravce a provozu podle nových smluv od 1. prosince 2024, je v roce 2025 připraveno téměř 40 projektů, které mají zkvalitnit veřejnou dopravu pro cestující. Ke zhodnocení prvních dnů, kdy vyjeli nově dopravci ve 35 oblastech podle nových jízdních řádů a standardů, uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar: „ Chtěl bych poděkovat všem dopravcům za náročné předrealizační období, které před 1. prosincem proběhlo. Po několika dnech provozu evidujeme nízkou, jen asi 1% závadovost. Vyskytly se problémy s orientací některých řidičů na nových trasách, které se daly očekávat a předpokládáme, že se co nejdříve zlepší. Bohužel jsme již vůči některým dopravcům uplatnili i sankce. Celkově však považujeme takto rozsáhlou změnu v linkové autobusové dopravě na celém území Středočeského kraje a částečně i v Praze a s dosahem do sousedních krajů za úspěšnou .“ " V roce 2025 nás čekají další projekty. K těm náročnějším bude patřit zahájení pilotního provozu vodíkových autobusů na Mníšecku na konci roku. Dále připravujeme 38 projektů, které mají zvýšit kvalitu a zatraktivnit veřejnou dopravu pro cestující. Například půjde o rozšíření linek s možností nástupu do vozidel všemi dveřmi, s tím je spojené zvýšení počtu revizorů ve vozidlech, abychom zabránili jízdám na černo a únikům tržeb. Co se týká jízdného, nezavedeme v tomto roce výhradně bezhotovostní platby, protože chceme umožnit nákup jízdenky v hotovosti u řidiče lidem, kteří nemají chytré technologie, ale hledáme řešení, jak „pokladny“ u řidičů eliminovat. V průběhu roku bychom chtěli ve Středočeském kraji přistoupit k úpravám tarifů. “ Zápis z jednání SZVAD 10.12.2024 (jen pro oprávněné uživatele).
Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Touto smlouvou bude zajištěn provoz městské hromadné dopravy v Praze na období od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2047. Nová smlouva plynule naváže na tu stávající s platností do konce letošního roku. Délka trvání 22,5 roku byla zvolena s ohledem na mimořádně velké investice do nových infrastrukturních projektů jako je nová linka metra D, nové tramvajové a trolejbusové tratě či nákup nových zejména bezemisních vozidel. Po dobu trvání objedná Praha téměř 4,6 tisíc vozových km.
Provozování pražské MHD svěří Hlavní město Praha svému vnitřnímu provozovateli napřímo, což je obvyklým způsobem smluvního zajištění s městskými dopravními podniky, a je plně v souladu s evropskou legislativou. Smlouva obsahuje vyhrazené změny, které je nutné realizovat pro naplnění dlouhodobé koncepce veřejné dopravy, a dává Praze možnost pružně reagovat na měnící se potřeby města. Dlouhodobá smlouva také umožňuje kontinuitu fungování a zaručuje udržení vysoké kvality pražské MHD. Zároveň v ní ale nechybí potřebné kontrolní mechanismy a zakotvení DPP v rámci systému Pražské integrované dopravy. Záměr uzavřít smlouvu na provoz MHD přímým zadáním vnitřnímu provozovateli schválila Rada hl. m. Prahy již v roce 2022, aby bylo možné učinit všechny přípravné kroky k uzavření smlouvy do začátku roku 2025. Nová smlouva s DPP, kterou jménem Hl. m. Prahy uzavírá organizace ROPID, vychází v mnoha ohledech ze stávající smlouvy. „ Zajistili jsme pokračování moderní, ekologické a efektivní MHD na více než dvě dekády dopředu! Nová smlouva nám umožní pokračovat ve velkých infrastrukturních projektech jako je metro D, tramvajový okruh, nové trolejbusové tratě, nebo v nákupu moderních bezemisních vozidel. Praha má druhou nejlepší MHD na světě a my neustále pracujeme na tom, abychom ji posunuli ještě o kus dál. Nové linky, moderní vozy, inteligentní systémy – to vše nás přiblíží k první příčce ,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. Smlouva počítá samozřejmě i s kompenzací rostoucích nákladů například vlivem inflace, růstu personálních nákladů či cen energií. „ Aby provoz mohl fungovat, musí mít funkční infrastrukturu a adekvátní vozový park. A protože přecházíme stále intenzivněji na ekologické dopravní prostředky, které mají delší dobu návratnosti a vyšší pořizovací náklady, je potřeba uzavírat tomu odpovídající smlouvy. Dává to jistotu dopravci, že po něm tu službu bude město chtít, a městu, že ji bude mít kde objednat a jak zafinancovat, “ vysvětluje Zdeněk Kovářík, radní pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání. Předpokládaná hodnota smlouvy v nákladech v cenách roku 2025 za 22,5 roku činí 664 mld. Kč, při započítání všech předpokládaných opcí a přiměřeného zisku (ten je určen především na obnovovací investice) je hodnota smlouvy 984 mld. Kč. Město však zaplatí jen kompenzaci, čili tyto náklady budou sníženy o tržby z jízdného a ostatní výnosy. Celkem bude za 22,5 roku objednáno 4 587 171 tisíc vozových km. Důležitou součástí smlouvy jsou také Standardy kvality PID, které definují kvalitu poskytované služby pro jednotlivé druhy dopravy – aktuálně je připravována nová verze standardů pro metro a chystá se i nový standard stanic metra a zastávek povrchové dopravy. DPP se také zavazuje implementovat výsledky projektu Čitelná Praha, jakožto komplexního informačního a navigačního systému s dopadem hlavně na vzhled a vybavení stanic metra i zastávek povrchové dopravy. Upřesněn je také systém kontroly a sankcí v případě neplnění smluvních povinností. Nová smlouva je vyústěním intenzivní práce expertního týmu složeného z odborníků z DPP a ROPID a právníků z advokátních kanceláří Havel & Partners; Němec, Bláha & Navrátilová a advokátní kanceláře Portos. Odborné posudky ekonomického charakteru zajistil Deloitte Advisory. „ Připravit smlouvu s takovým finančním objemem, rozsahem vyhrazených změn a investic pro tak dlouhé období nebyl snadný úkol a strávili jsme na tom s kolegy stovky hodin práce a náročných vyjednávání. Musím však ocenit konstruktivní přístup a profesionalitu všech zúčastněných, zejména při tvrdých vyjednáváních o ekonomice i vzájemných kompetencích ,“ uvádí vedoucí týmu pro přípravu nové smlouvy, ekonomická náměstkyně ROPID Miroslava Staňková. Co je nového oproti stávající smlouvě Na základě zkušeností s pandemií koronaviru je v nové smlouvě více pamatováno na nutnost flexibilně reagovat na mimořádné překážky a vnější vlivy. Popsány jsou nově také postupy ohledně investic, financování obnovy vozového parku ekologicky čistými vozidly i podmínky pro využití dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy jiných dopravců. Nová smlouva dává možnost v souladu s evropskou legislativou o otevírání trhu soutěžit až 5 % výkonů každý rok (nejdříve od roku 2027), nejvíce však 15 % z nasmlouvaného objemu autobusové dopravy. V této souvislosti smlouva obsahuje i ochranu investic například na pořízená bezemisní vozidla a související infrastrukturu. „Praha získává novou smlouvou vyšší kontrolu nad plněním objednávky veřejné dopravy, ale i jednotlivých systémových služeb potřebných pro fungování PID, které bude i nadále pro všechny dopravce PID na území Prahy zajišťovat DPP. Konkrétně jde třeba o prodej a distribuci jízdních dokladů, přepravní kontrolu nebo informování cestujících. DPP se nově zavazuje poskytovat ROPIDu potřebná a kvalitnější on-line data, například o aktuálních polohách vozidel, počtech cestujících či prodaných jízdenkách, která chceme využívat pro další zlepšování služeb cestující veřejnosti ,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík. TZ ROPID
ČESMAD se snaží odvrátit irský návrh, aby i u příležitostné dopravy dopravce odpovídal v rámci tzv. práv cestujících například za zpoždění. Zájezdová/příležitostná doprava je zcela jiná, než linková doprava, kdy dopravce uzavírá smlouvu přímo s cestujícím. Nedává smysl ani logiku, aby u zájezdu dopravce odpovídal každému cestujícímu, když smlouva musí být uzavřena mezi dopravcem a organizátorem zájezdu. Turisté ve většině případů ani netuší, který dopravce je na zájezd veze.
Rada navrhla, aby se rozšířila oblast působnosti článku 2 Nařízení Evropského Parlamentu a rady č. 181/2011, o právech cestujících v autobusové a autokarové dopravě, i na příležitostnou dopravu. Příležitostná osobní doprava je zatím celkem logicky z velké části vyloučena z oblasti působnosti nařízení EU č. 181/2011, s výjimkou zvláštních ustanovení o cenové diskriminaci, odškodnění za smrt, zranění, ztrátu nebo poškození zavazadel, pomoci při nehodách a odškodnění za poškozené vybavení pro mobilitu. " Nevidíme žádný důvod je rozšiřovat dál, protože cestující v příležitostné dopravě má primárně smlouvu s organizátorem zájezdu a ne s dopravcem. Dopravce samozřejmě odpovídá ze smlouvy tomuto organizátorovi. Kromě rozšíření odpovědnosti dopravce by ale potenciálně hrozily konflikty mezi právy cestujících v multimodální dopravě a právy cestujících v příležitostné dopravě, která bude součástí multimodálních cest. Tyto služby by čelily povinnostem vyplývajícím z právních předpisů o právech jak multimodální dopravy, tak podle nařízení (EU) č. 181/2011. Služby příležitostné dopravy jsou obvykle součástí cestovních balíčků, které se již řídí právem EU směrnice 2015/2302, nebo jsou předmětem zvláštních smluv mezi zákazníkem a provozovatelem, které jsou přizpůsobeny jeho konkrétním potřebám ," uvedl Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Zdroj: Sdružení ČESMAD BOHEMIA Na zasedání Unie silniční dopravy IRU 8. listopadu 2024 byl do Prezidia IRU zvolen generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.
V úterý 10. prosince 2024 se v letošním roce naposledy sejdou na jednání členské firmy nově vzniklého Svazu, který zastupuje dopravce provozující veřejnou linkovou autobusovou dopravu.
Ve Středočeském kraji a v Praze vyjedou nově vysoutěžení autobusoví dopravci podle uzavřených desetiletých smluv už 1. prosince 2024. Na jednání 10. prosince se zástupci Středočeského kraje, IDSK a ROPID bude tedy příležitost k prvnímu zhodnocení, ale také k diskuzi o záměrech objednatelů do budoucnosti. Předvánočního setkání se zúčastní také hosté z Ministerstva dopravy, Magistrátu hlavního města Prahy a Asociace krajů. Členové SZVAD budou informováni o stavu vyjednání o kolektivních smlouvách, kterých se SZVAD účastní. Pozvánka na členskou schůzi 10.12.2024
Ve dnech 17. až 18. září 2024 se uskutečnila valná hromada Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF) v nádherném prostředí Hotelu Studánka u Rychnova nad Kněžnou. Kromě obvyklých témat byla tentokrát na pořadu jednání zásadní otázka dalšího směřovaní asociace, která měla k datu jednání celkem 24 členských firem zaměřených převážně na poskytování služeb v autobusové a nákladní dopravě, autoopravárenství a logistice.
Díky dlouholetému prezidentovi asociace Ing. Jaroslavu Hanákovi měly členské firmy vždy zajištěný nenahraditelný informační servis a prostřednictvím Svazu průmyslu a dopravy pak i potřebný kontakt na všechny důležité orgány státní správy. Doba se však mění a přináší nové úkoly a výzvy – proto se dominantním tématem v posledních letech pro ADSSF stala oblast linkové autobusové dopravy a s ní související soutěže na zajištění dopravní obslužnosti v závazku veřejné služby. ADSSF po celou dobu své existence komunikovala a spolupracovala s partnerskými spolky a sdruženími, ať již to byla „sesterská“ středočeská asociace (ADSSS), sdružení ČESMAD Bohemia nebo Svaz dopravy. I některé z těchto spolků však v současné době procházejí obdobím, kdy řeší své další směřování, a tak se na předchozích valných hromadách diskutovala i možnost případného spojení s některým z uvedených subjektů – pro takovou možnost se však členové ADSSF nerozhodli a na zářijové valné hromadě tak diskutovali otázku, zda pokračovat jako samostatný spolek pod hlavičkou ADSSF. Jednoznačným výsledkem hlasování všech přítomných zástupců na valné hromadě však bylo rozhodnutí o ukončení činnosti ADSSF k 31. 12. 2024. Znamená to ukončení jedné etapy výjimečné spolupráce, která fungovala téměř 33 let a pomohla svým členům překonat řadu složitých období v jejich podnikání. Svět okolo nás se mění a přináší nová témata k diskuzi zejména v rámci závazkové dopravy, ale i sociálního dialogu – v této oblasti by měl být důstojným pokračovatelem nově vzniklý Svaz zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě (SZVAD) , v oblasti nákladní dopravy pak jistě bude nadále důrazně hájit zájmy dopravních firem sdružení ČESMAD Bohemia – ostatně členství většiny členských firem ADSSF v některém ze dvou uvedených spolků naznačuje, že ať již majitelé, ředitelé nebo další zástupci těchto firem se nadále budou setkávat a řešit společně problémy, které je v jejich oborech podnikání trápí. Řada firem dnes prochází generační obměnou a nejinak tomu bylo i v rámci ADSSF – součástí našich společných setkání však kromě současného vedení členských firem vždy byli i zástupci té generace, která dokázala soukromé dopravní společnosti vybudovat v nelehké době po skončení státních podniků ČSAD. Je mi velkou ctí, že jsem se mohl s těmito lidmi v rámci ADSSF setkávat, neboť na rozdíl od řady jiných polistopadových podnikatelů nemysleli jen na osobní prospěch a dokázali své firmy úspěšně rozvíjet a předat v dobré kondici do rukou svých následovníků. Zároveň také věřím, že zůstane zachováno unikátní přátelství mezi zástupci členských firem ADSSF, kdy i přes to, že jsme byli často konkureni v rámci výběrových řízení v osobní i nákladní dopravě, dokázali jsme společně zasednout k jednacímu stolu a podělit se o své zkušenosti a poznatky z pracovního a někdy i osobního života. Ing. Richard Latislav 1. viceprezident ADSSF
Členové Svazu zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě (SZVAD) zvolili 12. září 2024 nové představenstvo a kontrolní komisi.
Svaz zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě, nástupce Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech (ADSSS) pokračuje s novým vedením: Představenstvo SZVAD: Daniel Adamka, prezident Pavel Hanák, člen představenstva Vladimír Kovář, člen představenstva Ludomír Landa, viceprezident Štěpán Ševčík, viceprezident Kontrolní komise SZVAD: Vladimír Homola, předseda Richard Latislav Martin Pípal Pan František Neterda se stal čestným prezidentem. Členy SZVAD je 21 firem. O změně ADSSS na SZVAD rozhodli členové 13. června 2024. Zápis z členské schůze SZVAD (jen pro členy).
Od 1. července 2024 se po 32 letech fungování mění Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech (ADSSS) na Svaz zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě (SZVAD). Jeho zájmy zůstávají podobné, hájit zájmy svých členů a podílet se na tvorbě právních předpisů souvisejících s podnikáním v silniční dopravě. Nově se působnost Svazu rozšíří i mimo Středočeský kraj a vzhledem k tomu, že celkem členské firmy zaměstnávají více než 3 700 řidičů, chce mít také větší vliv při kolektivním vyjednávání.
Transformaci ADSSS na svaz zaměstnavatelů schválila členská schůze 13. června 2024. Zároveň byly odsouhlaseny nové Stanovy a další administrativní opatření k přeměně. ADSSS vznikla už v roce 1992, kdy si dopravci ve Středočeském kraji po rozpadu původních podniků ČSAD začali uvědomovat potřebu vzájemné spolupráce. Po téměř třetině století je potřeba nový impulz. „ Chceme být mimo jiné sociálním partnerem při vyjednávání vyšší kolektivní smlouvy, protože naši členové zaměstnávají přes 3 700 řidičů autobusů ,“ shrnuje Daniel Adamka, prezident Svazu zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě, důvod změny původní dopravní asociace na svaz zaměstnavatelů a pokračuje: „ To je opravdu velká skupina zaměstnanců a jejich zaměstnavatelů. Potřeba a nutnost změnit dopravní asociaci na svaz zaměstnavatelů, se zvýšila ještě po nedávném podepsání memoranda k zajištění dopravní obslužnosti autobusovou dopravou v závazku veřejné služby .“ Poslání nového Svazu se nemění a jeho prioritou zůstává společné hájení profesních i dalších specifických potřeb členů. „ Budeme se dál iniciativně podílet na tvorbě právních předpisů, které působí na podnikání v silniční dopravě, což každodenně ovlivňuje naše fungování ,“ říká Daniel Adamka a uzavírá: „ Navazujeme na naši dlouhotrvající a dobrou vzájemnou spolupráci s ostatními sdruženími, které působí v silniční dopravě. Dál budeme také úzce spolupracovat například i s Ministerstvem dopravy, Středočeským krajem a hlavním městem Praha prostřednictvím jejich dopravních organizací IDSK a ROPID. Nově bychom rádi spolupracovali ještě s Asociací krajů, protože naše působnost se již neomezuje jen na střední Čechy, ale pokrývá většinu území České republiky. Jedním z cílů jsou pravidelná jednání s organizátory k problematice závazkové dopravy “. Stejně jako Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech, zůstává Svaz zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě nestátní dobrovolnou nepolitickou samosprávnou organizací sdružující zaměstnavatele a podnikatele v silniční dopravě v České republice. Letos se řady členů ADSSS rozrostly o nové dopravce - ZDAR, ČSAD AUTOBUSY České Budějovice a FTL - First Transport Lines. Nový Svaz tak má při svém vzniku 18 členských firem, které provozují více než 3 000 autobusů, které ujedou okolo 180 milionů kilometrů za rok. Na členské schůzi 13. a 14. června v Chateau Šanov se dále projednávaly připravované legislativní novinky, důsledky memoranda k problematice odměňování řidičů, dopravní obslužnost v PID a příprava na změny od 1. prosince 2024. To už i za účasti zástupců Ministerstva dopravy, ROPID, Hl.m.Prahy, IDSK a Středočeského kraje. Pozvání dopravců přijala také Krajská dopravní policie a diskutovalo se o kontrolách řidičů autobusů, nejčastějších přestupcích, jejich řešení a připravované změně, kdy Centrum služeb pro silniční dopravu nahradí Inspekce silniční dopravy s větší pravomocí. Jednání ADSSS podpořily a své produkty představily Iveco Bus, TEZAS servis a TELMAX. Zápis z jednání 13. a 14. června 2024 je pro oprávněné osoby k dispozici ZDE . Stanovy Svazu jsou ZDE.
Od 1. července 2024 musí zadavatelé v zadávacích dokumentacích veřejných zakázek uplatňovat nová pravidla. Dne 6. 6. 2024 bylo v Úředním věstníku EU uveřejněno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1610 ze dne 14. května 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2019/1242, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a začlenění povinností vykazovat údaje, a nařízení (EU) 2018/858 a zrušuje nařízení (EU) 2018/956 (dále jen „nařízení“).
V tomto nařízení je v novém čl. 3e stanovena povinnost pro veřejné zadavatele a zadavatele sektorových veřejných zakázek (dále jen „zadavatelé“) při zadávání veřejných zakázek na dodávky, jejichž předmětem je nákup, leasing, pronájem nebo splátkový prodej městských autobusů s nulovými emisemi a veřejných zakázek na veřejné služby, jejichž hlavním předmětem je používání takovýchto městských autobusů (dále jen „předmětné zakázky“) vycházet z ekonomicky nejvýhodnější nabídky, která zahrnuje nejlepší poměr mezi cenou a kvalitou. Dále musí zadavatelé u předmětných veřejných zakázek zahrnout do technických podmínek nebo stanovit jako kritérium kvality v rámci hodnocení nabídek alespoň 2 z následujících kritérií: a) podíl výrobků z nabídek s původem ze třetích zemí určený v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013. Toto kritérium se vztahuje pouze na výrobky z nabídek pocházejících ze zemí, které nejsou členy Dohody o vládních zakázkách a které s Unií neuzavřely dohodu o volném obchodu, včetně pravidel pro zadávání veřejných zakázek; b) stávající a odhadovaná dostupnost náhradních dílů nezbytných pro fungování zařízení, které je předmětem nabídky; c) závazek předkladatele nabídky, že případné změny v jeho dodavatelském řetězci během plnění zakázky neovlivní negativně plnění dané zakázky; d) osvědčení nebo dokumentace prokazující, že organizace dodavatelského řetězce předkladatele nabídky umožňuje tomuto předkladateli nabídky dodržet požadavek na bezpečnost dodávek; e) environmentální udržitelnost nad rámec minimálních požadavků stanovených v platných právních aktech Unie. Platí tedy, že jako technická podmínka či jako kritérium kvality v rámci hodnocení nabídek u předmětných veřejných zakázek musí být uplatněno alespoň jedno kritérium týkající se přínosu nabídky k bezpečnosti dodávek (tedy některé z kritérií a) až d)). Nad rámec výše uvedeného zadavatelé mohou používat v předmětných veřejných zakázkách i jiná kritéria. Jestliže se jako jedno z kritérií kvality použije přínos nabídky k bezpečnosti dodávek, přidělí se mu v rámci hodnocení váha 15 až 40 %. Zdroj: Portál veřejných zakázek MMR
EDR zaznamenává data o překročení předem definovaných událostí, například rychlosti, stavu brzdění, zásahů do řízení, které následně slouží ke zjišťování příčin dopravních nehod a nacházení a zavádění nových pokročilých bezpečnostních systémů ve vozidlech a na komunikácích. Povinné je od července pro osobní vozy a dodávky. Do ledna 2026 bude součástí homologací nových typů autobusů a nákladních vozidel.
EDR (Event Data Recorder) je zařízení nainstalované v dobře chráněném prostoru ve vozidle, které ukládá informace o vozidle v případě, že nastane předem definovaná událost. EDR musí být od července 2022 vybavena všechna nově homologovaná vozidla kategorie M1 a N1, tj. osobní automobily a dodávky, a od července 2024 pak všechna nově vyrobená vozidla kategorie M1 a N1 bez ohledu na datum uvedení na trh. Podle Evropské komise vyžaduje Nařízení o obecné bezpečnosti přijetí technických požadavků a zkušebních postupů týkajících se záznamů (zapisovačů) EDR také u autobusů (kategorie M2, M3) a nákladních automobilů (N2 a N3). Připravuje se proto změna Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích na schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémy, konstrukční části a samostatné technické celky určené pro tato vozidla, pokud jde o jejich obecnou bezpečnost a ochranu cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu. Technické požadavky v nových kategoriích budou platné od ledna 2026 pro nové typy vozidel a od 7. ledna 2029 pro všechna nová vozidla. Komise žádá o názor na připravovaná nová pravidla pro schvalování typu těžkých vozidel a samostatných technických celků. Feedback můžete poskytnout zde .
Těsně před začátkem turistické sezóny se mění některé podmínky pro řidiče v příležitostné osobní dopravě. Nová úprava nařízení (ES) 561/2006 může zjednodušit práci některým řidičům, ale také zpříjemnit dovolenou turistům. Úpravu pracovního režimu řidiče přináší nařízení EU 2024/1258 s účinností od 22. 5. 2024 . Jeho cílem je upravit rozdílně podmínky v nákladní a jednorázové příležitostné osobní dopravě z důvodu zvýšení kvality poskytovaných služeb v osobní dopravě a zajištění větší flexibility řidičů.
Změna ovlivní režim některých řidičů v zájezdové dopravě, ale i způsob provádění kontroly. Předně rozšířila možnosti využití odložení týdenního odpočinku až na 12 dnů také v čistě vnitrostátním režimu. Řidič může nastoupit na svůj denní odpočinek až o jednu hodinu později, za předpokladu, že jeho denní doba řízení nepřesáhla 7 hodin. To v praxi znamená, že předepsaný odpočinek v délce 9 nebo 11 hodin nemusí řidič stihnout vyčerpat do 24 hodin od skončení předchozího denního nebo týdenního odpočinku, ale stačí tuto podmínku splnit do 25 hodin. Odchylka je lehce komplikovaná, protože neumožňuje odložení odpočinku každý den. Pokud trvá jednorázová přeprava alespoň 6 dnů, je povolena jedna odchylka, pokud alespoň 8 dnů, pak mohou být odpočinky posunuty celkem dvakrát. Co se týče přestávek, zůstává maximální doba řízení bez přestávky nezměněná, stejně jako délka přestávky. Nově je ale možné v některých typech osobní dopravy rozdělit přestávku na 2 části, z nichž žádná nebude kratší než 15 minut. To znamená, že správně čerpaná přestávka je také 30 + 15 minut nebo například 20 + 25 minut. Malou komplikací pro řidiče a kontrolory je ale způsob prokazování splnění podmínek pro nově zavedené odchylky. Protože se změny netýkají osobní linkové dopravy, a některé ani běžných krátkodobých příležitostných přeprav, musí být druh dopravy při silniční kontrole jasně rozpoznatelný. Do té doby, než budou zavedeny změny ve funkci digitálních tachografů, kdy bude možné rozlišit linkovou a příležitostnou dopravu, přišla Evropská komise s náhradním řešením. Dočasně má mít řidič u sebe ve vozidle, pokud hodlá uplatňovat nové odchylky, jízdní listy (zelený formulář) nebo jejich kopie vztahující se ke všem takto provedeným přepravám, a to za tzv. kontrolované období 28 dnů, resp. 56 dnů. Jízdními listy se prokazuje nárok na odchylku také ve vnitrostátní dopravě, kde by se list jinak používat nemusel! Kopie lze předkládat také v elektronické podobě, popisuje Centrum služeb pro silniční dopravu.