ČESMAD se snaží odvrátit irský návrh, aby i u příležitostné dopravy dopravce odpovídal v rámci tzv. práv cestujících například za zpoždění. Zájezdová/příležitostná doprava je zcela jiná, než linková doprava, kdy dopravce uzavírá smlouvu přímo s cestujícím. Nedává smysl ani logiku, aby u zájezdu dopravce odpovídal každému cestujícímu, když smlouva musí být uzavřena mezi dopravcem a organizátorem zájezdu. Turisté ve většině případů ani netuší, který dopravce je na zájezd veze.
ČESMAD se snaží odvrátit irský návrh, aby i u příležitostné dopravy dopravce odpovídal v rámci tzv. práv cestujících například za zpoždění. Zájezdová/příležitostná doprava je zcela jiná, než linková doprava, kdy dopravce uzavírá smlouvu přímo s cestujícím. Nedává smysl ani logiku, aby u zájezdu dopravce odpovídal každému cestujícímu, když smlouva musí být uzavřena mezi dopravcem a organizátorem zájezdu. Turisté ve většině případů ani netuší, který dopravce je na zájezd veze.
Rada navrhla, aby se rozšířila oblast působnosti článku 2 Nařízení Evropského Parlamentu a rady č. 181/2011, o právech cestujících v autobusové a autokarové dopravě, i na příležitostnou dopravu. Příležitostná osobní doprava je zatím celkem logicky z velké části vyloučena z oblasti působnosti nařízení EU č. 181/2011, s výjimkou zvláštních ustanovení o cenové diskriminaci, odškodnění za smrt, zranění, ztrátu nebo poškození zavazadel, pomoci při nehodách a odškodnění za poškozené vybavení pro mobilitu.
"Nevidíme žádný důvod je rozšiřovat dál, protože cestující v příležitostné dopravě má primárně smlouvu s organizátorem zájezdu a ne s dopravcem. Dopravce samozřejmě odpovídá ze smlouvy tomuto organizátorovi. Kromě rozšíření odpovědnosti dopravce by ale potenciálně hrozily konflikty mezi právy cestujících v multimodální dopravě a právy cestujících v příležitostné dopravě, která bude součástí multimodálních cest. Tyto služby by čelily povinnostem vyplývajícím z právních předpisů o právech jak multimodální dopravy, tak podle nařízení (EU) č. 181/2011. Služby příležitostné dopravy jsou obvykle součástí cestovních balíčků, které se již řídí právem EU směrnice 2015/2302, nebo jsou předmětem zvláštních smluv mezi zákazníkem a provozovatelem, které jsou přizpůsobeny jeho konkrétním potřebám," uvedl Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.
Zdroj: Sdružení ČESMAD BOHEMIA