Co je nového ve Svazu zaměstnavatelů ve veřejné linkové autobusové dopravě

Členové SZVAD se sešli 10. prosince 2024. Nejdůležitějším bodem programu členské schůze bylo informování k probíhajícímu jednání o Kolektivní smlouvě vyššího stupně s Odborovým svazem dopravy. Tako kolektivní smlouva je závazná pro zaměstnavatele sdružené ve SZVAD a jejich zaměstnance a pro všechny odborové organizace sdružené v Odborovém svazu dopravy působící u těchto zaměstnavatelů.

 

Členové SZVAD se sešli 10. prosince 2024. Nejdůležitějším bodem programu členské schůze bylo informování k probíhajícímu jednání o Kolektivní smlouvě vyššího stupně s Odborovým svazem dopravy. Tako kolektivní smlouva je závazná pro zaměstnavatele sdružené ve SZVAD a jejich zaměstnance a pro všechny odborové organizace sdružené v Odborovém svazu dopravy působící u těchto zaměstnavatelů.

 

Jednání SZVAD se zúčastnili také pracovníci Ministerstva dopravy, mluvilo se tedy o Cenovém výměru MF ČR na rok 2025, kompenzacích slev, poptávkové dopravě, možnostech financování z modernizačního fondu a aktuálně řešených problémech v Bruselu.

Za objednatele linkové dopravy byli přítomni zástupci Středočeského kraje, IDSK a ROPID. Po náročném procesu výběrových řízeních na nové autobusové dopravce a provozu podle nových smluv od 1. prosince 2024, je v roce 2025 připraveno téměř 40 projektů, které mají zkvalitnit veřejnou dopravu pro cestující.

Ke zhodnocení prvních dnů, kdy vyjeli nově dopravci ve 35 oblastech podle nových jízdních řádů a standardů, uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar: „Chtěl bych poděkovat všem dopravcům za náročné předrealizační období, které před 1. prosincem proběhlo. Po několika dnech provozu evidujeme nízkou, jen asi 1% závadovost. Vyskytly se problémy s orientací některých řidičů na nových trasách, které se daly očekávat a předpokládáme, že se co nejdříve zlepší. Bohužel jsme již vůči některým dopravcům uplatnili i sankce. Celkově však považujeme takto rozsáhlou změnu v linkové autobusové dopravě na celém území Středočeského kraje a částečně i v Praze a s dosahem do sousedních krajů za úspěšnou.“

"V roce 2025 nás čekají další projekty. K těm náročnějším bude patřit zahájení pilotního provozu vodíkových autobusů na Mníšecku na konci roku. Dále připravujeme 38 projektů, které mají zvýšit kvalitu a zatraktivnit veřejnou dopravu pro cestující. Například půjde o rozšíření linek s možností nástupu do vozidel všemi dveřmi, s tím je spojené zvýšení počtu revizorů ve vozidlech, abychom zabránili jízdám na černo a únikům tržeb. Co se týká jízdného, nezavedeme v tomto roce výhradně bezhotovostní platby, protože chceme umožnit nákup jízdenky v hotovosti u řidiče lidem, kteří nemají chytré technologie, ale hledáme řešení, jak „pokladny“ u řidičů eliminovat. V průběhu roku bychom chtěli ve Středočeském kraji přistoupit k úpravám tarifů.

Zápis z jednání SZVAD 10.12.2024 (jen pro oprávněné uživatele).