Zpravodajství
Claudio Passerini převezme s okamžitou platností roli prezidenta Bus Business Unit Iveco Group. Domenica Nucera byl jmenován ředitelem pro kvalitu a provoz v Iveco Group.
Claudio Passerini má více než 20 let zkušeností v globálním automobilovém průmyslu zahrnujícím výrobu, distribuci a maloobchod. Claudio Passerini pracoval na různých trzích včetně Brazílie, Německa, Itálie a Ruska a jeho mezinárodní odborné znalosti a plynulá znalost několika jazyků podtrhují jeho odhodlání podporovat dlouhodobé vztahy se zákazníky a partnery po celém světě. Ve své poslední roli vedoucího prodeje a marketingu pohonných jednotek FPT Industrial ve společnosti Iveco Group prokázal silné vůdčí postavení v oblasti inovací zaměřených na zákazníka, což je pro něj pevný základ pro vedení dvou značek autobusů, IVECO BUS a HEULIEZ (značka zaměřená na francouzský trh), do další fáze růstu. Domenico Nucera převezme nově vytvořenou roli ředitele kvality a provozu v Iveco Group, a povede tak jednotnou organizaci kvality, výroby a dodavatelského řetězce společnosti. Ve své funkci bude i nadále úzce spolupracovat s Claudiem Passerinim na zlepšování všech aspektů autobusových produktů a služeb. Claudio Passerini, Iveco Bus Business Unit společnosti Iveco Group, uvedl: " Je mi velkým potěšením, že se ujímám této funkce. Mám v úmyslu využít své široké spektrum zkušeností a schopností budovat pevné vztahy se zákazníky a zúčastněnými stranami, abych připravil půdu pro budoucí růst a úspěch IVECO BUS a HEULIEZ. Společně s celým týmem IVECO BUS se těším na rozšiřování nových technologií, vyšší úrovní spokojenosti zákazníků a rozšíření působnosti. Je mi ctí převzít vedení po Domenicu Nucerovi a pokračovat v dobře navržené cestě, kterou nastoupil." IVECO BUS
Export čínských autobusů s elektrickým pohonem v roce 2024 meziročně vzrostl o 28,33 %, dosáhl 15 444 "new energy buses" s délkou přes 3,5 metru. Podle serveru chinabuses.org se podíl vývozu elektrifikovaných autobusů na celkovém vývozu ustálil na přibližně 25 procentech. Znamená to tedy, že celkový objem vyvezených autoubusů z Číny v roce 2024 byl přibližně 60 000 ks, každý čtvrtý je poháněn elektrifikovaným hnacím ústrojím.
V prosinci 2024 dosáhl objem exportu čínských nových energetických autobusů (BEV a FCEV) celkem 2 361 kusů (meziročně o 47,93 % více). Toto tempo růstu je o 3 procentní body vyšší než 25,33 % zaznamenaných v prvních 11 měsících roku. " Ačkoli meziroční tempo růstu vývozu nových energetických autobusů zaostávalo za celkovým tempem růstu vývozu autobusů jak za prosinec, tak za celý rok 2024, podíl vývozu nových energetických autobusů na celkovém vývozu se ustálil na přibližně 25 %, čímž jsou položeny pevné základy pro další pozitivní vývoj do budoucna, " uvádí server chinabuses.org. Za celý rok 2024 si udržela svou nejvyšší 3 582 exportovaným autobusy společnost BYD. Je jediná v oboru, která překročila počet 3 000 vozů vyvezených do zahraničí. BYD od začátku roku 2024 vede odvětví i v kumulativním měsíčním vývozu. Jeho roční tempo růstu bylo 13,79 % s podílem na trhu 23,19 %, čímž si trvale udržuje pozici předního hráče. Yutong Bus vyvezl 2 700 nových BEV a FCEV autobusů, čímž poskočil ze třetího místa v roce 2023 na druhé místo v roce 2024 s 84,55% meziročním nárůstem. Její podíl na trhu činil 17,48 %, což je o více než 5 procentních bodů více než v roce 2023. Higer Bus se posunul ze čtvrtého místa v roce 2023 na třetí místo v roce 2024, vyvezl 1 897 autobusů, meziročně o 49,14 % více. Její podíl na trhu činil 12,28 %, což je téměř o 2 procentní body více než v roce 2023. Podle chinabuses.org dosáhlo sedm výrobců z prvních deseti meziročního růstu. Mezi nimi společnost Dongfeng Special Automobile zaznamenala nejvyšší meziroční tempo růstu 525 %, a to především díky nízké základně v předchozím roce. Výrazného meziročního růstu o 366,52 % dosáhla také společnost CRRC Electric Vehicle, která se umístila na sedmém místě, čímž se dostala do první desítky ve srovnání s rokem 2023 a polepšila si ve srovnání s prvními 11 měsíci roku 2024. Zvýšil se také její podíl na trhu z 3,9 % v prvních 11 měsících na 6,68 %, což naznačuje slibný výhled.
V roce 2024 měla značka IVECO BUS v České republice mimořádně úspěšný rok. Společnost Iveco Czech Republic a.s. dodala zákazníkům více než 500 vozidel, převážně modelů CROSSWAY. Včetně minibusů na podvozku IVECO s karoserií Rošero dosáhla tržního podílu téměř 42 procent a stala se opět lídrem na trhu. IVECO BUS zároveň potvrdila svou pozici jedničky v prodejích na slovenském trhu. V loňském roce činil její podíl na trhu 70 procent.
Společnost IVECO Czech Republic v roce 2024 vyrobila ve svém závodě ve Vysokém Mýtě 4 644 autobusů. Mimořádně vysoký nárůst výroby zaznamenala v oblasti elektrobusů. Téměř 90 % vyrobených vozů bylo vyvezeno do 25 zemí, především v Evropě, ale také v Asii a Africe. Společnost IVECO Czech Republic, která se zavázala kompenzovat svou uhlíkovou stopu, bude i v letošním roce pokračovat ve spolupráci s Městskými lesy Vysoké Mýto a za každé vyrobené vozidlo vysadí ve Vysokém Mýtě a okolí jeden strom. Výroba IVECO BUS ve Vysokém Mýtě v roce 2023.
Přibližně rok po podpisu smlouvy na nákup až 200 nových tramvají a osm měsíců od zahájení jejich výroby Dopravní podnik hlavního města Prahy a Škoda Group představí první tramvaj Škoda 52T.
Škoda ForCity Plus Praha 52T je jednosměrná, pětičlánková, 100% nízkopodlažní tramvaj v moderním designu, jehož autorem je tým designerů ze Škoda Group. Je dlouhá 32 metrů, vybavena celovozovou klimatizací s ekologickým chladivem, antikolizním systémem, automatickým počítáním cestujících, úsporným LED osvětlením interiéru i exteriéru, 70 polstrovanými sedačkami (STER) , z nichž je 44 po směru a 26 proti směru jízdy. Nový informační systém se skládá ze šesti velkoplošných obrazovek na celou šíři uličky. Prvních 20 nových tramvají by mělo do Prahy dorazit v prosinci 2025, dalších 20 vozů o rok později. Výroba první tramvaje začala v plzeňské Škodovce v červnu 2024. V pondělí 27. ledna 2025 si ji poprvé prohlédnou novináři na zkušební trati.
„Jsme víc než MHD“, to je název nové letákové kampaně, kterou bude Dopravní podnik města Brna postupně představovat v průběhu roku. Reální cestující na letácích ukazují, co všechno lze v šalinách, trolejbusech a autobusech dělat.
Téměř tři a půl tisíce letáků zaplavilo fabiony vozů brněnského dopravního podniku. Na sedmnácti různých vizuálech je k vidění první fáze nové kampaně s názvem „Jsme víc než MHD“. Ta volně navazuje na úspěšnou „náborovku“, s kterou podnik přišel v druhé polovině roku 2023. „ Opět jsme vsadili na lehkou nadsázku, vtip a jednoduchost. Naším cílem je poukázat na to, že brněnská MHD – potažmo DPMB – nejsou jen a pouze vozy, jimiž lidé cestují a tráví v nich svůj čas. Na tento fakt nahlížíme z různých aspektů, a tak vznikly jednotlivé části této letákové kampaně ,“ přiblížil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB. V první části se kampaň zaměřuje na to, co všechno lze v šalinách, trolejbusech a autobusech dělat a čím vším pro cestující Dopravní podnik města Brna a jeho služby jsou. Na letácích se tak objevují například následující hesla: „ Jsme místo, kde se můžete odvázat “, „ Jsme místo, kde o chůvy není nouze “, „ Jsme váš kosmetický salon “ a další. „ V naší nové kampani vystupují lidé, které můžete potkávat při svých cestách MHD. Oslovili jsme reálné cestující, kteří naše služby každodenně využívají ,“ prozradil Havránek. Na vizuálech k první části kampaně se tak vystřídaly na dvě desítky aktérů z řad běžných cestujících. Ti se mohli přihlásit přes výzvu, kterou DPMB v loňském roce uveřejnil na sociálních sítích a na svém webu. „ Tváří kampaně jsem se chtěla stát, protože Brno zbožňuju a hlavně brněnskou MHD využívám od šesti let. První věc, kterou jsem udělala, když jsem se sem přistěhovala byla, že jsem si šla jako správná Brňačka koupit čtvrtletní šalinkartu a cítila se jako velká frajerka, “ uvedla Šárka Toužínová, jedna z tváří kampaně. „ Jsem srdcař, MHD jezdím hlavně do práce, Brno miluji a nedám na něj dopustit. Po vícero cestách po světě považuji brněnskou MHD za nejlepší na světě, a proto jsem se na kampani chtěl podílet ,“ dodal Ondřej Makeš, další z aktérů. S jednotlivými vizuály kampaně se mohou lidé seznámit především v tramvajích, trolejbusech, autobusech a také na sociálních sítích podniku. Dohromady má tři části. Zbylé dvě podnik představí v průběhu roku 2025.
Letiště v Curychu spolupracuje s čínskou WeRide a dopravní labolatoří Swiss Transit Lab na zahájení komerční autonomní kyvadlové dopravy pro zaměstnance letiště. Provoz začne v první čtvrtletí 2025.
Robobus pro devět cestujících bude prvním komerčním projektem autonomních kyvadlových autobusů na evropském letišti. Bude sloužit zaměstnancům významného leteckého uzlu na vyhrazené trase spojující vstup pro zaměstnance u gatu 101 do údržbářské oblasti u brány 130. Pro čínského vývojáře technologie autonomního řízení WeRide jde o významný milník při zavádění autonomních systémů mobility. " WeRide má plně rozvinutou a důkladně otestovat technologii, splňuje všechny právní a bezpečnostní požadavky zavedené na letišti v Curychu a zaručuje, že splní stanovené požadavky na ochranu údajů ," uvedlo Letiště Curych. S polohou na úpatí Alp představuje pro autonomní řízení kvůli komplexnímu provoznímu prostředí a klimatickým podmínkám velké výzvy. WeRide uvedla, že problémy úspěšně překonala a poskytne ověřené a spolehlivé řešení. Počáteční fáze zahrnuje bezpečnostního řidiče na palubě a plány na přechod na dálkový monitoring. Flughafen Zürich spolupracuje s letišti v Bruselu a Amsterdamu, která také testují technologie autonomních vozidel. Kromě toho WeRide plánuje spolupracovat se švýcarskou dopravní laboratoří. WeRide navazuje na nedávný úspěšný projet autonomní kyvadlové dopravy na Roland-Garros během French Open 2024. Společnost byla založena v roce 2017 a poskytuje systémy autonomního řízení od SAE úrovně 2 až úrovně 4. Výzkum a vývoj, testování a provoz provedla ve 30 městech v sedmi zemích.
Škoda Group a město Teplice podepsaly smlouvu na dodávku 10 nových parciálních bateriových trolejbusů Škoda s karosérií SOR. Konkrétně se jedná o osm dvanáctimetrových trolejbusů typu 32Tr a dva osmnáctimetrové 33Tr. První standardní by měly přijet už letos. Součástí smlouvy je i opce na dalších sedm vozidel, Městská doprava Teplice bude potřebovat ještě jedno standardní a šest velkokapacitních třínápravových vozidel. Jejich objednání je možné do 31. 12. 2027 a je závislé na zajištění financování z dotačních programů. Celková hodnota zakázky včetně opce je více než 290 milionů Kč.
I když má Škoda Electric podle uzavřené smlouvy na dodání osmi kusů dvanáctimetrových trolejbusů lhůtu do 15. 6. 2026, podle tiskové zprávy budou dodány první vozy do příspěvkové organizace Městská doprava Teplice do prosince letošního roku, delší trolejbusy potom do poloviny roku 2026. Všechny vozy jsou vybaveny baterií, která umožňuje dojezd až 12 km mimo trolejové vedení, což výrazně zvyšuje jejich flexibilitu. Podle uzavřené smlouvy zveřejněné 13. 1. 2025 činí cena za standardní nízkopodlažní dvounápravový trolejbus 14,920 mil. Kč, za velkokapacitní třínápravový 19,640 mil. Kč. Celkem za objednaná vozidla 158,640 mil. Kč. „ Město Teplice představuje pro Škoda Group stabilního a dlouholetého partnera již více než 70 let a díky nové zakázce můžeme ve spolupráci nadále pokračovat. Bateriové trolejbusy s naší výzbrojí představují spolehlivé, pohodlné a udržitelné řešení městské dopravy. Věřím, že zpříjemní každodenní dopravu všem obyvatelům i návštěvníkům lázeňského města, které patří k historickým průkopníkům trolejbusové dopravy v Česku ,“ říká Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group. „ Jsem velmi rád, že se vozy podařilo vysoutěžit. Můžeme tak nadále pokračovat v celkové modernizaci vozového parku. Rozšíří se tím počet parciálních vozů, což usnadní obslužnost v rámci našeho města, a to i v případě výluk. Věřím, že tento krok také zpříjemní cestování městskou hromadnou dopravou ,“ říká Tomáš Hadviga, náměstek primátora města Teplice. Nové trolejbusy Škoda Group nabídnou cestujícím mimo jiné moderní informační, odbavovací a kamerový systém a jsou plně klimatizovány. Jejich konstrukce je plně nízkopodlažní, což usnadňuje jejich využití pro osoby s omezenou pohyblivostí. Teplická trolejbusová doprava je spojena se značkou Škoda od svého počátku v roce 1952. Tehdy dodával městu svá vozidla závod Škoda Ostrov. Od roku 2006 dodala Škodovka městu Teplice celkem sedm typů trolejbusů (24Tr, 25Tr, 26Tr, 28Tr, 30Tr, 32Tr a 33Tr). Poslední dodávka proběhla v roce 2020, kdy si město objednalo pět kusů trolejbusů 32Tr. V současné době má město Teplice k dispozici celkem 37 trolejbusů, z toho jsou 3 historické a 10 autobusů. Veřejná zakázka na nákup parciálních trolejbusů byla zveřejněna opakovaně 13. června 2024 . Zprávu o ostatních případných uchazečích jsme na E-ZAK nenašli. Škoda Group zajišťuje v Teplicích i kompletní servis trolejbusů a autobusů .
Spolupráce společnosti AUDIS BUS s Transdev v České republice začala v roce 2021 v Královéhradeckém kraji. V červenci 2020 se stala součástí skupiny Transdev a od 1. ledna 2025 se AUDIS BUS mění na Transdev Čechy s.r.o. Pod novým názvem pokračuje ve svém původní podnikatelské činnosti v nezměněném rozsahu. Ke změně názvu, například na autobusech, bude docházet postupně.
AUDIS BUS působí ve veřejné autobusové dopravě od roku 1995. V roce 2002 zavedla první cyklobusovou linku do Orlických hor a zimní dopravu Skibus. V roce 2004 provedla transformaci MHD v Rychnově nad Kněžnou a do systému zařadila autobus na telefonické objednání pod názvem RadioBUS, který se postupně rozšířil i na příměstské linky. V roce 2008 přibyl projekt cyklotrasy a na počátku roku 2009 InfoBUS. V roce 2011 dopravce provozoval 23 linek veřejné autobusové dopravy, 8 linek v městských dopravách MHD Rychnov nad Kněžnou, MHD Týniště nad Orlicí a MHD Žamberk. Od roku 2014 pak MHD Kostelec nad Orlicí a MHD Třebechovice pod Orebem. V roce 2021 v rámci konsorcia s Transdev Morava zvítězil ve výběrovém řízení pro oblasti Královéhradeckého kraje na Novoměstsku, Rychnovsku a Trutnovsku. Součástí skupiny Transdev se stal od 29. 7. 2020. Od 1. 1. 2025 mení název na Transdev Čechy. Transdev Čechy je členem SVAD .
Plzeňské městské dopravní podniky zahájily 9. ledna 2025 testovací provoz bateriových trolejbusů do místní části Koterov.
Od 9. ledna do 9. března 2025 je v Plzni provozována speciální testovací linka č. 9, která si klade za cíl otestovat bateriové trolejbusy pro jejich budoucí využití v trase stávající autobusové linky 22. Trasa „devítky“ spojuje Karlov, Jižní Předměstí, Nemocnici Bory, Tyršův most, Slovany a Koterov. Část spojů je vedena jen v úseku Slovany – Koterov a zpět. Denní výprava činí jeden trolejbus, na lince platí běžný tarif dopravce. V úseku Karlov – Průmyslová je trolejbus napájen tradičně z trolejového vedení, v úseku Průmyslová – Koterov pak využívá bateriový pohon. V jednom směru tak spoj v celé trase ujede 11,2 km, z toho 4,9 km s odběrem z trolejového vedení, a zbývajících 6,3 km na bateriový pohon. Z pohledu jízdních časů je poměr vyrovnanější - 12-15 minut jízdy z trolejového vedení a 12 minut jízdy na baterie. I tyto časy při převzetí vozby linky 22 doznají změn – vybrané spoje absolvují na baterie závlek k zastávce U Přivaděče (zatím se tak v případě linky 9 děje v režimu bez cestujících), pro navýšení podílu jízdy pod trolejovým vedením se chystá výstavba trolejových spojek v křižovatce Průmyslová x Zborovská umožňujících jízdu mezi zastávkami Průmyslová – Vodárna. Plzeňské městské dopravní podniky při přebírání autobusových výkonů bateriovými trolejbusy využívaly testovací provoz už v minulosti. Mezi prosincem 2019 a červnem 2020 byla zřízena zkušební linka 19, sloužící pro ověření technologie bateriových trolejbusů na trase od Ústředního hřbitova do Křimic a Malesic. Zimní období je pro testování bateriových trolejbusů vybíráno záměrně, pro ověření technologie v nejrizikovějším období roku. Po vyhodnocení poznatků z testování byly bateriové trolejbusy do lokality nasazeny od 1. září 2021 v rámci prodloužení linky 11, doprovázeného zrušením autobusové linky 35. Město Plzeň se dlouhodobě snaží o navyšování trolejbusových výkonů namísto autobusových – dlouhodobě se připravuje vybudování infrastruktury pro návrat trolejbusů na Severní Předměstí nebo elektrifikaci provozu autobusových linek 29 a 30. Zdeněk Kresa, www.plzensketrolejbusy.cz
Do konce roku 2025 bude po Brně jezdit 41 tramvají Drak, letos přibyde šest vozů. Škoda Group dodá 15 obousměrných tramvají ForCity Smart 45T. Všech 736 tramvají, trolejbusů a autobusů dopravního podniku vybaví společnost BUSE zařízením, které poskytne informace o využívání spojů cestujícími a efektivní plánování dopravy. Na dalších zastávkách se objeví elektronické panely s odjezdy spojů. Vznikne další tramvajová trať a několik stávajících projde rekonstrukcí.
Tramvaje DRAK Dopravní podnik města Brna bude pokračovat v projektu Tramvaj pro Brno , v rámci kterého si sám kompletuje tramvaje zvané Drak. „ Tento projekt se nám velmi osvědčil, vozy plně splňují naše nároky na komfortní moderní vozidla. Jsou s nimi spokojeni naši řidiči i cestující, proto rámcovou smlouvu využijeme v plné míře a v příštím roce sestavíme posledních šest vozů. Celkem tak na konci roku 2025 bude po Brně jezdit 41 Draků ,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Vozy Drak jsou středně kapacitní nízkopodlažní a klimatizované tramvaje. Nejčastěji se s nimi cestující sekají na linkách 1, případně 4. Investice do vozů v roce 2025 činí 215 miliónů Kč. Tramvaje Škoda 45T Vozový park DPMB se v roce 2025 rozroste o dalších 15 tramvají typu Škoda 45T . Výrobce dodá do května pět a do listopadu dalších deset obousměrných, nízkopodlažních a klimatizovaných vozů. Tramvaje mají prostorný klimatizovaný interiér vybavený nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. DPMB už v současnosti provozuje pět těchto tramvají, a to na lince 8, která je na obou konečných ukončena úvratí. Celková investice do patnácti vozů je v roce 2025 celkem 1,130 miliardy Kč. V roce 2026 pak Škoda dodá dalších 20 tramvají tohoto typu, poslední z rámcové dohody z února 2021. Systém automatického počítání cestujících Během celého roku 2025 bude probíhat instalace systému automatického počítání cestujících ve vozidlech MHD. V rámci tohoto projektu DPMB nechá kamerami osadit 3 032 dveří v celkem 746 vozidel MHD (277 tramvají, 150 trolejbusů, 319 autobusů). Mobilní soustruh Dopravní podnik města Brna vybaví medlánecké ústřední dílny novým mobilním soustruhem. Díky němu bude moci efektivněji servisovat kola na tramvajích a odstraňovat případné závady. Doposud musely všechny tramvaje přejíždět k soustružení do pisárecké vozovny. „Mobilní soustruh je v České republice unikátní, jsme prvním dopravním podnikem, který jej pořizuje. Jeho výhodou je možnost využití v místech, kde není servisní jáma. Na rozdíl od vestavěného soustruhu, který máme v Pisárkách, jej můžeme libovolně přesouvat v rámci dílen i vozoven ,“ vysvětlil Havránek. Za nový mobilní soustruh DPMB zaplatí 52 miliónů Kč. Modernizace TT Vídeňská, úsek Bohunická – Moravanské Lány – smyčka Modřice V roce 2025 se uskuteční dlouho odkládaná modernizace tramvajové trati v ulici Vídeňská, a to v úseku Bohunická – Moravanské lány – smyčka Modřice. „ Součástí projektu je kompletní modernizace tramvajového svršku, sanace podloží, odvodnění nebo úprava nástupišť na bezbariérové. Bude zde zcela nový systém trolejového vedení, takzvaná řetězovka. Tyto úpravy umožní zvýšení traťové rychlosti vozů v daném úseku a tím i zkrácení dojezdových časů, “ řekl Miloš Havránek, generální ředidel DPMB. Termín: květen–září 2025 Náklady: 342 miliónů Kč, projekt bude spolufinancován z Operačního programu Doprava 3. Rekonstrukce tramvajové trati Kounicova Stavební úpravy tohoto úseku tramvajové trati jsou nutné nejen z důvodu špatného technického stavu kolejí, ale i panelového krytí, po kterém při odbočování jezdí osobní vozy. V rámci opravy DPMB použije standardní odhlučňovací prvky jako jsou pryžové bokovnice a antivibrační rohože, což bude mít vliv na snížení hlučnosti z dopravy. Stavbu DPMB koordinuje se společností Brněnské vodárny a kanalizace, která během plánované výluky trati provede opravu části kanalizace a vodovodu. Společnost Brněnské komunikace souběžně opraví povrchy na jízdních pruzích přiléhajících k tramvajové trati. Termín: květen–září 2025 Náklady: 76 miliónů Kč Rekonstrukce tramvajové trati Údolní V roce 2025 bude pokračovat rekonstrukce tramvajové trati v ulici Údolní v úseku Úvoz – Joštova. DPMB provede kompletní výměnu kolejí za použití standardních odhlučňovacích prvků. Obnovou projdou i zastávky Úvoz a Obilní trh, které budou bezbariérové. Termín: konec roku 2025 Náklady: 107 miliónů Kč Prodloužení tramvajové trati Bystrc – Kamechy V roce 2025 budou zahájeny stavební práce na prodloužení tramvajové trati z Ečerovy na sídliště Kamechy. Tramvajová trať o délce 1 400 metrů s tunelem dlouhým 320 metrů a třemi novými zastávkami bude spolufinancována z Operačního programu Doprava 3. Po schválení v Radě města Brna ve středu 18. prosince 2024 rozhodlo představenstvo Dopravního podniku města Brna o jejím zhotoviteli. Tramvajovou trať na Kamechy vybuduje „Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel“, která uspěla ve výběrovém řízení s nabídnutou částkou 1 842 143 177 Kč bez DPH. Přípravné práce začnou již během ledna 2025, zkušební provoz se předpokládá v prosinci 2027. Tramvajová trať na Kamechy a prodloužení nejvytíženější tramvajové linky 1 přinese rychlejší a efektivnější propojení sídliště Kamechy s centrem města. Termín: 2025–2027 Stavební náklady: 1,9 miliardy Kč Modernizace vozovny Slatina V roce 2025 bude DPMB hledat zhotovitele modernizace a rozšíření vozovny Slatina. V závislosti na výsledku výběrového řízení pak budou zahájeny stavební práce. V roce 2026 by měla být dokončena část pro trolejbusy, celý projekt pak bude pokračovat až do roku 2028. Stavba bude realizována se spolufinancováním z Operačního programu Doprava 3. Termín: 2025–2028 Předpokládané náklady: 1,2 miliardy Kč Instalace elektronických panelů - III. etapa V rámci zvýšení informovanosti cestujících o aktuální situaci v dopravě DPMB osadí 47 zastávek MHD elektronickými informačními panely (15 zastávek zcela nově, 32 výměna ELPů I. generace za nové). Celkově se bude jednat o 84 kusů panelů. Cestující tak získají okamžité informace o odjezdech, případně zpožděních spojů MHD. Instalace panelů se týká například zastávek Zdráhalova, Jugoslávská, Venhudova, Klusáčkova nebo Trávníčkova. Stavba realizovaná AŽD Praha bude spolufinancována z IROP. Termín: jaro 2025 Náklady: 10 miliónů Kč