Zpravodajství
Tříčlánkový bateriový trolejbus vyjel v noci 2. října na první zkušebí jízdy v Plzni. Unikátní nejdelší trolejbus v České republice je určený pro Dopravní podnik hlavního města Prahy a nově elektrifikovanou linku na letiště Václava Havla. V Praze by se mohl objevit do Vánoc.
Dopravní podnik objednal v únoru 2022 pro novou trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavím a Letištěm Václava Havla celkem 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů pro téměř 180 cestujících. Podvozek a kompletní karoserii vyrábí Solaris Bus & Coach, trakční elektrovýzbroj včetně elektromotorů pochází z dílen společnosti Škoda Electric. První trolejbus vyjel v rámci ověřovacích jízd poprvé a bez cestujících do provozu v Plzni 2. října po 20 hodině. V dalších dnech se bude v Plzni objevovat častěji, vždy ve večerních hodinách. Vyjíždět bude z vozovny Karlov Plzeňských městských podniků. Do Vánoc by se mohl představit v Praze.
Letos uplyne 95 let od založení prvního podniku MHD a od provozu první autobusové linky v Hradci Králové. Před 15 lety byl otevřen moderní terminál hromadné dopravy. Dopravní podnik při této příležitosti otevře brány pro veřejnost a nabídne pestrý program pro celou rodinu.
Den otevřených dveří pořádá Dopravní podnik města Hradce Králové po pěti letech a s velkou parádou. Akce, která proběhne v sobotu 7. října od 9 do 15 hodin v prostorách dopravního podniku v Pouchovské ulici 153 a na Terminálu hromadné dopravy , připomene nejen ekonomický, stavební či technický rozvoj za 95 let, ale i generace lidí, kteří se na vzniku a provozu městské veřejné dopravy podíleli. Součástí bude doprovodný a kulturní program a okružní jízdy zvláštní linkou s historickými vozy. Na lince označené číslem 95 se můžete svézt několika skvosty: Autobusem KAROSA ŠD 11 (v provozu od roku 1969) a největším autobusovým kabrioletem - Škoda 706 RTO s otevřenou střechou (jen v případě pěkného počasí), který vyrobil závod ČSAD 101 Praha Florenc (později ČSAD Klíčov). Myšlenka, proč kabriolet - v Praze začal cizinecký ruch, a tak se vedení ČSAD Florenc rozhodlo, že z autobusu, který měl nabouranou střechu, udělá kabriolet, a bude tak konkurovat Čedoku. Majitelem obou těchto vozů je ČSAP, s.r.o. Nymburk. Trolejbusy Škoda 8Tr9 – ev. číslo 136 z roku 1960, Škoda 9TrHT28 – ev. číslo 358 z roku 1980, kloubový Škoda 200Tr Sanos 01 - ev. číslo 329 z roku 1987 (v samotném Hradci Králové tento typ trolejbusu na lince MHD nikdy nejezdil!) - Dopravního podniku města Pardubic a Pardubického spolku historie železniční dopravy. Žlutým USA SCHOOL BUS zn. Navistar International S 1700, tzn. legendární americký školní autobus, pana Stanislava Lišky, a to v kratší verzi pro 20 osob. Výrobce Navistar International, rok výroby 1987, naftový motor V8 o objemu 7,4 litrů. Článkovým meziměstským autobusem Ikarus 280.10 z roku 1989, který patřil ČSAD KNV Praha, dopravní závod 116 Beroun. Vůz byl nasazován především na linkách do okolí Berouna až do roku 1998, kdy byl kvůli nadbytečnosti, respektive z důvodu klesající poptávky ve veřejné dopravě odstaven. Následně byl v listopadu 1999 odprodán do nově vznikající sbírky pana Milana Jiroše, kam patří i do dnešních dnů. Autobusem KAROSA B 732.1654, ev. č. 202 (rok výroby 1993) z majetku Dopravního podniku města Hradce Králové. Připraveny k prohlídce budou: Karosa ŠD 11 - dálkový meziměstský autobus vyráběný národním podnikem Karosa Vysoké Mýto v 60. a 70. letech 20. století. Vůz ŠD 11 byl nástupcem dálkové verze autobusu Škoda 706 RTO označené jako 706 RTO LUX. Po ukončení výroby vozidel Karosa řady Š byl v produkci nahrazen vozem Karosa LC 735. Historické automobily členů spolku Veteran car club Hradec Králové. Hasičská vozidla, motocykly Harley-Davidson a další. A současná nejmodernější vozidla MHD v Hradci - SOR NS 12 a SOR NS 18, zájezdové vozy MAN a SOR, vozidla autoškoly a dílenská a montážní vozidla. Setkat se můžete také s Alešem Lopraisem a jeho dakarovým speciálem Praga V4S DKR. Aleš Loprais je český jezdec v dálkových motoristických soutěžích, zejména v Rallye Dakar, jehož se účastní od roku 2006. Je vítězem 11 etap na Dakaru. Bude připraveno krátké povídání o závodění, technických specifikacích a také se uskuteční autogramiáda. Celý program na 7. října 2023 zde .
Ministr Nitin Gadkari vyzkoušel v Praze vodíkový autobus, v Plzni si prohlédl výrobu tramvají, souprav metra a projel se tříčlánkovým bateriovým trolejbusem.
V pondělí 2. října 2023 se uskutečnila oficiální návštěva ministra silniční dopravy a dálnic Indické republiky Nitina Gadkariho ve Škoda Group. Návštěvu zahájil v Praze, kde si osobně vyzkoušel nejnovější technologie, a to jízdou ve vodíkovém autobusu Škoda H'CITY nové generace. Z hlavního města, kde je indický ministr na Světovém silničním kongresu , pokračoval do Plzně, kde navštívil oba výrobní závody skupiny Škoda. Během prohlídky se seznámil s výrobními procesy trolejbusů, motorů, tramvají a souprav metra a získal tak hodnotné poznatky o odborných technologických znalostech a výrobních možnostech Škodovky. Tato návštěva vyjadřuje úsilí Škoda Group budovat mezinárodní partnerství a přispívat k růstu a inovacím v indickém dopravním sektoru. „Rád bych poděkoval váženému panu ministrovi Gadkarimu za to, že si našel čas a navštívil naše areály zde v Plzni. Indický trh má velký potenciál s vysoce kvalifikovanou pracovní silou, což je v souladu se strategií naší skupiny. Letos v létě jsme podepsali memorandum o porozumění se společností TATA Autocomp Systems. Tato strategická dohoda tvoří základ společného podniku zaměřeného na výrobu komponentů pro rostoucí indický železniční trh a rozvoj veřejné mobility ,“ komentoval Petr Novotný, President Business Units ve Škoda Group. " Absolvoval jsem testovací jízdu 24m dlouhým nejdelším elektrickým trolejbusem na světě, který vyvinula Škoda a nyní prochází zkušebními jízdami. Po úspěšném provozu by se mohl stát velmi cenově výhodnou alternativou k vysoce kapitálově náročným systémům metra, zejména na úsecích Bus Rapid Transit (BRT), kde by vyhrazené linky pro tento autobus, podobně jako metro nebo železnice, zlepšily infrastrukturu veřejné dopravy, " uvedl Nitin Gadkari na svém facebooku.
Čínský BYD představí v Bruselu nejnovější technologie a inovace, na Busworld přiveze dva nové přírůstky do elektrické řady eBusů: dvanáctimetrový B12 a třínápravový double decker BYD-UNVI.
Letošní premiéra BYD zahrnuje také novou platformu Blade Battery a inovativní technologii BYD pro zvýšení bezpečnosti a jednodušší údržbu. Na stánku BYD bude premiérově v Evropě představen nástupce řady K9 - 12metrový eBus B12. Jedná se o první typ, který již vychází ze zbrusu nové platformy Blade Battery a ve kterém čínský výrobce již používá novou generaci vlastních lithium-železo fosfátových (LFP) baterií, které jsou z velké části integrované do podlahy. Nové technologie znamenají podle BYD významný pokrok v oblasti bezpečnosti a efektivity. Blade Battery, představená v březnu 2020, byla vyvinuta společností BYD. Díky speciálnímu uspořádání jednotlivých článků v bloku se podle BYD zvyšuje využití prostoru o více než 50 % ve srovnání s konvenčními lithium-železofosfátovými bateriemi. Baterie je také podle prováděných zkoušek mnohem méně náchylná k požáru. Sólo vozidlo, které již mělo premiéru v Číně, Indonésii, Singapuru, Hong Kongu a v Jižní Americe, se bude vyznačovat i snazší údržbou. Další novinkou v rodině elektrických autobusů BYD je eBus BYD-UNVI DD13, 13metrové dvoupodlažní vozidlo s podvozkem BYD a karosérií od španělské UNVI. Ke dvěma debutantům se připojí 15metrový a 19metrový eBus. BYD prodal celosvětově více než 100 000 BYD elektrických autobusů, v Evropě více než 4 200, které jezdí ve více než 160 městech ve 26 evropských zemích.
V neděli 1. října připomenou Plzeňské městské dopravní podniky 70. let od otevření trolejbusové trati do Černic. Fanoušky potěší jízdy historickými trolejbusy Škoda 9 Tr, 14 Tr, 15 Tr a 21 Tr.
Do jihovýchodní městské části Plzně měla původně vozit cestující tramvaj. Na začátku 50. let se ale plány změnily a v roce 1951 započala stavba tratě trolejbusové. Původní termín dokončení, který byl stanoven na konec roku 1952, se ovšem vlivem nedostatku materiálu nepodařilo dodržet a dokončení stavby tak mělo desetiměsíční skluz. Trolejbusy tedy na této trase poprvé vyjely 18. října 1953. Ve své době se jednalo o nejdelší trolejbusovou linku, která měla v trase Bolevec – Černice téměř 11 kilometrů. Zajímavostí je, že v roce 2005 byl na této trase zaveden ze zastávky K Plzenci první pravidelný provoz trolejbusů na alternativní pohon v Plzni, a to k nákupnímu centru Olympia. Po celou dobu existence trati zde jezdí linka 13, a to i přesto, že na opačném konci města již několikrát změnila svou trasu. V roce 2010 byla černická větev doplněna o linku 10, která končí v obratišti Čechurov, ale vybrané spoje zajíždí až do konečné zastávky Černice. Výročí trati oslaví PMDP v neděli 1. října 2023. Mezi 10 a 16 hodin se můžete vydat z Kopeckého sadů (u Muzea) některým z historických vozidel, připraveny budou drobné reklamní předměty, pohledy nebo kšiltovky. Trolejbusy budou vyjíždět od Muzea do Černic a zpět. Jízdné bude ZDARMA. Jízdní řády od Muzea: Škoda 9 Tr: 10.25, 11.30, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30, 16.15 Škoda 14 Tr: 10.05, 11.05, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 Škoda 15 Tr: 9.50, 10.45, 11.45, 12.45, 13.45, 14.45, 15.45 Škoda 21 Tr: 10.10, 11.15, 12.15, 13.15, 14.15, 15.15, 16.10 Historický trolejbus jezdil v Plzni také na státní svátek 28. září 2023. Kloubový trolejbus 15Tr v majetku ŠKODA-BUS klubu (Muzea dopravy ve Strašicích) vozil cestující na trase linky č. 14. Poslední kloubové trolejbusy Škoda 15 Tr(M) v Plzni pravidelném provozu dojezdily v prosinci 2012. Vůz č. 464 byl vyroben v roce 1991, původně pro Společenství Nezávislých Států. V Plzni byl do provozu zařazen v roce 1993 a dalších osmnáct let tvořil nedílnou součást cestování nejen na trolejbusové lince 16. PMDP, Muzeum dopravy ve Strašicích
Slovinské regiony Gorenjska na severu, Podravska na severovýchodě, Osrednjeslovenska ve střední části země a Obalno-kraška na západě budou obsluhovány na základě nové smlouvy s Arrivou Slovenia, která tak zvýšila svůj podíl na trhu o více než 4 procenta. Kontrakt má hodnotu 274 milionů Eur.
Arriva Slovenia obnovila a ještě rozšířila svůj současný kontrakt. Nová smlouva začíná od 1. července 2024 a má hodnotu přibližně 274 milionů Eur na pětileté období s opcí o další tři roky. Půjde o zajištění provozu téměř 300 vozidel a 24 milionů ujetých kilometrů, což znamená nárůst o osm procent, zaměstnávat bude přibližně 750 lidí. Arriva Slovenia je jednou z největších dopravních společností ve Slovinsku a s novou smlouvou zvýší svůj tržní podíl na 47,8 procenta. Sian Leydon, výkonný ředitel Arriva Group pro kontinentální Evropu, řekl: „ Je to fantastické vítězství našeho týmu ve Slovinsku. Získat největší samostatnou autobusovou zakázku všech dob je něco, na co můžeme být neuvěřitelně hrdí a svědčí to o naší vynikající pověsti a úspěchu našeho podnikání ve Slovinsku. Máme dobré zkušenosti s poskytováním spolehlivé a udržitelné autobusové dopravy po celé zemi a jsem hrdý na tým a na to, čeho jsme dosáhli. Ve Slovinsku se nyní můžeme s důvěrou dívat do budoucnosti .“ Regionální autobusové linky tvoří velkou část podnikání Arrivy Slovenia, představují 85 procent výkonů. Vítězství zajistí kontinuitu pro její zaměstnance a potvrzení kvalitních služeb pro zákazníky. O skupině Arriva: Arriva zaměstnává přibližně 35 500 lidí a zajišťuje přibližně 1,5 miliardy cest v 10 evropských zemích. Je součástí Deutsche Bahn (DB). Provozuje autobusy, vlaky, autokary, tramvaje a sdílená kola. Aktivity Arrivy jsou rozděleny do čtyř linií: UK Bus, UK Trains, Nizozemsko a pevninská Evropa. Arriva působí v České republice, Chorvatsku, Maďarsku, Itálii, Nizozemsku, Polsku, Slovensku, Slovinsku, Španělsku a Spojeném království.
Bude hostit 27. světový silniční kongres, který pořádá Světová silniční asociace PIARC. Prestižní událost se do Prahy vrátí po 52 letech. Kongresu se zúčastní více jak 3 500 delegátů z celého světa, na doprovodné výstavě bude rekordních 35 národních pavilónů a více než 300 vystavovatelů.
Akce s tématem "Praha 2023 - spolu znovu na cestě" se uskuteční v Kongresovém centru v Praze od 2. do 6. října. „ Jedná se jednu z nejvýznamnějších a nejprestižnějších akcí letošního roku, a to nejen v oblasti dopravy. Do české metropole zavítá opravdu celý silničářský svět. Pro nás, kteří chceme v následujících letech napnout všechny síly pro dostavbu dálniční sítě, je to navíc příležitost prozkoumat a zjistit podrobnosti o aktuálních trendech ve výstavbě a údržbě silnic a dálnic ve světě. A věřím, že i my budeme moci kolegům ze zahraničí ukázat příklady dobré praxe a řadu technologických novinek ,“ říká ministr dopravy Martin Kupka, který kongres zahájí a bude se účastnit jeho programu. Hlavními tématy kongresu budou správa dálnic, silnic, mobilita, odolná infrastruktura a bezpečnost a udržitelnost, provoz a údržba. Zastoupena budou i nová témata, jako je uhlíková neutralita, autonomní vozidla, elektromobily a nabíjecí infrastruktura. Kongresu se zúčastní více jak 3 500 delegátů z celého světa, na doprovodné výstavě bude rekordních 35 národních pavilónů a více jak 300 vystavovatelů. Nebude chybět ani samostatný česko-slovenský pavilon, který nabídne návštěvníkům bohatý odborný i společenský program a celé akce se budou moci zúčastnit i studenti dopravních a stavebních fakult. Kongres delegátům nabídne také technické exkurze, takže budou mít jedinečnou možnost prohlédnout si takové stavby jako tunely na městském okruhu v Praze nebo postupující dostavbu dálnice D4, která představuje první dálniční PPP projekt v České republice. Podrobnosti a program .
Rampini Spa na Busworld přiváží vodíkový HYDRON a dva elektrické autobusy SIXTRON a ELTRON. Výrobce z Itálie již dodal do šesti evropských zemí 200 elektrických autobusů. Nyní přichází midibus s palivovými články.
Osm metrů na délku, šířka jen málo přes dva metry, italský styl ("Stile energetico"), dvoje nebo troje dveře, autonomie až 400 kilometrů a kapacita až 48 cestujících. Flexibilní systém pohonu Hy4Drive pro maximální účinnost. HYDRON čerpá z hlavních rysů ELTRON ale s výhodou 30 kW systémem palivových článků, který může podporovat trakční systém ve čtyřech režimech Hy4Drive. Systém byl nominován na Busworld Digital Award v kategorii Emobility Management. HYDRON půjde do výroby začátkem roku 2024 v Passignano sul Transimeno v italské Umbrii. Tovární halu Rampini od roku 2000 opustilo asi 200 elektrických autobusů a odjelo do šesti evropských zemí - kromě Itálie do Německa, Francie, Rakouska, Španělska a Řecka. V roce 2022 nastoupila do vedení společnosti nová generace rodiny Rampini a tím také začala nové éra. V současnosti zaměstnává kolem 100 lidí. Výrobce na Busworld představí kompletní portfolio, kromě HYDRONu elektrické autobusy SIXTRON a ELTRON.
Turecký výrobce představí na letošním autobusovém veletrhu v Bruselu nový Novo Volt. Novinku doplní dva další už zavedené elektrické autobusy NovoCiti Volt a CitiVolt, dále Kendo na CNG a ISUZU Grand Toro.
Anadolu ISUZU se připravuje na uvedení svého elektrického autobusu Novo Volt, o kterém říká, že představuje jeho odhodlání k ekologickým a udržitelným řešením v dopravním průmyslu a udělalo velký skok směrem k budoucnosti s nulovými emisemi. Na silnicích by měl být v roce 2025. Do Bruselu přiveze i další vozidla ISUZU: Kendo CNG, Grand Toro a dva elektrické NovoCiti Volt a CitiVolt. Anadolu ISUZU vyváží produkty do více než 45 zemí po celém světě. V roce 2023 dodá více než 100 autobusů NovoCiti Volt a CitiVolt, převážně do evropských zemí. 100% elektrické autobusy ISUZU se vyvíjí a vyrábí v Turecku.
Od 27. září se cestující ve vlacích a dálkových autobusech Arrivy setkají s novým časopisem ARR VIA. Zatímco řada firem tištěné materiály pro své zákazníky opouští, Arriva do tohoto segmentu vstupuje vůbec poprvé a připravila cestujícím lifestylové čtení na delší cesty. Časopis k dispozici on-line a bude tak dostupný pro širokou veřejnost.
Titulní straně prvního vydání ARR VIA vévodí Pokáč, a poutá tak na dvojrozhovor uvnitř čísla s ním a jeho paní, Eliškou Klučinovou. Časopis vezme čtenáře také na projížďku po nejkrásnějších tratích Švýcarska, do zákulisí příprav vizionářského cestování v kapslích pod značkou Hyperloop nebo výroby autobusů Scania s digitálními zrcátky, které Arriva od poloviny srpna nasazuje na Arriva Expressy. První vydání poodhalí čtenářům také roušku tajemného podzemní nacistické továrny Richard nebo příběh nejslavnější československé stokoruny. Speciální povídku napsala pro první číslo časopisu Bára Nesvadbová, vlakovou pohádku na cesty pak autorka dětských knížek Kateřina Kubalová. Prostor mají také regionální pozvánky na různé akce a zajímaví lidé z Arrivy. ARR VIA bude mít dvě mutace, jednu pro Čechy a jednu pro Moravu. Osm stránek uvnitř čísla z celkových šedesáti se bude lišit především regionálními informacemi pro tamní cestující. „ V našich vlacích a dálkových autobusech Arriva Express přepravíme ročně miliony cestujících a chceme jim prostě zpříjemnit cestu. Lidé se s Arrivou postupně setkávají na dalších nových trasách a v době, kdy tráví každý z nás hodiny pohledem na displej počítače nebo telefonu, bude klasický papírový časopis na cestu příjemnou změnou. Připravili jsme pro cestující zajímavé lifestylové čtení, které ale stojí i na tématech blízkých dopravě ,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel skupiny Arriva. Název časopisu ARR VIA odkazuje na název samotné společnosti, ale také na cestování a chuť poznávat nová místa. „ Časopis bude ve všech vlacích Arrivy, ať už jde o dálkové rychlíky nebo regionální vlaky na Liberecku a Zlínsku. Přečtou si ho také cestující v Arriva Expressech na trase Brno – Olomouc a mezi Prahou, Mostem, Litvínovem a Teplicemi. Cestující najdou v našich vozech i QR kód, který je odvede na on-line verzi časopisu, aby si ho mohli prolistovat v telefonu nebo tabletu ,“ říká Dominik Škach, který má na starosti komunikaci a marketing Arrivy v České republice. Arriva zajištuje veřejnou dopravu v deseti zemích v Evropě, Česká republika je však projektem takového vlastního palubního časopisu pro cestující mezi ostatními státy průkopníkem. Časopis pro Arrivu připravuje Luova Publishing, agentura specializovaná na content marketing, která patří v tomto segmentu mezi nejoceňovanější firmy vůbec. „ Každému podobnému projektu předchází důsledná analýza tak, abychom byli maximálně efektivní. Vážím si toho, že Arriva zvolila tuto cestu. Z dat i od konkurence totiž víme, že tištěný magazín je daleko efektivnějším nosičem, než podobné on-line projekty. Stále častěji za mnou přichází klienti, kteří hledají alternativní cesty k zákazníkům poté, co zjistili, že jim čistě on-line řešení nefungují. V tomto případě je navíc tištěný magazín s prvky prémiového obsahu další přidanou hodnotu pro zákazníky společnosti Arriva ,“ říká ředitelka agentury Luova Publishing Lenka Maureryová. On-line verze ARR VIA.