Zpravodajství
Turecký výrobce autobusů a nákladních vozidel TEMSA uvedla své výsledky za rok 2024. Na zahraničních trzích dosáhl nejlepších prodejů v historii, mimo Turecko vyvezl dvě třetiny produkce. Růst se daří díky partnerství se Sabancı Holding a PPF Group.
" Máme za sebou mimořádně úspěšný rok doma i ve světě. V roce 2024 jsme na americkém trhu vzrostli o 49 procent, na francouzském trhu o 32 procent a na západoevropském trhu o 54 procent, čímž jsme zde dosáhli nejvyšších prodejů všech dob. Do Francie jsme dodali naše 6000. vozidlo. To vše významně přispělo k našim hospodářským výsledkům. Zvýšili jsme obrat v dolarovém vyjádření na na 462,1 milionů. Dosáhli jsme tak nejvyššího obratu v historii společnosti v cizoměnovém vyjádření. Během tohoto období jsme získali 68 procent našich tržeb ze zahraničí, zatímco 32 procent pocházelo z našich zakázek v Turecku ,“ řekl generální ředitel Evren Güzel. TEMSA prošla před rokem 2020 krizí, po velkých ztrátách firmě hrozil bankrot a v roce 2019 zastavila výrobu. Podle Evrena Güzela byl rok 2020 pro firmu rokem historického významu. „ V roce 2020 s partnerstvím Sabancı Holding a PPF Group prošla TEMSA velkou transformací . Proto je vypovídající uvést některá naše čísla od roku 2020, abychom viděli pokrok. Nárůst obratu mezi lety 2020 a 2024 je v dolarech 320 procent a nárůst exportu 655 procent. Svědčí to o pevných základech po roce 2020 a naši připravenosti na budoucnost ." K posílení pozice na mezinárodních trzích hlavně v oblasti vozidel s nulovými emisemi má přispět půjčka od 5 bank ve výši 90 milionů EUR. TEMSA dosud vyrobila přibližně 139 tisíc vozidel, z nichž přibližně 17 tisíc bylo vyvezeno do 70 zemí světa. Počty vyrobených a dodaných vozidel v roce 2024 výrobce neuvádí.
Dubajský úřad pro silnice a dopravu (RTA) a The Boring Company (TBC) Elona Muska oznámily uzavření memoranda o porozumění (MoU) při realizaci plánu na vybudování projektu Dubai Loop. Má jít o přelomový systém, který stanoví standard pro městskou mobilitu. Navrhovaný 17 kilometrový tunel s 11 stanicemi má přepravit přes 20 000 cestujících za hodinu. Je součástí dlouhodobého plánu na vybudování celoměstské dopravní sítě, stejně jako autonomní systém železnice RAILBUS.
Cílem Dubai Loop je přinést podzemní dopravní systém nové generace po celém emirátu Dubaj. Spolupráce s The Boring Company spočívá ve výběru udržitelných a inovativních technologií pro bezpečnou a efektivní přepravu cestujících prostřednictvím systému společnosti TBC, který již od roku 2021 přepravil více než dva miliony cestujících po celém Las Vegas v USA. Vegas Loop je v současné době v aktivním vývoji, má mít 104 stanic a 110 kilometrů tunelu a přepravit více než 90 000 cestujících za hodinu. Memorandum o porozumění podepsal Jeho Excelence Mattar Al Tayer, generální ředitel, předseda představenstva výkonných ředitelů RTA; a John Hering, hlavní investor a hlavní poradce společnosti The Boring Company, za přítomnosti vysokých úředníků z obou stran. Uzavřené MoU má posílit partnerství mezi oběma stranami při ražbě a výstavbě tunelů Dubai Loop. Dubai Loop propojí hlavní uzly po celé Dubaji. S potenciální rychlostí až 160 km by Loop mohla zkrátit dobu cestování mezi klíčovými body v Dubaji na pouhé minuty. Konečný rozšířený systém má za cíl odbavit více než 100 000 cestujících za hodinu a poskytnout velkokapacitní řešení pro požadavky městské dopravy. Systém využívá elektrická vozidla a přispěje k ambiciózním cílům Dubaje v oblasti udržitelnosti v souladu s Dubajskou strategií 2050. The Boring Company (TBC) byla založena v roce 2017 Elonem Muskem "aby způsobila revoluci v dopravě". Má sídlo v Las Vegas a v Bastropu v Texasu. Stejně jako Dubai Loop představil úřad RTA na Summitu světových vlád (WGS) 2025 také systém RAILBUS, autonomní řešení hromadné dopravy nové generace poháněné solární energií. Je v souladu s klíčovými národními strategiemi, včetně strategie Spojených arabských emirátů Net Zero 2030 a Dubai Autonomous Transport Strategy 2030, jejímž cílem je převést do roku 2030 25 procent veškeré dopravy v Dubaji do autonomních způsobů. Vagóny RAILBUS využívají lehkou modulární konstrukci vyrobenou z recyklovatelných materiálů a snižují celkovou hmotnost na sedm tun. Každý měří 11,5 metru na délku, 2,6 metru na šířku a výšku 2,9 metru, s kapacitou 40 cestujících a maximální rychlostí 100 km/h. Design interiéru upřednostňuje komfort cestujících, s prostorným posezením, okolním osvětlením a palubním Wi-Fi připojením. Infrastruktura a provozní náklady mají být o 20-30% nižší než srovnatelné dopravní systémy. Kromě toho její závislost na solární energii výrazně snižuje provozní náklady, což z ní činí ekologicky udržitelnou alternativu k dopravě. RTA bude v příštích dvou letech provádět komplexní technické studie systému a navrhne pilotní trasu.
Značka IVECO BUS si v roce 2024 udržela druhé místo na evropském autobusovém trhu (EU27) s 25% podílem. V oblasti městských elektrických autobusů se tržní podíl značky v roce 2024 zvýšil o 6,5 bodu na 14,2 % a poprvé dosáhl na druhou pozici. S tržním podílem 65 % vozidel na zemní plyn potvrzuje IVECO BUS evropské prvenství v oblasti této alternativní energie.
Na rychle rostoucím trhu s elektrickými městskými vozidly (+21,1 % oproti roku 2023) zvýšila autobusová divize IVECO BUS v roce 2024 svůj podíl na trhu o 6,5 %, čímž se poprvé posunula na druhé místo mezi výrobci elektrických vozidel s 14,2 % registrací. Tento výsledek se odráží ve vedoucí pozici v oblasti městských elektrických autobusů na trhu v Itálii (35 %) a ve Francii (56 %). Výrobce zůstává evropským lídrem v segmentu meziměstských autobusů s více než 50% podílem na trhu a zaznamenal první dodávky svého vozu CROSSWAY LE ELEC, který představoval 26 % registrací elektrických meziměstských autobusů. IVECO BUS zůstává bezkonkurenčním lídrem v oblasti zemního plynu. S 65 % registrací vozů na zemní plyn v roce 2024 bude mít evropské prvenství v oblasti této alternativní energie. Každý druhý městský autobus (50 %, +5,5 p.b. oproti roku 2024) a více než tři čtvrtiny (78 %, +11 bodů oproti roku 2024) meziměstských vozidel na zemní plyn v Evropě jsou značky IVECO. Statistiky prodeje autobusů s alternativním pohonem v Evropě, které zpracovává Wim Chatrou z poradenské společnosti Chatrou CME Solutions, nemáme ještě za rok 2024 k dispozici. Rok 2023 je k dispozici zde . Po prezentaci výsledků za rok 2024 Iveco Group uvádí, že obchodní jednotka Bus zaznamenala nárůst upraveného zisku EBIT o 31 milionů EUR ve srovnání s rokem 2023 a dosáhla 140 milionů EUR. Tento silný výkon „byl podpořen dlouhodobě stabilním objemem zakázek na elektrobusy a i díky dosaženým úsporám z rozsahu. Upravená marže EBIT činila 5,5 %, což je nárůst ze 4,9 % v roce 2023,“ uvádí Iveco Group. Po závodech v Rorthais, Foggia a ve Vysokém Mýtě přišla v roce 2024 na řadu elektrifikace závodu Annonay za účelem integrace výroby elektrických autobusů. Byla také zřízena nová montážní jednotka na baterie, což IVECO BUS umožní kontrolovat celý řetězec vývoje a prodeje elektrických vozidel. Tyto strategické investice v průmyslových zařízeních umožní značce zvýšit kapacitu, aby mohla uspokojit rostoucí poptávku. Nabídka IVECO BUS dnes sahá od 100 % elektrických městských autobusů s modely GX ELEC a E-WAY až po modely na vodíkový pohon s palivovými články, které již zaznamenaly první objednávky v roce 2017 v Cannes, Lorient a La Roche-sur-Yon. Zahrnuje také meziměstskou oblast s CROSSWAY LE ELEC, jehož dodávky byly zahájeny a rozšířeny o nabídky CROSSWAY ELEC představeným na konci roku 2024. Kompletní systém „Energy Mobility Solutions“ umožňuje nabídku šitou na míru pro podporu všech projektů elektromobility Kniha objednávek v oblasti elektromobility IVECO BUS dosáhla 3 000 kusů. „ Rok 2024 představuje pro IVECO BUS zásadní zlom. Dosáhli jsme nového milníku tím, že jsme se stali druhým evropským výrobcem elektrobusů a zároveň si udržujeme pozici lídra v oblasti zemního plynu. Tyto výsledky potvrzují naši strategii a odměňují významné investice, které jsme vynaložili do výzkumu a vývoje a do našich průmyslových zařízení, abychom mohli nabízet nejkomplexnější řešení mobility na trhu. Potvrzují také význam našeho technologicky neutrálního přístupu k udržitelné a účinné podpoře energetické transformace v dopravě ,“ řekl Claudio Passerini, prezident divize Bus Business Unit, Iveco Group . IVECO BUS
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) připravuje další ročník akce pro milovníky městské hromadné dopravy Šotodays. Konat se bude v sobotu 13. září 2025 opět v Brně, kde se akce označená jako nultý ročník odehrála již v roce 2023. Můžeme potvrdit, že nultý ročník se povedl a ten první bude určitě ještě lepší.
„ Před dvěma lety nalákaly Šotodays do Brna stovky fanoušků z celé České republiky. Naším záměrem bylo uspořádat celorepublikový sraz šotoušů, tedy fanoušků MHD. Poprvé jsme nevěděli, jaká bude odezva, ale velká návštěvnost a pozitivní reakce na celodenní program nás motivovaly k tomu, abychom v této aktivitě pokračovali a ideálně ze Šotodays udělali tradici. Tentokrát se vrátíme opět do Brna, ale v budoucnu počítáme s tím, že bude akce putovat po dalších městech ,“ vysvětlil místopředseda předsednictva SDP ČR a generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. V Brně se stejně jako v roce 2023 představí autobusy z deseti českých dopravních podniků. Fanoušci MHD se mohou opět těšit na pestrou přehlídku vozů a bohatý program na Brněnském výstavišti. Podrobný program a další informace budou zveřejněny v průběhu následujících měsíců. V roce 2023 na Šotodays přivezly své vozy dopravní podniky z měst České Budějovice, Karlovy Vary, Olomouce, Opavy, Ostrav, Pardubic, Plzbě, Prahy a Zlína a Otrokovic, nechyběly samozřejmě z Brna. Akce začínala na brněnském výstavišti, poté jely vozy Brnem na Moravské náměstí, následovaly zvláštní jízdy a navečer následovala afterparty ve vozovně v Pisárkách. Na autobusy se přišlo podívat několik tisíc lidí, ani naše redakce nechyběla. Podívejte se zde .
Trendy a výzvy pro smart cities si můžete poslechnout v úterý 18. 3. 2025 na konferenci, která je součástí doprovodného programu veletrhu AMPER 2025 v Brně. Tato konference navazuje na předchozí úspěšné řady konferencí „Smart city v praxi“ a „Efektivní elektromobilita v organizacích“, jejichž témata a zaměření propojuje do vzájemně provázaného celku.
Chytrá elektrická doprava jako součást konceptu inteligentních měst (neboli smart cities) vytváří příležitost k efektivnímu využívání elektrických dopravních prostředků na silnici i na kolejích, sloužících pro přepravu osob i zboží a pro městské služby. Aby efektivně fungovala, potřebuje k tomu nejen příslušnou infrastrukturu, ale také podpůrné digitální technologie. Tato oblast mobility je zároveň charakteristická rychlým vývojem, a to jak po stránce technické, tak co do ekonomiky a možností jejího financování. Konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi organizuje konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst. Konference je určena odborné veřejnosti z oblasti průmyslu a dopravy, municipalitám, městským technickým službám, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, správcům vozových parků, dalším zájemcům o tuto problematiku, příp. školám. Pro registrované účastníky je vstup na konferenci zdarma. Z programu konference: představení druhého vydání publikace Elektromobilita v praxi od autorů Jakuba Slavíka a Pavly Slavíkové (první vydání ke stažení zde ) současné trendy v oblasti elektrických vozidel, zejména automobilů a autobusů, zajímavé příklady elektrických nákladních vozidel a vozidlových platforem z dílny Daimler, možnosti spolufinancování elektromobility a její infrastruktury z evropských a národních zdrojů, jednoduchý návod, jak přistupovat k plánování elektromobility ve městech. Partnery konference jsou Daimler Truck Česká republika, ČEZ, Elektromobilní platforma. Další partneři jsou v jednání, včetně ministerstev odpovědných za spolufinancování v oblasti elektromobility. Více informací a registrace zde .
Od listopadu 2024 jezdí v Ostravě karmínově červená tramvaj s reklamním polepem na Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS . V lednu 2025 se přidal trolejbus Škoda 26 Tr v Opavě. Podobný barevný odstín by měly mít všechny "krajské" autobusy v Moravskoslezském kraji. Jako první zřejmě v prosinci na Jablunkovsku a Třinecku, kde získal desetiletou smlouvu Transdev Slezsko.
" Neustále hledáme nové cesty, jak cestování veřejnou dopravou cestujícím více přiblížit a představit, a protože celovozová tramvajová reklama v Ostravě sklidila velký úspěch, rozhodli jsme se i pro reklamní trolejbus v Opavě. Jezdit bude v ulicích Opavy minimálně rok, tedy do konce ledna 2026 a stejně jako naše tramvaj prezentuje cestování napříč krajem a představuje naše oblíbené produkty – kartu ODISku, ODISapku, nebo třeba výhodnou 24hodinovou jízdenku. Z Opavy máme na tento trolejbus také skvělé ohlasy, a proto už nyní zvažujeme další totožný polep, tentokrát znovu v Ostravě ," uvedl Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS.
Nejoblíbenějšími cíli pasažérů Flix byly Paříž, Lisabon a Ankara. Na nejdelší trasu jel cestující z Málagy do Tallinnu. Nejmladším cestujícím bylo miminko narozené na palubě zeleného autobusu u Brna.
Paříž, která v roce 2024 hostila olympijské a paralypijské hry a se svým nadčasovým kouzlem si vydobyla první místo jako mezinárodní destinace číslo jedna. Města Lisabon, známý svou bohatou kulturou, a Ankara, kde se mísí historie a modernost, si také zajistily své místo na vrcholu žebříčku. Na čtvrtém a pátém místě následovaly Mnichov a Porto. Do top 20 se dostalo i několik překvapení. Města jako Lyon a Bursa jsou důkazem toho, že i méně turistická města stojí za výlet. Nejvzdálenější destinace Na nejdelší cestu FlixBusem napříč kontinentem se vydal cestující z Málagy v jižním Španělsku, přes Lisabon, Paříž, Berlín do Tallinnu. Cesta trvala čtyři dny a tři noci. S 5 386 ujetými kilometry to byla v loňském roce nejdelší trasa FlixBusu rezervovaná v Evropě. Zajímavostí je nejdelší přímé spojení rezervované přes FlixBus v roce 2024 bylo z Bukurešti do Palerma. Autobus urazil 3 253 kilometrů. Mistrovství UEFA Během Mistrovství Evropy ve fotbale, které se konalo od 14. června do 14. července v různých německých městech, cestovali fanoušci s FlixBusem na dlouhé vzdálenosti, například z Lisabonu do Hamburku. Nárůst počtu cestujících byl zaznamenán také na trasách z Velké Británie do Německa. Všechna německá hostitelská města byla obsluhována přímo FlixBusem, FlixTrainem nebo oběma dopravními prostředky. Flix také dosáhl nového milníku tím, že se stal oficiálním partnerem Evropské ligy UEFA a konferenční ligy UEFA 2024. Nejmladší pasažér Flixbusu Jeden cestující byl na cestě z Varšavy do Vídně rozhodně nečekaný a nejmladší. V lednu 2024 se ve FlixBusu nedaleko Brna narodilo miminko. Podivuhodné příběhy o ztrátách a nálezech Při tolika cestách není žádným překvapením, že cestující občas zapomenou věci. Celkem hlásily evropské pobočky Flix v loňském roce kolem 20 000 ztracených věcí, přičemž nejčastěji šlo o kufry a tašky. Na personál autobusů a vlaků čekalo i několik překvapení, od mikrofonů a tetovacího strojku s veškerým příslušenstvím až po kola, ať už jde o dětská kola nebo velké modely. Ztracené položky jsou uchovávány po dobu šesti měsíců a vráceny poštou, pokud lze identifikovat jejich vlastníky. Drahé smartphony jsou však zpět získány mnohem dříve, cestující je často vyhledávají pomocí sledovacích aplikací a sami Flix kontaktují. Flix dnes nabízí spojení ve 40 zemích na 4 kontinentech.
Podle sdružení čínských výrobců automobilů CAAM, která vychází z údajů čínského celního úřadu, jde proti roku 2023 o 16 procentní nárůst. Největšími exportními trhy pro čínské autobusy jsou Saúdská Arábie, Vietnam, Peru, Rusko, Mexiko a Egypt.
Do Saúdské Arábie vloni z Číny připlulo 8 585 autobusů, je to jediná země s dovozem více než 8 000 ks. To je nárůst o 77 procent. Země tak tvořila 10,5 procenta celého čínského autobusového trhu. Vietnam na druhém místě obdržel 6 813 autobusů, což je nárůst o 45 procent oproti roku 2023 (8,33 procent trhu). Následovalo Peru s 5 381 autobusy (-13 procent, 7,27 procent trhu), Rusko s 4 551 autobusy (-1 procento, 5,56 procenta), Mexiko s 3 609 autobusy (-6 procent, 4,41 procent) a Egypt s 3 538 procenty autobusů (+144 procent 4,33 procenta trhu). Ačkoli čísla exportu jsou velmi vysoká, domácí autobusový trh v Číně je gigantický. Podle CAAM prodali výrobci autobusů v zemi v loňském roce celkem 521 500 autobusů všech velikostí. To je oproti roku 2023 nárůst o téměř sedm procent. Prodej elektrických autobusů a autobusů s palivovými články vzrostl téměř o 50 procent na 46 000 kusů. Autobusy a dálkové autobusy v délce nad pět metrů se zvýšily o 30,6 procenta na 75 000 kusů. Čínští výrobci vozidel očekávají pokračující silný trh. CAAM poukazuje na několik faktorů, o kterých se domnívá, že k tomu mohou přispět. Očekává se vyšší životní úroveň ve městech i na venkově a zvýšená poptávka po cestování, zvýšené státní dotace na elektrobusy a také výměna první generace elektrických autobusů v zemi. Očekává se také oživení cestovního ruchu po pandemii a zvýšená poptávce po turistických autobusech. CAAM predikuje také zvýšenou poptávku na exportních trzích. Čínští výrobci vyvezli do zahraničí téměř 15,5 tisíc elektrických autobusů . CAAM, Chinabuses.org
V letošním prvním měsíci byl z celkových 114 autobusů největší počet nových autobusů značky Iveco a byly registrovány v Jihočeském kraji. Většina vozů směřuje do linkové dopravy a všechny jsou dieselové.
V ČR bylo v lednu 2025 registrováno celkem 19 347 nových osobních automobilů, 1 338 lehkých užitkových automobilů, 114 autobusů, 623 nákladních vozidel, 751 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 20 361 osobních automobilů, 1 969 lehkých užitkových automobilů, 79 autobusů, 666 nákladních vozidel a 1019 motocyklů. Kromě autobusů prodeje ve všech katerogiích meziročně klesly. Registrace autobusů vzrostly oproti lednu 2024 o 44,30 % (z 79 na 114 ks, tj. o 35 ks). První je značka Iveco Bus s 76 registrovanými autobusy (66,67 %), následují SOR – 18 ks (15,79 %), MAN – 8 ks (7,02 %), Mercedes-Benz – 5 ks (4,39 %), Setra – 3 ks (2,63 %), Irizar – 2 ks (1,75%), Iveco – 1 ks (0,88 %), Rošero-P – 1 ks (0,88 %). Nejvíc autobusů je určeno pro linkovou dopravu, celkem 82 ks, z toho je největší počet vozidel značky Iveco (76 ks). Jen 16 ks bylo v městském provedení, všechny vyrobily v SOR Libchavy. MAN prodal 7 dálkových, Setra 3 ks a 2 ks Irizar. 57 nových autobusů bylo registrováno v Jihočeském kraji, 12 ks ve Středočeském a 7 v Praze. Jihomoravský kraj eviduje 11 registrací, Královéhradecký a Zlínský po 7 autobusech, 6 ks Ústecký a po 2 ks Olomoucký a Pardubický kraj. Všechny v lednu registrované autobusy byly s pohonem na naftu. Zdroj dat Svaz dovozců automobilů
Île-de-France Mobilités již několik let masivně investuje do energetického přechodu veřejné dopravy. Ve středu 5. února 2025 byl uveden do provozu 1 000. elektrický autobus v síti provozované pařížským dopravním podnikem RATP. Přechod na ekologická vozidla je zakotven v programu Bus2025 , který má za cíl převést autobusovou síť regionu na bezemisní do roku 2029.
V metropolitní oblasti Paříže Île-de-France přepraví RATP každý den více než 11 milionů cestujících. V roce 2014 se zavázal k významnému technologickému a ekologickému vývoji. Do konce roku 2029 vyřadit dieselové autobusy a nahradit je elektrickými a na biometan. Kromě vozidel to znamená přizpůsobit i autobusová depa. 5. února se zároveň s jubilejním elektrobusem otevírá osmé depo plně přizpůsobené na elektrické autobusy Point-du-Jour v 16. pařížském obvodu. Z Point-du-Jour je vypravováno 19 autobusových linek, které každý rok přepraví 40 milionů lidí. Tato energetická transformace je založena na obrovské investici ve výši 5,7 miliardy EUR, která zahrnuje konkrétně: 1,5 miliardy eur na přestavbu autobusových center, 1,5 miliardy eur na nákup 3 800 prvních elektrických nebo biometanových autobusů, 2,7 miliardy eur na renovaci zbývajících 7000 autobusů. Uvedení 1000. elektrobusu je významným milníkem. Bude jezdit měsíc ve speciálním polepu a za speciální cenu na lince 52 mezi Parc de Saint-Cloud a Opéra – Rue Halévy. Pro plnění Bus2025 využívají Île-de-France Mobilités a RATP kromě svých zdrojů finanční podporu Evropské komise prostřednictvím programu Connecting Europe Facility a také druhopisy vydané Banque des Territoires. Transformace infrastruktury RATP zanemaná: přeměnu 50 % autobusových center na elektrické, 50 % přejde na biometan, do roku 2029 bude zcela dekarbonizováno 10 000 autobusů a autokarů. Île-de-France Mobilités plánuje mít v roce 2025 100% čistý vozový park v hustých městských oblastech a do roku 2029 v celém regionu. Denně v l’Île-de-France vyjíždí do provozu 10 000 autobusů.