Zpravodajství
Autobusový dopravce Go-Ahead podpoří zakázkou na dodávku 1 200 autobusů Wrightbus stovky pracovních míst, urychlí dekarbonizaci odvětví dopravy a zajistí ekonomický růst ve Spojeném království. Vláda oznámila velkou finanční podporu před mezinárodním investičním summitem.
Provozovatel autobusů Go-Ahead oznámil 8. října 2024 významnou investici ve výši 500 milionů liber do dekarbonizace svého vozového parku, včetně vytvoření nové vyhrazené výrobní linky a partnerství s výrobcem autobusů Wrightbus se sídlem v Severním Irsku. Částka má pokrýt výrobu až 1 200 nových autobusů s nulovými emisemi během příštích 3 let zejména pro oblasti Plymouthu, Gloucestershire, East Yorkshire, Londýna a Isle of Wight. Během tří let partnerství bude při provozu vozidel ušetřeno 1,13 milionu tun CO2 v ovzduší. A za každé vyrobené vozidlo bude ve městech vysazeno deset stromů. V rámci dohody se Go-Ahead stane oficiálním partnerem jediného výzkumného centra na světě věnovaného autobusům s nulovými emisemi – W-Tech. S podporou Wrightbus a Queen’s University Belfast bude W-Tech spolupracovat s Go-Ahead na dekarbonizaci její flotily a obchodních operací. Dohoda přichází po úspěšném roce pro Wrightbus, který byl nedávno jmenován nejrychleji rostoucím výrobcem autobusů ve Velké Británii a Evropě. Po celý rok 2024 dodává dopravcům 22 autobusů týdně a v britském autobusovém sektoru vede s 40% podílem na trhu. Letos zaregistrovala 786 autobusů, o 250 více než její nejbližší konkurenti a o 500 více než Volvo a BYD. Jeho elektrický double decker ve své třídě vede s 598 registracemi, jednopodlažní verze se prodalo 164 ks, jen v srpnu sjelo z výrobní linky rekordních 142 autobusů. Čísla nezahrnují stovky autobusů, které Wrightbus vyrobil pro zákazníky v Evropě a na Dálném východě. Největší zakázka v jeho 78leté historii podpoří 500 pracovních míst ve výrobě v Ballymeně a dalších 2 000 pracovních míst v širším dodavatelském řetězci ve Spojeném království, což má pomoci vrátit se na cestu ekonomického růstu. Partnerství Go-Ahead a Wrightbus také umožní vytvořit školicí a učňovský fond, který povede k rozvoji vzdělávací akademie pro zaměstnance, zpřístupní stáže pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a mladé lidi, kteří se dosud odborně nevzdělávají. Podle tiskové zprávy ministr dopravy Louise Haigh také oznámí plány na vytvoření nového panelu odborníků na výrobu autobusů s cílem zajistit Spojenému království vedoucí roli ve výrobě autobusů a pomoci místním úřadům splnit jejich dopravní ambice s využitím dopravních technologií s nulovými emisemi. Má také potvrdit závazek vlády dekarbonizovat místní dopravu a podporovat prostředí pro investice do zpracovatelského průmyslu Spojeného království pro zajištění udržitelného hospodářského růstu a podporu pracovních míst. Oznámení přichází před mezinárodním investičním summitem, který pořádá nová britská vláda 14. října a na kterém se sejdou lídři Spojeného království a významní investoři a podniky z celého světa. Cílem summitu je zvýšit přímé zahraniční investice a zlepšit hospodářský růst, což je od červencového zvolení hlavní prioritou premiéra Keira Starmera. Podpora domácí výroby autobusů je součástí investice ve výši 21,7 miliardy liber na projekty zachycování uhlíku, z vládního závazku řešit změnu klimatu. Pokud se týká autobusů cílem Spojeného království je uvést do provozu 4 000 vozidel s nulovými emisemi.
Kulaté výročí připadá na 1. prosince, zahájení provozu linkových autobusů si v Třebíči připomenou v sobotu 12. října. Lákavé budou hlavně vyhlídkové jízdy historickými autobusy Karosa ŠL11, Karosa B 732, Mercedes-Benz O 309 a Tedom C 12 G, který byl vyroben v Třebíči.
Hlavním organizátorem, stejně jako před deseti lety , je Aleš Novák, letos ve spolupráci s paní Blankou Kutinovou a Veteran car club Třebíč. Akci podpoří několik firem, například Šmídl s.r.o. a dopravní agentura Auto-Bey, která provozuje pravidelnou linku Třebíč – Praha. Jejich „Horácký express“ mimořádně 12. října přiveze mimotřebíčské návštěvníky až na místo akce – na parkoviště u polikliniky na Vltavínské ulici - s platnou jízdenkou a na základě informace p. řidiči o cestě na na akci 70 let MHD v Třebíči. V rámci doprovodného programu dorazí také Jiří Peroutka se svým kamionem Máňou. MHD zajišťoval v Třebíči od pasedátých let dopravní závod ČSAD Třebíč, který byl po privatizaci přejmenován na TRADO. Později se podnik rozdělil a pro MHD v Třebíči vznikla samostatná společnost TRADO-MAD, která od roku 2004 spadá pod ICOM transport. V roce 2023 proběhlo na zajišťování městské autobusové dopravy výběrové řízení a smlouvu od 1. 1. 2025 na deset let získala BORS Břeclav . TRADO-MAD tak po dvaceti letech v Třebíči končí. Historie autobusové dopravy v Třebíči .
V září bylo registrováno 119 autobusů, z toho bylo značky Iveco 36 ks, MAN 29 ks, Mercedes-Benz 23 ks, SOR 15 ks, Setra 10 ks a ISUZU 3 ks a VDL 1 ks. Většina je pro dopravce, kteří vyjedou od 1. prosince 2024 ve Středočeském kraji a Praze podle nových smluv.
V září vzrostly registrace meziročně o 112,50 % (+63 ks). Z celkem 119 autobusů bylo 30 ks městských, 77 linkových a 11 dálkových. Dva autobusy jezdí na CNG. 51 ks bylo pro linky ve Středočeském kraji a 48 ks pro Prahu. Celkově registrace nových autobusů v období 1‑ 9/2024 vzrostly oproti 1‑ 9/2023 o 67,70 % (z 548 ks na 919 ks, tj. o 371 ks). První je značka Iveco Bus s 412 registrovanými autobusy (44,83 %), následují MAN – 115 ks (12,51 %), SOR – 108 ks (11,75 %), Setra – 105 ks (11,43 %), Mercedes-Benz – 89 ks (9,68 %), Rošero-P – 32 ks (3,48 %), Isuzu – 22 ks (2,39 %), Irizar – 11 ks (1,20 %), Solaris – 6 ks (0,65 %), VDL – 5 ks (0,54 %) a Ford – 5 ks (0,54 %). Registrace v srpnu 2024 . Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů
Největší veletrh dopravní techniky na světě přivítal od 24. do 27. září 2024 v Messe Berlín 2 940 vystavovatelů z 59 zemí a rekordních 170 tisíc návštěvníků ze 133 zemí. Na ploše téměř 16 fotbalových hřišť proběhlo 226 světových premiér. Kromě rychlovlaků, regionálních vlaků a tramvají jsme na Bus Display napočítali 11 autobusů, nejvíc přivezl BYD. V Berlíně vystavovalo i několik desítek českých firem. Škoda Group ukázala novou tramvaj pro Prahu, i když jen prostřednictvím prezentace.
„ InnoTrans 2024 byl skutečným rekordním veletrhem – co do výstavní plochy i počtu návštěvníků. Na berlínské výstaviště letos zavítalo kolem 170 000 návštěvníků ze 133 zemí – znamená to návrat k úrovni před pandemií. InnoTrans prokázal, že jde o přední světový veletrh dopravní techniky a mobility ,“ říká Dirk Hoffmann, provozní ředitel Messe Berlin. 2 940 vystavovatelů z 59 zemí představilo své nejnovější produkty a služby v pěti segmentech Železniční technika, Železniční infrastruktura, Veřejná doprava, Interiéry a Stavba tunelů. Veletrh se letos stal ještě více mezinárodním. Přibylo 600 nových vystavovatelů a s nimi i nové země jako Maroko, Malajsie, Indonésie a Jižní Afrika. Na 3,5 kilometrů dlouhé trati si návštěvníci mohli prohlédnout 133 vozidel, autobusy si navíc mohli i na 500 metrů dlouhém okruhu vyzkoušet. Včetně autonomního Karsan e-Atak. Hlavními tématy letošního veletrhu byly udržitelnost, elektrifikace, digitalizace a především umělá inteligence. „ AI se stává důležitou i v dopravním průmyslu ,“ uvedla Kerstin Schulz, ředitelka veletrhu. InnoTrans vzal tento vývoj v úvahu a připravil výstavní plochu AI Mobility Lab. " Bylo to správné rozhodnutí. Poptávka po řešeních založených na umělé inteligenci a kybernetické bezpečnosti byla obrovská .“ Své odborné znalosti v oblasti AI, robotiky, ochrany dat a kybernetické bezpečnosti, předvedlo 42 vystavovatelů ze 17 zemí. 15. ročník InnoTrans se bude konat od 22. do 25. září 2026 opět na na berlínském výstavišti Messe. Nabízíme jen malou část z jednoho dne na veletrhu. Foto naše.
Vedení města Brna nabídlo ukrajinskému městu Charkov dalších šest tramvají. Jedná se o vozy typu T6A5, které Dopravní podnik města Brna vyřadí a nahradí novými tramvajemi. Válkou poničené město je opraví a nasadí do provozu, případně využije na náhradní díly. Brno svému partnerskému městu poslalo dvě tramvaje typu T3 a šest trolejbusů 14 Tr.
Vedení Charkova nabídku města Brna s díky přijalo. Po vyřízení formálních záležitostí by do konce roku měly být vozy na Ukrajině. „ Jedná se o šest tramvají typu T6A5 z 90. let, které jsme před pěti lety odkoupili z Prahy na pokrytí doby, než obnovíme vozový park. V nejbližší době bychom je vyřazovali a nahrazovali novými tramvajemi Škoda 45T. Jejich generální opravy pro nás v tuto chvíli nejsou rentabilní. Jsme proto rádi, že tyto vozy můžeme poskytnout Charkovu, který je ještě může využít, a pomůžeme tak městu a jeho obyvatelům v jejich nelehké situaci ,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Podle informací od vedení Charkova tramvaje poslouží zejména v běžném provozu s cestujícími, případně budou využity na náhradní díly. Pokud bude chtít město tramvaje provozovat, musí nejprve v dílnách upravit šíři rozchodu kol, která je v ČR a na Ukrajině rozdílná (v ČR 1435 mm, na Ukrajině 1520 mm).
Nové stejnokroje pro dámy a pány obsahují řadu sezónních součástí, barevných i materiálových variant, některé jsou určeny pro běžné nošení, jiné pro slavnostnější události. Na rozdíl od stávajících jsou barevně variabilnější a zahrnují i barvu ivory a více červené a světle modré. Vybraný finální design, praktičnost střihů a materiály, bude během následujícího roku testovat padesát zaměstnanců.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si na základě soutěže na nové stejnokroje vybral finální design uniforem, který zpracovala Lenka Bernardes da Silva a společnost Bernardes Fashion. Padesát zaměstnanců DPP reprezentujících nejtypičtější provozní profese začalo v těchto dnech zkušební sady nových uniforem testovat v běžném provozu. Zátěží projdou všechny součásti uniforem určené pro různá roční období do konce září 2025. Po zapracování připomínek, přípravě finální střihové a technické specifikace DPP v roce 2026 vyhlásí na nákup nových uniforem veřejnou zakázku. Nové uniformy DPP mají celkem 22 součástí ve verzi pro dámy a 20 pro pány včetně barevných variant. Základní barvou nové kolekce zůstává tmavě modrá. Zcela novým prvkem je použití barvy ivory (smetanová) pro košile s dlouhým či krátkým rukávem, béžové pro polotrika, a dále červené barvy pro základní uniformní součásti jako jsou dámská i pánská polotrika, dámské vesty, pulovry, čepice a šály. Návrháři také rozšířili portfolio uniformních součástí v bledě modré barvě o vesty a pulovry pro pány, které kontrastují s červenými verzemi určenými pro dámy. V neposlední řadě došlo v nové kolekci k potlačení bílé barvy, která zůstává pouze u košil s nárameníky pro dispečery/-ky a informátory/-ky v dopravě. Na rozdíl od stávajících, jejichž základní podoba pochází z roku 1995 a používají se pouze bílá, tmavě a světle modrá barva, jsou nové variabilnější. Používá se i více korporátní červené, která se doposud objevuje pouze v logu DPP. O soutěži na nové uniformy DPP Do veřejné soutěže na nové uniformy DPP vypsanou v březnu 2022 se přihlásilo šest uchazečů, kteří předložili své grafické návrhy. Porota je vyhodnotila a vybrala z nich tři finalisty: společnosti RUTEX CZ a Bernardes Fashion, a Česlava Jaroše (autor stejnokrojů pro řidiče a průvodčí ikonické tramvaje T3 Coupé). Při hodnocení návrhů DPP spolupracoval s řadou odborníků, například Theodorem Pištěkem, uznávaným kostýmním výtvarníkem, scénografem, malířem, autorem uniforem Hradní stráže a držitelem Oscara za kostýmy k filmu Amadeus nebo profesorem Josefem Ťapťuchem, oděvním a textilním designérem, návrhářem a pedagogem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Po vypracování finální kolekce nových uniforem DPP letos vysoutěžil výrobce 50 testovacích sad. Během testování budou zaměstnanci k jednotlivým uniformním součástem průběžně předávat své připomínky, které bude DPP ve spolupráci s autorkou finální designu průběžně vypořádávat. DPP po úpravě střihu nebo materiálu konkrétní uniformní součásti nechá díl opět vyrobit, aby jej mohl v běžném provozu dále testovat.
Cena českého internetu oceňuje nejoblíbenější a nejzajímavější projekty a služby za každý rok. Letos nominovala odborná porota do kategorie Projet roku "Nový vyhledávač a aplikaci PID Lítačka".
Aplikace PID Lítačka je pro cestování v Praze a Středočeském kraji nepostradatelným nástrojem, denně ji využívají stovky tisíc lidí. Nový vyhledávač představil Operátor ICT v květnu 2024 . Nabízí kromě vyhledání trasy veřejnou dopravou, autem nebo na kole, i kombinaci všech těchto druhů dopravy v rámci jedné trasy. Chcete-li jet autem, zaparkovat a dále pak pokračovat MHD, aplikace najde trasu a navede na vhodné parkoviště. V červnu pak byla do PID Lítačky integrována i aktuální poloha spojů , cestující tak v mobilu vidí případné zpoždění svého spoje. Dosud zajišťovala provoz a rozvoj PID Lítačky společnost CHAPS. V létě 2024 získala na základě výběrového řízení pětiletou smlouvu na podporu a rozvoj firma GLOBDATA. Výpočty nad jízdními řády dál poskytuje CHAPS. O vítězi v kategorii Projekt roku nerozhoduje veřejnost, ale odborná porota složená z významných osobností podnikatelského, mediálního a internetového světa vybrané pořadatelem - serverem Lupa.cz.
Na základě nového organizačního uspořádání skončil k 1. říjnu 2024 pracovní poměr mezi společností FlixBus a Pavlem Prouzou, který zastával funkci jednatele místní pobočky FlixBus CZ s.r.o.. Z České republiky řízený region zahrnoval i Slovensko a Maďarsko a nově spadá pod větší oblast Europe East.
Region Europe East společnosti FlixBus bude nyní zahrnovat Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Ukrajinu, pobaltské státy (Estonsko, Lotyšsko a Litvu) a Finsko. Povede jej pan Michal Leman, viceprezident pro Europe East, který v uplynulých sedmi letech řídil trhy v Polsku, na Ukrajině, v Pobaltí a ve Finsku. " Panu Pavlu Prouzovi vyjadřujeme uznání za jeho tvrdou práci v uplynulých více než 7 letech a jsme mu hluboce vděčni za jeho přínos k rozvoji domácího trhu v regionu ", uvádí Tomáš Beránek, tiskový mluvčí a PR Manager FlixBus CZ/SK. První autobusy zeleného dopravce dorazily do Prahy už roku 2014 , jen rok poté, co v Mnichově FlixBus vznikl. Oblíbenost Prahy jako destinace s sebou velmi brzy přinesla i myšlenku podnikání v domácí dopravě v Česku. První zelené autobusy partrnerů FlixBusu projily 17 českých měst 17. srpna 2017. Pavel Prouza vedl firmu od samého začátku.
Elektrický provoz MHD v Jihlavě výrazně omezují nejnovější parciální trolejbusy, cestující musí často jezdit náhradní dopravou v osmnáct let starých autobusech. Hořkou zkušenost s vysoutěženou dodávkou čtyř nových trolejbusů má za sebou také Dopravní společnost Zlín – Otrokovice. Nové trolejbusy nezískala, kvůli nedodržení termínu propadla evropská dotace, zaplacení smluvních pokut se domáhá soudně. S novými vozy počítala pro rozšíření tratí v Otrokovicích. Obě společnosti vydaly tiskové zprávy.
Šest parciálních trolejbusů SOR TNS 12, které jsou v Jihlavě v provozu od konce roku 2023 má podle Dopravního podniku města Jihlavy neustále závady. Místo moderních, tichých a pohodlných trolejbusů musí lidé v Jihlavě cestovat dlouho vysloužilými náhradními naftovými autobusy. Potýkat se musejí i s vynecháním nebo dlouhým zpožděním některých spojů. To je realita provozu nejnovějších trolejbusů v jihlavské MHD, které místo aby jezdily, čekají s poruchami na opravy. A cestující se proto oprávněně zlobí, uvedl v tiskové zprávě dopravní podnik. „ Omlouváme se cestujícím za náhradní autobusovou dopravu, ale chyba není na naší straně. Dodavatelská společnost Tram for envi má vážné komplikace se subdodavatelským řetězcem a nezvládá záruční opravy, kterých je navíc nezvykle mnoho ,“ zlobí se ředitel jihlavského dopravního podniku Radim Rovner. Podle jeho slov se počítalo s mnohem vyšším nájezdem kilometrů. Nejnovější vozy přitom najezdí jen asi 60% výkonů starších parciálů. Opakovaně se na nich projevují závady s bateriemi, s trakčními motory, se sběrači a s elektrickou výzbrojí vozu. „ Je již více než zřejmé, že jde o špatně poskládané prototypové řešení trolejbusu od různých subdodavatelů, kteří nestíhají dodávat nové nebo opravovat porouchané díly. Jsme s trolejbusy a s jejich dodavatelem velmi nespokojeni. Náklady za náhradní autobusovou dopravu a vícenáklady spojené s odstávkami nejnovějších bateriových trolejbusů už dosahují mnoha set tisíc korun ,“ uvedl Radim Rovner. „ Dodavatel nebyl ani za 3,5 roku od podpisu smlouvy schopen zajistit spolehlivost svých vozů a dostát všem závazkům. Smlouvu jsme podepisovali v dubnu 2021, trolejbusy nám dodali až na poslední chvíli na konci roku 2023 a celý rok 2024 se potýkáme s problémy a poruchami. Tak si nepředstavujeme dobrou spolupráci .“ Dopravní podnik dostával po celou dobu zpoždění dodávky od dodavatele opožděně změny harmonogramu, který nakonec opakovaně nedokázal dodržet. Tímto svým jednáním v podstatě znemožnil obstarat si jiného náhradního dodavatele. „ Firma Tram for envi zásadně podcenila proces vývoje, výroby, zkušebního provozu i schválení typu a spolehlivou dodávku trolejbusů do Jihlavy a výrazně také ohrozila financování celé zakázky z IROPu ,“ uzavírá Radim Rovner. Dopravní podnik v září 2023 zveřejnil výběrové řízení na dvanáct nových trolejbusů, které ale v červnu 2024 zrušil . Na Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) dopadají negativní důsledky zmařené dodávky čtyř parciálních trolejbusů SOR TNS 12. „ S těmito čtyřmi trolejbusy jsme počítali zejména pro rozšíření bezemisní MHD v Otrokovicích. Některé starší vozy v našem provozu MHD již měly být vyřazeny a nahrazeny těmito novými trolejbusy. Takto musíme opravovat a nasazovat na linky i značně opotřebovaná vozidla, abychom cestujícím zajistili standardní rozsah provozu ,“ říká prostřednictvím tiskové zprávy ředitel DSZO Josef Kocháň. Dopravní společnost Zlín – Otrokovice v letech 2021–2022 soutěžila, vyhodnotila a vybrala dodavatele čtyř bateriových trolejbusů SOR TNS 12 s termínem dodání na jaře 2023. SOR Libchavy termín nedodržel a nebyl schopen dodat do Zlína objednané trolejbusy ani do podzimu minulého roku. Nedodržením termínu pro uvedení trolejbusů do provozu DSZO přišla o přiznanou dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu ve výši 85 procent pořizovacích nákladů. Proto dopravní společnost po marném upomínání dodavatele od smlouvy odstoupila. Dosud probíhá soudní spor o zaplacení smluvních pokut. Škody, které dopravní společnosti nedodáním trolejbusů vznikly a které spočívají v ušlé dotaci a v nákladech na opravy starých vozů, se vyčíslují. „ Ukazuje se, že i když dodržíme všechna pravidla o zadávání veřejných zakázek a zvítězí nabídka s nejnižší cenou, výsledek nemusí být ekonomicky a provozně příznivý ,“ popsal zkušenosti s nedodanými trolejbusy ředitel DSZO Josef Kocháň. „ Na trhu jsou bohužel společnosti, které něco slibují, ale nedodají včas a v potřebné kvalitě .“ Také DSZO nakoupí nové trolejbusy, soutěž na 25 parciálních standardních i kloubových zveřejnila v únoru 2024. Výsledky zatím nezveřejnila. SOR Libchavy v souvislosti s dodávkou trolejbusů TNS 18 pro Prahu v dubnu 2023 uvedl jako důvod zpoždění komplikace s elektrotechnickými součástkami od subdodavatelů, týkající se hlavně společnosti Cegelec, která dodávala do vozidel elektrovýzbroj. K aktuálním zprávám dopravních podniků se výrobce trolejbusů nechtěl vyjadřovat.
V neděli 22. září se v Jihlavě uskutečnil Dopravácký den. Zájem lidí o návštěvu areálu dopravního podniku a svezení retrolinkami byl velký.
V horní části Masarykova náměstí byl připraven stánek, kde proběhlo představení e-shopu DPMJ a výstava o zajímavostech z MHD. Zájemci mohli prohlédnout například trolejbus SOR TNS 12 (ev. číslo 21), dále autobusy Irisbus Citelis 12M CNG (ev. číslo 218) s reklamou na ZUŠ Jihlava nebo Iveco Urbanway 12M CNG (ev. číslo 229) se slušivou reklamou na MFF dokumentárních filmů Jihlava. Kromě trolejbusů a autobusů byl lákadlem i historický autobus Škoda 706 GND, ten byl na náměstí jako statický exponát a šlo o první původní jihlavský autobus z roku 1942. Po dobu konání akce byly v provozu tři retro linky (T1, T2 a T3), jejich obsluha byla zabezpečena historickými trolejbusy Škoda 14 Tr, 15 Tr a 21 Tr. Přeprava na všech linkách byla zdarma a přestup mezi nimi byl na Masarykově náměstí. Kromě přehlídky vozů byl nachystaný i program v areálu dopravního podniku na ulici Brtnická, kde se konaly ve vybrané hodiny komentované prohlídky s předsedou představenstva Radimem Rovnerem. Do a z vozovny jezdila retro linka T1.