Technika
Město Móstoles v oblasti Madridu bude mít od října 2024 městskou dopravu s nulovými emisemi, Arriva uvádí do provozu 21 nových elektrických autobusů BYD s karosérií od španělské Castrosua a nabíjecí infrastrukturu v elektrifikováném depu.
Díky novým elektrickým autobusům bude veškerá místní doprava v obci Móstoles a trasa Móstoles-Alcorcón od října 100 procent bez emisí, uvádí Arriva. Móstoles následuje po sousedním městě Alcorcón, které je rovněž součástí Madridského společenství. Z nízkoemisní zóny na jihozápadě regionu bude mít prospěch asi 400 000 lidí. Nové 12metrové autobusy s prostorným interiérem se širšími uličkami, Wi-Fi, klimatizací a nízkými podlahami mají dojezd 300 km na jedno nabití baterie, 13metrový model urazí 450 km, což je ideální pro delší a kapacitnější trasy. Dodávka 13metrových eBusů BYD od Arrivy pro Alcorcón byla v roce 2022 první ve Španělsku. Místní depo pokrývá téměř 90 procent své spotřeby energie ze solárních panelů a pro mytí autobusů využívá dešťovou vodu. Elektrické autobusy mají dojezd 350 kilometrů a mohou tak zůstat v provozu celý den bez nutnosti mezinabíjení. Nabíjení probíhá pouze v noci v depu, kde je instalováno 22 nabíjecích míst. Arriva již zvažovala potenciální rozšíření a později by mohla zvýšit počet na 44 dobíjecích míst. S investicí více než 20 milionů eur a podporou Evropských fondů nové generace Arriva pokročila v modernizaci svého vozového parku a vytvoření nových provozních zařízení. „ Rozšířením naší flotily s nulovými emisemi a elektrifikací druhého depa pro Madrid nejenže podporujeme závazek města k uhlíkové neutralitě do roku 2030, ale poskytujeme moderní, bezpečné a pohodlné formy veřejné dopravy, které, jak doufáme, povzbudí více lidí, aby se rozhodlo pro autobusy místo aut ,“ řekl Sian Leydon, výkonný ředitel Arriva Group pro kontinentální Evropu. S novými elektrobusy BYD má region Madrid v provozu 1 079 ekologických autobusů. Z toho je 725 hybridních vozidel, 102 elektrických, tři vodíková vozidla a 249 vozidel na zkapalněný nebo stlačený zemní plyn. Tvoří 50,7 procenta celé regionální flotily.
Dopravní podnik Mladá Boleslav připravuje moderní telematický systém, nové odbavovací zařízení ve vozidlech městské hromadné dopravy umožní kompatibilitu s IDOL, IREDO a PID. Během října a listopadu vymění terminály ve všech autobusech. Současně bude v provozu i stávající systém.
Pro cestující to znamená, že dočasně nebude možné v autobusech s již vyměněným odbavovacím systémem využívat elektronickou peněženku, platit za jízdné lze v hotovosti, platební kartou, čipovou kartou s předplaceným jízdným nebo MB kartou. Do 18. října také nebudou vydávat nebo dobíjet karty informační centra. Zakázku "Telematika MHD Dopravní podnik" vyhlášenou 21. prosince 2023 získala společnost SWARCO TRAFFIC CZ (dceřiná společnost SWARCO TRAFFIC AUSTRIA GmbH ze skupiny AWRCO Group, která se zabývá projekty související s provozem a řízením dopravy), společně se subdodavateli TELMAX, Future Technologies, TLV a SWARCO ITALIA. V Zadávacím řízení podala jako jediná nabídku a splnila zadávací podmínky. Předmětem zakázky je dodávka, montáž a zprovoznění telematického systému sestávající se zejména z prvků preference MHD instalovaných do vozidel Iveco Urbanway a Mercedes-Benz Citaro a navazujícího dispečerského systému. Součástí dodávky je montáž odbavovacího systému, potřebný software a nové bezkontaktní čipové karty. Dodavatel také vytvoří E-shop pro nákup časového kupónu a kreditu elektronické peněženky a mobilní aplikaci. Součástí je zajištění podpory po dobu 5 let, která začne po skončení záruční doby, tj. až v průběhu roku 2027. Nové odbavovací systémy umožní kompatibilitu s okolními integrovanými systémy, akceptovat budou dopravní kartu MB, platební karty, elektronickou peněženku IDOL, IREDO a PID Lítačku a virtuální kartu v mobilní aplikaci. Ve vozech bude k dispozici mincovní automat. Financování zakázky v celkové hodnotě 48,973 mil. Kč bez DPH bude probíhat za přispění evropských strukturálních fondů (IROP21+) ve výši přibližně 25,729 Kč. Projekt navazuje na dřívější kroky v oblasti zavádění telematických technologií v Mladé Boleslavi, kdy bylo vytvořeno centrální středisko řízení dopravy a systém byl rozšířen na 23 křižovatek. Nový telematický systém zajišťuje preferenci vozidel MHD na křižovatkách. DPMLB, Město Mladá Boleslav
Po nedávné dodávce nových trolejbusů a tramvají vyhlašuje dvě veřejné zakázky zaměřené na kloubové autobusy. Výsledkem budou rámcové dohody na výrobu dieselových a plynových třínápravových autobusů.
Předmětem veřejných zakázek je vyrobení, dodání a schválení pro provoz 110 kusů nových nízkopodlažních kloubových autobusů na dieselový pohon a 130 kusů nových nízkopodlažních kloubových autobusů na CNG pohon. Nové kloubové třínápravové autobusy s minimální kapacitou 130 cestujících a délkou do 18,8 metru do budoucna přispějí ke zvýšení kvality cestování. Podrobnosti 14. října zatím nebyly zveřejněny. Rámcové dohody umožní dopravnímu podniku v závislosti na možnostech financování nákup nových vozidel na základě objednávek. Předpokládaná hodnota zakázky na 110 kloubových autobusů na dieselový pohon je 48,620 milionu EUR a na 130 kloubových autobusů na CNG 64,870 milionu EUR. DPB plánuje financovat nákup nových autobusů z více zdrojů, včetně fondů EU, státního rozpočtu, rozpočtu Hlavního města SR Bratislavy a vlastních zdrojů. V případě, že se nepodaří zajistit dostatečné financování, si DPB vyhrazuje právo zadávání veřejných zakázek zrušit. DPB soutěžil dodavatele kloubových autobusů v podobném rozsahu před dvěma lety. V září 2022 měl zájem nakoupit 150 ks autobusů s pohonem na CNG a 100 s dieselovým . Čtyřleté rámcové smlouvy mu měli umožnit podle finančních možností objednávat autobusy až do roku 2027. Dopravní podnik ale žádnou ze smluv neuzavřel a v roce 2024 obě soutěže zrušil "z důvodu změny potřeb". V minulém výběrovém řízení se soutěže na dieselové kloubové autobusy zúčastnili Solaris Bus & Coach, Corex (prodejce Iveco Bus), Otokar Otomotiv a SOR Libchavy. O zakázku na autobusy s pohonem na CNG Solaris Bus & Coach a Corex. Předpokládaná hodnota zakázky na dodání autobusů s pohonem na CNG činila 52,5 milionu EUR a hodnota soutěže na autobusy s dieselovým pohonem 33 milionů EUR. V Bratislavě uvedli do provozu nové kloubové autobusy naposledy v roce 2022. DBP uzavřel v květnu 2021 rámcovou smlouvu s Otokar Otomotiv na nákup 70 vozidel. Tendru se v roce 2019 zúčastnily také SOR Libchavy, Solaris a Mercedes-Benz. Otokar dodal třínápravové vozy Kent C za cenu 254 950 eur. Šlo o největší a zároveň nejvýhodnějí nákup kloubových autobusů v posledních letech. V současné době jezdí všechny kloubové autobusy na naftu. Nejstarší vozy SOR a Mercedes-Benz mají přibližně 14 let. Nové vozy mají zlepšit komfort cestování a budou plnit aktuální ekologické normy.
V hlavním městě Mexika představili prvních padesát nových elektrických autobusů flotilly Carnen Parra "Coronela Alanis", které se připojí k ostatním dopravním systémům Integrované sítě mobility. Od výběru dodavatele po uvedení do provozu uplynulo jen půl roku. Autobusy budou jezdit pod jménem revoluční ženy a malířky.
Čínský výrobce zahájil projekty elektromobility v Mexiku roce 2018, letos zaznamenává rekordní vývozní čísla. S 50 elektrickými autobusy do Mexico City si zajistil kontrakt v hodnotě přes 470 milionů pesos (přibližně 24,6 milionu USD). Trh s elektrickými autobusy v Mexiku je v současnosti oceněn na 280 milionů USD a předpokládá se, že do roku 2029 vzroste na 1 miliardu USD. Red de Transporte de Pasajeros (RTP), státní společnost veřejné dopravy v Mexico City, oznámila výběr Yutongu po mezinárodním výběrovém řízení v květnu 2024. " Po transparentním mezinárodním nabídkovém řízení, technicky podporovaném globálními institucemi, byl Yutong Mexico vybrán pro splnění stanovených kritérií a nabízející nejlepší hodnotu z hlediska kvality a ceny ," uvedla RTP. Nákup elektrických autobusů pro RTP znamenal také rekonstrukci depa a instalaci 25 nových nabíjecích stanic, vytvoření školicího střediska a simulátoru jízdy. Vše zajistila Yutong Bus & Coach během šesti měsíců. Flotila nových autobusů bude obsluhovat linky Balderas - Santa Fe a Cuatro Caminos - Constitución de 1917, které dohromady přepraví 315 tisíc uživatelů měsíčně v oblasti, kde žijí převážně chudší obyvatelé. Každý autobus přepraví 90 lidí, má speciální prostory pro ženy, osoby se zrakovým nebo motorickým postižením a starší lidi, rampu pro nastupování, USB nabíjecí body, Wi-Fi, GPS a další technologie pro komfort a bezpečnost cestujících. Baterie poskytují autonomii 300 kilometrů. Udržitelnou mobilitu podporovala bývalá starostka hlavního města Ciudad de Mexico a současná prezidentka Mexika Claudia Sheinbaumová. Během šesti let se podařilo ve velkém modernizovat veřejnou dopravu, nakoupit 502 trolejbusů Yutong a Zhongtong, vznikly nové trolejbusové linky, došlo k modernizaci tratě Light Rail a nákupu devíti souprav pro tento systém. Pro trasu linky 1 bylo pořízeno 29 nových vlaků a byla spuštěna nová elektrická rozvodna "Buen Tono". V Metrobús byla 60 vozidly elektrifikována linka 3 a na linku 4 bylo začleněno 55 autobusů a 30 dalších ještě dorazí.
Jihokorejská Hyundai Motor Company zahájila výzkum a vývoj (R&D) související s vodíkem v roce 1998 a v roce 2019 uvedla na trh první městský vodíkový elektrický autobus Elec City FCEV. Na konci září oznámila prodej 1 032 kusů. V roce 2023 představila vysokorychlostní vodíkový Universe FCEV.
Elec City FCEV je vybaven systémem palivových článků s maximálním výkonem 180 kW, vysokovýkonnou baterií 78,4 kWh a nádrží na vodík o objemu 875 l. Jihokorejský výrobce uvádí, že je optimální pro trasy s vysokou spotřebou elektřiny, jako jsou dlouhé vzdálenosti a úseky s velkým dopravním zatížením a kopcovitým terénem. Je vybaven novým středovým motorem ZF a nádrží na vodík s nejvyšší kapacitou ve své třídě, což mu umožňuje ujet až 550 km na jedno nabití. Provoz jednoho vodíkového autobusu po dobu jednoho roku může snížit 72 tun oxidu uhličitého absorbovaného za stejnou dobu 2 700 borovicemi. Hyundai Motor Company v únoru tohoto roku podepsala obchodní dohodu s KD Transport Group, největší společností pro pozemní dopravu v Koreji, o přeměně celkem 1 000 metropolitních letištních a městských autobusů na vodíkové do roku 2027. Představitel Hyundai Motor Company na oslavě u příležitosti kumulativního prodeje 1 000 autobusů v Technologickém výzkumném institutu Namyang v Hwaseongu, provincii Gyeonggi a hotelu Rolling Hills v Jižní Koreji, uvedl: „ Kromě vládní podpory poskytuje Hyundai Motor Company také bezplatné díly na opravy v hodnotě 40 milionů wonů na vodíkový autobus a v budoucnu budeme i nadále aktivně usilovat o popularizaci vodíkových autobusů .“ Většina prodejů byla uskutečněna v Jižní Koreji, kde vodíkové autobusy těží z velkých dotací. Hyundai Motor Company
Třicet sólo a kloubových Urbino od Solaris Bus & Coach pro region Západní Brabantsko se od července 2025 připojí k bezemisní flotile Arrivy.
Jak jsme již informovali, Arriva v Nizozemsku zíkala nové koncese na pokračování služeb v regionu Západní Brabantsko. Podmínkou byla nová flotila bezemisních autobusů. Před pád dny se v této souvislosti pochlubil velkou zakázkou na téměř 160 elektrických autobusů výrobce VDL Bus & Coach . Solaris se připojí s 26 elektrickými autobusy Urbino 12 a čtyřmi kloubovými Urbino 18. Autobusy mají dorazit do Západního Brabantska v první polovině roku 2025. Urbina jsou založena na nové architektuře modulárního pohonného systému, který eliminuje takzvanou motorovou věž. Tato konstrukce zvětšuje prostor pro cestující a umožňuje umístění baterií pouze na střeše. Dvanáctimetrová i osmnáctimetrová vozidla budou mít baterie o kapacitě přibližně 400 kWh nabíjené přes zásuvku. Pro větší komfort obsluhy bude mít každý autobus dvě nabíjecí zásuvky – na levé a pravé straně. 30 autobusů pro Západní Brabantsko bude vybaveno centrálními trakčními motory. Ve smlouvě se provozovatel rozhodl pro inovativní vybavení řidiče pro zvýšení bezpečnosti a pohodlí. Na palubě každého autobusu bude k dispozici komplexní monitorovací systém s kamerami Fisheye, které budou sledovat oblasti před vozidlem a na jeho pravé straně, a také kamerami namísto tradičních bočních zrcátek. Z asistenčních řešení stojí za zmínku systém upozorňující řidiče na chodce a cyklisty v okolí autobusu, systém varování před opuštěním jízdního pruhu a systém sledování únavy. Elegantně zpracovaný a prostorný interiér nabídne pohodlné sezení, palubní WiFi a USB nabíječky pro cestující k nabíjení telefonů. Značkové barvy Bravo - červená, fialová a modrá - budou na sedadlech, podlahách a lištách autobusů. Součástí designu je také logo bravo ve tvaru srdce.
Městskou autobusovou dopravu v Litoměřicích zajišťuje od září pět nových autobusů, čtyři značky IVECO a jeden minibus ISUZU Novo Citi Life v centru města. Nové autobusy připravuje AKV bus i pro Středočeský kraj, kde od prosince vyjede na Velvarsku. Tentokrát půjde o SOR ICN.
Čtyři autobusy Iveco Crossway LE CITY 10,8 jezdí v Litoměřicích na syntetické palivo HVO 100, které se vyznačuje výrazně nižšími emisemi (až o 90 procent). ISUZU Novo City Life s pohonem na naftu a splňující emisní normu Euro 7 zajišťuje linku C projíždějící historickým centrem města. AKV bus (dříve Autobusy Karlovy Vary) zajišťuje městskou autobusovou dopravu (MAD) v Litoměřicích do roku 2029. " Obnovu vozového parku k zajištění městské dopravy v Litoměřicích jsme dlouho zvažovali zejména s ohledem na povinnost provozovat kmenové autobusy jako nízkoemisní nebo bezemisní. Autobusy s pohonem na CNG, které jsme dosud provozovali, jsou v pořizovací ceně významně dražší než autobusy s možností využívat k pohonu alternativní palivo HVO. Proto bylo rozhodnuto, že autobusy budou využívat palivo HVO a věříme, že skutečný provoz nám vše prokáže. Určitě nové autobusy přivítají i řidiči a zejména cestující a společně se nám podaří udržet je ve stavu jako nové ," uvedl Zdeněk Suchan, předseda představensta AKV bus. Na základě uzavřené smlouvy mezi AKV bus se Středočeským krajem za zajištění autobusové dopravy pro oblast Velvarsko vyjedou 1. prosince 2024 nové i přestavěné autobusy SOR. Celkem půjde o 12 nových autobusů: 9 ks ICN 9,5 a 3 autobusy standardní ICN 12. Dalších 12 vozidel budou přestavěné autobusy splňující všechny standardy PID, i ty budou postupně v průběhu smlouvy nahrazovány novými. V novém regionu bude AKV bus využívat technická a provozní zázemí pro tankování, parkování, servis a mytí autobusů u stávajících dopravců a firem. " Nyní je naším hlavním úkolem naplnění potřebné kapacity řidičů autobusů, kterých je samozřejmě dlouhodobě nedostatek. Nabízíme zajímavé podmínky a dlouhodobou práci, protože smlouva je uzavřena na deset let ," uvedl Zdeněk Suchan.
ArrivaBus s novými dvanáctiletými kontrakty a 82 čistě elektrickými autobusy BYD otevírá v maďarském hlavním městě novou éru. Flotila není jen novým milníkem pro město, ale také jednou z největších s novou technologií BYD blade baterií. Půjde o sólo modely B12 s bateriemi integrovanými v podlaze představenými v loňském roce a kloubové modely B19. Budapešť je zatím největší zakázkou pro tento inovativní typ z Evropy.
Arriva uspěla s nabídkami ve dvou částech výběrového řízení (E3 a E4) organizátora Budapest Transport Center (BKK) a uzavřela dvě nové 12leté smlouvy. Provozovat bude novou flotilu 82 vozidel BYD s opcí na dalších 21. Zcela nový autobusový park bude uveden do provozu od začátku roku 2026. Nová vozidla přinesou do Budapešti čistší, tišší a modernější autobusovou dopravu. V opci může Arriva objednat dalších 21 autobusů. Smlouvy s BKK následují po investici Arrivy do elektrifikace jejího depa v Andoru, která začala před více než dvěma lety. Depo může obsluhovat přibližně 150 autobusů. Sian Leydon, výkonný ředitel skupiny Arriva pro pevninskou Evropu, uvedl: „ Naše operace v Budapešti je důležitou součástí našeho evropského portfolia a jsem potěšen, že jsme byli oceněni za naše odborné znalosti a vedoucí postavení v oblasti dekarbonizace a že jsme získali tyto dvě zakázky. S 12 lety před námi můžeme s důvěrou investovat a upevnit naši pozici předního soukromého autobusového dopravce v Maďarsku ". Nové autobusy budou obsluhovat některé z nejdůležitějších tras do centra města a očekává se, že výrazně sníží znečištění ovzduší. Vozový park bude zahrnovat 58 sólo a 24 kloubových autobusů s nízkou podlahou. Smlouva vstoupí v platnost od roku 2026 a potrvá do roku 2038. Nahrazuje stávající smlouvy společnosti Arriva v tomto regionu, které platí do roku 2025. Arriva je jediným soukromým poskytovatelem služeb v Budapešti, kde působí od roku 1999. Síť Arrivy v Budapešti pokrývá severní část města i regiony Východ (Pest) a Západ (Buda) po obou stranách řeky Dunaj. Je klíčovým hráčem na domácím autobusovém trhu a provozuje jeden z nejmladších a nejmodernějších vozových parků v zemi s přibližně 450 vozidly vyrobenými MAN a Mercedes. Na jaře 2023 byl vozový park rozšířeno o 162 nových autobusů MAN Lion's City, které nahradily 150 Mercedes-Benz Citaro z roku 2013. Průměrné stáří vozidel tak nepřesahuje 5 let. Nyní se připravuje na elektrifikaci s přeměnou svého depa na Andor Street, aby mohla pokračovat v modernizaci svého vozového parku. V souladu se zakázkou E3 přijede spolu se zálohami 58 sólo autobusů typu BYD B12 a s E4 24 kloubových autobusů typu BYD B19 s délkou 18,75 metru. Sólo vozidla mají 32 míst k sezení a celkovou kapacitu 87 osob, kloubové autobusy mají 41 míst k sezení a celkovou kapacitu 125 osob. Oba modely mají nízkou podlahu a lithium-železo-fosfátovou baterii s celkovou kapacitou 491, respektive 563 kW, tj. největší dostupnou kapacitu. Kloubový autobus může podle BYD ujet 470 km na jedna nabití. O pohodlí řidičů se postarají také digitální kamery místo vnějších zpětných zrcátek a vyhřívaná sedadla, samozřejmostí je klimatizace. Vozidla se budou montovat v Komárom v Maďarsku. ArrivaBus považuje za prioritní úkol přeměnit profesi řidiče ve skutečnou životní dráhu a atraktivní povolání. S ohledem na to byly navrženy komplexní náborové a školicí programy pro řidiče autobusů. Příchod nového vozového parku hraje důležitou roli, řidiči Arrivy budou mít jako první možnost řídit moderní, ekologický, nově vyvinutý vozový park elektrobusů. Zaměření na udržitelná dopravní řešení je klíčovou součástí strategie společnosti Arriva v celé Evropě. Zkušenosti získala v zemích jako Nizozemsko, Španělsko a Spojené království, ale i z České republiky, kde provozuje 50 elektrických autobusů. Její institut Zero Emission Institute (ZEI) funguje jako centrum odborných znalostí a tým spolupracuje s Maďarskem na poskytování technické podpory pro požadavky na autobusy a infrastrukturu v Budapešti.
Sedm měsíců po předání vozů proběhla v Szegedu ceremonie. Nové trolejbusy by měly vozit cestující od 10. října 2024.
Autobusy v Szegedu provozuje Volánbusz, zatímco tramvaje a trolejbusy jsou v kompetenci Dopravního podniku Szegedu (Szegedi Közlekedési Kft - SZKT). Čtyři nové trolejbusy nahradí čtyři tradiční autobusy s dieselovým pohonem Euro 2, které budou vyřazeny z provozu. Očekává se, že tato výměna ušetří 25 tun emisí oxidu uhličitého ročně. SOR Libchavy získal zakázku v květnu 2022 , do výběrového řízení nabídl vozidla TNS 12 s elektrickou výzbrojí od společnosti Cegelec . Nakonec byly vybaveny pohonným systémem Rail Electronics CZ. S baterií o kapacitě 85 kWh mohou ujet v režimu bez trolejového vedení 50 kilometrů. Prvním trolejbusem se SZKT pochlubil 6. března 2024 . Následoval zkušební provoz a homologace. Cestující by se s nimi měli vozit od 10. října 2024. Vozy přepraví 77 cestujících, z toho 34 míst je k sezení. Nákup je realizován s podporou státního rozpočtu v rámci Programu Zelený autobus, který koordinuje HUMDA, agentura pro rozvoj mobility. Cena za vozidla je přibližně 1,8 milionu eur. Hodnota podpory je přibližně 577 milionů HUF, ke které město Szeged poskytuje spoluúčast ve výši cca 232 milionů HUF. Cílem Green Bus je postupná modernizace vozového parku vnitrostátní hromadné dopravy a směřování k uhlíkové neutralitě. Podle agentury se díky programu dostalo na silnice celkem 141 elektrobusů, které v zemi ročně ušetří 9 000 tun emisí oxidu uhličitého. Z toho do Szegedu již dorazilo 8 vozidel, elektrické autobusy BYD K9UD jsou ve městě od loňského roku. Právě předané trolejbusy budou prvními trolejbusy pořízenými v rámci tohoto programu. Podíl MHD vůči ostatním druhům dopravy je v Segedu 36 procent, polovinu těchto cest uskuteční elektrická MHD - trolejbus nebo tramvaj. Město má vybudovanou trolejbusovou síť, ze které budou nabíjeny i nové trolejbusy SOR. V programu Zelené město se magistrát župy Szeged zavázal omladit svůj vozový park a snížit současný podíl cca 50-50 naftových a plynových autobusů v městské hromadné dopravě ve prospěch elektrických. Hlavním cílem je postupně nahradit současné autobusy elektrobusy a parciálními trolejbusy. Kromě trolejbusů SOR vynaloží během následujících tří let na obnovu vozidel 1 miliardu HUF. Obnoveno bude také třináct vozů Ikarus-Škoda a starší trolejbusy Škoda.
Smlouvou na 110 autobusů Mercedes-Benz eCitaro o délce 12 metrů pokračuje Autoservizi Troiani spolupráci s Daimler Buses Italia, která začala dodáním 40 vozů Mercedes-Benz Citaro Hybrid v lednu 2024. Nové bezemisní autobusy vyjíždí v okrajové částí na východě Říma poprvé.
Prvních deset autobusů eCitara uvedla Autoservizi Troiani do provozu od 16. září 2024 u příležitosti Evropského týdne mobility v místní veřejné dopravě ve východní okrajové části Říma, kde zajišťuje dopravu od začátku roku 2024. Vůbec poprvé tak nejsou elektrické autobusy určeny výhradně pro centrum města. Do ledna 2025 má být uvedeno do provozu 60 eCitaro. 65 vozů bude vybaveno baterií NMC3 a 45 s baterií NMC4, které umožní dojezd 280, resp. 300 kilometrů bez dobíjení. Výrazné tmavě červené autobusy jsou vybaveny třemi dveřmi a kromě řidiče pojmou až 73 cestujících, 26 míst je k sezení na sedadlech City Star Eco. Pro přístup cestujících s omezenou pohyblivostí a vozíčkářů slouží manuální rampa. Mezi bezpečnostní prvky v souladu s evropským předpisem GSR-B patří asistenční systémy. Jsou také vybaveny klimatizací a antivirovými filtry pro zajištění vyšší bezpečnosti uvnitř prostoru pro cestující. Kromě eCitaro vyslal dopravce na silnice 40 hybridních Mercedes Citaro C2 a 13 hybridních King Long E12. Síť periferních autobusů Troiani v Římě bude od roku 2027 plně elektrická. Dodávky mají pokračovat rychlostí 50 elektrobusů ročně, aby bylo do roku 2027 společně se společností SAP (Società Autolinee Pubbliche) spravováno celkem 229 vozidel pro oblast východ. Podobně budou elektrifikovat oblast západ Říma společnosti Autoservizi Tuscia a BIS. V současné době je v provozu 32 hybridních autobusů a 3 elektrické značky King Long. Centrum Říma pokrývají linky dopravní společnosti Atac. Po uvedení do provozu 118 ks 12metrových hybridních autobusů v roce 2023 a v roce 2024 dalších 110 kloubových, pro rok 2025 počítá s dalšími 41 sólo hybridními a 110 elektrickými autobusy. Velkou roli při obnově autobusů v Římě hraje Iveco Bus . V lednu 2024 získal výrobce smlouvu na výrobu 411 bateriových autobusů v hodnotě přes 300 milionů eur pro Atac. Vítěz výběrového řízení dodá nejen vozidla o délce 12 a 18 metrů (model E-Way), ale také kompletní 10letý plán údržby. Podle plánu v roce 2026 dorazí dalších 301 elektrobusů a bude tak splněn plán na nákup 1 057 nových vozů. Průměrné stáří celé flotily Atac klesne na něco přibližně 5 let ve srovnání s 12 lety v roce 2018.