Technika
Vy Buss, největší autobusová společnost v Norsku, si objednala tři elektrické autobusy Solaris Urbino 9 LE. Vozidla budou provozována na trasách ve Slemmestadu, příměstské oblasti Osla. Jedná se o debut 9metrového bateriového elektrobusu Solaris na severských trzích. V Norsku se připojí k více než 700 autobusů Solaris různých délek. Dodávky jsou naplánovány na červenec 2025.
Solaris Urbino 9 LE, nejkratší a nejnovější model v portfoliu Solaris s nulovými emisemi, splňuje požadavky na homologaci třídy I i třídy II a lze jej používat v městském i příměstském provozu. Nabízí až 31 míst k sezení, což je dostatečný počet pro jízdu i na delší vzdálenosti. S délkou necelých 9,3 metru a šířkou méně než 2,5 metru je vhodný i pro úzké městské ulice. Autobusy pro Vy Buss budou vybaveny tzv. skandinávským paketem, který zahrnuje dodatečnou tepelnou izolaci, box na uložení sněhových řetězů a speciální světla proti losům, která mají odradit divokou zvěř od vstupu na vozovku. Urbino 9 LE electric je na trhu k dispozici od roku 2021 a v současné době je v provozu v několika zemích.
Solaris Bus & Coach dodal první ze 137 objednaných vodíkových autobusů do italské Boloně a Ferrary. Jedná se o počáteční fázi velké objednávky od dopravní společnosti Trasporto Passeggeri Emilia-Romagna (TPER) na konci roku 2023. Do provozu bude uvedeno v létě prvních 34 autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen v létě. Po dokončení dodávky v roce 2026 bude v Bologni (Boloni) 127 a ve Ferraře 10 vozidel s vodíkovými autobusy s palivovými články Solaris, které ujedou bez emisí přes 350 km na jednu nádrž. Palivový článek o výkonu 70 kW čerpá vodík z pěti nádrží umístěných na střeše s celkovou kapacitou 37,5 kg.
Solaris Urbino hydrogen pro TPER mají plně nízkopodlažní provedení a jsou vybaveny klimatizací, monitorovacím systémem a plošinou pro invalidní vozíky a kočárky. Boloňský vozový park je konfigurován ve dvou verzích: 70 třídveřových vodíkových autobusů Urbino 12 pro městské linky a 67 dvoudveřových vozidel pro městské a příměstské linky spojující města s jejich metropolitní oblastí. Zájem o vodíkové technologie v odvětví dopravy v celé Evropě roste. Solaris jako největší výrobce vodíkových autobusů v Evropě nabízí 12metrové i 18metrové modely. K dnešnímu dni společnost dodala více než 430 vodíkových autobusů do měst v Itálii, Polsku, Německu, Nizozemsku, Švédsku, Španělsku, na Slovensku, v Lotyšsku a ve Francii. Na italských silnicích v Benátkách, Bolzanu, Modeně, Mantově a Pescaře. Dalších 400 je objednáno nebo se aktuálně dodává. Solaris právě oznámil novou objednávku 9 vozidel do Poznaně. MPK Poznaň tak na jaře 2026 rozšíří svou flotilu městských autobusů na 25 vodíkových autobusů Urbino. V České republice by měla Solaris Urbina 12 hydrogen vyjet na konci roku na Mníšecku ve Středočeském kraji .
Plně nízkopodlažní dvounápravové třídveřové elektrické autobusy určené pro městskou dopravu dodá vybraný uchazeč nejpozději do 14 měsíců. Plnění začne hned po uzavření smlouvy, které se předpokládá v březnu nebo v dubnu.
MĚSTSKÁ DOPRAVA Mariánské Lázně ve výběrovém řízení požaduje autobusy s pohonem z trakčních akumulátorů o délce do 12,5 metru a obsaditelností minimálně 72 osob, 26 sedících a umožňující přepravu kočárku nebo invalidního vozíků. Nabíjeny budou zásuvkou CCS/Combo 2, přičemž na jedno nabití ujedou 250 km. Vybaveny budou klimatizací a USB zásuvkami. Součástí vozidel budou informační panely, kamerový systém a systém počítání cestujících, odbavovací zařízení si MDML zajistí sama. Předpokládaná hodnota zakázky je stanovena na 28 mil. Kč bez DPH, k financování budou použity finanční prostředky fondů EU. Hodnotícími kritérii jsou nejnižší nabídková cena, záruční doba na vozidlo v měsících, jako minimální k hodnocení je 48 měsíců (na trakční baterie je požadována 72 měsíců a trakční motor 600 tis. km) a lhůta dodání v měsících (maximální je 14 měsíců). Na linkách MHD v Mariánských Lázních jezdí 8 parciálních trolejbusů Škoda 30 Tr a 5 autobusů s dieselovým pohonem (Irisbus Citelis, Rošero a SOR NB 12).
Dopravní podnik v Mnichově do konce března 2025 rozšíří svou flotilu elektrických autobusů Citaro, MAN Lin's City a Ebusco na 101 vozidel.
Stadtwerke München (SWM) prostřednictvím dopravního podniku v Mnichově Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) uvedou během několika příštích týdnů do provozu 30 nových elektrických kloubových autobusů od Daimler Buses. Ingo Wortmann, CEO MVG, uvedl „S novými vozidly budeme mít poprvé v provozu více než 100 elektrických autobusů. Mercedes-Benz eCitaro, který již ve vozovém parku máme, se osvědčil. Jsem potěšen, že nyní dostáváme další vozidla tohoto typu, která jsou ještě výkonnější než jejich předchůdci. Umístěna budou v našem depu e-busů v Moosachu. Do roku 2035 chceme, aby naše autobusová doprava byla zcela elektrická, díky čemuž bude město tišší, čistší a lépe obyvatelné.“ V současné době projíždí denně ve špičce městem více než 500 autobusů, v budoucnu by měla všechny pohánět zelená elektřina. Jak rychle bude elektrifikace postupovat záviset na technologickém pokroku. I pro dopravní podnik v Mnichově je rozhodující kromě ceny baterií dojezd autobusů. MVG provozuje kromě typu eCitaro také elektrické autobusy MAN a Ebusco. Dieselová vozidla jsou ale stále páteří autobusového provozu. Klasický dieselový autobus je také stále více optimalizován z hlediska účinnosti. MVG má aktuálně v provozu téměř 300 hybridních autobusů. Elektromotor u nich podporuje ekologický dieselový pohon Euro 6 tím, že při brzdění rekuperuje energii a při akceleraci ji opět uvolňuje jako podpůrný točivý moment. Tímto způsobem se ušetří asi osm procent paliva a odpovídajícím způsobem se sníží emise. Nové autobusy eCitaro o délce 18 metrů jsou vybaveny nikl-mangan-kobaltovými bateriemi (NMC). S celkovou kapacitou 686 kilowatthodin dokážou za reálných podmínek dojet s vozidly kolem 350 kilometrů. Výrobce udává technický dojezd 350 kilometrů. Pro klimatizaci je na palubě CO2 klimatizační systém, který výrazně snižuje spotřebu energie ve srovnání s konvenčními systémy. Vestavěné tepelné čerpadlo navíc využívá vlastnosti chladiva CO2 k optimálnímu vytápění prostoru pro cestující v zimě. Další zakázku zadala po celoevropském výběrovém řízení na 30 kloubových 18metrových elektrobusů dodavateli s ekonomicky nejvýhodnější nabídkou, společnosti Daimler Buses. Po uvedení do provozu se flotila e-busů MVG rozroste na 101 vozidel. Nové modely eCitaro mají nikl-mangan-kobaltové baterie (NMC). S celkovou kapacitou 686 kWh dokážou za reálných podmínek ujet až 250 km. Výrobce udává technický dojezd 350 km. Pro klimatizaci je na palubě CO2 klimatizační systém, který výrazně snižuje spotřebu energie ve srovnání s konvenčními systémy. K vytápění bude využíváno tepelné čerpadlo. Financování nákupu je z 67,2 % financováno z veřejných dotací. Odpovídající podporu poskytuje zemské hlavní město Mnichov ze speciálního programu ochrany klimatu, bavorské státní ministerstvo pro bydlení, výstavbu a dopravu z bavorského zákona o financování městské dopravy a Spolkové ministerstvo pro digitalizaci a dopravu v celkové výši přibližně 10 milionů EUR v rámci „Směrnice pro podporu alternativních pohonů pro autobusy v osobní dopravě“. K financování přispěje také německý plán obnovy a odolnosti. Elektromobilita v autobusovém sektoru v MVG začala v roce 2008 testováním čtyř různých hybriních autobusů. V říjnu 2017 byly veřejnosti představeny první dva elektrobusy Ebusco ro linku X30, do provozu se dostaly v březnu 2018. Ve stejném roce bylo uzavřeno partnerství s MAN a v červenci 2020 byl premiérově testován na lince 100 nový e-bus MAN. V říjnu 2020 byla plně elektrifikována linka 144 dvanáctimetrovými autobusy Ebusco. V prosinci 2020 byl uveden do provozu první Mercedes eCitaro G, od té doby jezdí na lince 100 kloubových elektrických autobusů. V prosinci 2021 byl MVG prvním zákazníkem, který převzal dva autobusy Ebusco 3.0. V lednu 2022 objednal 14 modelů kloubových Ebusco 2.2. V srpnu 2022 objednal MVG 21 elektrických kloubových autobusů od MAN. V listopadu otevřel nové depo pro e-busy Moosach. V srpnu 2023 s dosud největší objednávkou pokračuje MVG v elektrifikaci své flotily. Celkem bylo objednáno 71 elektrobusů od tří výrobců (DaimlerBus, Ebusco, MAN). Od jara 2024 do jara 2025 bude dodáno 58 kloubových autobusů a 13 sólo autobusů. Zakázku v hodnotě zhruba 54 milionů EUR financuje také federální ministerstvo dopravy. V září 2023 je uvedeno do provozu 21 kloubových Lion's City E s celkovou kapacitou baterií 640 kWh a dojezdem 250 km. V červenci 2024 sólo autobusy od MAN.
Řecké ministerstvo infrastruktury a dopravy vyhlásilo výběrové řízení na 125 nových dvanáctimetrových elektrických autobusů pro městskou hromadnou dopravu v Aténách. Projekt je součástí vládního programu obnovy vozového parku v hlavním městě a Soluni, který je v plném proudu.
Z evropských fondů má na nákup vozidel a dobíjecího zařízení přijít 71 250 000 EUR (bez DPH) s dokončením v létě 2026. Toto konkrétní financování se týká nových vozidel. Nové elektrobusy doplňují 950 autobusů s pohonem na elektřinu, vodík a CNG pořizované v roce 2025. Poslední velké výběrové řízení na dodávku nových autobusů bylo vypsáno v říjnu 2021 . Původně počítalo s dodávkou 770 autobusů pro Atény a Soluň, nakonec bylo objednáno jen 140 elektrobusů Yutong pro Atény a 110 pro Soluň a dalších 300 autobusů na zemní plyn pro Atény, 100 kloubových Iveco Urbanway a 200 linkových autobusů od společnosti Menarini (dříve Industria Italiana Autobus). K oběma posledním smlouvám byly podle Athenstransport.com podepsány dodatky a byly navýšeno o 9 0, resp. 16 %. Očekává se také pronájem 300 autobusů od Yutong (100 naftových kloubových, 100 standardních a 100 elektrických midibusů 8,6 m). Athénská veřejná doprava se tak jako města v ostatních evropských zemí potýká s nedostatkem řidičů. Celkem v Řecku vloni registrovali 874 nových autobusů (v roce 2023 jen 252), z toho bylo 271 elektrických (v roce 2023 7 ks). Na silnicích jezdí více než 27 tisíc autobusů a jejich průměrné stáří je 17,6 let.
Regionalbus Rostock GmbH (Rebus) z v Güstrow při přechodu na udržitelnou dopravu spoléhá na vodík. Prvních 15 autobusů s palivovými články Solaris Urbino hydrogen uvedla do provozu v okrese Rostock v říjnu 2024. Do konce roku se pak počet zvýšil na 52. Tím byla téměř třetina vozového parku modernizována vozidly bez emisí CO2. Podle propočtů mají ušetřit 2 miliony kg CO2 ročně. Vodík pro pohon je 100% zelený a vyrábí se lokálně. Region ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko na severu Německa má po Kolíně nad Rýnem největší flotilu autobusů s palivovými články v celém Německu. Maskotem flotily je lední medvěd. Na jejich život mají klimatické změny a oteplování velký vliv.
Rebus objednal 52 vodíkových autobusů Solaris Urbino , z toho pět kloubových, na jaře 2023. Pro Solaris šlo o největší jednotlivou objednávku na vozidla poháněná vodíkovými palivovými články. Ve dvanáctimetrových autobusech jsou instalovány 70 kW a v kloubovém modelu 100 kW palivové články. Komponenty podle výrobce zahrnují nejvyšší bezpečnostní systémy dostupné na trhu. Solaris Urbina jsou vybavena trakční baterií Solaris High Power, jejímž úkolem je podporovat palivový článek ve chvílích špičkového výkonu. Pohonnou jednotkou vozidel je elektromotor centrálního motoru o výkonu 160, respektive 240 kW. Vozy jsou vybaveny tepelným čerpadlem. V současné době je ve staré čtvrti Güstrow v provozu 25 vodíkových autobusů. Po dokončení druhé čerpací stanice v Bad Doberan na začátku března bude všech 52 vozidel nasazeno v pravidelných linkách po celém okrese Rostock. Projekt financovalo Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV) celkovou částkou 17,71 milionu eur v rámci „Směrnice pro podporu alternativních pohonů pro autobusy v osobní dopravě“. Okres Rostock přispívá na náklady projektu částkou 7,8 milionu eur. Celková investice se pohybuje kolem 40 milionů eur. 52 nových autobusů, navíc se scela novou technologií, bylo pro podnik ze spolkové země Meklenbursko-Přední Pomořansko obrovskou výzvou. Zatím uváděl do provozu jen maximálně deset až dvanáct nových autobusů najednou. Příjezd takového počtu autobusů v krátkém čase na konci roku představoval mimořádně vysoké úsilí z logistického, personálního i technického hlediska „ Náš tým odvedl skvělou práci! Přechod na vozový park vodíkových autobusů znamenal enormní dodatečnou zátěž, ale společně jsme to úspěšně zvládli ,“ uvedl Marc Weinhauer z Rebus. „ Všechna vozidla musela být připravena na pravidelný servis, od dílenského vybavení až po koordinaci se systémem řízení provozu a zkušební jízdy, aby byla zajištěna jejich funkčnost. Dodávka zeleného vodíku od H2APEX z Rostock-Laage pro tankování v Güstrow také běží na plné obrátky a zajišťuje udržitelnou veřejnou dopravu ve čtvrti Rostock ." Společnost H2APEX získala zakázku na projektování, výstavbu, provoza a údržbu dvou vodíkových plnících stanic v depech Rebus v Güstrow a Bad Doberan na jaře 2023. Kromě toho je pověřena zásobováním zeleným vodíkem. Kontrakt na výstavbu dvou čerpacích stanic měl hodnotu 6 milionů eur. Kromě toho H2APEX očekává od roku 2024 do konce roku 2031 celkový příjem nejméně 21 milionů eur z prodeje vodíku a přibližně 3 miliony eur za provoz a údržbu stanic. Tankování autobusu trvá přibližně 10 minut, podobně jako tankování nafty. V sídle společnosti v Rostock-Laage provozuje H2APEX 2 MW továrnu na vodíkovou elektrolýzu, která má od konce roku 2024 do konce roku 2031 vyrobit přibližně 2 200 tun zeleného vodíku potřebného pro Rebus. Pro optimalizaci provozu závodu bude vybudována další skladovací kapacita pro přibližně 400 kg vodíku a zvýší se kapacita plnění a logistiky vodíku pro přepravu. Zařízení H2APEX je jednou z největších vodíkových elektráren připojených k síti v Evropě. Další výrobní kapacita 100 MW bude vybudována do roku 2027 jako součást iniciativy „doing hydrogen“ ve východním Německu. Zelený vodík produkovaný H2APEX pochází výhradně z obnovitelných zdrojů, jako je větrná a solární energie. H2APEX již postavil první vodíkovou čerpací stanici pro těžkou dopravu v Meklenbursku-Předním Pomořansku, kterou provozuje od října 2022. Nachází se v blízkosti letiště Rostock-Laage a dálnic A19 a A20 a umožňuje tankování nákladních automobilů a autobusů. Na autobusy zaznamenal Rebus zatím jen pozitivní reakce. " První zpětná vazba od cestujících a řidičů je trvale pozitivní. Tiché autobusy šetrné ke klimatu jsou oblíbené, a to natolik, že někteří cestující jsou dokonce zklamaní, když na jejich trase žádný autobus na vodík nejezdí. Potenciál nové technologie se projevuje i v praxi: dojezd autobusů předčí očekávání a ve venkovské regionální dopravě je až 500 kilometrů na jedno natankování ", uvedl Rebus. Druhá plnící stanice v depu v Bad Doberanu má být uvedena do provozu v březnu 2025. Poté bude všech 52 modrých vodíkových autobusů na cestách po celém okrese Rostock. Podle provedených průzkumů je iniciativa H2APEX a Rebus pro cestující důležitá, protože přispívá ke klimatické neutralitě. Podle průzkumu provedeného institutem pro výzkum trhu Civey si 54,5 % občanů ve věku 18 a více let přeje, aby veřejná doprava přešla na klimaticky neutrální vozidla s cílem chránit životní prostředí v regionu. Dále se 58,4 % respondentů domnívá, že by se mělo více investovat do rozšiřování vodíkové technologie. Rebus, H2APEX
Čísla tržeb za nákup jízdních dokladů v síti Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice ukazují, že si nový elektronický odbavovací systém v autobusech a trolejbusech cestující oblíbili. Za měsíc leden 2025 činily tržby z bezhotovostního odbavení zhruba 1 milion korun. Prodej papírových jízdenek v automatech se naproti tomu v porovnání s loňským lednem o 1 milion korun snížil. DSZO upozorňuje na nejčastější chyby při odbavení.
Jízdenky si pomocí platebních karet, mobilního telefonu nebo „chytrých“ hodinek koupí cestujícího ve vozech MHD od pátku 29. listopadu 2024. Do necelé stovky trolejbusů a autobusů dodala přes 300 označovačů firma Future technologies. Po prvních dvou měsících provozu si cestující na nový systém zvykli. Ukázalo se i několik nejčastějších chyb, kterých se cestující při úhradě jízdného dopouštějí. K jedné z nich dochází při povinném nástupu předními dveřmi po 21. hodině. Podle smluvních přepravních podmínek nastupují po 21. hodině všichni cestující do trolejbusů a autobusů pouze předními dveřmi a ukazují řidiči časovou jízdenku nebo jiný jízdní doklad. Odbavovací terminál (validátor) u předních dveří se po 21. hodině automaticky přepíná do režimu kontroly elektronických jízdních dokladů. Cestující nastoupí a přiloží k terminálu svůj elektronický platební prostředek (platební kartu apod.) a terminál vyhodnotí (a ukáže současně na obrazovce u řidiče), jestli má nastupující osoba platný jízdní doklad. Úvodní podoba displeje validátoru u předních dveří má po 21. hodině okrovou barvu. Jiná je ale situace, když cestující chce při nástupu u řidiče jízdu a elektronické odbavení teprve zahájit. U jiných dveří a všude před 21. hodinou by mu stačilo jen přiložit platební prostředek (tapnout) k validátoru, aby se zobrazila zelená obrazovka s nápisem „Vítejte na palubě DSZO“ a začátek cestování byl takto nastaven. Po 21. hodině se však u předních dveří v takovém případě zobrazí na terminálu červená obrazovka „Nemáte platnou jízdenku“. Cestující bývá zmaten, neví, co dál, zdržuje ostatní nastupující. V tomto případě, tedy při cestování po 21. hodině a validátoru u předních dveří, je potřeba před nákupem jízdenky udělat jeden krok navíc: na validátoru je nezbytné dotknout se prstem nejdříve tlačítka „Koupit jízdenku“. Tím se displej validátoru okamžitě přepne na obvyklou (modrou) úvodní obrazovku a po následném přiložení platebního prostředku je už zaznamenán začátek cestování. „ Pokud si tedy po 21. hodině při nástupu do vozidla cestující jednorázovou elektronickou jízdenku teprve pořizuje, je nezbytné dotknout se nejdříve na displeji tlačítka „Koupit jízdenku“. Potom už odbavení probíhá tak, jak jsou cestující naučeni z běžného denního provozu, “ shrnuje správce informačního systému DSZO Zbyněk Ondryáš. Odbavení jednorázovými jízdními doklady přitom využívá asi 15 procent cestujících, 85 procent má některou z dlouhodobých časových jízdenek.
Současná flotila škodováckých trolejbusů v Českých Budějovicích se 11. února 2025 rozrostla o první nový parciální kloubový trolejbus Škoda 33Tr s karosérií SOR. Vůz bude jezdit zatím v testovacím režimu, v průběhu jara ho doprovodí dalších 13 kusů.
Škoda Group získala zakázku na dodání celkem 35 nových článkových trolejbusů v únoru 2024 . Podle plánu má být 14 vozidel předáno v první polovině roku 2025. Poslední pak v polovině roku 2026. Nejstarší trolejbusy Škoda 15 Tr budou poté vyřazeny a trolejbusový vozový park dopravního podniku bude složený kompletně z nízkopodlažních bezbariérově přístupných vozidel.
Hlavní město Rumunska pořizuje dalších 22 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů. Vozidla budou mít kapacitu pro přepravu nejméně 85 osob, 26 sedících. Doplní novou flotilu stovky trolejbusů Solaris Trollino 12 z loňského roku.
Na každé vozidlo s minimálním dojezdem 20 km na baterie bude záruka minimálně 350 000 km nebo 5 let na všechny jeho komponenty. Jejich se očekává maximálně do 12 měsíců od podpisu smlouvy. Odhadovaná celková hodnota projektu je 71,5 milionu lei (přibližně 360 mil. Kč). Financování pochází výhradně z evropských fondů prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR). Jde o další modernizaci . Societatea de Transport Bucuresti (STB) v posledních letech koupila 100 nových elektrických autobusů BMC, 100 tramvají Astra Imperioa 100 trolejbusů Solaris. Během roku byla 6 krát rozšířena trolejbusová síť, kdy trolejbusy nahradily autobusy na prodloužených linkách 61, 90 a 97 a přibyly nové trasy 63 a 95. První ze stovky trolejbusů Solaris Trollino 12 zakoupených radnicí hlavního města převzal v lednu 2024 a poslední v říjnu 2024. Všechna nová vozidla jsou vybavena informačními panely Bustec. STB zároveň rozšiřuje nabíjecí infrastrukturu pro elektrické autobusy, v současné době probíhají práce na instalaci nových nabíjecích stanic na Autobaze Floreasca, které doplní stávající síť. Pro elektrobusy budou přizpůsobena depa Berceni, Bujoreni a Bukurešť Noi.
Veřejnou autobusovou dopravu na Jihlavsku bude od 30. března 2025 na 35 linkách zajišťovat společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice (Busem). Podle uzavřené smlouvy s Krajem Vysočina ročně dopravce z jižních Čech ujede 3,3 milionu kilometrů. Do provozu nasadí 55 nových nízkopodlažních autobusů Iveco. O složení flotily rozhodovaly podmínky na trasách a požadavky na kapacitu přepravy.
Pro oblast Jihlavsko bylo vytvořeno 49 turnusů, na kterých bude jezdit 49 autobusů Iveco Crossway LE, dalších 6 bude v záloze. Za jejich volanty se bude střídat přes 60 profesionálních řidičů, kteří se stali novými zaměstnanci Busem. Na kratší linky s menším počtem cestujících bude připraveno 14 autobusů Crossway LE Line (10,8 metru), na střední vzdálenost 26 autobusů Crossway LE Line (12 metrů) a na specifické trasy pak 4 autobusy Crossway LE Line (12 metrů) s dalšími funkcemi a tažným zařízením. Pro výše položené oblasti 5 autobusů Crossway LE Line Ski (12 metrů) s držáky na lyže a pro nejvytíženější linky 6 autobusů Crossway LE Line (14,5 metru). Vozy jsou vybaveny klimatizací (Thermoking Athenia), USB nabíječkami, sedadla mají ergonomický design a opěrky hlavy. Pro zajištění bezpečnosti mají vozy moderní brzdové systémy, včetně ABS a technologii pro omezení prokluzu kol, systém pro kontrolu tlaku v pneumatikách a nechybí ADAS s funkcí varování před kolizí nebo asistence při jízdě v jízdních pruzích. O pohon se stará motor Cursor s výkonem 360 HP s automatickou převodovkou ZF 6AP 1620B (Ecolife). V Jihlavě připravuje Busem provozní a servisní zázemí a v Jihlavě (v centru a na novém vlakovém nádraží Jihlava-město) a v Telči (blízko centra a autobusového nádraží) informační a předprodejní kanceláře. Technické zázemí firma našla v Dopravním podniku města Jihlava. Zde budou kanceláře administrativních pracovníků, dispečerů a místnost pro odpočinek řidičů. V areálu dopravního podniku bude probíhat i mytí, servis a tankování autobusů. Právě v dopravním podniku ČSAD AUTOBUSY České Budějovice nové autobusy v neděli 26. ledna 2025 poprvé představila . ČSAD AUTOBUSY České Budějovice