Technika
Škoda Group předala Městské dopravě Teplice osm nových dvanáctimetrových trolejbusů Škoda 32Tr s trakčními bateriemi a dokončila první část rámcové smlouvy na až 17 vozidel v celkové hodnotě přes 290 milionů korun. Nové nízkopodlažní trolejbusy s možností jízdy mimo trolejové vedení zahájí pravidelný provoz v pondělí 22. prosince.
„ Dodáním prvních osmi trolejbusů Škoda 32Tr do Teplic jsme završili první etapu projektu a je skvělé, že se to povedlo takto před Vánoci jako dárek pro všechny obyvatele města. Teplice patří k městům s dlouhou tradicí provozu trolejbusů a současně k těm, která velmi citlivě vnímají požadavky na moderní, tichou a bezemisní mobilitu. Naše bateriové trolejbusy přinášejí provozovateli větší flexibilitu při plánování linek a cestujícím vyšší každodenní komfort ,“ říká Karel Majer, předseda představenstva Škody Electric ve Škoda Group. Trakční baterie umožňuje dojezd až 12 kilometrů mimo trolejové vedení. Díky tomu mohou vozy obsluhovat úseky bez trolejí, objíždět výluky nebo zajíždět do částí města, kde by budování klasické trolejbusové infrastruktury bylo technicky nebo ekonomicky náročné. Baterie se nabíjí přímo za jízdy z trolejového vedení a při elektrodynamickém brzdění se využívá rekuperace, což snižuje spotřebu energie a provozní náklady. Trolejbus Škoda 32Tr je plně nízkopodlažní dvanáctimetrový vůz určený pro městskou hromadnou dopravu. Vozidlo je dvounápravové, třídveřové a nabízí kapacitu až 95 cestujících, z toho 35 sedících, s výškou nástupní hrany kolem 340 mm u všech dveří. Nízkopodlažní koncepce výrazně usnadňuje nástup seniorům, rodičům s kočárky, osobám na vozíku i cestujícím s většími zavazadly. „Srdcem“ vozidla je asynchronní trakční motor Škoda s výkonem 160 kW napájený z trolejové sítě o napětí 600 V nebo 750 V stejnosměrně. Elektrická výzbroj je umístěna v samostatném kontejneru s dvojitou izolací a vysokým krytím, což zvyšuje spolehlivost provozu i v náročných povětrnostních podmínkách. Vozidlo umožňuje rekuperaci brzdné energie zpět do napájecí soustavy a je vybaveno moderní diagnostikou, která poskytuje řidiči přehled o klíčových provozních hodnotách. Interiér trolejbusů 32Tr byl navržen s důrazem na komfort a bezpečnost cestujících. Vozy jsou plně klimatizované, vybavené moderním informačním systémem, odbavovacím a kamerovým systémem a nabízejí prostorný a přehledný interiér s dostatkem místa pro stojící cestující i kočárky či invalidní vozíky. Nízkopodlažní uspořádání v celém vozidle doplňuje nástupní plošina u druhých dveří. Široké průchody a ergonomicky řešená madla zkracují pobyt ve dveřích a přispívají k plynulejšímu nástupu a výstupu v zastávkách.
V největší autobusové zakázce v historii se stala hlavním partnerem Deutsche Bahn společnost MAN Truck & Bus. Pro dceřinou společnost DB Regio vyrobí přibližně 95 procent vozidel. Celkem nakoupí regionální dopravce 3 300 sólo a kloubových autobusů s hybridním nebo elektrickým pohonem za více než miliardu eur.
Společnost MAN Truck & Bus získala zakázku jako hlavní dodavatel v rámci největšího nákupu autobusů v historii společnosti Deutsche Bahn (DB). Partneři uzavřeli rámcovou dohodu na dodávky více než 3 000 městských a meziměstských autobusů MAN Lion's City, MAN Lion's City E a MAN Lion's Intercity LE v letech 2027 až 2032. Významná část vozidel bude plně elektrických. Pro MAN nejde o první zakázky pro DB, od roku 2010 dodal téměř 5 000 autobusů, které jezdí po celém Německu. „ Nová rámcová dohoda s Deutsche Bahn je historickou zakázkou a mimořádným projevem důvěry v naše produkty a náš tým ,“ říká Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus. „ Skutečnost, že značná část vozidel bude plně elektrická, podtrhuje přínos Deutsche Bahn a MAN k udržitelné transformaci veřejné dopravy .“ Harmen van Zijderveld, člen představenstva DB pro regionální dopravu: „ S novými autobusy se naši cestující i nadále budou dostávat do svých cílů spolehlivě, pohodlně a ekologicky. Dlouhodobé smlouvy zaručují, že budeme mít vždy moderní vozidla a budeme je moci dále úzce vyvíjet ve spolupráci s výrobci. Skutečnost, že drtivá většina autobusů pochází od výrobce se sídlem v Mnichově, je pro Německo jako průmyslovou lokalitu dobrou zprávou .“ Menší flotilu elektrických meziměstských autobusů dodá čínský výrobce BYD ze svého výrobního závodu v Maďarsku. Zakázka představuje přibližně pět procent očekávaných vozidel. Kromě toho DB uzavírá sekundární rámcové dohody s IVECO, Scania, Daimler Buses a Zhongtong. Podle DB smlouvy umožňují maximální flexibilitu, pokud jde o konfiguraci a pohonný systém. Společnost DB Regio si také může v rámci smluv zajistit další kvóty, pokud získá další dlouhodobé zakázky. Rámcové dohody mají hodnotu více než 1 miliardu eur a jejich doba trvání je šest let. Dodání autobusů je naplánováno na období let 2027 až 2032. S těmito novými vozidly společnost DB Regio dále rozšiřuje podíl bateriově elektrických autobusů ve svém vozovém parku. Nasazují se také autobusy s úspornými hybridními motory, u kterých elektromotor pomáhá při rozjezdu a zrychlování a rekuperuje energii při brzdění. Kromě konvenční nafty mohou vozidla jezdit i na alternativní paliva, jako jsou hydrogenačně rafinované rostlinné oleje (HVO), a splňují emisní normu Euro 6e. Výrobci garantují elektrickým autobusům dojezd přes 300 kilometrů bez dobíjení po celou dobu jejich životnosti. Všechny autobusy budou vybaveny USB porty, speciálně polstrovanými sedadly pro dlouhé cesty, příjemné a energeticky úsporné osvětlení interiéru nabídnou LED diody. Budou klimatizovány systémy vužívající klimaticky neutrální chladivo a nevyžadují pomocná topení na fosilní paliva. Pro větší bezpečnost silničního provozu slouží různé assistenty řidiče. DB zdůrazňuje velký důraz na vysokou nákladovou efektivitu v celém životním cyklu: Kromě pořizovacích nákladů byla při zadávání zakázky zohledněna spotřeba energie, náklady na údržbu a další kritéria kvality. V mezích zákona o zadávání veřejných zakázek zohlednila také umístění výrobních závodů a rozsah servisních sítí výrobců. Dále stanovila vysoké standardy pro environmentální, ekonomickou a sociální odpovědnost (CSR) svých budoucích dodavatelů. S přibližně 561 miliony cestujících v roce 2024 je DB Regio největším poskytovatelem autobusové dopravy v Německu. V průměru denně cestuje autobusy DB Regio v Německu 1,5 milionu lidí. DB Regio Bus tak zajišťuje veřejnou dopravu, spojení s klimaticky šetrnou železniční sítí a přístup k mobilitě ve velkých částech Německa.
Autobusy na vodík mezi Mníškem pod Brdy, Kytínem, Dobříší, Novým Knínem a Příbramí od 14. prosince nevyjedou. Všech deset autobusů Solaris sice včas dodal a jsou připravené k provozu, zpoždění je na straně ČEZ ESCO a vodíkové plničky, respektive skotského dodavatele technologie. Logan Energy dodává elektrolyzér, skladovací nádrže i palivový systém.
Pilotní projekt Středočeského kraje a dopravní společnosti Martin Uher Bus , kdy na linkách 446, 517 a 688 mají nahradit klasické autobusy na naftu bezemisní autobusy s pohonem na vodík, měl být zahájen v polovině prosince 2025. Z důvodu zpoždění u dodavatele zařízení plničky by deset autobusů Solaris Urbino hydrogen mělo vozit cestující až v březnu příštího roku. Provoz na linkách budou dál zajišťovat současné dieselové autobusy. „ Původně plánovaný start pilotního provozu vodíkových autobusů na Mníšecku v polovině prosince se bohužel posouvá. Důvodem je zpoždění dodávky části technologie potřebné pro spuštění vodíkové plnicí stanice, kterou zajišťuje společnost ČEZ ESCO. Samotné autobusy jsou již připravené, bez funkčního tankovacího zázemí ale není možné je nasadit do běžného provozu. Podle aktuálních informací od dodavatele by měla být plnička uvedena do provozu v průběhu prvního čtvrtletí roku 2026. Pro cestující se ale nic nemění – na dotčených linkách budou do té doby jezdit standardní autobusy ve stejném rozsahu jako dosud. Jde o pilotní projekt, který je svým rozsahem největší v České republice, a podobná zpoždění bohužel provázejí vodíkové projekty i jinde v Evropě. Naší prioritou je, aby byl provoz bezpečný, spolehlivý a aby celý proces výroby i využití vodíku byl skutečně ekologický. Proto projekt nechceme uspěchat a dáváme prostor důkladnému odzkoušení celé technologie, “ uvedl Petr Borecký, radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Středočeského kraje. Pro skotskou firmu Logan Energy je český projekt významnou zakázkou a oznámila ho i prostřednictvím tiskové zprávy . I přes zpoždění bude Mníšecko ve Středočeském kraji první oblastí v Česku s pravidelným provozem vodíkových autobusů.
De Lijn a Daimler Buses podepsaly novou rámcovou dohodu na dodávku až 500 standardních elektrických autobusů v hodnotě 303 milionů eur. Zároveň De Lijn více než 80 vozidel u Daimler Buses Belgium objednala, stejně jako 268 elektrických autobusů o délce 12 metrů od BYD EUROPE. Nákup je možný díky finanční podpoře ve výši 400 milionů eur od vlámského ministerstva mobility a veřejných prací. Zároveň belgický dopravce zlepšuje služby pro cestující. Informační displeje do jeho vozidel dodává BUSTEC.
Vláda a De Lijn chtějí nabídnout zcela bezemisní veřejnou dopravu do roku 2035. To znamená, že do roku 2035 musí být elektrifikována celá autobusová flotila více než 2 000 vozidel. Zároveň mají nové autobusy přinést ještě atraktivnější veřejnou dopravu pro zákazníky. Nové objednávky se skládají z více než 80 vozidel Daimler Buses s dodávkami od prvního čtvrtletí 2027. 268 autobusů B12.b má přijíždět od druhého čtvrtletí 2027 a uzavřou rámcovou dohodu z roku 2023 na 500 vozidel. Podle De Lijn jsou první provozní zkušenosti pozitivní, proto se rozhodl zadat další, třetí objednávku. " Jsme potěšeni, že De Lijn zajišťuje kontinuitu svého ekologizačního provozu prostřednictvím nové rámcové dohody," říká vlámská ministryně mobility a veřejných prací Annick De Ridder. "Díky "turbu" 400 milionům, De Lijn letos objednává více než 630 nových e-busů (290 autobusů již objednaných na jaře a 268 + 80 nyní) modernizuje své služby a rozšíří nabídku pro cestující. Uveďme například obrazovky s informacemi pro cestují v reálném čase ." Zmiňované obrazovky pro vozidla vyrábí společnost BUSTEC v Blansku, s De Lijn má uzavřenu rámcovou smlouvu. Jde o 29“ TFT-LCD panely. „ Jak E-bus BYD, tak vozidla od Daimleru a Mercedesu budou vybaveny typickými specifikacemi De Lijn, které se nyní staly téměř evropským standardem ,“ říká generální ředitelka De Lijn Ann Schoubsová. „ Nabíjecí místa USB a elektrická rampa pro cestující s omezenou pohyblivostí jsou pro nás standardní výbavou již čtyři roky a stávají se stále běžnějšími mezi našimi kolegy doma i v zahraničí. Naše vylepšená kabina řidiče s plně nastavitelným, větraným a vyhřívaným sedadlem řidiče, bočními kamerami místo zrcátek a pokročilými bezpečnostními prvky jsou nyní také standardní výbavou .“ Společnost De Lijn již pořídila řadu bateriově elektrických autobusů a nabíjecích stanic a také uzavřela další rámcovou dohodu s IVECO BUS na 500 vozidel . Plánované dodávky navíc zahrnují bateriově elektrické autobusy, například více než 270 od společnosti MAN Truck & Bus , VDL a Irizar.
Dopravní podnik města České Budějovice slavnostně převezme od Škoda Group ve středu 17. prosince 2025 nových 21 nových trolejbusů 33Tr. Zároveň dostanou jména, která jim vybrala veřejnost.
Trolejbusy Škoda 33Tr od významných českých výrobců Škoda Electric a SOR Libchavy pořídil dopravní podnik díky významné finanční podpoře Evropské unie. Město České Budějovice se díky této modernizaci již na jaře dočkalo plně nízkopodlažního vozového parku MHD . Po dodání všech 35 nových vozidel bude také v Českých Budějovicích jezdit 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent flotily. " Trolejbusy vybavené bateriemi jsou klíčovou součástí naší strategie ekologické a flexibilní dopravy, která zajišťuje komfortní a ekologické cestování ," dodává ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Vybavené jsou trakčními bateriemi s garantovaným dojezdem 12 km, což umožňuje provoz i na trasách bez plného trolejového vedení. Od května díky tomu DPMCB na trolejbusovou převedl linku 15, na vytipovaných dosud autobusových linkách využití trolejbusů důkladně prověřuje. „ Po podzimních úspěšných testech na linkách 1 a 14 nás teď čekají ještě zátěžové zimní měsíce. Kapacity baterií chceme důkladně otestovat nejen v reálném provozu, ale i za extrémního počasí včetně intenzivního vytápění salónu pro cestující. Dosavadní výsledky byly velmi slibné a spolehlivé, pevně proto věříme, že cestující brzy svezeme trolejbusy i na dalších linkách ,“ uvádí Slavoj Dolejš. 21 vozidel je součástí širší zakázky na celkem 35 moderních trolejbusů Škoda 33Tr za téměř 700 milionů korun. Z toho 396 872 588 Kč pokryjí dotace Evropské unie z výzev Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Projekt „Pořízení 4 ks trolejbusů“ byl předložen v rámci 28. výzvy Integrovaného regionálního operačního programu, v rámci specifického cíle 6.1 (PR). Projektu, jehož celkové náklady činí 87 882 300 Kč, z toho způsobilé náklady 72 630 000 Kč, byla přiznána dotace ve výši 70 % způsobilých výdajů, tj. 50 841 000 Kč. Projekt „Pořízení 17 ks trolejbusů“ byl předložen v rámci 28. výzvy Integrovaného regionálního operačního programu, v rámci specifického cíle 6.1 (PR). Projektu, jehož celkové náklady činí 391 952 300 Kč, z toho způsobilé náklady 300 000 000 Kč, byla přiznána dotace ve výši 70 % způsobilých výdajů, tj. 210 000 000 Kč. Projekt „Pořízení parciálních článkových trolejbusů“ byl předložen v rámci 39. výzvy IROP - Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu - SC 6.1 (ITI). Projekt je realizován v rámci Integrované územní strategie České Budějovice pro období 2021-2027. Hlavním cílem projektu je rozvoj a podpora udržitelné městské mobility prostřednictvím nákupu 14 trolejbusů pro potřeby zkvalitnění služeb městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích. (již realizováno) Slavnostní převzetí bude spojeno s prvním veřejným odtajněním jmen. Ta vzešla z ankety, do níž se na podzim aktivně zapojila veřejnost. Nejen obyvatelé Českých Budějovic mohli nejprve navrhovat osobnosti spjaté s městem i širším kontextem jeho historie a současnosti, následně pak hlasovat z téměř 90 vybraných jmen již nežijících nominovaných. Výsledky ankety představují pestrý průřez osobností s výrazným přesahem v různých oblastech veřejného života – od politiky, moci a techniky až po kulturu a popkulturu. Vedle nich se objevují také lidé z běžného života, spjatí například s každodenním provozem městské hromadné dopravy. Právě tato rozmanitost bude jedním z hlavních motivů slavnostního setkání v areálu DPMCB Horní ve středu 17. prosince. Křest trolejbusů má symbolicky propojit modernizaci vozového parku MHD v Českých Budějovicích s připomenutím lidí, kteří výrazně ovlivnili město, region i své obory působení a kteří mají pro veřejnost silný význam. Ve středu 17. prosince představí nové vozy v Jihočeském kraji také společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice . Nové elektrické autobusy MAN a klasické Iveco URBANWAY pro město Jindřichův Hradec.
IVECO BUS dodává první tři vozy ze své vlajkové řady meziměstských autobusů CROSSWAY ománské vládě pro přepravu úředníků.
IVECO BUS a Al Fairuz, oficiální prodejce značky v Ománu, dodaly tři autobusy CROSSWAY ománskému ministerstvu veřejné bezpečnosti. Předání proběhlo během oficiálního ceremoniálu, který se konal 10. prosince v Maskatu v Ománu. CROSSWAY poháněný motorem Euro 3 Cursor 9 je konfigurován pro přepravu až 45 cestujících. Tři vozy se připojí se k flotile ministerstva veřejné bezpečnosti pro celostátní přepravu úředníků. CROSSWAY pro Omán byly vyrobeny v českém závodě IVECO BUS Vysoké Mýto, největším evropském závodě, který ročně vyrobí více než 5 000 kusů a letos slaví 130. výročí. Haider, zástupce generálního ředitele společnosti Al Fairuz, uvedl: „ V Al Fairuz s potěšením dále posilujeme naše důležité partnerství s ománskou vládou jeho rozšířením na segment autobusů. Stavíme na našich dobře zavedených vztazích s řadou modelů IVECO, včetně hasičských a obranných jednotek. Dodávka těchto prvních vozidel CROSSWAY je podporována balíčkem poprodejních řešení na míru, který zajišťuje nepřetržitou provozuschopnost pro náročné úkoly našich zákazníků .“ Alberto Pellegrini, obchodní manažer společnosti IVECO BUS pro Blízký východ, dodal: „ Jsme velmi hrdí na tuto dodávku ománské vládě pro tuto důležitou aplikaci. Vozidla byla speciálně připravena pro náročné a náročné klimatické podmínky oblasti Perského zálivu, jsou vybavena dvojitými okny a klimatizačním systémem o výkonu 45 kW. Celý blízkovýchodní trh s autobusy roste a neustále zvyšuje své standardy kvality a společnost IVECO BUS je spolu se svým oficiálním distributorem Al Fairuz připravena tuto výzvu přijmout !“
Do Horního Slezska dodá PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy celkem osm vodíkových autobusů NesoBus v rámci pilotního projektu snižování emisí z dopravy. Do Katovic přijedou tři a PKM Tychy už převzal pět vozidel s palivovými články. Nové dieselové autobusy dodá SOR Libchavy, který uspěl ve výběrovém řízení.
V rámci objednávky vodíkových autobusů obdrží Metropole Horní Slezsko-Zagłebie (GZM) celkem osm vozidel NesoBus – pět pro dopravní podnik v Tychy (PKM Tychy) a tři pro Dopravní podnik v Katovicích (PKM Katowice). Dvanáctimetrové autobusy jsou vybaveny klimatizací, Wi-Fi, USB nabíječkami, monitorovacím a informačním systémem pro cestující. Vodíkový autobus generuje elektřinu z vodíkové nádrže pomocí palivového článku Ballard. Energie vzniklá reakcí s kyslíkem pohání elektromotor. Autobus produkuje pouze destilovanou vodní páru. Doba natankování je přibližně 15 minut. NesoBus spotřebuje asi 8 kg vodíku na 100 km. Nádrže mají kapacitu 37,5 kg vodíku, což umožňuje najet asi 450 km. Při testu SORT-2 dosáhla spotřeby 5,5 kg vodíku na 100 km. NesoBus pojme až 93 cestujících, z toho až 37 na sedadlech. Hodnota smlouvy je 31,8 milionu PLN (přibližně 182,5 mil. Kč). Nákup se uskutečňuje v rámci většího projektu HYDROGEN GZM, financovaného z Národního fondu pro ochranu životního prostředí a vodního hospodářství, který pokrývá téměř 90 % způsobilých nákladů. Dodání pěti vozidel NesoBus je průlomem a řadí Tychy mezi polská města aktivně zapojená do vodíkové revoluce. Než se objeví na silnicích, projdou příslušnými testy a školením řidičů. Počítá se s nimi na linky 2, 21, 75, 137, 273, 696. V Katovicích pak na linky: 46, 115, 70. Zároveň PKM v Tychy v jižním Polsku zveřejnila vítěze výběrového řízení na 16 vozidel MIDI (7,85 - 9,6 metru) a MINI (6,6 - 8 metrů) s opcí na dalších 16. Jedná se o další krok k obnově městských a minibusových linek, kterou pořádá Metropolitní dopravní úřad (ZTM). Jako dodavatelé až 32 nových autobusů byli vybráni SOR Libchavy a MMI. SOR má dodat autobusy do 10. prosince 2026. SOR v Tychách uspěl už v roce 2019 s plynovými SOR BNG 10,5, šlo o prvních osm prvních těchto nových vozidel SOR v Polsku.
Solaris Bus & Coach získal největší tendr roku vyhlášený Úřadem veřejné dopravy ve Varšavě (ZTM). Polský výrobce dodá 120 kloubových dieselových autobusů Urbino 18, které nahradí současná nejstarší vozidla a zlepší dopravu půl milionu lidí, kteří je v metropolitní oblasti Varšavy každý rok využívají. Dodávky začnou ve druhé polovině roku 2026 a budou pokračovat celý rok 2027. Objednávka se může zvýšit o dalších 100 autobusů se stejnou specifikací
Autobusy splňují standardy varšavské veřejné dopravy. Jsou nízkopodlažní, vybavené klimatizací, informačním systémem, vyhrazenými místy pro invalidní vozíky a alcolockem, protialkoholním zámkem pro řidiče, který v případě pozitivního testu zablokuje nastartování motoru. K dispozici bude také vybavení pro osoby se zdravotním postižením, včetně tlačítek označených Braillovým písmem, která informují řidiče o vysunutí rampy pro invalidní vozík a použití funkce „klečení“. Nízkopodlažní kloubové autobusy budou mít 133 míst k sezení, z toho 39 k sezení. Na střeše budou instalovány fotovoltaické panely, které budou sloužit ke snížení spotřeby energie vozidla. Podle ZTM budou nové autobusy Solaris také připraveny zlepšit bezpečnost obyvatel Varšavy. V případě nouze – například při živelné pohromě – budou schopny evakuovat a přepravit osoby. Proto budou vybaveny systémy pro upevnění nosítek – každý autobus bude mít místo pro čtyři nosítka, která také dodá Solaris. Podepsané smlouvy jsou výsledkem výběrového řízení zveřejněného v srpnu letošního roku a rozděleném na dvě části, každá na 60 vozidel. Podle zpráv z otevírání obálek a o výběru nejvýhodnější nabídky byl Solaris Bus & Coach jediným uchazečem Autobusy budou stát 324 milionů zlotých (více než 1,8 miliardy korun). Nová vozidla objedná Městská autobusová společnost. Solaris Bus & Coach je přední evropský výrobce městských autobusů. Zaměřuje se na vývoj vozidel s nulovými emisemi – elektrických, vodíkových a trolejbusů, ale jeho portfolio zahrnuje také dieselové a CNG autobusy. Od zahájení provozu továrna v Bolechowě vyrobila přes 27 000 vozidel Solaris, z toho 1 750 bylo dodáno dopravcům ve Varšavě.
Autobusy Iveco Crossway nahradily vlaky na koridoru Hamburk - Berlín , kde probíhá velká železniční výluka až do května 2026. Pro náhradní autobusovou dopravu (SEV) si je vybraly také společnosti deu.mobil GmbH a Held-Reisen, tentokrát jako náhradu za vlaky mezi Regensburgem a Norimberkem v Bavorsku. Trať projde generální modernizací od února 2026.
Prvních 20 autobusů CROSSWAY Low Entry z celkové objednávky 45 vozidel v rámci širšího projektu 159 vozidel pro regionálního provozovatele deu.mobil GmbH, který získal zakázku na zajišťování náhradní autobusové dopravy v jižním Německu od DB InfraGO, předalo IVECO BUS 4. prosince v IVECO Experience Center v Ulmu. Spolehlivost a jízdní vlastnosti vozidel CROSSWAY LE prokázal test na nové trati s obloukem se sklonem 42°. 45 vozidel CROSSWAY Low Entry 12m pro deu.mobil GmbH je dvou verzích: 17 standardních modelů a 28 vybavených toaletou. Všechny mají livrej fialové barvy, která se v Německu pro náhradí autobusy využívá, a splňují nejnovější bezpečnostní normy GSR. Jsou vybaveny motorem IVECO Cursor 9 (265 kW/360 k, 1 650 Nm), 7stupňovou automatickou převodovkou Voith NXT 867.8 s integrovaným retardérem, systémem ESF, tempomatem, vyhřívaným čelním sklem, elektrickým podlahovým vytápěním a chladničkou pro řidiče. Bezpečnost dále zvyšuje varobný signál pro chodce, inteligentní systém počítání cestujících a video dohled. Každé vozidlo nabízí 39 sedadel s bezpečnostními pásy, vyhrazený prostor pro invalidní vozíky, USB zásuvky v každé řadě, Wi-Fi, výkonnou klimatizaci a informace pro cestující prostřednictvím displejů a duální 18,5" TFT obrazovky. Giorgio ZINO, Head of IVECO BUS Commercial Operations in Europe: „ Děkujeme deu.mobil za důvěru, kterou v IVECO BUS vkládají. S CROSSWAY Low Entry nabízíme spolehlivé a vysoce výkonné řešení navržené pro pohodlí zaměstnanců i cestujících, které splňuje očekávání SEV ." Wilfrid Venerius, generální ředitel deu.mobil GmbH: „ Spolupráce s IVECO BUS probíhá perfektně – rychlá, jednoduchá a profesionální. Kvalita vozidel na nás dělá dojem stejně jako jejich vybavení. CROSSWAY LE je ideální volbou pro naši náhradí dopravy za železnici .“ O jedenáct nových fialových autobusů CROSSWAY LE se stejnou výbavou se rozšířila také flotila dopravní společnosti Held-Reisen. Do provozu mezi Regensburgem a Norimberkem budou nasazeny od března příštího roku a připojí se k už dříve dodaným vozům.
Po sedmi desetiletích přichází do hlavního města Řecka a Pirea nová technologie, většina trolejbusové sítě bude odstraněna, trolejbusy nahradí elektrické autobusy. Rozhodnutí oznámilo řecké ministerstvo dopravy už v létě v souvislosti s velkými nákupy elektrických autobusů hlavně od Yutong . Od pondělí 8. prosince už některé trolejbusy nejezdí
Demontáž "drátů" a stahování trolejbusů z provozu začal v neděli 7. prosince a již v pondělí 8. prosince cestující na trolejbusových linkách 16, 17 a 20, které projíždějí centrem Pirea začnou jezdit autobusy. Trolejbusy mají být zachovány pouze na hlavních páteřních trasách, které mají být posíleny. " Trolejbusy efektivně slouží Attice již více než půl století. S úctou k jejich historii otevíráme novou kapitolu v městské dopravě v Aténách a Pireu. takže ze stávající sítě o délce 143 kilometrů můžeme postupně dosáhnout 44 kilometrů, což představuje snížení o přibližně 70 %. Pro daňové poplatníky to znamená značné úspory, protože cena za každé 2 nové trolejbusy odpovídá 3 novým elektrickým autobusům, přičemž s každou výměnou za elektrický autobus ušetříme více než 50 % provozních nákladů a také 20 000 000 eur na nákladech na výměnu a údržbu sítě. Rád bych vřele poděkoval starostovi Pireu, Yiannisovi Moralisovi, za jeho aktivní podporu projektu. Po dokončení prací bude konečně možné tramvaj přímo napojit na přístav Pireus. Zastávka nacházející se hned vedle vjezdu do přístavu je kvůli husté síti kabelů již léta neaktivní. Nic z toho by bez pracovníků nebylo možné. Všichni řidiči trolejbusů budou i nadále zaměstnáni, " uvedl náměstek ministra dopravy Konstantinos Kyranakis. Podle náměstka se jedná o rozhodnutí učiněné z rozpočtových důvodů. Zároveň mají elektrické autobusy přinést Aténám čistší, bezpečnější a spolehlivější dopravní systém. V souvislosti s tímto rozhodnutím náměstek ministra také uvedl, že „labyrint 143 kilometrů dlouhé sítě již nenabízí žádné environmentální výhody; naopak zatěžuje silniční síť jako celek. Za každý kilometr ujetý trolejbusem stát platí přibližně 5,5 eura, zatímco za stejný kilometr elektrobusem cena klesá na 2,5 eura."
