Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

Od roku 2026 bude Daimler Buses instalovat veřejné nabíjecí stanice pro elektrické autobusy a autokary na turisticky exponovaných místech ve městech. Cílem je umožnit používání elektrických autobusů a autokarů na delších trasách. První čtyři rychlonabíjecí stanice vzniknou v Kolíně nad Rýnem na parkovišti poblíž centra města. Nabíjecí stanice budou přístupné pro všechny značky elektrobusů 24/7.

Daimler Buses se zaměří na rozšiřování vysoce výkonné nabíjecí infrastruktury mimo dálnice a podpořit možnost využívání elektrických bateriových autokarů pro vzdálené destinace. V současné době je to možné pouze ve velmi omezených případech. Pilotní projekt začne ve spolupráci s regionálním úřadem pro energii a ochranu klimatu NRW.Energy4Climate a městem Kolín nad Rýnem. Příští rok budou v blízkosti centra města instalovány čtyři veřejné rychlonabíjecí stanice pro elektrické autobusy a autokary. Za plánování, výstavbu, provoz a údržbu bude zodpovědná dceřiná společnost Daimler Buses Solutions. Daimler Buses Solutions GmbH na stavebních projektech úzce spolupracuje se zkušenými firmami. Financuje jak nabíjecí stanice, tak jejich provoz. Refinancování je zajištěno prodejem elektřiny. Po uvedení do provozu se o údržbu a technický provoz postará servisní tým společnosti. Majitelé nemovitostí tak těží z komplexní nabíjecí infrastruktury z jednoho zdroje – bez investic a většího úsilí, uvádí Daimler Buses. První stanice vzniknou na parkovišti "Buspark Cologne“ v Kuhwegu, ležícím západně od Rýna u tramvajové zastávky Slabystraße, díky které má dobré spojení městskou hromadnou dopravou. Parkoviště slouží jako centrální místo pro turistické autobusy, které dopravují návštěvníky do Kolína nad Rýnem. Elektrické autobusy se zde budou nabíjet bez ohledu na značku zelenou elektřinou. Na rozdíl od elektrických městských autobusů, které obsluhují kratší trasy a obvykle se nabíjejí přes noc s výkonem 50 až 80 kW, autokary vyžadují obzvláště výkonná nabíjecí řešení. Čtyři nové rychlonabíjecí stanice budou mít nominální výkon 400 kW. Stanice budou veřejnosti přístupné 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Till Oberwörder, generální ředitel společnosti Daimler Buses: „ Budoucnost autobusů je elektrická. Budování potřebné infrastruktury pro veřejné nabíjení však trvá příliš dlouho. Chceme dát důležitý impuls našimi nabíjecími stanicemi. Náš nový meziměstský autobus na bateriový elektrický pohon, eIntouro, již spojuje města a venkovské oblasti a je vhodný i pro kratší cesty mimo městskou dopravu. Vozidlo bude již nyní těžit z rozšíření infrastruktury pro veřejné nabíjení. Pro dálkové cestování do vzdálených destinací je však zapotřebí komplexní síť, aby provozovatelé mohli využívat elektrické autokary ekonomicky a bez kompromisů v pohodlí cestujících .“ 3. října na veletrhu Busworld v Bruselu měl meziměstský autobus Mercedes-Benz eIntouro s elektrickým pohonem na baterie premiéru . Vozidla se již vyrábí sériově. Může být vybaveno jednou nebo dvěma lithium-železitophosfátovými (LFP) bateriemi a dosahuje dojezdu až 500 kilometrů. První bateriový blok je umístěn v prostoru za přední nápravou, zatímco volitelná druhá baterie je umístěna v bývalém motorovém prostoru vzadu. Baterie lze nabíjet až 400 kW nabíjecím výkonem pro dvě baterie nebo až 225 kW nabíjecím výkonem pro jednu bateriovou sadu. Nový model je k dispozici ve dvou délkách: eIntouro s délkou 12,18 metru a eIntouro M s délkou 13,09 metru. To umožňuje konfiguraci sedadel od 50 do 63 míst. Plně elektrický městský autobus Mercedes-Benz eCitaro s pohonem baterie se sériově vyrábí od roku 2018. Od roku 2023 je nabízen také s vodíkovým palivovým článkem jako prodlužovačem dojezdu. Daimler Buses plánuje do konce desetiletí zařadit do svého portfolia bateriově elektrické autokary a v dalším kroku budou následovat autokary s palivovými články. Do té doby by měla být připravena i potřebná infrastruktura. Aktivity Daimler Buses Solutions mají doplnit nabídku společnosti Milence. T ento společný podnik společností Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group, založený v červenci 2022 , si klade za cíl instalovat a provozovat vysoce výkonné veřejné nabíjecí stanice pro těžká vozidla v Evropě. Na rozdíl od samostatných aktivit Daimler Buses Solutions se Milence zaměřuje na nabíjecí stanice podél dálnic a hlavních tahů. O aktuálních technologiích v elektrické dopravě se můžete dozvědět více na veletrhu eSALON 14. listopadu 2025 v Praze-Letňanech na odborné konferenci. Po registraci je vstup zdarma.

person rebus  date_range 17.10.2025

K dnešnímu dni dodal Yutong do Uzbekistánu 534 bateriových elektrických autobusů a 267 nabíjecích stanic. Tento týden předal v hlavním městě 202 autobusů typu ZK6126BEVG. Do roku 2030 plánuje nakoupit dopravní společnost Taššahartranskhizmat JSC (Tashbus) v hlavním městě Taškentu celkem 1 200 elektrických autobusů různých velikostí. V Pákistánu v 19 městech v provincii Paňdžáb půjde nově do provozu 400 elektrických autobusů vyrobených v Číně.

Slavnostní převzetí 202 nových elektrických autobusů Yutong se v Taškentu konalo v pondělí 13. října 2025. Jejich příjezd umožní spuštění čtyř nových autobusových linek po celém hlavním městě. Kromě nových autobusů dodal Yutong 100 nabíjecích stanic. Tashbus v současné době provozuje na 163 autobusových linkách přibližně 1,5 tisíc autobusů denně. Ve 2. čtvrtletí roku 2025 dosáhl počet cestujících v Taškentu 1,4 milionu osob denně a objem dopravy se zvýšil o 27 %. Díky elektrickým autobusům se podle ministerstva dopravy snížily škodlivé emise z veřejné dopravy v Taškentu o 93,3 tuny měsíčně. Příští rok je cílem nakoupit dalších 1 000 nových autobusů. Vozidla budou provozována na 48 trasách, které spojují centrální a příměstské oblasti, včetně nových obytných čtvrtí a plánovaného Nového Taškentu. Na podporu této expanze budou v blízkosti klíčových dopravních koridorů postavena tři moderní autobusová depa. Celkový vozový park v Taškentu pak dosáhne 2 891 autobusů a roční přepravní kapacita se zvýší na 750 milionů lidí. Ve čtvrtek 16. října společnost Yutong Bus oznámila dodání 400 bateriových elektrických autobusů E12PRO a E9 do Pákistánu. Jedná se největší jednorázovou dodávku v historii země. Autobusy bude provozovat Wah Industries Limited (WIL). Autobusy E9 a E12PRO byly navrženy speciálně pro provoz v místním klimatu. Jsou vybaveny baterií s certifikací 1P68+IPK6K9K, motorem a elektrickým řídicím systémem chráněnými proti prachu a vodě, plně elektrickým topením/klimatizací a bateriovými systémy, které integrují kapalinové chlazení, aby se přizpůsobily horkým letním podmínkám. Pro pátou nejlidnatější zemi světa představuje zavedení 400 elektrických autobusů klíčové opatření pro snížení emisí z dopravy. Yutong Bus prodal v Pákistánu od roku 2008 více než 3 000 autobusů s tržním podílem přesahujícím 70%.

person rebus  date_range 17.10.2025

Nový průmyslový hub v Rugau v provincii Ťiang-su představuje jednu z dosud největších globálních investic společnosti Scania. Areál, rozkládající se na ploše 800 000 m2, má schválenou výrobní kapacitu 50 000 vozidel ročně a bude zásobovat jak čínský trh, tak vybrané exportní trhy v Asii i jinde. Zařízení vytvoří v místě zhruba 3 000 nových pracovních míst a představuje investici v celkové výši 2 miliardy eur. Závod bude využívat pouze energii z obnovitelných zdrojů.

Ve své 134 let dlouhé historii otevírá Scania svůj třetí globální průmyslový hub. Tato investice nejen posílí globální význam společnosti, ale přivádí ji též přímo do centra největšího světového trhu s nákladními automobily. Scania je první západní OEM (Original Equipment Manufacturer) výrobce, který získá úplnou licenci pro stoprocentně vlastněnou továrnu na výrobu nákladních automobilů v Číně, což je milník, který podtrhuje dlouhodobé vazby společnosti na tento trh. Závod v Rugau bude zásobován energií téměř výhradně z obnovitelných zdrojů, včetně lokálně vyráběného bioplynu a certifikované zelené elektřiny. Tato opatření přímo přispívají k dekarbonizačním cílům společnosti Scania v kategoriích 1 a 2. „ Udržitelnost je organickou součástí ve všech oblastech naší nové výroby v Rugau: od zdrojů energie až po odpadové hospodářství ,“ říká Ruthger de Vries, prezident divize Industrial Operations Asia společnosti Scania. „ Nejde zde pouze o výrobu nákladních aut; jde o vytvoření nového standardu v oblasti efektivní a udržitelné průmyslové výroby .“ Scania působí na čínském trhu užitkových vozidel už 60 let. Čína představuje největší trh s nákladními automobily na světě a je globálním centrem inovací v oblasti dopravy, konektivity, autonomní jízdy a elektrifikace. Tímto novým průmyslovým hubem, zahrnujícím střediska výzkumu a vývoje v Rugau a Šanghaji, Scania posiluje svou lokální pozici a bude též schopna snáze vyvíjet řešení ve spolupráci s čínskými partnery. Strategickou investicí se přiblíží zákazníkům v Číně a celé Asii a vytvoří předpoklady pro zrychlení dodávek a užší spolupráci a rozšíří možnosti v oblasti individuálních specifikací. „Naše zařízení v Rugau není jen továrna; půjde o součást dynamického inovačního prostředí v Číně a podpoří vlastní vývoj společnosti Scania,“ říká Christian Levin, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Scania a skupiny TRATON Group. „ Díky výrobě a inovacím v lokálním měřítku budeme moci těžit z čínské rychlosti a kreativity, posílíme svůj globální potenciál a urychlíme přechod k udržitelné dopravě." Nový průmyslový hub bude součástí modulárního systému TRATON („TRATON Modular System“, TMS), který umožňuje společnosti Scania a značkám skupiny TRATON Group efektivně škálovat, zohledňovat individuální požadavky a inovovat napříč trhy, požadavky zákazníků a portfoliem produktů. TMS vytváří předpoklady pro integraci unikátních čínských technologií a aplikací, které posílí lokální i globální konkurenceschopnost. V plánu je dvojí nabídka užitkových vozidel Zaprvé vozidla značky Scania, vyráběná podle vysokých globálních standardů značky s možností individuálních úprav pro náročné oblasti použití. Jde jak o tahače, tak o konvenční nákladní automobily a pojí se s nimi široká nabídka služeb. Zadruhé, vedle globální nabídky Scania, je to nová produktová řada tahačů NEXT ERA, vytvořená speciálně pro segment dálkové a velkoobjemové přepravy, který je v Číně velmi konkurenční. Produktová řada NEXT ERA představuje novou kapitolu v nabídce komerčních vozidel Scania, protože je vyvinutá speciálně pro čínský trh a plně integrovaná s místním digitálním ekosystémem. Koncept vozidel této řady vychází z modulárního systému TRATON. Jsou navržená pro oblast velkoobjemové přepravy se standardizovaným portfoliem produktů a služeb. TMS také umožňuje zavést špičkové technologie nejprve v Číně a pak je nasadit celosvětově. Dodávky z výroby v Rugau budou zahájeny koncem roku 2025 a produkty NEXT ERA budou uvedeny na trh v prvním pololetí roku 2026. Scania je přední světový poskytovatel řešení pro dopravu. V roce 2024 dodal zákazníkům 96 443 nákladních vozidel, 5 626 autobusů a také 11 170 průmyslových a námořních pohonných systémů. Celkové čisté tržby překročily 216 miliard SEK, z čehož přibližně 20 % připadalo na servisní činnosti. Scania, založená v roce 1891, dnes působí ve více než 100 zemích a zaměstnává asi 59 000 lidí. Hlavní pracoviště se nachází ve švédském Södertälje, výzkum a vývoj se realizuje po celém světě. Výroba probíhá v Evropě a Latinské Americe, v Africe a Asii se pak nacházejí regionální produktová centra. Scania je součástí skupiny TRATON GROUP.

person rebus  date_range 17.10.2025

Slovinský Maribor pokračuje v rozšiřování své elektrické flotily o čtyři nové 9,5metrové midibusy E-WAY od IVECO BUS. Vozidla se připojí ke stávajícím autobusům E-WAY a počet bezemisních autobusů se zvýší na 14.

Dopravní společnost MARPROM představila nové 100% elektrické autobusy v rámci Evropského týdne mobility 22. září 2025 na hlavním náměstí Glavni trg v historickém centru Mariboru. Midibusy E-WAY jsou díky svým kompaktním rozměrům – 9,5 metru na délku a 2,33 metru na šířku – vhodné právě pro úzké ulice center měst. Nové midibusy budou jezdit na linkách P7, P17 a P19 s napojením na současné elektrifikované G5 a G6. Každý přepraví 64 cestujících a ujede 210 km za den. První elektrické autobusy město pořídilo v roce 2022 . Do budoucna plánuje koupit dalších 23 s cílem mít do roku 2030 polovinu vozového parku elektrickou.

person rebus  date_range 16.10.2025

Milánská dopravní společnost Azienda Trasporti Milanesi (ATM) oznámila příjezd prvních 18metrových elektrických autobusů Solaris. Do konce roku 2026 má být v provozu všech 105 objednaných Urbino 18 electric .

18metrové autobusy – vybavené kamerami místo klasických zpětných zrcátek - mohou přepravit až 130 cestujících. První budou jezdit na linkách 165, 166, 727, 728 a 729, které spojují Milán a sousední obce Sesto San Giovanni, Limbiate a Cinisello Balsamo. Solaris a ATM spolupracují od roku 2014, od té doby polský výrobce dodal do metropolitní oblasti Milána přibližně 500 vozidel. Už 7 let objednává ATM jen elektrické autobusy, do roku 2030 plánuje obnovit celou flotilu čítající přibližně 1 200 vozidel. Zakázku na dodání více než 150 dvanáctimetrových elektrobusů získala v roce 2023 také IVECO BUS . Všechny autobusy Urbino 18 electric pro ATM budou vybaveny bateriemi Solaris High Energy s celkovou kapacitou 700 kWh. Nabíjet se budou pantografy i plug-in. Infrastrukturu zajišťuje ABB.

person rebus  date_range 16.10.2025

Tramvaje Škoda ForCity Plus 52T určené pro Prahu úspěšně prošly procesem typového schválení a homologace. Plně nízkopodlažní vozidla nejnovější generace tramvají od Škodovky obstála ve všech technických zkouškách a najezdila potřebných 20 tisíc kilometrů bez cestujících a dalších 20 tisíc kilometrů s cestujícími. Tím se přiblížilo jejich předání do majetku Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a nasazení do pravidelného provozu. Ve vozovně Hloubětín DPP je nyní již 13 tramvají Škoda 52T a zbývajících sedm je v pokročilé fázi výrobě. Škoda Group je podle smlouvy dodá nejpozději na začátku letošního prosince, tedy pouhé dva roky od podpisu smlouvy. Samotnou homologaci pak získala vozidla za 22 měsíců. Před nasazením do pravidelného provozu musí každé vozidlo získat od Drážního úřadu ČR průkaz způsobilosti.

Tramvaje Škoda ForCity Plus 52T představují nejnovější generaci nízkopodlažních městských vozidel vyvinutých pro pražský provoz. Nabízejí plně ekologicky klimatizovaný interiér, moderní informační systém, nové ergonomické sedačky, ale především zcela novou elektromechanickou brzdu, která zajišťuje tišší chod, nižší nároky na údržbu a vyšší přesnost brzdného účinku. Kromě toho jsou vozy vybaveny antikolizním systémem s Lidarem, energeticky úsporným osvětlením LED, a také pokročilou rekuperací brzdné energie, která umožňuje její navrácení zpět do sítě, a tedy úsporu nákladů na provoz tramvajové flotily. „ Cestování po Praze komfortnějšími a bezpečnějšími tramvajemi je zase o kousek blíže realitě, protože úspěšné získání homologace je stěžejním krokem k dokončení celé první série tramvají Škoda ForCity Plus 52T. Je nám velikou ctí dodávat tramvaje pro naše hlavní město a těší nás, že se výrobu i dodávky daří postupně dokončovat v plánovaných termínech a bez komplikací. Je to úctyhodná práce našeho týmu, když dokázal získat schválení vozidla pouhých 16 měsíců od zahájení výroby ,“ říká Petr Novotný, CEO Škoda Group. “ Pro tramvaje Škoda 52T máme úspěšně za sebou proces homologace nového typu vozidla. Velmi oceňuji, že celý projekt běží podle harmonogramu, což je u dodávek nových vozidel v dnešní době ohromný úspěch. Než budeme moct nové tramvaje Škoda 52T nasadit do pravidelného provozu, musíme u každého nově dodaného vozu provést povinné zkušební jízdy, technicko–bezpečnostní zkoušky a výrobce následně odstranit případné nalezené nedostatky. Pro každé vozidlo potřebujeme od Drážního úřadu ČR získat průkaz způsobilosti a smluvně musí přejít do majetku DPP. Paralelně s tím běží školení našich řidičů na nový typ tramvají. Očekávám, že pravidelný provoz s prvními vozy zahájíme za cca tři týdny v souladu s dříve oznámeným harmonogramem ,“ říká Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch. Právě dodržování časového harmonogramu a rychlá realizace doprovází projekt pražských tramvají 52T od prvopočátku. Projekt odstartoval v prosinci 2023 podpisem rámcové smlouvy mezi Škoda Group a DPP . Následně si v lednu 2024 poprvé veřejnost mohla prohlédnout, jak bude nová tramvaj vypadat, včetně jejího moderního designu a technických řešení. V červnu téhož roku se Škoda Group pustila do výroby , první vozy spatřily světlo světa na začátku roku 2025 . Letos 3. dubna se první tramvaj vydala na návěsu z Plzně do Prahy . V dubnu začala homologace bez cestujících a v červnu pak i s pasažéry . V září 2025 všechny vozy úspěšně splnily podmínku předepsaného nájezdu 20 tisíc kilometrů s cestujícími, čímž završily proces ověřování provozní spolehlivosti. Nyní, v říjnu 2025, tramvaje získaly typové schválení a certifikaci provozu. Každá jednotlivá tramvaj ještě dostane průkaz způsobilosti, který vydává Drážní úřad. Poté může být konkrétní vůz zařazen do pravidelného provozu s cestujícími. Nová pražská tramvaj je výsledkem úzké spolupráce mezi Škoda Group a DPP. Projekt navazuje na dlouhodobé partnerství obou společností. Jasným důkazem toho je nájezd kilometrů předchozího dodaného typu tramvají. Do dnešního dne 250 tramvají typu ForCity Alfa 15T najezdilo po Praze bezmála 150 milionů kilometrů. Podle rámcové smlouvy může Škodovka dodat až 200 kusů tramvají. K letošním dvaceti přibude v příštím roce dalších 20 a na zbývajících 140 kusů může dopravní podnik využít opci. Tisková zpráva DPP a Škoda Group

person rebus  date_range 15.10.2025

Transdev Nederland znovu objednala vozidla Solaris. Výrobce dodá 55 bateriových elektrických autobusů. Dodávky zahrnují nejkratší model Urbino 9 LE a nejdelší tříčlánkové Urbino 24. Dodávky jsou naplánovány na léto 2026.

Nové elektrické autobusy potřebuje Transdev Nederland v druhé polovině roku 2026 pro obsluhu regionu Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (ANF), pokrývající města Arnhem a Nijmegen a oblast Foodvalley, pro nově získanou koncesi. Oblast ANF je hustě osídlená oblast a veřejná doprava hraje klíčovou roli v každodenním životě obyvatel. Transdev Nederland je jedním z největších provozovatelů v Nizozemsku a lídrem v oblasti veřejné dopravy s nulovými emisemi. Objednávka zahrnuje nejmenší i největší modely v elektrickém sortimentu Solaris. Kompaktní Urbino 9 LE electric vybavené bateriemi Solaris High Energy o kapacitě přes 400 kWh pro trasy spojujícím menší města. Vysokokapacitní 24metrové elektrické Urbino 24 s bateriemi s kapacitou přes 500 kWh zajistí bezemisní dopravu v nejrušnějších tranzitních koridorech v regionu. Celý vozový park bude podporován systémem eSConnect pro správu a monitorování vozového parku Solaris. Solaris je v Nizozemsku úspěšný. V roce 2021 se do flotily v Gelderlandu připojily vodíkové autobusy Urbino 12 v rámci programu JIVE2 spolufinancovaného EU. Vozidla Solaris dobře zná i Transdev Nederland: provozuje 20 vodíkových autobusů Urbino 12 v Jižním Holandsku a v Arnhemu 10 trolejbusů Trollino 18 s designem MetroStyle. V roce 2024 byl Solaris vybrán jako dodavatel 96 elektrobusů pro Utrecht.

person rebus  date_range 15.10.2025

Největší nákup autobusů v historii. Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) objednala pro Kolín nad Rýnem 78 elektrických autobusů Irizar. První dodávky jsou plánovány na říjen 2026. Nové autobusy se připojí k současné flotile 118 elektrických autobusů VDL a téměř dvě třetiny vozového parku dopravce pojedou na elektřinu.

KVB si elektrické autobusy objednala od společnosti Jebsen & Jessen e-Mobility, zástupcem Irizar na německém trhu. Je mezi nimi 38 kloubových a 40 sólo vozů. KVB bude provozovat dvě značky elektrických autobusů: současných 118 autobusů VDL a 78 autobusů Irizar. Během „dieselové éry“ používala vozy MAN a Mercedes. Po dodávce nových elektrobusů budou třetiny vlastního vozového parku autobusů KVB elektrických, včetně vozidel subdodavatelů pak téměř polovina. Nové kloubové autobusy KVB pojmou 110 cestujících, z toho nejméně 43 bude sedadel. Sólo vozy nabízejí 70 míst, z toho nejméně 30 sedadel. Autobusy jsou bezbariérové ​​a nabízejí prostor pro kočárky a invalidní vozíky. Podle KVB je potřebná energie uložena v bateriích o celkové hmotnosti 3,3 tuny (kloubové autobusy) nebo 2,75 tuny (sólo autobusy). K pohonu se používá zelená elektřina. Vozidla jsou vybavena tepelnými čerpadly. Nabíjení bude probíhat v depech a na konečných zastávkách různých tras pantografem výkonem přibližně 350 kilowattů (kW) pro kloubový autobus a přibližně 290 kW pro dvanáctimetrový. Elektrický pohon motoru kloubových autobusů má jmenovitý výkon 285 kW, špičkový 385 kW. U sólo autobusů je tento výkon 185 kW a 290 kW. Jako elektromotor byl zvolen centrální motor. S kapacitou baterie 613,8 kilowatthodin (kWh) mají kloubové autobusy dojezd 180 až 230 kilometrů. Baterie sólo autobusů mají kapacitu 511,5 kWh a poskytují dojezd 200 až 260 kilometrů. Baterie prvních elektrických kloubových autobusů KVB, které byly uvedeny do provozu v prosinci 2016 mají kapacitu 122 kWh. Autobusy vyrábí společnost Irizar e-mobility v Aduně ve Španělsku, v loňském roce překročila milník 1 000 elektrických autobusů. Od Irizar e-mobility pochází také baterie. Elektromotor, model Accelara, vyrábí v Evropě Cummins. Pořízení 78 elektrických autobusů probíhalo prostřednictvím celoevropského výběrového řízení od září 2024 do září 2025. O zakázku se ucházelo celkem osm výrobců. Konečné rozhodnutí bylo založeno na nejlepším poměru ceny a kvality. Finanční krytí ve výši 60 procent dodatečných nákladů ve srovnání s dieselovým autobusem poskytla spolková země Severní Porýní-Vestfálsko.

person rebus  date_range 14.10.2025

Společnost Koordinátor ODIS s.r.o. (KODIS) realizuje projekt Elektronické informační panely. V Moravskoslezském kraji bude instalováno ve 43 obcích celkem 60 elektronických informačních panelů. Menší infopanely do zastávkových přístřešků a označníků, půjde ale i o velké obrazovky a velkoplošný panel na nádraží Ostrava - Svinov.

Detailní informace o spojích získají lidé v obcích Bílovec, Bohumín, Bolatice, Brušperk, Březová, Břidličná, Budišov nad Budišovkou, Bystřice, Čeladná, Český Těšín, Dětmarovice, Dvorce, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Horní Benešov, Hradec nad Moravicí, Karlova Studánka, Kobeřice, Kopřivnice, Kozlovice, Krnov, Ludgeřovice, Město Albrechtice, Návsí, Nový Jičín, Odry, Opava, Orlová, Ostrava, Pržno, Příbor, Raškovice, Rychvald, Rýmařov, Řepiště, Těškovice, Třinec, Velká Polom, Vítkov, Vratimov a Vrbno pod Pradědem. V sedmi případech jde o novou instalaci, na ostatních místech jde o náhradu starých dosluhujících informačních panelů panely s lepšími parametry a novými možnostmi ve vztahu k cestujícím. Projekt je financován z 15 % Moravskoslezským krajem a z 85 % z Integrovaného regionálního operačního programu (Rozvoj městské mobility). Dodavatelem zakázky je firma ELEKON, s.r.o. (součást nadnárodní skupiny Mobatime), která ve výběrovém řízení podle KODIS (informace o nabídkách nejsou zatím na profilu zveřejněny) nabídla nejen mírně výhodnější cenu oproti konkurenci (dle registru smluv necelých 19,8 mil. Kč bez DPH), ale především záruku na své výrobky v délce 120 měsíců. Jedná se o informační panely nové generace, kde zobrazovací plochu tvoří LED moduly umožňující libovolně konfigurovatelné plně barevné zobrazení. To v praxi znamená, že je možné zobrazování textových i grafických informací, nastavení např. velikosti písma dle potřeby v konkrétní lokalitě pro ideální čitelnost, možnost zobrazení dalších informací o spojích a dopravní situaci. Informační panely budou kompletovány ve vyškovském závodě ELEKON, která má zkušenosti např. s osazováním informačních systémů do železničních stanic, ale vybavila již také několik zastávek a přestupních uzlů v Moravskoslezském kraji – konkrétně přednádražní prostor stanice Havířov, autobusové zastávky Svinov, nádraží; Svinov, mosty; Bruntál, aut. st.; Bohumín, žel. st., Bohumín, aut. st. a další. Zakázka je rozdělena na dvě etapy – 20 míst by mělo být osazeno do konce ledna 2026, dalších 40 míst pak do konce června 2026. Zakázka zahrnuje infopanely od nejmenších typů o rozměrech 50 x 25 cm určené do zastávkových přístřešků, přes středně velké oboustranné infopanely kombinované se zastávkovým označníkem ve standardu IDS ODIS, až po největší infopanely o rozměrech 2 x 2 m a 2 x 3,5 m. Vlajkovou lodí zakázky bude právě velkoplošný panel nahrazující stávající sestavu z roku 2014 na konstrukci naproti východu ze severního podchodu nádraží Ostrava – Svinov. Toto místo se stane kompletním informačním rozcestníkem pro přestupní uzel složený z železniční stanice Ostrava – Svinov, autobusové zastávky Svinov, nádraží a autobusových a tramvajových zastávek Svinov, mosty. " V rámci ODIS ctíme na všech zastávkových informačních panelech strukturu základních informací v pořadí LINKA, SMĚR, ČAS ODJEZDU a STANOVIŠTĚ. Panely nové generace však umožňují také zobrazení informací doplňkových, např. druh dopravy (barevný symbol shodný se symbolem na jízdním řádu), důležité nácestné zastávky na trase spoje (druhý řádek pod cílovou zastávkou spoje), počet míst pro kočárek nebo vozík pro invalidy ve vozidle (index nad symbolem vozíku), informace o obsazenosti vozidla (symbol třech prázdných/plných osob), informace o vybavení vozidla (např. klimatizace – symbol vločky). Dále, obdobně jako na nových informačních panelech v železničních stanicích, uvádíme čas odjezdu žlutě v případě, kdy má spoj zpoždění (upozornění, že mohou být ovlivněny další návaznosti na trase cestujícího). Tradičně je i nadále poslední řádek informačního panelu kromě aktuálního data a času vyhrazen pro zprávy cestujícím z dispečinku ODIS – zeleně jsou zobrazeny všeobecné informační texty, žlutě informace o plánovaných výlukách, červeně jsou zobrazeny aktuální mimořádnosti či výpadky v dopravě. Toto rozšířené zobrazení v současné době testujeme na vybraných infopanelech v rámci přestupního uzlu Ostrava, Svinov a odlaďujeme přehlednost informací ," uvedl Aleš Stejskal, jednatel KODIS. Obce Albrechtice, Horní Suchá, Klimkovice, Krnov, Ostrava-Poruba, Ostrava-Radvanice, Palkovice, Třinec a další již mají zastávky novými barevnými LED informačními panely vybaveny. Společnost Future technologies dokončuje předchozí zakázku na umístění celkem 23 infopanelů.

person rebus  date_range 10.10.2025

Na veletrhu Busworld prezentovaly IVECO BUS se svým prodejcem Romana Diesel a výrobcem nástaveb INDCAR rekordní objednávku 129 minibusů eDaily společnosti Azienda STRAde Lazio (ASTRAL) pro region Lazio ve střední Itálii. Prvních 80 vozidel by mělo být dodáno do konce září 2026.

Podepsaná rámcová dohoda na dodávku 100% elektrických minibusů podpoří veřejnou dopravu v rámci nového modelu regionální mobility. Minibusy eDaily ve verzi Mobi City od Indcar jsou dlouhé téměř 8 metrů (7 997 mm), široké 2 350 mm a mají celkovou výšku 3 110 mm (včetně klimatizace). Díky svému kompaktnímu a funkčnímu designu jsou ideální pro městské i příměstské oblasti. Nákup je spolufinancován v rámci Projektu soudržnosti Itálie 2021/2027 – Lazio Evropskou unií. „ Jsme hrdí na to, že můžeme v tomto ambiciózním projektu udržitelné mobility podpořit region Lazio ,“ řekl Giorgio ZINO, ředitel komerčních operací IVECO BUS v Evropě. „ Naše řada 100% elektrických vozidel v kombinaci s odbornými znalostmi společností Romana Diesel a Indcar nabízí špičkové řešení pro veřejnou dopravu, které je efektivní i šetrné k životnímu prostředí. Investice do čistých technologií jsou nezbytné pro zlepšení kvality života v našich městech a my jsme rádi, že můžeme v této iniciativě podpořit region Lazio .“ K dispozici budou dvě konfigurace nového e-Mobi City: jedna s optimalizovanou přístupností pro osoby s omezenou pohyblivostí s 27 místy (14 sedadel, 12 stání, 1 místo pro invalidní vozík a manuální rampou u zadních dveří) a druhá s 30 místy (14 sedadel, 16 stání). Mario Artusi, prezident společnosti Romana Diesel, uvedl: „ Mezi společnostmi IVECO BUS, Indcar, Romana Diesel a regionem Lazio pokračuje dlouhodobá tradice hluboké spolupráce. Pro naši společnost, která je v oblasti Lazio silně angažována, je ctí být součástí transformace a růstu veřejné mobility prostřednictvím nového projektu, který realizuje společnost ASTRAL. Technologický a environmentální vývoj vozidel v provozu představuje historický posun k čistě elektrické trakci. “ " Pro INDCAR tento projekt upevňuje historickou spolupráci s IVECO a ROMANA DIESEL SPA. Jsme hrdí na to, že můžeme přispět svými zkušenostmi v rozvoji nejmodernějších minibusů k projektu podporovanému společností ASTRAL, rozhodujícím krokem k efektivnější a zelené mobilitě ,“ řekl Gaël Queralt, generální ředitel INDCAR. Na veletrhu Busworld na stánku INDCAR v hale 4 můžete vidět vozy: e-Mobi City, nový 100% elektrický model řady IVECO s 8 metry udržitelných inovací. Wing, také z řady IVECO, s 8,5 metry, ideální pro diskrétní služby. Spica, z řady Mercedes-Benz, ideální volba i pro turistický sektor. Shaula, rovněž od Mercedes-Benz, navržená pro maximální pohodlí v cestovním ruchu.

person rebus  date_range 08.10.2025
Reklama
C.I.E.B
Reklama
Buse březen 25
Reklama
MOBILBOARD
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací