Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

Nový informační systém na zastávkách MHD bude informovat cestující o odjezdu a směrech spojů v reálném čase. Cílem projektu spolufinancovaného EU je osazení 45 SMART inteligentních označníků na autobusových a trolejbusových zastávkách a významných dopravních uzlech. Dodavatel poskytne řešení Design and Build.

Statutární město Chomutov zveřejnilo veřejnou zakázku na zhotovitele, který navrhne, vyrobí, dodá a nainstaluje inteligentní zastávky v režimu Design and Build, bude tedy zároveň autorem projektu a technického řešení. Navrhne a integruje také softwarový systém pro řízení a monitoring označníků, zajistí připojení k API Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) a QRIDE a stavební úpravy včetně zařízení potřebných povolení. Veřejná zakázka je spojena s provozní a servisní podporou po dobu pěti let.

person rebus  date_range 24.03.2025

Od konce března dojde k plánovaným úpravám jízdních řádů Veřejné dopravy Vysočiny v oblasti Jihlavska. Kraj s nástupem nového dopravce ČSAD AUTOBUSY České Budějovice (Busem) navýší provoz přibližně o 25 procent. Ke změně dojde také u autobusů. Busem pro Vysočinu koupil 55 nových vozů IVECO CROSSWAY . Nové autobusy letos obnoví flotilu ČSAD AUTOBUSY České Budějovice také v Jihočeském kraji. Pořídí i nové městské elektrické MANy.

Na Vysočinu jihočeský dopravce zajíždí od června 2022. V rámci smlouvy o závazku veřejné služby pro Jihočeský kraj a v režimu mezikrajské dopravy se jeho autobusy svezete do Telče, Jemnice, Nové a Staré Říše nebo Želetavy. Zajišťování linkové dopravy na Jihlavsku převezme od ICOM transport na základě výsledků výběrového řízení vyhlášeném Krajem Vysočina. V oblasti vyjedou nové linky, některé spoje pojedou častěji a zlepšit by se měla návaznost na vlaky. V nezměněném režimu budou obsluhovány všechny současné zastávky včetně autobusového nádraží v Jihlavě. Nemění se ani Tarif VDV. Před cestou si ale zkontrolujte svůj jízdní řád . Busem má pro Jihlavsko připraveno 55 nových nízkopodlažních autobusů IVECO CROSSWAY. Vybaveny jsou klimatizací a wifi. Samozřejmostí je možnost bezhotovostní platby. Na kratší linky s menším počtem cestujících bude nasazováno 13 autobusů Crossway LE Line o délce 10,8 metru, na střední vzdálenost 36 autobusů Crossway LE Line 12 metrů a pro nejvytíženější linky 6 autobusů Crossway LE Line s délkou 14,5 metru. S těmito vozy pro 55 místy k sezení se počítá především na lince 330 z Jihlavy do Telče. Největší autobusový dopravce v Jižních Čechách zajišťuje linkovou dopravu v oblastech Jindřichův Hradec, Český Krumlov, Prachatice, Písek a Strakonice a městskou dopravu v Písku, Českém Krumlově, Milevsku, Vimperku a Prachaticích. V letošním roce pořídí 18 nových autobusů IVECO CROSSWAY 10,8 m a 12 m, první kratší vozy již byly dodány a v provozu nahradí původní SOR na CNG na Českokrumlovsku, Milevsku a Písecku. Na konec roku 2025 je připravena dodávka vozidel pro MHD Jindřichův Hradec. Půjde celkem o devět městských vozidel, čtyři elektrobusy MAN Lion‘s City 12E a pět dieselových IVECO URBANWAY 12. ČSAD AUTOBUSY České Budějovice

person rebus  date_range 24.03.2025

Zatímco 91 trolejbusů Škoda 32 Tr je už v hlavním městě Litvy a brzy se očekává podpis smlouvy na dodání 73 kloubových , rada města schválila obnovu starých autobusů. UAB „Vilniaus vieasis transportas“ zveřejnila první veřejnou zakázku na nákup 145 elektrobusů. Počítá s nákupem čtyř různých velikostí nízkopodlažních bateriových autobusů. Pořizovací cena nemá přesáhnout 89 milionů EUR. V dalším kroku pořídí 16 autobusů na vodík. Cílem plánu udržitelné mobility magistrátu města Vilnius je mít do roku 2030 veškerou veřejnou dopravu s pohonem na elektřinu nebo alternativní paliva.

Součástí výběrového řízení na nové autobusy je technický servis a údržba, mimozáruční opravy a náhradní díly, celková předpokládaná hodnota zakázky tak činí 97,23 milionů EUR. " Přípravy na nákup nových autobusů začaly již v loňském roce - částečné financování je zajištěno. Nové autobusy nahradí nejstarší vozidla s naftovým pohonem. Tento krok je důslednou součástí aktivit VVT směřujících ke kvalitativním změnám, které cestující pocítí na své každodenní cestě ," říká Ignas Degutis, šéf VVT. Nové autobusy nahradí nejstarší vozidla s dieselovým pohonem v letech 2016-2017. VVT poptává autobusy o délkách 8 m, 10 m, 12 m a kloubové 18 metrové.

person rebus  date_range 23.03.2025

Transdev Netherlands Mobility Services (nyní Connexxion) získal v Jižním Nizozemsku koncesi a bude od prosince 2025 až do roku 2038 zajišťovat autobusovou dopravu v rámci Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO) v síti R-net. Převážná část autobusů bude bezemisní. Současné Solaris Urbino na vodík zůstanou v provozu a objednány byly nové bateriové od VDL Bus & Coach.

Na nulové emise pomůže přejít 42 autobusů Citea LE-122. Vozidla nové generace splňují nejnovější požadavky obecného nařízení o bezpečnosti (GSR2) a jsou vybavena asistenčními systémy pro podporu řidiče a kamerami místo zrcátek. Vozidla R-net slibují mimořádný komfort pro pohodlné cestování: klimatizaci s automatickou výměnou vzduchu, sedačky s větším prostorem pro nohy, USB nabíječkami a skládacím stolkem, multimediálními konzolemi s držákem telefonu a lampičkami na čtení, elektrickými rampami pro vozíky. Na nové standardy jsou modernizovány i stávající autobusy. Koncese HWGO zahrnuje veškerou autobusovou dopravu ve městech a regionu Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee i mezi nimi a Rotterdamem, Dordrechtem, Barendrechtem, Hellevoetsluis-Spijkenisse, Renesse a Willemstad. Do 14. prosince 2025 bude dopravu provozovat společnost Connexxion. Od 14. prosince ji převezme Transdev. Dopravce však zůstane stejný (Connexxion je součástí Transdev) bude ale fungovat pod jiným názvem. Od začátku provozu se v celé oblasti změní jízdní řády, přibydou nové linky, spoje pojedou častěji a s lepšími návaznostmi. Transdev nabídne výhodné tarify, až 30% slevu pro pravidelné cestující. Jedním z faktorů, který přispěl k jeho výběru, bylo nasazení nových, 100% elektrických vozidel.

person rebus  date_range 21.03.2025

Daimler Buses posiluje své zaměření na digitální služby. Aby přesvědčil co nejvíce zákazníků o jejich výhodách, nabízí dočasně bezplatný balíček digitálních služeb pro nově dodané dieselové a elektrické autobusy. Rozšířené služby Omniplus On pomáhají optimalizovat provoz vozového parku zlepšením dostupnosti vozidel, snížením prostojů a snížením celkových nákladů na vlastnictví (TCO).

Kupující nových dieselových vozidel Mercedes-Benz a Setra získají bezplatný přístup k digitálním službám zahrnutým v balíčku po dobu tří let. Pro nově dodané bateriové elektrické eCitaro, eCitaro s palivovými články a eIntouro mohou zákazníci využívat digitální služby zdarma po dobu šesti let. Po skončení mohou pokračovat v používání služeb za sníženou cenu. Balíček digitálních služeb Omniplus On nabízí monitorování stavu vozidla, spotřeby paliva nebo energie v reálném čase a prediktivní přehled údržby. Provozovatelé dieselových vozidel získají přístup k podrobným diagnostickým údajům, zatímco provozovatelé elektrických autobusů mohou využít Omniplus On Battery Monitoring . Služba poskytuje rychlý přehled o stavu baterií ve flotile elektrických autobusů Mercedes-Benz a pomáhá prodloužit životnost a zabránit poškození baterie. Jednou ze služeb, které významně přispívají ke zlepšení dostupnosti a snížení TCO, je Omniplus On Uptime pro . Tato služba nepřetržitě monitoruje kritické systémy vozidla. Detekuje chyby v reálném čase, což umožňuje předvídat potřeby údržby, konsolidovat opravy a zkrátit servisní časy. Omniplus On Monitor pomáhá sledovat a optimalizovat spotřebu energie. Poskytuje podrobné informace o spotřebě paliva u dieselových autobusů a přesně vyhodnocuje trakční energii a spotřebu pomocné energie u elektrických autobusů, provozovatelům pomáhá identifikovat potenciální zlepšení účinnosti. Daimler Buses využívá k zajištění bezpečnosti dat o vozidlech nejnovější technologie. Všechny datové body splňují nejvyšší standardy kvality a byly certifikovány v souladu s nejnovějšími standardy kybernetické bezpečnosti ECE R155, které jsou povinné od roku 2024.

person rebus  date_range 21.03.2025

Švédský výrobce nové Volvo 7800 Electric, elektrický kloubový a dvoukloubový autobus postavený na platformě BZR Electric, vyrábí přímo v Mexiku. Nové vozy pro udržitelnější městskou dopravu a BRT systémy mají způsobit v mexických městech revoluci.

Volvo Buses pro nové elektrické autobusy zaručuje životnost 15 let a dojezd až 300 km na jedno nabití. Jsou vybaveny nejnovějšími bezpečnostními systémy na ochranu zranitelných účastníků silničního provozu, chodce a cyklisty. Tříčlánkové Volvo 7800 Electric o délce 25,6 metru má kapacitu pro až 300 cestujících. Dvoučlánkové o délce 18,5 metru přepraví až 191 cestujících. Volvo 7800 Electric má dva elektromotory o výkonu 200 kW. Kloubový nabízí Volvo Buses s kapacitou baterie 540 až 630 kWh a dvoukloubový s 540 až 720 kWh. Nabíjení probíhá zásuvkou až 250 kW/h. Volvo Buses nový elektrický autobus pro BRT linky testovalo v létě 2024 ve velkých městech ve třech zemích Latinské Ameriky, v Mexiku, Brazílii a Kolumbii. V Mexiku ho oficiálně představilo 13. března 2025. První dodávky mají začít příští rok.

person rebus  date_range 20.03.2025

První sériově vyrobenou tramvaj Škoda ForCity Smart 38T z celkem dvanácti vypraví Škoda Group z Plzně k německému provozovateli Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), který zajišťuje veřejnou dopravu v Mannheimu, Heidelbergu a Ludwigshafenu. Téměř šedesátimetrová tramvaj je vyrobená ze stovek tisíc dílů od 214 dodavatelů z celé Evropy, dodavatelé z České republiky tvoří téměř 75 %. Její stavba začíná ve Finsku a trvá 18 měsíců.

S kapacitou až 368 cestujících nabízí nová šestičlánková tramvaj Škoda ForCity Smart 38T dostatek prostoru pro dojíždějící. Právě velkokapacitní vozy Rhein-Neckar-Verkehr potřebuje, v roce 2024 zaznamenala společnost nejvyšší počet přepravených cestujících ve své 20leté historii. Její autobusy a tramvaje využilo 175 milionů cestujících. Nové vozy od Škody Group budou v provozu i mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelbrg a budou tak propojovat tři spolkové země: Bádensko-Württembersko, Hesensko a Porýní-Falc. „ Nejdelší tramvaj na světě (Škoda ForCity Smart 38T) je výsledkem úzké spolupráce s rnv na vytvoření vozidla, které splňuje komplexní požadavky městské i regionální dopravy. Díky své modulární konstrukci, vysoké kapacitě a funkcím uživatelsky přívětivým k cestujícím je klíčovým prvkem při utváření budoucnosti mobility v rýnsko-neckarském okrese. Díky tomu, že více než 20 % jeho komponentů pochází z Německa, tento projekt také podtrhuje silnou evropskou spolupráci v oblasti udržitelné veřejné dopravy ,“ uvedl Jan Christoph Harder, President Region West & North ve Škoda Group, u příležitosti představení tramvaje v Plzni 18. března 2025. Škoda 38T je součástí rozsáhlého kontraktu Škoda Group a rnv, který zahrnuje dodávku 114 tramvají ve třech velikostech, 30m Škoda 36T, 40m Škoda 37T a 60m Škoda 38T za téměř 10 miliard korun. Vozy jsou díky možnosti spřahování do sestav o délce až 80 metrů ideální pro různé potřeby dopravce. Uvnitř tramvaje Škoda 38T je 72,4 km kabelů. Stavba jedné trvá 18 týdnů, zatímco její menší protějšek, 30m Škoda 36T, je dokončena za 9 týdnů. Cesta každého vozu začíná ve finském Otanmäki, kde se vyrobí hrubá stavba, a poté se finálně montuje v závodě Škoda Group v Plzni. Tyto tramvaje, určené pro tramvajový i železniční provoz ve třech spolkových zemích, jezdí na rozchodu 1 000 mm a dosahují maximální rychlosti 80 km/h. Jejich nízkopodlažní obousměrná konstrukce zajišťuje plynulou jízdu, nástup usnadňují dvojité dveře, k dispozici jsou vyhrazená místa pro vozíčkáře a rodiče s kočárky. Vozy jsou vybaveny nejmodernějšími informačními systémy pro cestující, které dodává společnost BUSTEC, palubními kamerami, energeticky úspornými klimatizacemi a dalšími inovacemi. Prototyp nejdelší tramvaje na světě s rozchodem 1 000 mm představil výrobce spolu s rnv a zástupci všech tří měst v září 2024 .

person rebus  date_range 19.03.2025

Yutong oznámil uvedení modelu IC12E, elektrického bateriového meziměstského autobusu. Čínský výrobce, který v roce 2024 prodal v Evropě nejvíce městských elektrických autobusů , rozšíří svou nabídku bezemisních modelů o autobus pro dálkové linky s dojezdem až 610 kilometrů. Na trhu doplní Crossway Elec od Iveco Bus a eIntouro Daimler Buses . Uvedení meziměstského elektrického autobusu oznámil i Solaris.

Standardní konfigurace baterie IC12E je 400 kWh, volitelná 466 kWh. Nejvyšší možná kapacita umožní dojezd až 610 km. S deklarovanou spotřebou energie 0,62kWh/km má "nastavit nové měřítko pro efektivitu udržitelné mobility". Systém chlazení kapalinou udržuje teplotu baterie pod 40°C a prodlužuje výdrž baterie o 10 %. Yutong nabízí záruku 1,5 milionů kilometrů nebo 15 let. Yutong IC12E měří 12 660 mm na délku, 2 550 mm na šířku a 3 500 mm na výšku. Má maximální kapacitu sedadel pro 59 cestujících a zavazadlový prostor o objemu 4,5 metru krychlového. Aby byl v souladu s nařízením EU o obecné bezpečnosti vozidel (GSR) integruje nové bezpečnostní prvky. Motor třetí generace nabízí jmenovitý výkon 215 kW se špičkovým výkonem 350 kW. Volitelná konfigurace 250 kW. Jmenovitý točivý moment je 1 260 Nm s maximálním točivým momentem 3 100 Nm, zatímco volitelná konfigurace zvyšuje jmenovitý točivý moment na 1 680 Nm a špičkový točivý moment na 3 800 Nm. Klima v Yutong IC12E řídí systém elektrického vytápění a chlazení s tepelným čerpadlem. Stylisticky navazuje IC12E na městskou řadu U, kterou Yutong vyvinul pro evropský trh. Zahrnuje i kloubové a dvoupodlažní modely. Termín oficiálního představení IC12E Yutong zatím nezveřejnil, možná se tak stane na veletrhu Busworld v říjnu 2025.

person rebus  date_range 17.03.2025

Dopravní podnik města České Budějovice zařazuje do provozu šest autobusů Iveco Urbanway 18m vybavených mild-hybridní technologií. Tyto autobusy jsou v Českých Budějovicích první svého druhu. Ve zkušebním provozu otestuje elektrické autobusy s plug-in dobíjením a na jaře přijedou nové parciální trolejbusy Škoda 33Tr pro linku 15. Pohodlnější cestování bude i díky rozšíření odbavovacího systému.

Dopravní podnik nové autobusy pro obnovu vozového parku pořídil od ZLINER za 59,93 milionu Kč, 9,99 milionu Kč za jeden. Kloubové vozy přepraví až 135 pasažérů, z toho 40 na sedadlech. Nechybí místa pro osoby na vozíku nebo s kočárky. Autobusy jsou vybaveny dieselovým motorem Iveco Cursor 9 o výkonu 265 kW a elektromotorem s výkonem 35 kW, který slouží především pro napájení palubního systému. Baterie na střeše vozidla má kapacitu 1 kWh. Dopravní podnik vlastní i klasický hybridní autobus, kloubové Volvo 7900 LAH po testování koupil na jaře 2020 . Stejně jako ostatní vozy MHD mají i nové mild-hybridní autobusy již používané technologie. Cestující se o blížícím se spoji dozví díky komunikaci palubního počítače, zakoupí v něm také virtuální jízdenky, a to u všech dveří. Samozřejmostí je také možnost označit tištěné jízdenky, a to ve střední části vozidla na žlutých, kombinovaných validátorech. Mild-hybridní autobusy IVECO Urbanway nejsou v úvodu roku 2025 jedinou novinkou. Během března v Českých Budějovic potkáte zbrusu nový trolejbus typu Škoda 33Tr . Zatím pouze na cca týden v rámci zkušebního provozu, po ujetí 1 500 km ještě poputuje na vyhodnocení testů zpět do Plzně. Nejpozději v dubnu se ale vrátí zpět do Českých Budějovic a s ním i dalších 13 trolejbusů Škoda 33Tr. Zkušební provoz mimo jiné umožní zaškolení řidičů, s vozy se před dodáním prvních 14 vozidel seznámí také pracovníci trolejbusových dílen. Celkem dopravní podnik pořídí od Škoda Group 35 nových trolejbusů v hodnotě téměř 700 milionů korun. Z toho 396 872 588 Kč pokryjí dotace EU z výzev IROP a Integrovaných teritoriálních investic Českobudějovické aglomerace (ITI). Prvních 14 vozů cestující sveze ještě na jaře, nejméně další 4 od září 2025. Kompletní dodávku by měl převzít do srpna 2026. Díky bateriím ve vozech se od května bude moct změnit dosavadní linka 15 na trolejbusovou. Na její trase troleje chybí v úseku od Výstaviště na křižovatku Mánesovy s Lidickou tř. v délce průměrně 2,2 km. Právě tuto trasu si zkušebně testovací vůz 33Tr v pátek 14. března díky bateriím poprvé projel. Aby se trolejbusy na zbytek trasy mohly automaticky zpět „nabidlovat“, instaluje dopravce tzv. natrolejovací stříšky do zastávek Poliklinika Jih a Nádraží. Mimo nákupu vozidel dopravní podnik také v březnu testuje, jak by v budějovickém provozu obstály plug-in elektrobusy v 9,5 a 13metrovém provedení. Konkrétně elektrické autobusy značky IVECO. V Českých Budějovicích chystají i další novinku, rovněž díky spolufinancování EU. Odbavovací zařízení pro nákup virtuálních jízdenek bude také u všech nástupních dveří.

person rebus  date_range 14.03.2025

ZDAR pořídil dva starší elektrické autobusy SOR EBN 8, které do konce ledna 2025 jezdily v Uherském Hradišti. Po ověřovacím provozu se s nimi cestující svezou od dubna na pravidelných linkách.

S kapacitou baterie 175 kWh ujede každý z autobusů 100 - 120 km. Pro současné linky MHD je potřeba až 250 km, proto oba elektrické nahradí jeden naftový. Podle ZDARu bude jeden v provozu ráno a druhý odpoledne, dobíjet se budou v noci. Nové elektrické autobusy dnes už ujedou i 250 km, ale vzhledem k vysoké pořizovací ceně i vyšším provozním nákladům si ZDAR i město Žďár chtějí vyzkoušet provoz v místních podmínkách v praxi. V budoucnu bude třeba splnit evropskou legislativu, která do roku 2030 požaduje určitý podíl bezemisních vozidel, všechny nové městské autobusy by pak měly mít do roku 2035 nulové emise. Testování starších vozidel ve Žďáru umožní správně nastavit podmínky pro nákup nových. Provoz MHD ve Žďáru nad Sázavou nyní zajišťuje šest dieselových autobusů, které ročně ujedou 300 tisíc kilometrů. Roční provozní náklady se pohybují kolem 15 milionů korun, jízdné pokryje přibližně 20 % nákladů, tj. asi 4 miliony, zbytek hradí město. Pořizovací cenu elektrických autobusů ZDAR nezveřejnil. ČSAD BUS Uherské Hradiště koupilo vozy v roce 2018 s finančním příspěvkem EU. V Uherském Hradišti vozy dojezdily na konci ledna 2025, kdy zajišťování městských linek převzala Znojemská dopravní společnost - PSOTA. Město Žďár nad Sázavou, ZDAR

person rebus  date_range 14.03.2025
Reklama
Reklama
MAN
Reklama
Rally Dakar 2018
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací