Pro cestující
V Uherském Hradišti před Velikonocemi vyjíždí první dva vozy Mercedes–Benz Citaro K o délce 10,5 metru. V průběhu dubna a května bude do provozu postupně zařazováno devět autobusů Mercedes-Benz Citaro K, které provozuje dopravce Znojemská dopravní společnost – Psota. Ty následně doplní i čtyři elektrobusy MAN Lion’s City 10E.
Městskou hromadnou dopravu v Uherském Hradišti od 1. února 2025 zajišťuje nový dopravce Znojemská dopravní společnost - Psota . Ten musel z důvodů pozdní dodávky nových autobusů nasadit do provozu starší vozidla. Na Velikonoce už vyjedou první nová Citara. Jako první v České republice je Daimler Buses Česká republika dodává právě do Uherského Hradiště. Zcela nízkopodlažní vozy se třemi dveřmi mají u prostředních dveří automaty pro prodej jízdenek bankovní kartou, jsou vybaveny klimatizací s filtraci vzduchu, mají bezpečnostní systémy ADAS a dva budou poháněny biopalivem HVO (hydrogenovaný rostlinný olej), což snižuje úroveň emisí oxidu uhličitého až o 85 % oproti používání nafty. Kromě vnějších a vnitřních informačních panelů jsou vybaveny akustickými hlásiči informací o lince a trase pro nevidomé a slabozraké a systémem automatického sčítání cestujících.
Po vyhodnocení provozu PID Haló na Českobrodsku se rozhodl Středočeský kraj od 22. dubna 2025 k optimalizaci provozu a zároveň k jeho rozšíření do okolí obce Pečky. Optimalizace zároveň umožní využít jedno z vozidel k obsluze nové lokality v okolí Peček, aniž by se navýšil rozpočet na provoz. Poptávková doprava tak nově posílí linku S11 ve spojení Plaňan s Pečkami a rozšíří provoz mezi Pečkami a Poděbrady. Večerní poptávková doprava PID Haló tak nově pokryje přibližně 230 km² Středočeského kraje, kde žije zhruba 50 000 obyvatel.
Podle IDSK prokázal pilotní projekt PID Haló značný zájem o poptávkovou dopravu . Večerní rozvozy od vlaků v Českém Brodě využilo již přes 4 000 cestujících. Například průměrný páteční večer zaznamenává více než 40 cestujících, kteří směřují z nádraží v Českém Brodě do různých lokalit. Na Českobrodsku vyjely první dvě vozidla Mercedes-Benz Sprinter 9. srpna 2024 . „ Takový objem cestujících by bylo neefektivní obsluhovat klasickými autobusy s vyššími provozními náklady. V rámci vyhodnocení pilotního projektu proto analyzujeme různé parametry, včetně těch ekonomických. Zjistili jsme, že některé relace jsou natolik vytížené, že mikrobus PID Haló je obsluhuje prakticky s každým vlakem. Naopak jiné relace jsou využívány minimálně, někdy dokonce pouze jedním cestujícím. Vnímáme navíc zájem cestujících i dalších obcí v regionu o zapojení do projektu PID Haló ,“ konstatuje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility, v tiskové zprávě. „ Cílem úprav je častější slučování cest zákazníků do jednoho vozidla. Nyní již nebudeme vázáni na každý vlak v Českém Brodě, což nám umožní obsluhovat i další oblasti, po kterých je poptávka od cestujících, jako je například část Svatbín nebo obce severně od Českého Brodu. Slučováním jízd chceme docílit nižší ceny za provoz této služby, “ doplňuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK. Středočeský kraj
Ve středu 16. dubna 2025 poslal Koordinátor veřejné dopravy Moravskoslezského kraje do ulic Ostravy trolejbus s celovozovou reklamou zaměřenou na výhodné cestování s ODIS. Reklamní kampaň na vozidlech se setkala s pozitivními ohlasy veřejnosti, proto se ke karmínově červené tramvaji v Ostravě a trolejbusu Škoda 26 Tr v Opavě vydal do Ostravy trolejbus Škoda 26 Tr. V podobném designu vyjedou v prosinci autobusy Transdev Slezsko.
„ Neustále hledáme nové způsoby, jak veřejnou dopravu v kraji cestujícím přiblížit a zatraktivnit. Celovozové polepy jsou skvělou příležitostí, jak vizuálně i obsahově představit výhody cestování s ODISem – od ODISky přes ODISapku až po výhodné 24hodinové jízdenky. Zároveň jsou tato vozidla dobře viditelná, pohybují se po frekventovaných trasách a jejich výrazný design přirozeně upoutává pozornost široké veřejnosti ,“ uvedl Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS. Reklamní vozidla mají u cestujících i veřejnosti úspěch. " Z Opavy máme na reklamní trolejbus výborné ohlasy, což nás utvrdilo v rozhodnutí pokračovat v této formě propagace. Věříme, že i nový ostravský trolejbus pomůže dál šířit povědomí o ODISu a přiblížit jeho služby lidem v kraji, “ dodává Aleš Stejskal. Barva polepu odkazuje na novou vizuální identitu krajské dopravy – karmínově červený odstín by měly postupně nést i nové autobusy financované z veřejných prostředků, které se poprvé objeví v provozu v prosinci 2025 v oblasti Jablunkovska a Třinecka, kde dopravní obslužnost nově zajistí společnost Transdev Slezsko na základě desetileté smlouvy .
Noční linky na oblíbené chorvatské pobřeží budou zahájeny už 16. dubna, čeští turisté tak mohou destinace na Istrii, Kvarneru i v Dalmácii navštívit ještě před Velikonoci. Do Chorvatska je možné dojet autobusem bez přestupu z šesti českých měst. Od poloviny dubna budou autobusy jedenácti linek v závislosti na trase jezdit 4 až 5 dní v týdnu, v hlavní sezóně pak každý den.
„ Oproti loňskému roku jsme výrazně optimalizovali jízdní řády a rozšířili možnosti nástupu z méně frekventovaných zastávek. V letošní sezóně se cestující budou moci dostat z Česka přímo do sedmnácti letovisek v Chorvatsku ,“ vysvětluje Michal Leman, viceprezident společnosti Flix pro region Europe East. „ Vstup Chorvatska do eurozóny a Schengenského prostoru kompletně změnil dynamiku cestování do této destinace. Absence kontrol na hranicích a jednotná měna přináší zcela nový zážitek z cesty – plynulou jízdu bez jakýchkoliv přerušení až k tyrkysovým vodám Jadranu ," uvádí Tomáš Beránek, mluvčí společnosti FlixBus. Kam z Česka do Chorvatska: Z Prahy -> na Istrii: 16.4.-22.6. pětkrát týdně, 23.6.-30.9. každý den – noční spoj, odjezd v 18.20, možnost přistoupit v Táboře, Českých Budějovicích a Českém Krumlově. Příjezd: 8.40 Rovinj, 9.25 Pula Z Prahy -> do Kvarnerského zálivu : Celoročné přes noc, odjezd ve 21.10, příjezd 8.45 Rijeka Každodenně 14.4.-27.4. a 2.6.-28.9., pět dní v týdnu (čtvrtek-pondělí) 28.4.-1.6., odjezd 8:50. Příjezd do Opatije 21.15, a do Rijeky 21.35 Z Prahy -> do Dalmácie : 17.4.-30.10. čtyři dny v týdnu (čtvrtek-neděle), 2.6.-28.9. každodenně, odjezd 16.50, příjezd 5.35 do Zadaru 5.35 a do Splitu 8:35 Z Moravy -> na Istrii: Každodenně 14.4.-27.4. a 2.6.-28.9., pět dní v týdnu (čtvrtek-pondělí) 28.4.-1.6., odjezd z Ostravy 23.10.. z Brna 1:35. Příjezd do Rovinju 12.55, do Puly 13.45 Z Moravy -> do Kvarnerského zálivu: Celoročně pět dní v týdnu (středa-neděle) do Rijeky, 16.6.-7.9.každodenně až na ostrov Krk, odjezd z Brna 19.55, příjezd do Rijeky 6:30, do Krku 7:50, do Bašky 8:30 Z Moravy -> do Dalmácie: 23.6.-2.10., odjezd z Ostravy 20:25, Brna 22:35, příjezd 9:50 do Zadaru, 13:15 do Splitu Do Záhřebu (a dál) Celoroční spojení mezi Prahou (případně Brnem, Jihlavou a Znojmem) a Záhřebem. V návaznosti na spojení pětkrát až sedmkrát týdně. Odjezdy z Prahy v 2:20, 9:50, 11:50, 21:10 a 23:25. Ze Záhřebu se pak rozjíždějí linky po Chorvatsku, ale též do sousedních zemí. Trasování linek do Chorvatska . FlixBus letos slibuje mimořádě atraktivní cenovou politiku. S možností přistoupit také do linek mířících na Jadran z Polska, Slovenska, Německa a dalších zemí se zvyšuje flexibilita a dostupnost i přímým spojením například do Dubrovníku, na Makarskou nebo do Crikvenice. Už od dubna jezdí FlixBus také k Baltu . FlixBus
Od pátku 11. dubna 2025 probíhají na lince 801 zkušební jízdy nového elektrobusu a přeprava cestujících je v něm zdarma. Do léta by mělo být ve městě všech šest autobusů MAN Lion's City 10 E. Více o MHD v Kutné Hoře .
Podle Koordinátora Veřejné hromadné dopravy Kutná Hora jezdí od 14:00 do 18:00 každou celou hodinu z hlavního nádraží na Fučíkovu.
Stávající linku Ostrava–Krakov rozšíří RegioJet o nové přímé spojení na dvě největší letiště v jižním Polsku – Kraków Airport a Katowice Airport. Nová linka ve směru Ostrava–Katovice–Krakov bude v provozu od 1. června a nabídne spojení téměř každé dvě hodiny. Prodej jízdenek byl již spuštěn a cestujícím poslouží zbrusu nové patrové autobusy Setra S 531 DT Fun&Relax.
Z Ostravy bude nová linka snadno dostupná z celé České republiky i Slovenska – a to jak IC vlaky RegioJet na trase Praha–Ostrava–Košice nebo rychlíkovou linkou R8 Brno–Ostrava–Bohumín, tak autobusovými spoji z Brna, Frýdku-Místku a dalších měst. RegioJet cestujícím nabízí, stejně jako u spojů na jiná letiště, záruku odletu a u návazných spojů garanci přestupu. Polská letiště se stávají stále oblíbenější volbou českých cestujících, zejména ze severní Moravy a Slezska. Oproti českým letištím nabízejí výrazně širší spektrum destinací, a to jak evropských, tak i mimoevropských – včetně oblíbených měst jako Londýn, Řím, Barcelona, Amsterdam nebo Tel Aviv. Významnou část nabídky tvoří nízkonákladové lety, které zajišťují dopravci jako Ryanair, Wizz Air či LOT. Díky vysokému počtu spojů, dostupným cenám a široké síti destinací představují letiště v Krakově a Katovicích atraktivní a často výhodnější alternativu k českým letištím. Navíc jsou velmi dobře dostupná – cesta z Ostravy trvá do Katovic přibližně hodinu a půl, do Krakova něco málo přes tři hodiny. Nová linka Praha–Varšava startuje už 14. dubna RegioJet zároveň spouští novou mezinárodní linku Praha–Varšava, která poprvé vyjede už 14. dubna. Spoje budou jezdit dvakrát denně v každém směru a nabídnou zastávky také ve Vratislavi a Lodži. O cestování do Polska je velký zájem – na období Velikonoc a víkendů hlásí dopravce některé spoje již téměř vyprodané. Luxusní dvoupodlažní autobusy na všech mezinárodních linkách Své mezinárodní linky nyní RegioJet pokrývá nejmodernějšími dvoupodlažními autobusy. Prvních dvacet zařadil do provozu v září 2023 , aktuálně už má 32 těchto autokarů Setra S 531 DT a nasazuje je nejen na nové spoje do Polska, ale i na další evropské trasy – například Praha–Brno–Bratislava–Budapešť, Praha–Berlín, Praha–Mnichov a dálkové spoje do Velké Británie, Francie, Nizozemska, Švýcarska, Maďarska či Itálie. Nové autobusy nabízejí nadstandardní prostor a soukromí díky unikátnímu uspořádání sedadel 2+1 v horním patře. Cestující si mohou užít plně polohovatelná křesla s ergonomickými stolky, multimediálním systémem pro sledování filmů, hraní her nebo čtení online tisku. K dispozici je rychlé Wi-Fi připojení, zásuvky 230V, USB/USB-C porty, zdarma zrnková káva z profesionálního kávovaru včetně ledových variant, pítko na vodu i samoobslužný automat s občerstvením za výhodné ceny. RegioJet
Od 10. dubna se z Prahy dostanou cestující bez přestupu do Štětína. V letní sezóně pak až na baltské pobřeží, do měst v Západním Pomoří přijede spoj z Florence za necelých 10 hodin. Obnovuje se též linka do Srbska.
Noční prodloužená linka zahrne Budapešt, Bratislavu, Brno, Prahu i Pražské Letiště, Drážďany, Letiště Berlin-Brandeburg i centrum Berlína, aby dorazila ráno do Štětína . V letní sezoně od 2. čevna do 7. září bude spojení doplněno o baltské pobřežní letoviska Kolobrzeg, Ústronie Morskie, Sarbinowo, Mielno a Koszalin. Z Brna autobus odjíždí směrem do Polska ve 20:40, z Prahy Florence ve 23:30, do Štětína spoj přijede v 7:15, do Kolobrzegu v 9:10. Štětín získává první přímé spojení nejen s Českem a Slovenskem, ale i s Maďarskem. Zavedením linky se rozšiřuje možnost cestování do maďarským měst Gyoru a Budapešti. FlixBus s oznámením nového spojení téměř vždy nabídne i cestovatelské tipy: Štětín – město s československou stopou Přístav Štětín v ústí Odry patřil k významným místům s přístupem k moři pro naše území. Nesl dokonce přezdívku "československý Hong Kong", odkud naše námořní lodě vyplouvaly do světa až do roku 1958. Dnes láká turisty moderní nábřeží s charakteristickými "zdvihosaury" – pestrobarevně přemalovanými přístavními jeřáby. Nabízí pouťové atrakce i oceánské centrum s vyhlídkou. Mezi hlavní památky patří zrekonstruovaný hrad pomořanských vévodů s úchvatným výhledem na město a cihlová katedrála svatého Jakuba. Milovníky historie potěší muzeum v historické radnici, kde lze v suterénu ochutnat i řemeslné pivo vařené podle tradičních receptur. Moderní tvář severního Polska Štětín nezůstává jen u historie. Centrum Dialogu Přelomy pod náměstím Plac Solidarnosti mapuje polské dějiny 20. století a sousední sněhobílá budova Štětínské filharmonie od španělských architektů je skutečnou perlou moderní architektury. Pro rodiny s dětmi město nabízí několik zábavních center jako Kids arena, Tarzania nebo Water Factory, a dokonce i celoročně otevřený Ski Park. Baltské pobřeží – odpočinek pro tělo i duši Od června bude linka pokračovat až k oblíbeným letoviskům na baltském pobřeží – Kolobrzeg, Sarbinowo, Ustronie Morskie, Mielno a Koszalin. Tato destinace získává na popularitě mezi českými turisty díky cenové dostupnosti, blízkosti i jako příjemná alternativa k přehřátým jižním letoviskům. Široké písečné pláže jsou ideální pro rodiny s dětmi, a pokud by počasí nepřálo, region nabízí bohatý alternativní program. Největší polské lázeňské město Kolobrzeg láká k procházkám po velkolepém mole a k využití léčivých procedur. Bělehrad je brána orientu Z Prahy do Bělehradu bude spoj jezdit ve čtvrtek a v neděli, opačným směrem v úterý a pátek. Autobus vyjíždí z Prahy v 16:35, zastavuje v Brně (19:10), Vídni (21:05) a Budapešti, aby ráno v 6:30 dorazil do Bělehradu. Zpáteční cesta začíná ve 23:30 z Bělehradu s příjezdem do Prahy ve 13:15. Historické skvosty města Srbsko a Bělehrad nabízejí nádech exotiky nedaleko střední Evropy. Dominantou města je pevnost Kalemegdan tyčící se nad soutokem Sávy a Dunaje, dokumentující vývoj obranných staveb od 1. do 18. století. Návštěvníci zde mohou obdivovat Římskou studnu, Velký sklad střelného prachu či Vojenské muzeum. Kalemegdanské schodiště nabízí úchvatný výhled na soutok řek a moderní čtvrti města. Čtvrť Zemun funguje jako "město ve městě" se svým vlastním charakterem. Dominuje jí Miléniová věž na vrchu Gardoš, známá také jako Věž Jánoše Hunyadiho, odkud se otevírá panoramatický výhled na metropoli. Gastronomické zážitky Na nábřeží Dunaje se koncentrují nejzajímavější gastronomické podniky. Srbská kuchyně propojuje chutě Středomoří, Turecka a slovanského Balkánu. K místním specialitám patří vydatná polévka čorba, listové těsto burek s různými náplněmi či oblíbená pljeskavica. Milovníci masa ocení restaurace zvané Roštilj. Dezerty jako přesladká baklava nezapřou turecké kořeny. Srbové si zakládají na své kávové kultuře a širokém výběru pálenek, především rakije. Praktické informace Přestože Srbsko není členem EU, pro české občany stačí k návštěvě běžný občanský průkaz, s nímž lze v zemi pobývat až 90 dní bez víza. Před cestou je vhodné ověřit aktuální podmínky vstupu na stránkách MZV .
ČSAD Střední Čechy pokračuje ve zkouškách elektrických autobusů. Tentokrát se jedná o příměstský typ IVECO CROSSWAY LE Elec, který je jednou z možností řešení pro udržitelnou příměstskou mobilitu. Zkušební provoz v plném provozu s cestujícími probíhá během měsíce dubna 2025 na příměstských linkách 474 Dobřeň - Mělník a 747 Mělník - Byšice.
Jedná se o dvoudveřový a 12 metrů dlouhý plně elektrický model homologovaný ve třídě II jako meziměstský typ. Je osazen sedmi moduly baterií s nejnovější technologií FPT Industrial MVi Energy s celkovou kapacitou 485 kWh, které je možno dobíjet přes zásuvku CCS Combo2 umístěnou v zadní části. CROSSWAY LE LINE Full Electric je nabízen ve 2 verzích, v délce 12 nebo 13 m. Modulární baterie umožňují objednat tři různé kapacity, 346 kWh, 416 kWh a 485 kWh. Již standardně je vybaven asistenčními zařízeními ADAS pro zvýšení bezpečnosti. Stejným autobusem jsme se svezli v únoru 2025 z Tábora do Prahy .
Dalších pět vozů vyjede na trasu 801 v následujících týdnech, po implementaci prvků zajišťujících zejména kybernetickou bezpečnost a další nově povinné pokročilé bezpečnostní systémy. V září pak Lutan na novou linku 802 nasadí sedmý.
Podle koordinátora Veřejné hromadné dopravy Kutná Hora bude první elektrický vůz MAN k dispozici na začátku příštího týdne, zbylé vozy pak s ohledem na zpoždění ve výrobě v červnu. Zatím je v provozu nahrazují dieselové starší autobusy s délkou 10,5 až 12 metrů. " Náhradní vozy jsou naftové od výrobců Iveco, SOR a Mercedes. Jejich výpůjčku si zajistil dopravce Lutan ," uvedl Radim Fedorovič. Sedmý elektrobus bude nasazen na novou okružní linku 802 v září. Ta pojede ze sídliště Šipší na autobusové nádraží, dále ke hřbitovu, na polikliniku a zpátky přes Fučíkovu a Kremnickou. Soutěž na nového dopravce pro Kutnou Horu vyhlásil Středočeský kraj, resp. Integrovaná doprava Středočeského kraje, 25. března 2024. Vycházel z požadavků města, jedním z nich bylo nasazení elektrických autobusů. Vzhledem k tomu, že linka 801 už byla v roce 2019 s pomocí fondů EU elektrifikována, nemohli zájemci počítat se získáním další dotace. Nabídku do výběrového řízení předložili ABOUT ME, ČSAD POLKOST a Lutan. Dosavadní dopravce, společnost ARRIVA autobusy, se nezúčastnila. Podle Arrivy bylo jedním z důvodů to, že neobdržela žádnou nabídku výrobce, který by byl schopen dodat autobusy v požadované specifikaci do poloviny března 2025. " Společnost MAN nám zaslala nabídku s termínem dodání 12 měsíců od data závazného objednání. Vzhledem k termínu nebylo tedy z našeho pohledu možné stihnout obstarat odpovídající dopravní techniku ," uvedl Jindřich Poláček, předseda správní rady ARRIVA autobusy. Po několika desetiletích tak od 1. dubna 2025 vystřídal ARRIVU dopravce Lutan , který nabídl nejnižší cenu (73,65 Kč/km). Desetiletá smlouva o veřejných službách pro oblast Kutná Hora, tedy na linku PID 801 Kutná Hora – Hlízov – Starý Kolín, mezi Středočeským krajem - IDSK a Lutan byla zveřejněna v Rejstříku smluv 13. srpna 2024. Arriva pro MHD v Kutné Hoře koupila v roce 2019 tři elektrické autobusy SOR EBN 11 a dva ROŠERO – P First FCLEI Electric . Na jejich nákup získala z IROP dotaci ve výši 85 % (další dieselové starší vozy sloužily jako záloha). Nový dopravce o jejich zapůjčení nepožádal. S využitím těchto elektrických autobusů se na Kutnohorsku dál počítá, po standardizaci PID pravděpodobně od 15. června. ARRIVA autobusy tak může využívat svou nabíjecí stanici v městské části Sedlec. V areálu bývalé cihelny v Sedlci, vedle nabíjecí stanice ARRIVA autobusy, vybudovala městská teplárenská společnost KH TEBIS dobíjecí stanici pro nové elektrické autobusy MAN. " Oproti uzavřenému řešení ARRIVY městská stanice využívá standardizované nabíjení konektorem CCS2 od společnosti Alpitronic. Každý ze stojanů umožňuje nabíjení až 150 kW a každý stojan je vybaven 2 kabely. U dvou stojanů je možné rozšířit výkon až na 300 kW. Tato stanice je současně zázemím společnosti Lutan, kde si od města Kutná Hora pronajímá i kancelář, " doplnil Radim Fedorovič, koordinátor Veřejné hromadné dopravy Kutná Hora. V Kutné Hoře bude bezemisní provoz zajištěn s dodávkou elektrických MANů, od roku 2026 musí být 90 % všech spojů odjeto elektrickými vozy a základní vozový park musí tvořit pouze elektrické vozy.
V Kutné Hoře dochází k úpravám v MHD. Kromě jízdních řádů se mění i dopravce. ARRIVU autobusy nahradí Lutan. Elektrické autobusy zůstanou, nová bude ale značka. Lutan se rozhodl pro MAN Lion's City 10 E.
Na základě požadavku města Kutná Hora budou od 1. dubna 2025 sloučeny autobusové linky 801 a 803, které tvoří místní MHD. Tyto spoje budou nově provozovány pod číslem 801 ve stávajících trasách s drobnými úpravami vybraných spojů v koncových úsecích. Linka 801 bude nově jezdit ve všedních dnech cca mezi 6:00 a 20:00 ve společném úseku všech spojů v pravidelném intervalu 15 minut. Zároveň bude linka 801 posílena o víkendu – dosavadní sezonní posilové spoje, které zkracují standardní 30minutový víkendový interval, budou jezdit nově celoročně. Jízdní řád zde . Umožněn bude nástup všemi dveřmi pro držitele předplatních kupónů a cestující s předem zakoupenou jízdenkou v PID Lítačce. Cestující bez jízdenky si ji dál musí koupit u řidiče. V průběhu léta by měly být instalovány samoobslužné terminály pro nákup jízdenek platebními kartami. Zaveden bude přípoj na první ranní spěšný vlak do Prahy a časové polohy ostatních spojů budou rovněž lépe přizpůsobeny návaznostem na spěšné vlaky z/do Prahy.