Pro cestující
Výběrové řízení kraje Vysočina na dopravní obslužnost bylo vypsané v osmi oblastech. Zatím jsou podepsány desetileté smlouvy na provoz v šesti oblastech, čtyři vyhrál ICOM transport. Přestože firma neobhájila oblast zahrnující mimo jiné Jihlavsko, získala oproti předchozím rokům navíc oblasti Havlíčkobrodska a Velkomeziříčska. Znamená to o 4,2 miliónů kilometrů ročně. Cestující se budou vozit 59 novými autobusy Setra S 515 LE a S 510 LE.
Nové oblasti z části zahrnují také právě Jihlavsko, cestující tak budou autobusy ICOM i nadále potkávat. Některé spoje se navzájem prolínají a určitý podíl linek bude zajíždět na autobusové nádraží v Jihlavě, ačkoliv spadá do jiné z uvedených šesti oblastí. S novým rokem tak začalo pro ICOM transport (resp. TRADO-BUS na Bystřicku a Velkomeziříčsku) náročné období. A to především v podobě zahájení dopravní obslužnosti v nových oblastech, které začínají od 1. února, ale v původní oblasti Jihlavska jezdí až do 31. března. Jde tedy o raritu, kdy dopravce začíná jezdit nové linky, ale zároveň musí obsluhovat ještě i ty staré. Podle ICOM to pro koncern znamená navýšení práce o 80 řidičů. Momentálně dokončuje zázemí pro Havlíčkův Brod, kde u autobusového nádraží nově vznikne dispečink a v návaznosti na to také zrekonstruované prostory pro odpočinek řidičů. Další prostory firma vybavuje tak, aby je bylo možné od února využívat. „ Předsudky cestujících musíme uvést na pravou míru. ICOM v Jihlavě nekončí a sídlo společnosti se nikam navzdory změně dopravce v Jihlavě nepřesouvá. Servis Mercedes-Benz stejně jako autobusové nádraží, včetně dispečinku a šoférských místností bude ICOM transport a jeho zaměstnanci nadále využívat tak, jako tomu bylo doposud ,“ dodává předsedkyně představenstva paní Kateřina Kratochvílová. Cestující se mohou těšit na nové pohodlné autobusy Setra S 515 LE a S 510 LE. Z celkem 59 nových autobusů bude 11 jezdit v oblasti Třebíčska a zbylých 48 na Havlíčkobrodsku. Pro Havlíčkobrodsko pořídil ICOM transport přes 30 nových modelů Setra S 515 LE. Objem motoru je 7 700 cm3 s výkonem 220 kW, 6stupňová manuální převodovka. Pro řidiče nabízí tento vůz komfortnější prostor. Změnou prošla i přední náprava autobusu, která má lepší odpružení. V rámci povinných bezpečnostních prvků, o kterých jsme nedávno psali na Modré vlně, má autobus asistent mrtvého úhlu, jehož indikátor je umístěn v předních sloupcích, příprava pro alkoholový zámek, asistent dopravních značek. Dále je autobus vybaven couvací kamerou a má přední přídavné zrcátko na prostor před vozidlem. Cestujícím nabídne 12 metrový autobus větší prostor pro kočárky nebo invalidní vozíky a je vybaven bezbariérovou rampou. Kapacita je 42 sedících cestujících a 47 míst pro stojící cestující. V zadní části je oproti předchozímu modelu nižší podlaha. Autobus dostal nový design včetně přední masky a rozšířil se sloupek u zadních dveří. Délka autobusu je 12 m. V tomto provedení bude dodáno přes 30 vozů. Pořizovací cena autobusu je 5,6 milionů Kč. Autobus Setra S510 LE je vybaven vznětovým šestiválcovým motorem Mercedes-Benz o objemu 7 700 cm3 s výkonem 220 kW. Řazení je pomocí manuální převodovky Mercedes-Benz GO 190-6. Kapacita je 32 míst k sezení a 46 míst pro stojící cestující. Jedno místo je určené pro kočárek nebo invalidní vozík. Pro řidiče je vybaven automatickou zastávkovou brzdou s blokováním rozjezdu. Stejně jako první zmiňovaný vůz je bezbariérový a částečně nízkopodlažní. Autobusy mají veškeré asistenty, jako couvací kamera, asistent dopravních značek či světelný a dešťový senzor. Komfort zajišťuje celovozová klimatizace Evo Cool Basic 32 kW s funkcí topení. ICOM transport
Pod sloganem Moderní srdce městské dopravy spustí město Uherské Hradiště od 1. února nový systém městské hromadné dopravy s názvem Poulička. Původního dopravce ČSAD BUS Uherské Hradiště nahradí nový dopravce - Znojemská dopravní společnost Psota. Nové červené autobusy Mercedes-Benz Citaro K a elektrické MAN Lion’s City 10E vyjedou s několikatýdenním zpožděním.
Nastavení celého nového systému MHD má podle města přinést obyvatelům všech místních částí lepší dostupnost a využitelnost autobusové dopravy, než tomu bylo dosud. Především se změní trasy linek, a to tak, že nebudou končit jen na autobusovém nádraží, ale propojí různé části města přes centrum. „ Nová Poulička vytváří vzájemné propojení všech důležitých bodů ve městě v pravidelných atraktivních intervalech celotýdenně tak, abyste se na ni mohli spolehnout nejen při cestách do práce a do školy, ale také na nákupy, za kulturou a za zábavou. Uherské Hradiště se rozvíjí a stále více žije. Přizpůsobení podoby městské hromadné dopravy tomuto trendu pro nás bylo jedním z klíčových úkolů, abyste pro plnohodnotný život ve městě nemuseli být závislí na osobním automobilu ,“ uvedl starosta města Uherské Hradiště Stanislav Blaha. Do řady důležitých cílů nabídne přímé spoje bez nutnosti přestupů, stará čísla linek (2 až 9) nahradí nová (301 až 316), navazující na prodlouženou páteřní linku 300 Zlínského kraje. Změní se i časy odjezdů a spoje pojedou častěji. Přibude 9 nových zastávek. Beze změn zůstává cena jízdného, tarifní pravidla i platnost všech dříve zakoupených předplatných jízdenek. Nemění se ani předprodejní místa. V platnosti dále zůstává také plná integrace do systému Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK), možnost platby bankovní kartou ve všech vozidlech i podpora aplikace FAIRTIQ. Městskou hromadnou dopravu v Uherském Hradišti bude zajišťovat nový dopravce, kterým je Znojemská dopravní společnost Psota. Ten zvítězil v otevřené veřejné zakázce na provoz MHD do ledna 2035. Městská hromadná doprava zůstává nadále součástí tarifního systému Integrovaná doprava Zlínského kraje – na jedno předplatné tak lze kombinovat městské autobusy s autobusy příměstskými a s vlaky. Do ulic města má být v prvních týdnech provozu postupně zařazeno 13 nových klimatizovaných nízkopodlažních autobusů, včetně několika elektrobusů. Půjde o modely Mercedes-Benz Citaro K a MAN Lion’s City 10E. Odbavování ve vozidlech bude rychlejší, protože nástup bude možný libovolnými dveřmi a cestující si budou moci otevírat dveře sami tlačítkem. Na nové komfortní autobusy se však bude několik týdnů čekat. Nové červené autobusy značek MAN a Mercedes-Benz vyjedou na své trasy až několik týdnů po spuštění nové MHD. „ Cestující prosíme o strpení, než budou moci jezdit novými autobusy. Vzhledem k dlouhým čekacím lhůtám na dodání nových vozidel musel dopravce přistoupit k dočasnému řešení a ze začátku nasadí náhradní autobusy. Věřím, že to občané pochopí ,“ vysvětlil starosta Blaha. Širší pokrytí města veřejnou dopravou si žádá také doplnění nových zastávek, které jsou potřebné jednak z důvodu vedení jednotlivých linek, ale také kvůli pokrytí dosud neobsluhovaných oblastí a důležitých míst ve městě. Aktuálně probíhají práce na dobudování nových zastávek v provizorním řešení tak, aby byly připraveny do začátku spuštění nové MHD. Jedná se o zastávky ve Štěpnicích (Kunovský les) nebo v ulici Svatováclavská (zastávky Mánesova a Svatováclavská). Dále jde o zastávky v ulici 28. října (Sportovní a Pod Svahy), u obchodního domu Tesco, v Jarošově (Markov) a v Mařaticích (Na Rybníku, včetně přesunu stanoviště nedaleké zastávky Dolní konec). V souvislosti se spuštěním nové MHD byl vytvořen a zprovozněn nový web www.poulicka.cz , který poskytuje cestujícím všechny důležité informace o nadcházejících změnách a novinkách v MHD. Podoba Pouličky vychází podle města Uherské Hradiště ze strategických dokumentů a studií, na jejichž zpracování spolupracovalo s předními odborníky z oblasti udržitelné dopravy, například Fakultou dopravní ČVUT v Praze. Výsledné linkové vedení a jízdní řády jsou založeny na datech z provozu v minulosti, na rozsáhlém sociologickém a mobilitním průzkumu a na výstupech ze dvou veřejných projednání. Veškerá data z provozu budou vyhodnocována stejně jako informace od cestujících i dopravce.
Revizoři Dopravního podniku města Brna zkontrolovali přes 102 tisíc vozů a přistihli 40 508 pasažérů bez platného jízdního dokladu. To je téměř o deset procent méně než v roce 2023. Podle dopravního podniku k tomu přispívají dostupné ceny a snadný nákup jízdenky.
„ Naši revizoři loni přistihli 40 508 pasažérů bez platného jízdního dokladu, což je meziročně pokles téměř o deset procent. Důvody jsou dva – jednak jsme v Brně nezdražovali jízdné od roku 2012 a je tedy pro všechny dostupné. Druhý důvod vidím jednoznačně v jednoduchosti nákupu jízdenky. Cestující vlastní buď šalinkarty, nebo si jízdenku kupují prostřednictvím služby Pípni a jed’! přímo ve voze. Nákup jízdenky v Brně nikdy nebyl snazší a komfortnější, “ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Pracovníci přepravní kontroly loni ověřili platné jízdenky ve 102 162 vozech. Nejčastěji „na černo“ jeli cestující ve věkové skupině 30-40 let (23 procent), pak ve skupině 18-25 let (22 procent), která v předchozích letech vždy dominovala a letos je poprvé na druhé příčce. Za pokuty revizoři DPMB vybrali 29 miliónů korun. Více než polovinu přirážek k jízdnému uhradili cestující na místě. „ Je to i nejvýhodnější postup. Na místě je přirážka k jízdnému 1000 korun, dodatečně 1500 korun ,“ dodal Havránek. Dopravní podnik si nemůže vynachválit kamery, kterými v loňském roce revizory vybavil. Díky záznamům může kontrolovat výkon práce svých pracovníků, ale také prověřovat stížnosti cestujících. „ Díky kamerám se nám například podařilo objasnit případ, kdy si cestující stěžovala, že jí revizor nedal po nástupu čas na označení jízdenky. Z videa jsme viděli, že se po nástupu posadila a snahu označil jízdenku projevila až poté, co revizora uviděla. Videozáznam nám pomohl vyřešit i stížnost na arogantní chování revizora ke studentce, která se údajně po kontrole psychicky zhroutila. Ze záznamu jsme jasně viděli, že jí mile a trpělivě vysvětloval její pochybení a řešení. Oba se pak rozešli s pozdravem a úsměvem ,“ vysvětluje Michal Herš z tarifního odboru DPMB. Dopravní podnik města Brna aktuálně zaměstnává 28 revizorů.
Zakázku na zajišťování městské autobusové dopravy v Třebíči získal BORS před rokem. Řidiči a cestující se mohou těšit na 25 nových autobusů, deset bude plně elektrických SOR ENS 12 a zbývající dieselové SOR NS 12. Co dalšího se změní v MAD Třebíč?
S přípravou na zahájení provozu začal BORS Břeclav ihned po podpisu smlouvy s Městem Třebíč . Mezi hlavní dodavatele patří především místní a tuzemské společnosti: SOR Libchavy s.r.o. – jako dodavatel 25 městských autobusů NS 12, z toho je 15 vozidel v provedení diesel, 10 vozidel je elektrických, všechny jsou plně klimatizované, vybavené kamerovým systémem, počítáním cestujících, WiFi, USB zásuvkami, LCD panelem se seznamem následujících zastávek a zvukovým hlášením. Jeden z elektrických autobusů pro Třebíč jsme si mohli prohlédnout na veletrhu CZECHBUS . SOR vybavil vozidla novou generací trakční baterie o kapacitě 274 kWh, která je umístěná ve dvou samostatných boxech na střeše. Pro nabíjení pomocí kabelu je v přední části umístěna standardizovaná zásuvka CCS2, která slouží jak pro pomalé, tak pro rychlé nabíjení. Ejoin s.r.o – jako dodavatel nabíjecí infrastruktury, jejíž součástí je trafostanice o výkonu 630 kVA a sestava nabíječek, která se skládá ze 2 výkonných centrálních jednotek RAPID Tower o výkonu 320 kW, přičemž na každou tuto jednotku jsou napojeny 4 terminálové stojany RAPID Terminal. Dvě zbývající místa pro nabíjení budou zabezpečeny jednotkami RAPID Box o výkonu 40 kW. Mikroelektronika s.r.o. – jako dodavatel odbavovacího systému, který zahrnuje palubní pokladnu pro řidiče a validátory u druhých a třetích dveří pro samoobslužné odbavení cestujícími, tedy bez nutnosti nástupu předními dveřmi. Mikroelektronika je zároveň dodavatelem e-shopu pro nákup předplatných kupónů a zajišťuje vybavení předprodejní kanceláře. TRADO s.r.o. – jako pronajímatel kompletního zázemí pro odstavování autobusů (vč. nabíjení a tankování), dispečink, šatny a sociální zázemí pro řidiče. Součástí areálu je také servisní středisko JplusZ servis s.r.o. pro opravy a údržbu autobusů vč. kryté automatické myčky. Dalšími významnými partnery jsou místní Třebíčské firmy, stavební firma VESAS s.r.o. a truhlářství POSPAWOOD – Marek Pospíšil. Objem investic podepsaný s těmito dodavateli je cca 230 milionů Kč. " Vybavení a potřebná technika jsou však pouze pomyslnou polovinou prostředků nezbytných k zajištění provozu. Tou druhou, důležitější polovinou jsou bezesporu zaměstnanci, v našem případě především řidiči autobusů, dispečeři a pracovnice pro předprodejní kancelář. Jsem rád, že většina řidičů, kteří dnes provoz MHD zajišťují u stávajícího dopravce se rozhodla pro spolupráci s námi. Na dispečinku budou působit dva zkušení dispečeři, kteří mají s provozem autobusů mnohaleté zkušenosti. Informační a předprodejní kancelář budou mít na starosti dvě pracovnice ," uvedl Petr Kužma, ředitel divize osobní dopravy BORS Břeclav. " Důležitým momentem příprav a také nutnou podmínkou dle smlouvy bylo provedení funkční zkoušky odbavovacího systému, který bylo potřeba prezentovat pracovníkům Odboru dopravy Města Třebíč. Protože v době, na kdy byla funkční zkouška plánována, již byly ve výrobě dokončeny některé autobusy, mohla tato zkouška proběhnout spolu s prezentací autobusu. Výsledek zkoušky byl úspěšný a myslím, že autobus se líbil jak zástupcům Města Třebíč, tak také přihlížející veřejnosti ." Převzetí autobusů z výrobního závodu SOR, stěhování do pronajatých prostor, napojování trafostanice do distribuční sítě, instalace nabíjecích stojanů, zácvik pracovníků, dokončování e-shopu, příprava pro otevření předprodejní kanceláře a řada dalších záležitostí spojených s úspěšným zahájením provozu probíhaly od začátku prosince. " Chtěl bych poděkovat všem kolegům napříč firmou, kteří na tomto významném projektu pracují ," uvedl na závěr Petr Kužma. Informace pro cestující od 1. ledna 2025 : V autobusech se bude nastupovat všemi dveřmi. Prostor bude pro dva kočárky a pro vozíčkáře. Ceny jízdného se nemění. Jednotlivé jízdné bude možné platit hotově i bezhotovostně u řidiče. U prostředních a zadních dveří budou terminály pro platbu kartou. Cestující, kteří mají předplacené časové kupóny (měsíční, čtvrtletní, půlroční, roční) se nebudou odbavovat, kupóny budou předkládat pouze na vyzvání revizora. Zakoupené časové kupóny společnosti TRADO – MAD budou do vypršení jejich platnosti platit i v nových autobusech, nejdéle však do 31. prosince 2025. Pro nákup časových kupónů s platností od 1. ledna je spuštěn nový e-shop , kde bude možné zakoupit časové kupóny na platební kartu. O fyzické karty s e-peněženkou je potřeba požádat v předprodejní kanceláři od 2. ledna. E-peněženky zakoupené u společnost TRADO – MAD nebudou od 1. ledna uznávané v autobusech BORS. Cestující mohou nabitý kredit dojezdit v linkových autobusech TRADO – BUS nebo si nechat vrátit zůstatek v kanceláři TRADO – BUS na ul. Průmyslová 159. Senioři nad 70 let od 1. ledna nebudou již potřebovat kartu 70+. Stejně jako u časových kupónů se senioři nad 70 let nebudou odbavovat, na vyzvání revizora budou předkládat pouze doklad totožnosti. Dosavadní kartu 70+ mohou tito cestující vrátit do 30. června 2025 v kanceláři informací na autobusovém nádraží, kde jim bude vrácena záloha. Předprodejní kancelář na Karlově náměstí bude otevřena od 6. ledna 2025. Informace o městské autobusové dopravě v Třebíči získáte na nových webových stránkách .
Kromě mobilní aplikace DÚKapka si mohou cestující po Ústeckém kraji koupit od léta 2024 jízdenky DÚK v aplikaci IDOS a nyní nově také v aplikaci Českých drah Můj vlak.
Ústecký kraj podporuje elektronické jízdné, chce snížit oběh hotovosti v dopravním systému a zefektivnit odbavování cestujících. Ve spolupráci s Českými dráhami zavádí další funkci do populární mobilní aplikace Českých drah Můj vlak. V nové verzi aplikace je možné si od 18. prosince 2024 zakoupit vybrané jízdenky integrovaného dopravního systému Doprava Ústeckého kraje (DÚK). Pro vyhledaná spojení jsou nově nabízeny i všechny autobusové spoje včetně MHD zahrnutých do systému DÚK. Snadno si tak koupíte jízdenku pro cestu autobusem a návazným vlakem, nejen po Ústeckém kraji, ale třeba i na druhý konec ČR. V prodeji jsou jednotlivé jízdenky DÚK s automatickou aktivací dle vyhledaného spojení a jednodenní síťové jízdenky DÚK, které je možné koupit i přímo bez vyhledání spojení. Jízdenka DÚK je v aplikaci Můj vlak prezentována stejným způsobem jako v aplikaci DÚKapka, takže jízdenku snadno zkontrolují řidiči autobusů nebo revizoři MHD. Oproti běžným jízdenkám ČD na vlak je u jízdenek Dopravy Ústeckého kraje změna v tom, že jsou pevně vázány na zařízení, ve kterém byly zakoupeny, tedy například na konkrétní mobilní telefon a není možné je zobrazit na jiném zařízení či vytisknout. Z toho důvodu jsou jízdenky DÚK k dispozici právě jen v mobilní aplikaci Můj vlak a nelze je zakoupit v e-shopu ČD. České dráhy tak v aplikaci Můj vlak rozšiřují on-line prodej jízdenek integrovaných dopravních systémů s možností nákupu jízdenky na celou cestu "z domu do domu". Už delší dobu je možné v aplikaci Můj vlak zakoupit jízdenky Integrované dopravy Plzeňského kraje – IDPK (vlaky, autobusy a MHD), Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje – IDS JMK (zatím pouze vlaky a MHD Brno), Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje – ODIS (vlaky) a Integrované dopravy Zlínského kraje – IDZK (vlaky). A připravuje se implementace dalších jízdenek integrovaných dopravních systémů. Dodavatelem technického řešení pro on-line odbavení Českých drah i aplikace DÚKapka je společnost CHAPS.
Od 1. ledna 2025 dochází k integraci MHD Vlašim do systému PID. Současná linka MHD 206001 Vlašim, Hrazená Lhota – Vlašim, záv., bude nahrazena linkou PID 841, která navíc nově obslouží oblasti okolo Žižkova a Palackého náměstí. Rozsah provozu bude totožný jako na původní lince. Všechny autobusové linky ve Vlašimi tak budou zapojeny do systému PID.
K nejvější změně dojde v tarifu MHD Vlašim. Ten zůstává zachován a navíc se rozšíří na všechny linky PID (bez ohledu na dopravce) provozované po městě Vlašim, tj. na linky 406, 453, 458, 483, 487, 550, 758, 790, 792, 793, 794, 795, 799, 840, 841, 842, 843, 844, 848, 849 a 854. Tarif MHD bude platit pouze na území města Vlašim. Ceny jízdného MHD Vlašim od 1. ledna 2025 : Plnocenné jízdné (18–65 let) 10 Kč Zvýhodněné jízdné (děti 6–15 let, junioři 15–18 let, studenti 18–26 let) po doložení nároku na slevu 5 Kč Zvláštní jízdné (senioři 65+, ZTP/P a příjemci invalidního důchodu 3. stupně) po doložení nároku na slevu 0 Kč Všechny jízdenky jsou nepřestupní. Bezplatná přeprava platí výhradně na území města Vlašim. Při jiných cestách než vnitroměstských se uplatňují obecné tarifní podmínky dané Tarifem PID. Cestující jedoucí mimo území města Vlašim nebo přijíždějící do města Vlašim nebo přes město Vlašim projíždějící nemají nárok na bezplatnou přepravu dle Tarifu MHD Vlašim (jejich cesty nejsou považovány za vnitroměstské). Není dovolena kombinace (skládání) jízdného dle místního tarifu MHD Vlašim a jízdného dle Tarifu PID. Během roku 2025 se předpokládá spuštění předplatních jízdenek MHD Vlašim. MHD ve Vlašimi i oblast PID Vlašimsko zajišťuje ČSAD Benešov. " Linku 841 bude nově objednávat Středočeský kraj, který díky integraci zaplatí více než polovinu ujetých kilometrů v rámci MHD. Město bude na provoz doplácet mnohem menší částku, než tomu bylo doposud. Městu tak pomůže systém standardů dopravní obslužnosti i výrazně nižší cena za dopravní výkon, kterou Středočeský kraj na Vlašimsku vysoutěžil v otevřeném výběrovém řízení, " uvedl starosta Vlašimi Luděk Jeništa. Zastupitelstvo města schválilo integraci MHD do PID v září 2024.
Nová tramvajová trať byla otevřena v pátek 13. prosince 2024. Od soboty 14. prosince ráno se vrátí tramvaje ke stanici metra Pankrác na pravidelné lince č. 19 na trase Pražského povstání, Náměstí Bří Synků, Nádraží Vršovice, Kubánské náměstí přes Strašnickou do Hostivaře. Od 6. ledna 2025, kdy bude zhruba na rok uzavřena stanice metra Pankrác C a vlaky ji budou pouze projíždět, budou tramvaje zajišťovat náhradní dopravu. Ve stanici metra Pankrác, která nebyla nikdy plánována jako přestupní, musí být vybudován přestup mezi linkami C a D. I tramvajová trať na Pankráci se dočká prodloužení, přes Zelenou lišku povede na Budějovickou.
Tramvajová trať na Pankráci doposud končila dočasnými zastávkami a úvratí u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. DPP ji letos prodloužil stavebně o 260 metrů přímo k OC Arkády a oběma stanicím metra Pankrác, kde vybudoval novou stejnojmennou výstupní a nástupní zastávku v jejich definitivní poloze. Zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny přístřešky v jednotném stylu hl. m. Prahy a osazeny informačním elektronickým panelem. Tramvajová trať má zatím otevřený kolejový svršek kromě prostoru zastávek, přechodů pro chodce a křižovatek, kde je zákryt dlážděný, resp. asfaltový. Otevřený kolejový svršek je připraven na budoucí zatravnění tratě, které DPP předpokládá až po skončení výluky ve stanici metra Pankrác C. Tramvajová trať je nyní ukončena u křižovatky ulic Na Pankráci a Na Strži dočasnou úvratí s výhybkou. Proto je na linku 19 možné vypravit pouze obousměrné kloubové tramvaje typu KT8D5.RN2P. Stavbu prodloužení tramvajové tratě realizovalo sdružení firem Subterra, HOCHTIEF CZ a STRABAG, které buduje také první úsek metra D. Největší část stavby prodloužení tramvajové tratě zabraly přeložky řady inženýrských sítí: slaboproudu, vysokého napětí, kanalizace, vodovodu a především horkovodu. Během stavby bylo nutné vybudovat dočasný provizorní horkovod, aby nedošlo k přerušení dodávek tepla odběratelům v oblasti a vybudovat jeho zcela nové rozvody. Druhou největší částí stavby bylo hloubení podchodu pod ulicí Na Pankráci ze současného vestibulu stanice Pankrác C směrem k administrativní budově Gemini, kde vznikne vestibul stanice Pankrác D včetně výstupu do uliční úrovně. Podchod bude v budoucnu sloužit jak pro přestup mezi oběma zmiňovanými vestibuly, tak i pro výstup z nich přímo na tramvajové zastávky. Po vyhloubení podchodu pokračovala stavba betonováním nosných konstrukcí. Na nich pak bylo teprve možné dokončit výstavbu tramvajové tratě. DPP v tomto místě obnovil také povrch vozovky a kolem tratě vysázel stromy. Hrubá stavba podchodu je nyní hotova ze zhruba 60 %, a to část z vestibulu stanice Pankrác C k tramvajovým zastávkám. Tato část bude dokončena v průběhu příštího roku a zprovozněna současně s otevřením zrekonstruované stanice metra. Zbylou část podchodu u budovy Gemini zhotovitelé vybudují až v roce 2026, současně s výstavbou vestibulu stanice Pankrác D. Podchod v bude v celé své délce otevřen až se zprovozněním prvního úseku metra D. „ Praha je dynamicky se rozvíjejícím městem. Důkazem toho je i vybudování nového úseku tramvajové trati v ulici Na Pankráci, tady, mezi ulicemi Hvězdova a Na Strži. Trasa úzce souvisí s výstavbou nové trasy linky metra D v úseku Pankrác – Olbrachtova a pro mě je to dalším důkazem, že se Praha posouvá k pohodlnějšímu cestování jak jejích obyvatel, tak jejích návštěvníků ,“ uvedl Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy. „ I když se jedná o krátký úsek, jeho význam je obrovský. V příštím roce totiž budeme stanici metra na Pankráci kompletně modernizovat a nová tramvaj bude sloužit jako její náhrada. Ve stanici během příštího roku vyměníme výtahy, světla, eskalátory nebo obklady a také ji už propojíme s nově budovaným déčkem! V budoucnu pak tramvajovou trať protáhneme až na Budějovickou, kde se napojí na připravovaný tramvajový okruh. Investice do tramvajové sítě jsou pro nás zkrátka klíčové. Většina cestujících se totiž v Praze přepravuje veřejnou dopravou a my jim chceme nabídnout co nejlepší kvalitu ,“ doplnil Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Praha pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. „ Prodloužení tramvajové tratě před OC Arkády se může zdát být malým posunem v této lokalitě, ale opak je pravdou, tato změna je pomyslnou vločkou, která spustí lavinu budoucích změn a rozvoje, nejen Prahy 4, ale Prahy jako takové, “ dodal Ondřej Kubín, starosta městské části Praha 4. Od pondělí 6. ledna 2025 od zahájení provozu metra bude na rok stanice Pankrác C pro cestující uzavřena a vlaky ji budou pouze projíždět. Během této doby proběhne její kompletní rekonstrukce. Ve vestibulu i na nástupišti stanice budou demontovány podhledy, osvětlení i rozvody, odstraněny stávající obklady stěn a sloupů, v uliční úrovni pak horní stanice výtahu. Zhotovitelé v celé stanici provedou sanaci průsaků a vymění všechny 4 eskalátory mezi nástupištěm a vestibulem za nové. Vestibul i nástupiště stanice dostanou novou elektroinstalaci a rozvody, osvětlení, vzduchotechniku, podhledy, obklady sloupů a stěn včetně těch za kolejištěm. Stavaři v neposlední řadě opraví lokální poškození dlažeb, vymění také zastaralou technologii stávajícího výtahu a na povrchu pro něj vybudují nový kiosek. Podstatných změn doznají také stěny kolem eskalátorů. V současnosti není během jízdy po pohyblivých schodech vidět do stran na nástupiště. V rámci rekonstrukce budou stěny kolem eskalátorů částečně vybourány tak, aby mezi sloupy vznikly průhledy na nástupiště. Kromě toho DPP nechá v neveřejných služebních prostorech kompletně zrekonstruovat vytápění a kanalizaci stanice, ve vestibulu pak toalety, které budou nově bezbariérové. Další stavební úpravy stávající stanice Pankrác C, které budou probíhat během její roční uzávěry, se týkají budovaní přestupů s trasou D. Zajímavostí je, že tato stanice nebyla nikdy v minulosti plánována jako přestupní, pro takový účel proto nebyla ani stavebně připravována. Budování přestupů s trasou D je proto složitější, je nutné například provést zesílení stávajících nosných konstrukcí, nebo dočasně či dokonce trvale překládat některé technologie. Ve stávajícím vestibulu, mezi zónou odbavení a samotným vstupem do OC Arkády vznikne přímý výstup ze stanice Pankrác D. O úroveň níže, na jižním konci nástupiště u výtahu stavaři odstraní stávající stěnu, která odděluje veřejnou a neveřejnou část stanice. Technické místnosti, které jsou za touto zdí se promění v první část přestupní chodby s linkou D. Nejdříve ale bude nutné přemístit některé nosné sloupy na kterých je uložena stropní deska vestibulu, dočasně přeložit nefekální jímku, která společně se systémem drenáží zajišťuje stálou hladinu podzemní vody v okolí stanice a v neposlední řadě vybudovat zdi po obou stranách kolejiště. Navazující druhá část přestupní chodby už nyní vzniká mezi traťovými tunely linky C za stanicí Pankrác C ve směru na Budějovickou. Přestupní chodba bude ústit do eskalátorového tunelu, který cestující dovede ke stanici Pankrác D. Během uzávěry stanice Pankrác budou jako náhradní doprava sloužit spoje pravidelné tramvajové linky č. 19. DPP ji od 6. ledna 2025 posílí vloženými spoji, které budou jezdit obousměrně pouze v trase Pankrác – Pražského povstání – Náměstí Bratří Synků. Místo uzavřené stanice metra Pankrác proto DPP doporučuje cestujícím využívat sousední stanici Pražského povstání a na nebo z Pankráce následně jet tramvajovou linkou č. 19.
S termínem celostátních změn v jízdních řádech budou všechny zastávky regionální autobusové dopravy v Integrované dopravě Zlínského kraje (IDZK) "na znamení". Na téměř 1 300 zastávkách musí dát cestující vědět řidiči, že chtějí vystoupit. Změny se týkají také tarifu. Zvýší se nástupní sazba u jednotlivého jízdného a základní cena 24hodinové jízdenky. Držitelé ZTP nebo ZTP/P pojedou krajskou dopravou zdarma.
Nejviditelnější novinkou, která se dotkne cestujících v linkových autobusech IDZK od 15. prosince, bude obsluha všech zastávek v režimu „na znamení“ . V praxi to znamená, že cestující, který bude chtít z vozidla vystoupit, zmáčkne před zastávkou tlačítko STOP, jímž svůj záměr signalizuje řidiči. Cestujícímu, který bude chtít do vozidla nastoupit, postačí, pokud bude stát na zastávce. Jestliže řidič na zastávce nebo v jejím okolí uvidí stát člověka, musí na ní zastavit a umožnit nástup. „ Některé zastávky v kraji jsou pro nástup a výstup využívány jen minimálně, případně pouze v časech dopravní špičky. V takovém případě zde není nutné zastavovat, pokud řidič vidí, že se v prostoru zastávky a jejího okolí nikdo nenachází a ani nikdo s pasažérů v autobusu se nechystá vystoupit. Vozidlo pak nemusí zpomalovat ani se později znovu rozjíždět a plynule pokračuje v jízdě. Díky tomu tak může snížit případné zpoždění, které cestou nabralo ,“ uvádí jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje, s.r.o. (KOVED) Martin Štětkář. „ Jde o trend, který se ve veřejné dopravě prosazuje. Aktuálně už funguje v několika krajích v republice a zkušenosti jsou vesměs pozitivní .“ Jestliže autobus přijede na zastávku s předstihem, musí zde zastavit a vyčkat do času pravidelného odjezdu i v případě, že na zastávce nebude čekat žádný cestující. 293 z celkem 1 566 zastávek je na znamení už nyní. Nově se změna týká téměř 1 300 dalších. Cílem je snížení počtu zastavení a rozjezdů v zastávkách, hlukové zátěže, zvýšení plynulosti dopravy, lepší dodržování jízdních řádů, snížení spotřeby pohonných hmot a produkce emisí. Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje také doufá, že dojde k menšímu opotřebení vozidel. Změny v tarifu Zlínský kraj také přistoupí k úpravě tarifu IDZK. Nově budou držitelé průkazů ZTP nebo ZTP/P v krajské dopravě jezdit zdarma. Změní se nástupní sazba u jednotlivého jízdného, z 11 Kč s zvýší na 15 Kč. Cena za ujetý kilometr se nemění, zůstává ve stávající výši 1,50 Kč. Základní cena 24hodinové jízdenky bude nově 220 Kč (namísto současných 200 Kč), zlevněná jízdenka pro děti od 6 let, studenty, seniory od 65 let a invalidy ve III. stupni bude stát 110 Kč. Ceny předplatného jízdného budou sjednoceny pro téměř všechny zóny ve Zlínském kraji. Výjimku tvoří pouze zóna 460 Vsetín a 500 Uherské Hradiště, které zahrnují kromě autobusů a vlaků IDZK také autobusy MHD, proto je zde předplatné jízdné dražší.
Jízdní řády autobusových linek Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) k 15. prosinci 2024 zůstávají beze změn. K těm dojde až v novém roce. Od 1. února 2025 budou postupně vyjíždět nově vysoutěžení dopravci. První novinky čekají cestující v oblasti Žďárských vrchů, Bystřicka, Velkomeziříčska, a Havlíčkobrodska.
„ Ke změnám dojde až v novém roce, kdy budou autobusové linky VDV postupně přecházet pod nově vysoutěžené dopravce ,“ uvedl náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy Vladimír Novotný. Společně se změnou dopravců nastanou i rozsáhlejší změny jízdních řádů. Ve většině případů si mají cestující polepšit, spojů přibyde. Nové jízdní řády se budou zavádět v několika fázích . Nejdříve v oblasti Bystřicko a Velkomeziříčsko (TRADO-BUS), Žďárské vrchy (ZDAR), Polensko a Havlíčkobrodsko (ICOM transport), následovat bude Jihlavsko od 30. března 2025 (ČSAD AUTOBUSY České Budějovice). Beze změny zůstávají i ceny jízdenek a smluvní přepravní podmínky VDV. Jedno zlepšení od prosince cestující zřejmě zaznamenali, ve všech autobusech provozovaných společnostmi BusLine Jižní Čechy a ČSAD AUTOBUSY České Budějovice zaplatit jízdenky platební kartou. V železniční dopravě bude k 15. prosinci rozšířen tarif VDV. Výhodné krajské jízdenky budou platit ve vlacích až do Znojma a také do Zastávky u Brna. Dále dojde k následujícím změnám: ve stanici Jihlava, městonebude po celé období platnosti jízdního řádu 2024/2025 umožněn výstup a nástup cestujících z důvodu rozsáhlé modernizace stanice osobní vlaky linky Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou pojedou až do Zruče nad Sázavou mezi Havlíčkovým Brodem a Pardubicemi pojede o víkendech více vlaků (stávající víkendový interval 120 minut bude částečně zkrácen na 60 minut) osobní vlaky linky Studenec – Velké Meziříčí – Křižanov pojedou až do Žďáru nad Sázavou v pátek a v sobotu bude zavedeno nové večerní spojení Brno – Žďár nad Sázavou s odjezdem z Brna hlavního nádraží ve 21:53 hod., s přestupem v Křižanově bude příjezd do Žďáru nad Sázavou ve 23:22 hod. v souvislosti se zahájením elektrického provozu v Jihomoravském kraji v úseku Brno – Zastávka u Brna bude rozlomeno vozební rameno vlaků regionální dopravy v Zastávce u Brna, cestující přestoupí z elektrických souprav do vlaků motorové trakce ve směru do Třebíče a Jihlavy – přímé spojení z Třebíče a Náměště nad Oslavou do Brna zajistí vlaky dálkové dopravy linky R11B a v pracovní dny dva páry spěšných vlaků linky R54 Třebíč – Brno a zpět
Majestátní double decker Beulas JEWEL o délce 14,15 m a 80 sedadlech pro cestující pořídila společnost UMSE, partner FlixBusu. Od 5. listopadu se s ním můžete svézt z Prahy do Bupadešti.
Dvoupodlažní autokar s nejmodernějším zabezpečením a komfortem pro cestující je plně přizpůsoben standardu Flixu. Je vybaven pohodlnými sedadly, USB porty v sedadlech typu A+C, malými stolky v sedadlech, opěrkami nohou a toaletou. Beulas je španělská rodinná karářská firma, jejíž počátky sahají do roku 1934. Společnost založil Ramón Beulas, v současné době je ve vedení 4. generace Beulasů. Kromě luxusního dvoupodlažního modelu JEWEL nabízí autokary GLORY, MYTHOS a CYGNUS s podvozky různých výrobců. JEWEL společnosti UMSE je postaven na podvozku Scania. V České republice jde pravděpodobně o první vůz.