Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Pro cestující

Při rozsáhlé rekonstrukci a modernizaci jižní části linek metra U3 a U6 zřizuje mnichovský dopravní podnik spolu s DB Regio od pondělí 17. února až do konce května 2025 náhradní autobusovou dopravu. I přes stavební práce mohou Mnichované nadále pohodlně a cestovat městskou hromadnou dopravou a nemusí přesedat do aut.

Infrastrukturu dvou nejstarších linek metra v Mnichově je potřeba obnovit. Po dobu realizace nahradí metro mezi Stanicemi Tor do Fürstenried Westa na lince U 3 a Klinikum Großhadern na trase U 6 nízkopodlažní autobusy. Více než dvě třetiny bude provozovat Deutsche Bahn, zbývající Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) . Šéf MVG Ingo Wortmann: „ Infrastruktura dvou nejstarších linek metra ukazuje své stáří a je třeba ji obnovit. Realizujeme proto více než 40 opatření na stanicích a na trase. S více než 30 autobusy nabízíme cestujícím dobrou alternativu po dobu výstavby. V každé fázi nahradíme metro v uzavřeném úseku linkou a zřídíme další expresní autobusovou linku, která nabídne rychlé přímé napojení na další linky metra, S-Bahn nebo mnichovské hlavní nádraží, aby se naši zákazníci i přes výluky rychle dostali do cíle. Prostřednictvím naší spolupráce s Deutsche Bahn můžeme spojit naše kapacity pro náhradní služby po velkých renovačních pracích, které naléhavě potřebujeme k údržbě naší infrastruktury, a využít je co nejhospodárnějším způsobem .“ Během prací budou vyměněny až 49 let staré výhybky, elektrické kolejnice, trolejové vedení, renovovány budou některé fasády ve stanicích, obnoveno značení a naváděcí systém pro nevidomé a zábradlí, realizovány budou protipožární úpravy. Na náměstí Partnachplatz dochází po 41 letech provozu k výměně dvou eskalátorů. Na Klinikum Großhadern proběhnou také první přípravy na prodloužení linky U6 do Martinsriedu. DB Regionalverkehr Oberbayern (RVO) se na výpomoc v Mnichově dlouho připravovala. V první fázi má připraveno asi 50 řidičů a 25 autobusů. Během následujících 15 týdnů bude spolupracovat s MVG na přepravě cestujících metra. Fialové nízkopodlažní autobusy s motory Euro 6 s pohodlnými sedadly, LED osvětlením, Wi-Fi a USB nabíječkami jsou vybaveny velkými displeji s informacemi o trase on-line a vypravovaé z řídícího centra MVG. Během stavebních prací ujedou autobusy MVG a DB celkem asi 713 000 kilometrů, tedy téměř jako ze Země na Měsíc a zpět. Každý den bude ve službě až 60 řidičů obou společností. Kdy a kde autobusy nahradí metro Od pondělí 17. února do 9. března autobusy nahrazují metro U3 mezi Brudermühlstraße a Sendlinger Tor. Kromě toho spojuje Brudermühlstraße s hlavním nádražím expresní autobus X3. Místo U6 jezdí mezi Implerstraße a Goetheplatz kyvadlový vlak. Od 10. března do 30. května linku U6 mezi Klinikum Großhadern a Brudermühlstraße nahradí autobusy. Z Implerstraße pokračuje U6 po trase U3 do Fürstenried West. Na Brudermühlstraße je přípoj na náhradní autobus směr Klinikum Großhadern. Expresní autobus X6 propojí jižní část U6 přímo s U4/U5 (Heimeranplatz) nebo S-Bahn (Donnersbergerbrücke). Linka U3 bude v pravidelném provozu a bez omezení. MVG o rekonstrukci a náhradní dopravě informuje už od podzimu 2024 rozsáhlou kampaní.

person rebus  date_range 17.02.2025

V únoru 2025 slaví společnost Flix 12. výročí od vypravení prvních autobusů mezi Mnichovem a Norimberkem. Od té doby vybudovala globální síť v Evropě, Severní Americe, Indii a Latinské Americe, kde působí od roku 2021. Po Brazílii a Chile vyjedou zelené autobusy partnerů FlixBusu také v Peru. V roce 2025 vstoupí i na třetí největší autobusový trh na světě, do Mexika .

„ Latinská Amerika představuje obrovskou příležitost ,“ říká André Schwämmlein, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Flix. „ Vzhledem k omezené železniční infrastruktuře a letům spojujícím pouze metropole jsou autobusy páteří dopravy. Trh v hodnotě přibližně 18 miliard eur je více než čtyřikrát větší než trh Severní Ameriky a Evropy dohromady. Náš úspěch v Brazílii a Chile dokazuje, že model funguje. V Peru a Mexiku podnikneme další krok .“ V Brazílii společnost během tří let rozšířila svou síť z 27 na více než 100 měst. V Chile nyní Flix propojuje 14 měst v osmi regionech a poskytuje mobilitu pro téměř 70 % obyvatel. Na celém kontinentu společnost Flix nastavuje nové standardy díky svému obchodnímu modelu založenému na technologiích a dále podporuje konzistentní a spolehlivou nabídku pro cestující. Tým v Peru povede Augusto Abarca. Společnost bude spolupracovat s malými a středními autobusovými společnostmi po celé zemi, jak je zvykem i v jiných regionech. „ Jsem nadšený, že mohu přivést společnost Flix do své rodné země a změnit místní trh dálkové autobusové dopravy ,“ říká ředitel Abarco. „ Chystáme se nabídnout nejlepší poměr ceny a kvality, poskytovat zákazníkům spolehlivé služby a vynikající, digitální rezervační zážitek. Cílem je vybudovat celostátní síť .“ 12 let společnosti Flix: Globální expanze poháněná technologiemi Díky důvěře ve svoji technologii změnil Flix celé odvětví dálkové autobusové dopravy: „ Od začátku bylo naší ambicí růst na mezinárodní úrovni ,“ říká Schwämmlein. „ Rozšířili jsme společnost Flix po celé Evropě a pouhých pět let po vzniku firmy jsme začali působit v USA. S Latinskou Amerikou a Asií nás velké autobusové trhy teprve čekají. Evropa a Severní Amerika, každý z nich má velikost trhu přibližně 2 miliardy eur. S celosvětovou velikostí více než 70 miliard eur nám trh dálkových autobusů nabízí spoustu dalších příležitostí ,“ doplňuje Schwämmlein. Flix

person rebus  date_range 17.02.2025

Dopravní podnik Wiener Linien rozšiřuje bezemisní autobusovou dopravu. V Simmeringu v 11. obvodu získají cestující novou autobusovou linku 73B provozovanou elektrickými autobusy Mercedes eCitaro. Zároveň jsou upraveny i stávající linky v městské části Kaiserebersdorf/Dreherstraße a průmyslové oblasti Ailecgasse. Obyvatelé získají optimální spojení na S-Bahn a do části za vídeňským Ústředním hřbitovem.

V koordinaci s obvodem Simmering vyvinul Wiener Linien v severozápadní části hlavního města nový koncept autobusů. Nová linka 73B povede ze zastávky Zentralfriedhof 3. Tor přes městskou rozvojovou oblast Dreherstraße a odbočí ve stanici S-Bahn Kaiserebersdorf. Nová linka převezme velkou část trasy linky 71B i linek 79A a 79B. Stejně jako na linek 71A a 71B budou na nové lince nasazeny bateriové autobusy eCitaro od Mercedes-Benz. Všechny jsou během dne nabíjeny na rychlodobíjecích stanicích před 3. bránou Ústředního hřbitova. Alexandra Reinagl, CEO Wiener Linien: " Naším cílem je povzbudit lidi na okraji Vídně, aby přestoupili na městskou hromadnou dopravu. Spolu s obvodem proto naši odborníci vyvinuli nabídku mobility šitou na míru pro cestující v Simmeringu. S novými autobusy šetrnými ke klimatu a optimalizovaným spojením činíme veřejnou dopravu ještě atraktivnější a dostupnější pro každého .“ První dvě linky převedla Wiener Linien ve Vídni na elektrické autobusy v polovině února 2024 (č. 71A a 71B). Do konce letošního roku má jít celkem o devět linek, na kterých bude zajišťovat provoz 60 autobusů Mercedes-Benz eCitaro . Vozidla s bateriovým pohonem se nabíjejí, udržují a opravují v novém kompetenčním centru pro e-mobilitu. Město Vídeň spolu se Spolkovým ministerstvem pro ochranu klimatu a EU investovala do nákupu autobusů a výstavby rychlodobíjecích stanic zhruba 48 milionů EUR. Wiener Linien utratila dalších 40 milionů EUR na výstavbu e-kompetenčního centra, včetně nabíjecích stanic, fotovoltaických systémů a rozšíření budov. Linku 39A bude v budoucnu zajišťovat deset vodíkových autobusů Caetano H2.City Gold s palivovými články Toyota. Linka byla vybrána kvůli stoupáním, krátkým vzdálenostem mezi zastávkami a velkému objemu cestujících, jde o jednu z nejnáročnějších tras ve městě. Pro linky 2A a 3A v centru Vídně objednal dopravní podnik deset minibusů Rampini Hydron , které budou poháněny elektřinou získávanou z vodíku na palubě. Autobusy budou čerpat zelený vodík vyráběný skupinou Wiener Stadtwerke. První závod na výrobu zeleného vodíku ve Vídni uvedly Wien Energie a Wiener Netze do provozu ve Vídni-Simmeringu v dubnu 2024. S výkonem tři megawatty vyrobí elektrolýza každý den ze zelené elektřiny až 1 300 kilogramů vodíku (H2). Toto množství může být použito k pohonu až 60 vodíkových autobusů nebo nákladních vozidel denně. Přímo vedle výrobního závodu je umístěna čerpací stanice H2 pro autobusy a kamiony. Dopravní a logistické společnosti mohou tankovat zelený vídeňský vodík na 350 nebo 700 barů přímo na místě nebo na druhé čerpací stanici H2 ve Vídni-Leopoldau. Výroba vodíku v Simmering využívá pouze elektřinu z obnovitelných zdrojů, jako je solární, větrná a vodní energie. Elektrolýzou se voda rozkládá na své složky kyslík a vodík. Uvolněný kyslík uniká do vzduchu. Vodík se stlačuje přímo na místě. Lze jej bezpečně skladovat a přepravovat pod vysokým tlakem a prostorově úsporným způsobem.

person rebus  date_range 12.02.2025

Dvě nové zastávky městské autobusové dopravy v průmyslové zóně Kolín – Ovčáry, nová autobusová linka, která doveze Kolíňáky pohodlně za nákupy do Retail Parku Ovčáry. Tuto a řadu dalších změn přinesly nové jízdní řády kolínské městské hromadné dopravy, které platí od začátku února 2025. OAD Kolín zajišťuje MHD v Kolíně 5 let . Po výběrovém řízení v roce 2020 nahradila Arrivu a do provozu nasadila autobusy Mercedes-Benz Conecto a ISUZU NovoCiti Life.

„ Linka číslo 4, která dosud končila na Vinicích, nyní doveze cestující každý den včetně víkendů až do Retail parku Ovčáry, kde si mohou pohodlně nakoupit a vrátit se autobusem zpět do Kolína ,“ uvedl Martin Pípal, výkonný ředitel Okresní autobusové dopravy Kolín (OAD Kolín), která kolínskou městskou hromadnou dopravu provozuje. Novinkou je linka číslo 7, která propojuje kolínské sídliště U Vodárny, kde bydlí řada zaměstnanců kolínské automobilky, s průmyslovou zónou v Ovčárech. Právě tam jsou od začátku února čerstvě dně nové zastávky v zadní části zóny, kam doposud MHD nevedla. Od začátku února došlo k přečíslování linek. Denně jezdí základní linky 1, 2, 3 a 4. V pracovní dny pak jezdí linky 5, 8 a 9. Linky číslo 6 a 7 pak jezdí podle pracovní doby firem v průmyslové zóně v Ovčárech. Všechny linky kolínské městské dopravy se sbíhají na kolínském nádraží, které je přestupním uzlem. Zároveň je tak zajištěna co největší návaznost na vlaky. Došlo i k přejmenování několika zastávek tak, aby aby odpovídaly současným reáliím. Nyní se cestující setkávají s těmito novými jmény původních zastávek: Zálabská lékárna (dříve Kino), OC Stará plynárna (dříve Plynárna), Okresní soud (dříve Pojišťovna), Vodní svět (dříve Plavecký stadion), PZKO CEVA (dříve PZKO GEFCO), Divadlo (dříve Banka), Náměstí Republiky (dříve Pošta) a Sendražice, Ovčárecká (dříve Sendražice, rozc. 02). Vedle toho vznikly ale i některé zastávky zcela nové. V průmyslové zóně přibyly dvě nové zastávky PZKO NIPPON a PZKO TOYOTA TSUSHO. Nově jsou také aktivovány a obsluhovány již delší dobu nevyužívané zastávky U Červených a Jaselská. Na druhé straně je zrušena zastávka Na Louži I ve Veltrubské ulici. Podrobný rozpis staronových linek a jejich aktuálních tras: Linka č. 1 nezaznamenala žádných zásadních změn kromě toho, že nově zastavuje na zastávce Vodní svět. Do Zibohlav i nadále zajíždí tři spoje jako dříve. Linka číslo 1 do svého jízdního řádu absorbovala spoje víkendové linky č. 10, která je zrušena. Linka č. 2 je posílena o tři spoje ze zrušené linky č. 22 jedoucí po standardní trase, podvečerní víkendový spoj ze Šťáralky, který končil u nádraží, nyní jede až do Štítar. Ráno jsou posíleny spoje od nádraží ke škole na Šťáralce, večer jezdí nový spoj s příjezdem do Štítar ve 20:29 hodin. Linka č. 3 jezdí denně, ruší se víkendová linka č. 30. O víkendu nezajíždí do zastávky Říční, tuto část města obsluhuje nově linka č. 4. Vybrané spoje linky č. 3 naopak nově zajíždí na zastávku Atletický stadion, která tak získala přímé spojení z i do města. Nově jezdí autobus ke sportovištím již na 7:30 ráno, což požadovaly školy. Jako nová páteřní linka je zavedena linka č. 4, jejíž spoje mezi 8:00 a 20:00 ze zastávky Vinice pokračují do Retail parku Ovčáry (zastávka PZKO OC). Tato linka jezdí také přes zastávky Jateční a U Jána a nezajíždí k zastávce Atletický stadion (tu obsluhuje linka č. 3). Počet spojů linky č. 4 je navýšen na 17, z nichž 7 jezdí i o víkendu (dosud jezdilo pouze 13 spojů, a to jen v pracovní dny). Linka č. 5 spojuje Polepy s Vinicí. Nově všechny spoje místo na náměstí Republiky (bývalá zastávka Pošta), kde se otáčely, zajíždí k nádraží a na svou trasu se napojují na zastávce Družstevní dům. Polepy, obyvatelé Zálabí, blízkého centra města i sídliště U Jána tak získávají nové spoje na nádraží k vlakům. Linka č. 6 jezdí jako v minulosti ze zastávky Tesco do průmyslové zóny Ovčáry na zastávku Toyota, vynechává pouze střed města a na nádraží jede od zastávky Gymnázium po Žižkově a Jaselské ulici s novou zastávkou U Červených. Zcela nová linka č. 7 spojuje sídliště U Vodárny k Modrému bodu a po Jaselské ulici se zastávkami Jaselská a U Červených na nádraží, odtud stejně jako linka č. 6 do průmyslové zóny. Kromě zastávky PZKO TOYOTA obsluhuje nově také zastávku v Retailparku (PZKO OC) a nově vzniklé zastávky PZKO NIPPON a PZKO TOYOTA TSUSHO v zadní části zóny. Linka č. 8 je nově očíslovanou dosavadní linkou č. 13, která nadále spojuje Karlovo náměstí s nádražím a sídlišti na jižní straně města. Dva nevyužívané spoje zajíždějící na zastávku Vinice jsou zrušeny, tuto část města obsluhuje nově linka č. 4. Linka č. 9 i nadále spojuje zastávku Nemocnice s kolínskou částí Spálenka a obcí Veltruby. Mění se pouze to, že místo na zastávce Na Louži I (zrušena) zastavují spoje při cestě z města na zastávce Zálabská lékárna (bývalá zastávka Kino).

person rebus  date_range 10.02.2025

Poprvé vyjely autobusy společnosti ZDAR na Žďársku podle nového systému Veřejné dopravy Vysočiny v sobotu 1. února . Prvním vozem, který vyrazil do akce v oblasti Žďárské vrchy byl ve 4:32 autobus MAN Lion’s Intercity LE 12 na lince ze Žďáru nad Sázavou do Jihlavy. Na Bystřicku a a Velkomeziříčsku, kde je ZDAR subdodavatelem pro TRADO-BUS, pak byl prvním zdaráckým autobusem v provozu IVECO Crossway LE 12 na Lince Bystřice nad Pernštejnem – Kuřim s odjezdem ve 4:15 ráno.

Víkendový provoz byl poklidný, hlavní zatěžkávací zkouška přišla na řadu v pondělí 3.2.2025 ráno, kdy bylo do provozu nasazeno 70 autobusů ZDARu. V oblasti Žďárské vrchy jich ve všední dny vypravuje 47, zbývajících 23 pak tvoří subdodávka pro TRADO-BUS v oblasti Bystřicka a Velkomeziříčska. V každé z obou zmíněných oblastí pak ZDAR musí zabezpečit provoz dvou operativních záloh a také dvou informačních kanceláří. Jedna z nformačních kanceláří bude na autobusovém nádraží v Bystřici nad Pernštejnem, kde se v těchto dnech dokončuje potřebné nové zázemí pro řidiče a cestující. Stávající výpravní budova, která byla ve špatném technickém stavu, bude zdemolována, což umožní již v letošním roce zahájit potřebnou zásadní opravu celého autobusového nádraží. Nově vznikající zázemí se bude nacházet přímo u nástupní hrany autobusů v objektu obchodního domu Albert, kde se podařilo ZDARu zakoupit obchodní jednotku, která sloužila dříve jako restaurace. V průběhu zimních měsíců byla adaptována pro potřeby střediska autobusové dopravy – vybudována byla jak místnost pro řidiče, tak dispečink/informační kancelář, čekárna a bezbariérové WC pro cestující. Provoz nového zázemí bude zahájen do konce února 2025. Samotnému rozjezdu projektu VDV ve společnosti ZDAR předcházela intenzivní příprava – v noci z pátku na sobotu bylo nutné přeprogramovat odbavovací systém ve vozidlech, která zajišťují subdodávku pro společnost TRADO-BUS a také zprovoznit všechny komponenty informačního systému pro cestující, který nově zahrnuje vnitřní informační panel a hlášení zastávek. Pracovníci společnosti pak museli také zajistit výlepy jízdních řádů v regionu, a především v souvislosti se změnou číslování linek upravit uspořádání odjezdů na autobusových nádražích ve Žďáru nad Sázavou, Velkém Meziříčí, Bystřici nad Pernštejnem a Novém Městě na Moravě. Tam, kde jezdí autobusy společnosti ZDAR jsou již od podzimních měsíců osazeny na označnících dodatkové tabulky, na kterých budou vždy uvedeny kromě názvu zastávky a čísla stanoviště i linky, které danou zastávku obsluhují. Doplnění těchto informací do finální podoby zajistí dopravce dle smlouvy v jarních měsících. " Děkuji všem zaměstnancům, kteří se podíleli na úspěšném rozjezdu projektu VDV. Bylo to náročnější, jednalo se o druhý velký autobusový projekt, který jsme zahajovali v rozmezí dvou kalendářních měsíců. Ať už v případě provozu na Vysočině, tak ve Středočeském kraji , nás čeká ještě řada úkolů k řešení. Přestože máme aktuálně zajištěno pokrytí všech turnusů, plánujeme posílit naše řady ještě o několik řidičů, tak aby zajistilo jednodušší střídání v případě nemocí a dovolených. Abychom byli schopni najít náhradu za zaměstnance odcházející do důchodu, intenzivně řešíme rekvalifikace a školení nových řidičů v rámci vlastní autoškoly, " uvedl Richard Latislav, generální ředitel ZDAR .

person rebus  date_range 03.02.2025

Během uplynulého roku se podařilo zlepšovat podmínky provozu MHD jak pro tramvaje, tak i pro autobusy. Podíl křižovatek, kde mají preferenci tramvaje, vzrostl na 93,8 %, u autobusů na 58,4 %. Přibylo také vyhrazených pruhů pro autobusy o 1,84 km, z toho 0,4 km na tramvajovém tělese. Podle ROPID jde v mnoha případech na první pohled o zdánlivě bezvýznamná vylepšení, autobusům však výrazně pomáhají.

Pro letošní rok plánuje další úpravy jízdních pruhů cca na deseti místech, zejména v souvislosti s převedením autobusů na nový Dvorecký most. „ Zajištění plynulého průjezdu tramvají, trolejbusů a autobusů je klíčem k úspěšné a atraktivní městské hromadné dopravě! Díky naší dlouholeté snaze o preferenci tramvají na křižovatkách se Praha řadí mezi špičky světového žebříčku. Přednostní průjezd tramvají umožňuje už téměř 94 % všech světelně řízených křižovatek, u autobusů je to 310 křižovatek. A i v roce 2025 budeme v jejich rozšiřování pokračovat. MHD je totiž nejvyužívanějším způsobem dopravy v Praze, a proto je důležité zajistit cestujícím ty nejlepší možné podmínky, “ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. „ Nové vyhrazené pruhy pro autobusy se snažíme projektovat s maximální ohleduplností i pro ostatní účastníky silničního provozu. Mnohdy totiž stačí jen vhodně přeskládat řadicí pruhy před křižovatkami, aniž bychom omezili celkový průjezd aut v nejžádanějších směrech. Také se snažíme maximalizovat jízdu autobusů po tramvajových tělesech ,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík. Co se vzniklo v roce 2024 preference tramvají přibyla na dvou světelně řízených křižovatkách (z 240 na 242, resp. podíl z 93,4 % na 93,8 %) preference autobusů přibyla na deseti světelně řízených křižovatkách (z 300 na 310, resp. podíl z 56,4 % na 58,4 %) buspruhů přibylo 1,84 km, celkem tedy 73,63 km (z toho 0,4 km přibylo na tramvajovém tělese) Nejvýznamnější úpravy pro lepší průjezd trolejbusů a autobusů v roce 2024: Evropská, Jugoslávských partyzánů, Kamýcká – Roztocká – Podbabská: úpravy pro efektivnější využívání stávajících buspruhů + odstranění časového omezení a současné zvýšení bezpečnosti chodců na přechodech Novopetrovická: nové buspruhy od zastávky Jakobiho až po křižovatku s ulicí Štychova (celkem 645 m) Na Poříčí: jízda po tramvajovém tělese v úseku pod severojižní magistrálou pro linku 207 Radlická: jízda po tramvajovém tělese od ulice Bieblova po ulici Za Ženskými domovy pro linky 120, 231 a 232 17. listopadu: jízda po tramvajovém tělese od zastávky Staroměstská až před zastávku Právnická fakulta pro linku 207 Zálesí: mírné prodloužení buspruhu u křižovatky s ulicí Nad Lesním divadlem v rámci úprav přechodu Radlická x Kutvirova: úprava režimu v křižovatce pro lepší průjezd linky 153 Strakonická: zrušení snížené rychlosti z 80 na 50 km/h v oblasti bývalého přechodu pro chodce, nahrazeného podchodem V Podzámčí: úprava řazení před ulicí Na Strži pro lepší průjezd linek 117 a 203 Co se plánuje pro rok 2025 Modřanská: opatření v souvislosti s přetrasováním linek 118, 196, 197 z Barrandovského mostu na Dvorecký most (zastávky, buspruhy, úpravy řazení) - ve směru do centra buspruh jako prostřední pruh v řazení před Jeremenkovou se zastávkou za křižovatkou, ve směru z centra před Branickou levý pruh jako odbočovací vlevo již za Jeremenkovou Horňátecká: úpravy režimu pro lepší provoz autobusů před křižovatkou s Přemyšlenskou (nově levý pruh i přímo, pravý pruh pouze vpravo s povolením jízdy rovně pro autobusy) a podobně i u předchozích křižovatek s Mirovickou a Třeboradickou – díky tomu pojede většina vozidel levým pruhem a autobusy plynuleji pravým Pod Lisem ve směru do centra: prodloužení jízdy po tramvajovém tělese pro linky 112 a 234 Trojská: regulace vjezdu do oblasti ulicí K Bohnicím, tím zlepšení podmínek pro autobusové linky 112 a 234 Trojský most ve směru z centra: úprava řazení a nový buspruh – levý jízdní pruh na mostě nově jako buspruh, pravý jízdní pruh pro ostatní vozidla Antala Staška: úpravy režimu pro lepší provoz autobusů v oblasti zastávky Poliklinika Budějovická Roztylská x Pod Chodovem: změna režimu okružní křižovatky na vjezdu z Roztylské (odlehčovací by-pass) Nová preferenční opatření vznikají zejména ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a TSK hl. m. Prahy a také za významné podpory Hl. m. Prahy i jednotlivých městských částí. Jednotlivé návrhy úprav dopravního značení zejména pro trolejbusy a autobusy vznikají v organizaci ROPID. Jejich realizace je však podmíněna souhlasnými stanovisky dotčených subjektů, zejména Policie ČR.

person rebus  date_range 31.01.2025

Ve většině měst v České republice zůstává cena za jízdenky stejné jako v loňském roce. Ke zvýšení v některých kategoriích došlo v Českých Budějovicích, v Karlových Varech, Chomutově a Jirkově, v Ostravě a v Plzni. K úpravě tarifu došlo s ohledem na průběžně rostoucí náklady za zajištění kvalitní služby udržitelné mobility. Kompletní přehled ve 22 dopravních podnicích poskytlo Sdružení dopravních podniků ČR.

„Náklady na MHD bohužel rostou neustále. Zahrnují veškeré provozní náklady, vstupy v podobě cen energií, každodenní údržbu vozidel, narůstající platy zaměstnanců, modernizaci a koupi nových vozidel. Změny v tarifech nejsou tentokrát nijak zásadní, pokud došlo ke zdražení, tak je to většinou u jednorázových jízdenek. Města se snaží motivovat své obyvatele k pravidelnému využívání MHD, proto jsou ceny předplatných jízdenek nastavené tak, aby tento způsob dopravy zůstal atraktivní variantou pro cestování,“ říká předseda Sdružení dopravních podniků ČR Tomáš Pelikán. Brno Ke změnám v tarifu jízdného nedochází. Dopravní podnik města Brna (DPMB) bude v roce 2025 instalovat systém automatického počítání cestujících. V rámci tohoto projektu DPMB nechá kamerami osadit 3 032 dveří v celkem 746 vozidlech MHD (277 tramvají, 150 trolejbusů, 319 autobusů). V tomto roce budou také zahájeny stavební práce na prodloužení tramvajové trati ze zastávky Ečerova na sídliště Kamechy. Tramvajová trať o délce 1400 metrů s tunelem a třemi novými zastávkami bude spolufinancována z Operačního programu Doprava 3. České Budějovice Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) od 1. ledna 2025 zavedl změny tarifu jízdného. Ceny jednotlivých jízdenek se v některých kategoriích zvýšily, pro juniory do 18 let a pro seniory se podmínky naopak zlepšily. Ceny se nezvedly ani dalším předplatitelům, ti oproti cestujícím, kteří využívají jednotlivé jízdenky, tak mají pravidelné využívání MHD ještě výhodnější. „ Nadále se všem cestujícím snažíme jít naproti a nabízíme jim elektronické jízdné, zároveň pro ty, kteří technologie využívat nechtějí, i prodej v kamenných pobočkách nebo automatech. A děkujeme všem našim cestujícím, že také právě oni dělají společnost modernější a udržitelnějš í,“ říká ředitel a předseda představenstva DPMCB Slavoj Dolejš. Nový tarif jízdného je na webu DPMCB zde . Děčín Ke změnám v tarifu nedochází. Hradec Králové Ke změnám v tarifu nedochází. Dopravní podnik města Hradce Králové uvádí do provozu dvanáct nových kloubových autobusů IVECO Urbanway 18 M Diesel hybrid . Chomutov-Jirkov Od 1. ledna 2025 se zvýšily ceny jízdného na autobusových a trolejbusových linkách provozovaných Dopravním podnikem měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ) a autobusových linkách veřejné linkové osobní dopravy a ve vlacích a lodích zapojených do systému Dopravy Ústeckého kraje. Krajský úřad Ústeckého kraje a Města Chomutov a Jirkov tímto opatřením reflektují rostoucí inflaci a provozní náklady spojené s dopravou. Výňatek z ceníku jízdného na autobusových a trolejbusových linkách provozovaných DPCHJ platným od 1. 1. 2025 naleznete zde . Jihlava Ke změnám v tarifu nedochází. Karlovy Vary Dopravní podnik Karlovy Vary (DPKV) v reakci na zvýšení nákladů upravil po dvanácti letech ceny u několika kuponů na MHD. Nové ceny jsou platné od 1. ledna 2025 a týkají se týdenního, měsíčního, čtvrtletního a půlročního kuponu. Cena ročního kuponu zůstává stejná. „ Tento krok je nezbytný vzhledem k rostoucím provozním nákladům, které zahrnují výrazné zvýšení cen energií, paliv, údržby vozidel a platů zaměstnanců. I přes tuto úpravu zůstává MHD i nadále cenově dostupnou alternativou k individuální automobilové dopravě, a to nejenz ekonomického hlediska, ale také z pohledu ekologické udržitelnosti“ , vysvětluje Lukáš Siřínek, místopředseda představenstva DPKV. Kompletní ceník jízdného MHD v Karlových Varech najdete zde . Liberec-Jablonec Ke změnám v tarifu nedochází. Mariánské Lázně Ke změnám v tarifu nedochází. Mladá Boleslav Ke změnám v tarifu nedochází. Most-Litvínov Změny v tarifu Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova (DPmML) neplánuje. Letošní rok bude ale pro dopravní podnik nejnáročnějším obdobím v jeho novodobé historii. DPmML čeká několik přelomových projektů, které budou pro cestující znamenat technologický posun, modernizaci a další zkvalitnění poskytovaných služeb a cestování MHD. Bude to například modernizace tramvajové trati mezi městy Most a Litvínov nebo nákup šesti nových nízkopodlažních tramvají EVO2. Zásadní bude proces implementace nového odbavovacího systému . Nově budou moci cestující DPmML platit jízdné ve všech tramvajích a autobusech bezkontaktně platebními kartami a akceptovány budou jízdní doklady DÚK. Future technologies vybaví novými zařízeními vozidla a připraví e-shop. Olomouc Ke změnám v tarifu nedochází. Opava Ke změnám v tarifu nedochází. Ostrava Dopravní podnik Ostrava (DPO) upravil ceny jednorázových jízdenek k 15. prosinci 2024. Tento krok umožnil udržet ceny dlouhodobých jízdenek na úrovni roku 2024, aby zůstalo i nadále atraktivní volbou pro cestování. Detailní přehled změn je na webu DPO. DPO od prosince 2024 přináší i novinku pro seniory nad 65 let, kteří v ostravské MHD jezdí bezplatně. Senioři si nově mohou svůj „nulový“ kupon prodloužit na validátoru ve voze MHD a nemusí navštívit prodejnu. „ S úctou a respektem k našim seniorům se snažíme neustále zlepšovat služby, které jim usnadní život. Chceme, aby si mohli užívat cestování našimi spoji pohodlně a bez starostí. V DPO věříme, že moderní technologie by měly sloužit lidem a přinášet jednoduchá, praktická a dostupná řešení ,“ uvádí generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys. Pardubice Od 1. ledna 2025 se v Pardubicích jízdné nezdražilo, Dopravní podnik města Pardubic to neplánuje ani během roku. Poslední úprava jízdného proběhla k 1. 4. 2024. Plzeň V Plzni se od Nového roku zvýšila cena předplatních jízdenek o míru inflace (1,82 %). Novinkou je, že přeprava jízdního kola je za cenu zlevněného jízdného oproti plnocennému. Praha Ke změnám v tarifu nedochází. Tábor (dopravce COMETT Plus) Tarif pro MHD zůstává pro tento rok beze změn. Od ledna 2024 zahájil COMETT Plus provoz elektrobusů jak pro MHD , tak i pro linkovou dopravu. Dopravní společnost Ústeckého kraje V Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) došlo od 1. prosince 2024 ke změně názvů jednotlivých typů jízdních dokladů. Ceny jednotlivých i časových jízdních dokladů se zvýšily zhruba o 15 %. Pouze u roční síťové jízdenky Dopravy Ústeckého kraje zůstala cena stejná. Ústí nad Labem Dopravní podnik města Ústí nad Labem změnil na základě úpravy Tarifu Dopravy Ústeckého kraje od 1. prosince 2024 názvy jednotlivých typů jízdních dokladů. Ceny jízdného zůstávají beze změny. Zlín-Otrokovice Ve Zlíně a Otrokovicích od 1. 1. 2024 žádné tarifní změny nejsou.

person rebus  date_range 31.01.2025

Mimořádné změny souvisejí se startem nových desetiletých smluv na dopravní obslužnost a zaváděním integrovaného systému VDV (Veřejná doprava Vysočiny). Na co se mají cestující připravit a co bude nového u dopravce ZDAR.

Z osmi provozních oblastí , do kterých je Kraj Vysočina rozdělen, jsou podepsány smlouvy v šesti oblastech, a to s termíny zahájení od 1. 1. 2025 (Ždárské vrchy), 1. 2. 2025 (Bystřicko a Velkomeziříčsko, Havlíčkobrodsko), 30. 3. 2025 (Jihlavsko) a 1. 5. 2025 (Moravskobudějovicko, Třebíčsko). Ačkoliv oblast Žďárské vrchy zabezpečuje podle nové smlouvy již od 1. 1. 2025 staronový dopravce ZDAR, změny jízdních řádů dle nového konceptu dopravy zde nastávají právě až od 1. února s ohledem na změny v sousedních dvou oblastech, ve kterých dochází i ke změně kmenových dopravců . Nové jízdní řády by oproti těm stávajícím měly nabídnout více spojů, a to i například v odpoledních a večerních časech a o víkendech. Zároveň jsou upraveny tak, aby byly více v taktové podobě, ne vždy to však je možné i s ohledem na vzájemné návaznosti. Právě garantované návaznosti by měly být tím, co má cestujícím poskytnout větší jistotu, že se dopraví do cíle své cesty. Pro veřejnost bude také k dispozici dlouho očekávaná mapa s aktuální polohou spojů (zatím ve zkušebním provozu) a to na webu www.idsvdv.cz . Tam budou k dispozici potřebné informace, aktuality z provozu a kontakty na krajský dispečink. Způsob odbavení, tarif a přepravní podmínky zůstávají oproti současnosti bez výraznějších změn, novinkou bude integrace městských doprav v Třebíči, Jihlavě a Velkém Meziříčí do systému VDV. Právě ve zmíněném Velkém Meziříčí to bude od 1. února znamenat ukončení některých typů předplatních kupónů, na druhou stranu možnosti odbavení v systému VDV nabízejí již dnes kromě jednorázových přestupních jízdenek i jízdenku sedmidenní a bezhotovostní odbavení je pak již delší dobu možné i prostřednictvím bankovních karet. Pokud jde o dopravní čipové karty, které umožnují placení jízdného z tzv. elektronické peněženky, ty bude možné většinou nadále využívat. V souvislosti se změnou dopravců v některých regionech nebo městech však bude docházet ke změnám v jejich vzájemném uznávání mezi dopravci, tzv. clearingu. Konkrétně od 1.2.2025 bude fungovat vzájemné uznávání mezi dopravci ZDAR a TRADO-BUS, naopak nebude již možné tyto dopravní karty využít při cestování autobusy ZDAR a ARRIVA. Co však bude pro cestující a zpočátku i pro řidiče největším úskalím je pravděpodobně skutečnost, že dochází k přečíslování celé řady linek tak, aby nedocházelo ke kolizím v číslování v rámci celého kraje. Bohužel nastávají situace, kdy se čísla linek, respektive jejich poslední trojčíslí v některých oblastech jen „prohodí“ - jako příklad lze uvést v oblasti Žďárské vrchy linku 130, kdy dříve byla vedena z Nového Města na Moravě přes Slavkovice do Žďáru nad Sázavou, nově však zahrne trasu mezi Bystřicí nad Pernštejnem a Žďárem nad Sázavou, a to převážně přes Radňovice (dnešní linka 315). A zatímco linkou 117 jste nyní mohli jet ze Žďáru nad Sázavou do Hamrů, nově povede ze Žďáru zcela opačným směrem do Velkého Meziříčí. Věříme však, že si na to cestující časem zvyknou – ze strany Kraje Vysočina by měla v druhé polovině ledna proběhnout mediální kampaň upozorňující cestující na únorové změny. V celostátním systému jízdních řádů je pak možné spojení po 1.2.2025 nalézt prostřednictvím vyhledávače idos.cz již od začátku letošního roku. A jaké vozy bude dopravce ZDAR využívat na linkách VDV? Pokud jde o vozidla v kategorii S, tedy vozidla určená na méně vytížené linky, zde se bude jednat zejména o autobusy SOR nové modelové řady ICN 10.5, v případě vozidel v kategorii V, tedy na páteřních linkách, zde budou tři typy vozidel. SOR ICN 12.3, IVECO CROSSWAY LE 12 a MAN Lion’s Intercity LE 12. Většina autobusů byla vyrobena v roce 2023 a 2024 a v průběhu loňského roku tak byla postupně nasazena do provozu. Jak už názvy vozidel napovídají, jedná se vždy o částečně nízkopodlažní vozidla, kdy všechny vozy kategorie V disponují dvěma místy pro přepravu kočárku nebo invalidního vozíku. Autobusy MAN jsou vybaveny automatickou, v případě značek SOR a IVECO převážně manuální převodovkou. Dopravce bude v průběhu kontraktu řešit pravidelnou obnovu vozového parku tak, aby splnil podmínku průměrného stáří 7 let, nová vozidla pak už budou pořizována v zeleno-modrém designu Kraje Vysočina a s klimatizací prostoru pro cestující. Richard Latislav, generální ředitel ZDAR, a.s

person rebus  date_range 30.01.2025

Díky partnerství Flix s Muzejním ostrovem se v následujících letech dostanete do berlínských mezeí zelenými autobusy se slevou. Součástí spolupráce je i přístup k omezenému počtu volných vstupenek a další speciální akce. Cílem je propojit mobilitu a kulturu a inspirovat ještě více lidí, aby se nebáli cestovat za uměním a kulturou veřejnou dopravou.

Partneři nezapomněli ani na vizuální prezentaci, napříč městy a dálnicemi celé Evropy bude šířit povědomí o jedné z hlavních berlínských atraktivit deset autobusů FlixBus s designovým polepem k 200. výročí vzniku Muzejního ostrova. Návázaná dlouhodobá spolupráce Flix s renomovanou nadací Stiftung Preußischer Kulturbesitz (SPK), provozující Berlínská státní muzea, má inspirovat návštěvníky z Německa i okolních zemí k poznávání a ocenění umění a kultury. Zimní měsíce promění Berlín v magickou destinaci plnou kontrastů. Chladné teploty a občas zasněžené ulice dodávají městu zvláštní atmosféru, která láká nejen milovníky kultury, ale i romantiky. Jednou z nejzajímavějších částí Berlína, kterou byste v zimě rozhodně neměli minout, je MuseumInsel neboli Muzejní ostrov. Tento jedinečný komplex zapsaný na seznamu světového dědictví UNESCO nabízí nejen útulný útěk před chladem, ale také hluboký ponor do historie, umění a architektury. Pětice muzeí, která tvoří MuseumInsel 1. Pergamonmuseum – Nejznámější muzeum na Ostrově je domovem ikonického Pergamonského oltáře, který se stává vrcholem zimní návštěvy. Fascinující jsou také rekonstrukce starověkých staveb, jako je Ištarina brána. Pozor! Pergamon bude do roku 2027 uzavřený, nicméně zájemci mohou navštívit výstavu Pergamonmuseum. The Panorama od Yadegara Asisi. Výstava vás zavede do období rozkvětu starověké metropole Pergamonu. Ponořte se do roku 129 n. l. a nechte na sebe působit důmyslně navrženou instalaci. Panorama s 360stupňovým rozsahem zahrnuje přibližně 80 nejvýznamnějších děl ze Sbírky klasického starověku, která jsou do celku zasazena ve 40 nových scénách. 2. Altes Museum – Pokud toužíte po umění antického Řecka a Říma, toto muzeum nabízí ucelený pohled na jejich kulturu, od sochařství po klenoty. Pod střechou neoklasického paláce je mimo jiné uchována největší sbírka etruského umění mimo Itálii. Muzeum vás chronologicky provede velkolepými uměleckými díly, počínaje starověkým Řeckem od 10. do 1. století př. n. l. Poté pokračujete k pozoruhodné sbírce zlatých a stříbrných šperků. Objevíte také „Modrou komnatu“ plnou fascinujícího množství historických mincí. 3. Neues Museum – Představuje kulturní historii našich předků po celém světě. Neues Museum sídlící v krásné neoklasicistní budově, shromažďuje 9 000 zajímavých a neobvyklých předmětů rozdělených do tří velkých historických sbírek. Vydejte se na cestu časem a prozkoumejte dějiny Evropy a Blízkého východu od nejstarší doby kamenné až po středověk. Přestože hlavní atrakcí Neues Museum je bezesporu Nefertitiina busta, jedná se jen o malou část rozsáhlé sbírky egyptských starožitností, kterou tvoří sochařství, obrovská sbírka papyrových textů a literárních děl. Nefertitiina busta je vystavena samostatně v kopulovitém sále na severu budovy - je to působivý exponát. Prohlédněte si poklady barbarů, sbírku předmětů nalezených na dně řeky Rýn, o nichž se předpokládá, že byly uloupeny ve 3. století našeho letopočtu. Vysoké stropy, klenby a původní fresky dokonale rámují vystavené exponáty. Nenechte si ujít mimořádný nález z Berlína, proslulou zelenou hlavu z doby cca 350 př. n. l. Ve třetím patře najdete expozici zkoumající život v době kamenné, bronzové a železné, kde vyniká slavný berlínský zlatý klobouk - propracovaná zlatá pokrývka hlavy, jejíž stáří se odhaduje na přibližně 3 000 let. Není divu, že Neues Museum patří k nejvýznamnějším stavbám 19. století v Německu. 4. Alte Nationalgalerie – Po vstupu do muzea budete obklopeni pruským klasicismem. U vchodu a v prvním patře najdete sochy a obrazy z tohoto období. Patro dále pokračuje detailně propracovanými díly Adolfa Menzela. V prohlídce pokračujte do druhého patra k impresionistickým obrazům. Zde stanete před slavnými památkami od Moneta, Renoira a Maneta. Naplánujte si čas na prohlídku slavných obrazů, jako je Renoirův obraz „V létě“. Místnosti jsou prostorné a každému uměleckému dílu je věnován dostatečný prostor, abyste ho mohli plně obdivovat. Ve třetím patře najdete díla z období romantismu. Jedním z vrcholů je sál, který je celý věnován dílům Caspara Davida Friedricha. Představte si jeho „Mnicha u moře“ a nechte před sebou objevit širokou, šedivou noční oblohu. Galerie s impozantní sbírkou evropského umění 19. století, od romantismu po impresionismus, je skvělým místem pro obdivování děl Clauda Moneta či Caspara Davida Friedricha. 5. Bode-Museum – Toto muzeum se specializuje na byzantské umění a sbírky mincí. Překvapením je atmosféra jeho interiérů, které získávají zvláštní kouzlo v zimním období. Oslavy 200. výročí komplexu MuseumInsel slibují nezapomenutelné zážitky: komentované prohlídky skrytých zákoutí ostrova, exkluzivní pohledy do zákulisí, muzejní noci a koncerty v Lustgarten nebo podél Bodestraße. Od starověkých pokladů, jako je busta Nefertiti, až po umění 19. století - MuseumInsel nabízí příležitost znovu objevit mimořádnou rozmanitost a ikonické sbírky. 200 let komplexu MuseumInsel je více než jen výročí - oslavy jsou pozvánkou pro celý svět, aby prozkoumal kulturní srdce Berlína ve všech jeho rozměrech, a to jak uvnitř, tak venku. Závazek ke kultuře „ V době, kdy se snižují rozpočty na kulturu, chceme něco změnit. Toto partnerství ukazuje, že mobilita a kultura mohou jít ruku v ruce. Jsme hrdí na to, že můžeme spolupracovat s Museum Insel a vytvořit pro všechny jedinečný zážitek k tomuto výročí ,“ říká Daniel Krauss, CIO a spoluzakladatel společnosti Flix. Také nadace Stiftung Preußischer Kulturbesitz považuje toto partnerství za průlomové: „ Spolupráce se společností Flix nám otevírá nové možnosti, jak nadchnout cestující pro rozmanitost Muzejního ostrova v Berlíně s jeho kulturními zajímavostmi a přivést je přímo k nám. Spolupráce také podtrhuje hospodářský význam kulturního sektoru ,“ říká Hermann Parzinger, prezident SPK. Chystané benefity pro cestující FlixBusem V rámci partnerství získají cestující společnosti Flix přístup k řadě kulturních výhod: • Bezplatné vstupenky na výstavy na Muzejním ostrově. • Exkluzivní dárky, nabízející příležitost zažít centrum Berlína jedinečným způsobem. • Speciální akce pořádané společně společnostmi Flix a SPK. O možnostech využití benefitů bude FlixBus informovat.

person rebus  date_range 30.01.2025

Od pátku 31. ledna od zahájení provozu otevře Dopravní podnik hl. m. Prahy druhý výstup z nástupiště stanice metra Florenc C do vestibulu ve směru na autobusové nádraží. Po bezmála dvou letech a osmi měsících rekonstrukce stropní desky nad stanicí metra, kdy mohli cestující vycházet jen jedním směrem k tramvajovým zastávkám, se dostaneme k autobusům i směrem k Masaryčce rychleji a příjemněji.

Otevřením druhého výstupu k budově Bastion se zjednoduší přístup nejen na Ústřední autobusové nádraží Florenc, ale také k provizorní zastávce autobusových linek směr Žižkov, k Hudebnímu divadlu Karlín v Křižíkově ulici i do ulice Na Florenci směrem k Masarykově nádraží. Uvedení vestibulu a podchodu do plného provozu DPP předpokládá na konci roku 2026 po kompletním dokončení rekonstrukce stropní desky. Nad vestibulem stanice Florenc C a přilehlým podchodem DPP od března 2022 realizuje dopravní podnik kompletní rekonstrukci stropní desky i samotného vestibulu. Práce zde realizuje sdružení společností Metrostav DIZ a Geosan Group. Výstup z nástupiště stanice Florenc C byl kvůli stavebním pracím uzavřen od 6. června 2022. Vzhledem k pokračujícím stavebním pracím na rekonstrukci monolitické stropní desky v oblasti křižovatky ulic Ke Štvanici a Křižíkova může DPP z vestibulu stanice Florenc C u autobusového nádraží otevřít pouze výstup E6 do Křižíkovy ulice. „ Byť je druhý výstup ze stanice metra Florenc C zpřístupněn v omezené míře, snažili jsme se se zhotovitelem otevřít alespoň tuto část v co nejkratším možném termínu. Je to díky postupu stavebních prací, kdy máme vyměněny dvě třetiny původních předepjatých nosníků a polovinu monolitické betonové desky. Současně je zrekonstruována tato část vestibulu a naistalováno nové osvětlení, které biodynamicky mění chromatičnost v závislosti na denní době a ročním období. Do konce příštího roku musíme vyměnit druhou polovinu betonové desky a zbývající třetinu nosníků, dokončit modernizaci vestibulu a podchodu včetně obchodních jednotek, nainstalovat eskalátory do výstupu a na úplný závěr také umělecké dílo Synapse od Jana Poše. Náš předpoklad je zprovoznění kompletně zmodernizovaného vestibulu na konci roku 2026 ,“ říká Daniel Veverka, projektový manažer DPP, řídící tuto investiční akci. Aktuálně zprovozňovaný výstup je vybaven novým typem přístřešku, které byly poprvé naistalovány nad výstupy ze stanice Náměstí Republiky u Masarykova nádraží a staly se novou městskou normou pro rekonstrukce dalších stanic metra.

person rebus  date_range 30.01.2025
Reklama
IDOS
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací