Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Pro cestující

Moravskoslezský kraj v loňském roce začal ve veřejných soutěžích vybírat dopravce, kteří budou dalších deset let zajišťovat autobusovou dopravu v jednotlivých částech kraje. Soutěže bude vypisovat postupně pro 16 oblastí, kde stávajícím dopravcům po deseti letech končí smlouvy. První oblast je už vysoutěžena. Na Třinecku a Jablunkovsku nabídl nejvýhodnější podmínky Transdev Slezsko a je s ním již podepsána nová smlouva . Nahradí současného dopravce Z-Group bus.

Transdev Slezsko bude dopravní služby poskytovat více než 30 zcela novými autobusy s nízkoemisním pohonem na CNG, které budou obsluhovat celkem 17 linek od nových prosincových jízdních řádů. Hodnota uzavřené smlouvy na celé období je téměř 1 miliarda korun bez DPH s rozsahem služby 16,5 mil. Vozokm. Nové autobusy Transdev Slezsko vyjedou ve zcela novém jednotném krajském celobarevném provedení, které se má postupně rozšiřovat na celý kraj. Autobusy budou klimatizované a cestující budou moci využívat wi-fi. Vybavené budou automatickou převodovkou nebo rozšířenou funkcí palubního počítače pro zpřesnění informací o vyčkávání na návazné spoje, dále pak řadou aktivních i pasivních bezpečnostních prvků. Pro potřeby MSK a krajského koordinátora dopravy ODIS budou sloužit čidla pro automatické počítání cestujících u každých dveří. „ Cestující čeká spoustu novinek. Všechna vozidla budou nová, kromě dvou minibusů nově umožní přepravu až dvou kočárků nebo vozíků pro invalidy. Pro zvýšení bezpečnosti budou vybavena bezpečnostními kamerami. Každý cestující bude mít ve vozidle na dosah USB zásuvku pro nabíjení mobilního telefonu a tlačítko pro požadavek na výstup na zastávce na znamení. Modernější, praktičtější a podrobnější bude i informační systém pro cestující. Autobusové linky budou lépe navazovat na vlaky linky R61 a další ,“ uvedl náměstek hejtmana Radek Podstawka. Podle zveřejněné písemné zprávy se Z-Group bus do soutěže nehlásil. V dalším pořadí se po hodnocení nabídek umístily ARRIVA autobusy, ČSAD Ústí nad Orlicí a Strojně dopravní služby Opava. O tom, kdo bude veřejnou autobusovou dopravu zajišťovat od prosince příštího roku na Českotěšínsku, rozhodne nedávno vypsaný tendr. Aktuálně v oblasti jezdí Transdev Slezsko. Vybraný dopravce se zaváže poskytovat služby zcela novými autobusy na CNG v rozsahu cca 2,5 milionů kilometrů ročně. Moravskoslezský kraj, Transdev Slezsko

person rebus  date_range 19.03.2025

ČSAD Benešov obsluhuje linky městské hromadné dopravy v Říčanech od roku 2018 . V současné době po městě jezdí minibusy IVECO Daily s nástavbou Rošero. Od 1. září 2025 nasadí na linky deset nových autobusů ISUZU NOVOCITI LIFE CLII GSR. Vozy budou provedeny v bílém laku doplněny o barevný vizuál Říčan.

Dopravní společnost z koncernu ICOM transport pořídí nové modely ISUZU od TURANCAR CZ na základě požadavků zadávacího řízení. Kapacita pro cestující je 41 míst, z toho 21 k sezení. Komfort zajistí zájezdové sedačky s koženými podhlavníky a bezpečnostní pásy. Svojí délkou 8 metrů společně s optimálním poloměrem otáčení se tyto autobusy do městského provozu v Říčanech hodí. Na rozdíl od současných Rošero je nový model nízkopodlažní v celé ploše, vozy Rošero pouze u zadních dveří. Interiér je podle dopravce prostornější. Autobus má motor o objemu 4500 cm3 s výkonem 137 kW a je vybaven automatickou převodovkou Alison. Zástupci ICOM transport a města měli možnost si při testovací jízdě vozy vyzkoušet. „ Myslím, že se cestující mají opravdu na co těšit. Autobus je opravdu jako stavěný do provozu MHD a myslím, že velmi ceněnými budou i speciální sedačky ,“ uvedl ředitel ČSAD Benešov Tomáš Urbánek. V souvislosti s rozšířením autobusových linek ve městě, které je už po několikáté v České republice hodnoceno jako "nejlepší místo pro život", bude ČSAD Benešov nabírat nové řidiče. ICOM transport letos opět také pořádá své propagační akce DEN s ICOM. Vozový park si můžete prohlédnout, případně i zkusit řídit autobus, v Moravských Budějovicích 5. dubna a ve Slaném 26. dubna, vždy od 10 hodin. ICOM transport

person rebus  date_range 18.03.2025

Od dubna rozšíří RegioJet svůj vozový park o dalších dvanáct nových dvoupodlažních autobusů Setra S 531 DT Fun&Relax. Dálkovými autobusy s nadstandardním vybavením a uspořádáním sedadel 2+1 se tak cestující svezou na všech mezinárodních linkách, včetně nové trasy do Varšavy. Prvních dvacet double deckerů této značky pořídil RegioJet v roce 2023.

“ RegioJet nyní kompletně pokrývá své mezinárodní linky nejmodernějšími dvoupodlažními autobusy ,” říká Dita Tomešová, výkonná ředitelka autobusové dopravy RegioJet. Pořízením dalších 12 vozů dosáhl celkového počtu 32 těchto luxusních autobusů. První várka dvaceti vozů byla nasazena již v září 2023 na důležité evropské trasy, včetně spojení Praha-Brno-Bratislava-Budapešť, Praha-Berlín, Praha-Mnichov či dálkových spojů do Británie, Francie, Nizozemska, Švýcarska, Maďarska a Itálie. RegioJet podepsal s Daimler Buses Česká republika rámcovou smlouvu na nákup 150 těchto autobusů. V budoucnu bychom se s nimi mohli vozit i na vnitrostátních linkách, například do Liberce. Podle Radima Jančury, majitele RegioJet, by se svým vybavením nabídly alternativu k vlakům. Za jeden autobus zaplatí přibližně 500 tisíc Eur, tj. asi 12,5 milionu korun. Nová linka Praha – Varšava a posílení spojení do Vídně Od středy 5. března RegioJet zahájil prodej jízdenek na novou mezinárodní autobusovou linku mezi Prahou a Varšavou. První spoj vyjede 14. dubna, přičemž cestující budou mít možnost využít také zastávky ve Vratislavi a Lodži. Autobusy budou jezdit dvakrát denně v každém směru – z Prahy odjíždějí v 9:00 a 22:00, zatímco z Varšavy v 8:00 a 22:00. Současně RegioJet posílí spojení na vídeňské letiště, kam na letní sezónu plánuje přidání dalších přímých spojů. Letní sezona a spojení do Chorvatska RegioJet již spustil prodej jízdenek na mezinárodní spoje, včetně oblíbených letních destinací. Letos opět vypraví denní autobusové spoje do Chorvatska, přičemž sezona začne již 30. května a potrvá do konce září. V okrajových měsících budou spoje dostupné třikrát týdně, během hlavní sezony, která letos startuje 16. června, budou autobusy na trase Praha-Brno-Bratislava-Split jezdit denně. Autobusy nabídnou přímé spojení do devíti populárních letovisek včetně Zadaru, Šibeniku, Trogiru či Splitu. Komfort na cestách Dvoupodlažní autobusy Setra Fun&Relax⁺ s kapacitou 58 míst jsou navrženy pro maximální pohodlí cestujících. Oproti běžným autobusům, které nabízejí až 80 míst, přinášejí více prostoru a soukromí. Horní patro disponuje exkluzivním uspořádáním křesel 2+1, což umožňuje větší osobní prostor a pohodlí na dlouhých cestách. Každé křeslo je plně polohovatelné, vybavené ergonomickým stolkem, nastavitelným podhlavníkem a multimediálním systémem pro sledování filmů, hraní her či přístup k online tisku. Cestující mohou využít rychlé Wi-Fi připojení, 230V zásuvky a USB/USB-C porty pro nabíjení zařízení. K dispozici je také zdarma zrnková káva z profesionálního kávovaru, díky které si cestující mohou vychutnat espresso, lungo, latte macchiato a další horké nápoje. V létě je v nabídce i ledová verze těchto káv. Navíc je k dispozici pítko na vodu zdarma, samoobslužný automat se sladkým i slaným drobným občerstvením a chlazenými nápoji.

person rebus  date_range 14.03.2025

Změna cen se dotkne jednotlivých jízdenek i časových kuponů kromě desetiměsíčního a ročního. Za základní jízdenku koupenou v předprodeji nebo v mobilní aplikaci zaplatí cestující 25 Kč místo současných 20 Kč. Zlevněné jízdně bude dražší o 2 Kč. Cena SMS jízdenky bude činit 27 Kč. U 24hodinové jízdenky a 7denních, měsíčních a čtvrtletních kuponů dojde ke zdražení o 15 %. Naopak cena desetiměsíčního a ročního jízdného zůstává stejná. Důvodem zvýšení cen je podle dopravního podniku nárůst provozních nákladů a velká modernizace.

Nově upravené jízdné v tarifu v zóně 71 Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje, která pokrývá město Olomouc, počítá se zachováním bezplatné přepravy dětem do 6 let, doprovodu dětí do 3 let, cestujícím od 65 let i držitelům průkazu ZTP a ZTP-P včetně průvodce. Stejné zvýhodnění jako doposud bude i pro dárce krve, kteří jsou držiteli zlaté Janského medaile. V posledních letech došlo k výraznému růstu cen energií a dalších provozních nákladů dopravního podniku. " Aby mohl i nadále poskytovat spolehlivou a kvalitní dopravu, je nutné reflektovat tyto změny v cenách jízdného. Zároveň ale chceme, aby pro obyvatele Olomouce bylo nadále dostupné za stávajících podmínek celoroční jízdné, dochází tak především ke zdražení jednotlivých jízdenek ,“ komentovala rozhodnutí Rady města Olomouce náměstkyně primátora Miroslava Ferancová. Důvodem zvýšení cen jsou kromě zvyšujících se nákladů na provoz i investice do modernizace. V poslední čtyřech letech bylo do městské hromadné dopravy investováno téměř 1,8 miliardy korun. Prodloužení trati na Nové Sady, stavba Odstavů tramvají Jeremenkova, rekonstrukce Měnírny Západ, projekt digitální radiové sítě, připravované bezhotovostních platby jízdného ve vozech nebo nákup nových tramvají a modernizace trati na Novou Ulici posouvají hromadnou dopravu v Olomouci na jinou úroveň. I přes výraznou pomoc při financování z evropských zdrojů je třeba doplatit stovky milionů z rozpočtu města a DPMO. „ Od roku 2020, kdy začala pandemie COVID a následovala válka na Ukrajině, jsme se i přes výrazné výkyvy v cenách energií a pohonných hmot snažili zachovat ceny jízdného. V roce 2023 došlo k mírnému zvýšení ceny, které ale spíše dorovnalo změnu v DPH od 1. 1. 2024 a nepřineslo DPMO větší finanční prostředky. Tento stav už je nadále neudržitelný, za posledních tři roky došlo ke skokovému zdražení náhradních dílů, cen stavebních prací při opravách, k nárůstu cen energií i růstu mzdových nákladů, “ uvedl předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) Jaroslav Michalík. MHD nadále zůstává nejvíce dotovanou službou města. Vlastní výnosy DPMO činí pouze 30 %, zbývajících 70 % kompenzuje město z vlastního rozpočtu, což je pro rok 2025 přibližně 439 milionů korun. I přes zvýšení cen zůstává městská hromadná doprava v Olomouci jednou z nejdostupnějších a nejvýhodnějších forem přepravy. DPMO uvádí srovnání cen jízdenek v obdobně velkých městech, nejlevněji vychází v tuto chvíli olomoucká MHD. V Liberci, Hradci Králové nebo Českých Budějovicích se cena základní jízdenky pohybuje od 25 do 30 Kč. Celoroční jízdenky potom v těchto městech vycházejí od 3 990 do 4 070 Kč, v Olomouci zůstává zachována cena 3 200 Kč na rok. V případě zakoupení celoroční jízdenky na MHD tak vychází jízdné v Olomouci na necelých 9 Kč/den pro dospělého a 4,5 Kč/den pro dítě.

person rebus  date_range 12.03.2025

Dopravní společnosti Brisen transport, LeviTour a FlixBus oznamují spolupráci. Partnerské linky budou k dispozici cestujícím FlixBusu. Linka LeviTour propojí Českou a Slovenskou republiku, Brisen Transport nabídne spojení na Šumavu a Českomoravskou vrchovinu. Autobusy nebudou v barvě a standardu FlixBusu, přes jeho prodejní kanály bude k dispozici určitý počet míst.

Od 23. března linka společnosti LeviTour spojí Plzeň, Prahu, Brno s Bratislavou a dalšími městy na jižním Slovensku. Autobusy pojednou dvakrát denně. Vyjíždí z Plzně CAN v 5:45 a 18:15, zastavují na Letišti Praha v 6:50 a 19:20, na Ústředním autobusovém nádraží na Florenci v 7:30 a 20:00, v Praze u Hlavního nádraží (7:45 a 20:10), v Brně na Zvonařce (10:35 a 23:00), v Bratislavě na Mlýnských Nivách (12:30 a 00:50), v Trnavě (13:35 a 1:50), Nitře (14:15 a 2:30), Zvolenu (15:40 a 4:00), Detvě (16:05 a 4:25), Lučenci (16:40 a 5:00) a končí jízdu v Rimavské Sobotě v 17:10 a v 5:30. Opačným směrem vyráží autobus z Rimavské Soboty v 8:00 a v 18:30, zastavuje v Lučenci (8:30 a 19:05), Detvě (9:05 a 19:40), Zvolenu (9:35 a 20:05), Nitře (11:05 a 21:35), Trnavě (11:45 a 22:15), v Bratislavě na Mlýnských Nivách (12:30 a 23:05, v Brně na Zvonařce (14:15 a 1:05), v Praze u Hlavního Nádraží (16:57 a 4:00), na Ústředním autobusovém nádraží na Florenci (17:05 a 4:08), na pražském Letišti (17:40 a 4:40), jízdu autobusy končí v Plzni na centrálním autobusovém nádraží v 18:45 a v 5:45. Autobusy nejsou v barvě a standardu FlixBusu. Odpolední spoj z Plzně umožní přepravu na pražské Letiště, otevírá se také cela řada dalších možností cestování mezi českými a slovenskými městy. V rezervačním systému FlixBusu bude k dispozici 8 jízdenek na každý spoj. „ Jsme rádi, že se nám podařilo navázat spolupráci s tak silným partnerem na trhu autobusové dopravy, jako je Flixbus. Věříme, že tento pokrok bude přínosem nejen pro nás a našeho partnera, ale také pro širší cestující veřejnost, kterou bychom rádi i tímto způsobem oslovili ,“ vysvětluje volbu spolupráce Katarína Kuliková, ředitelka LeviTour. Spolupráce s dopravcem Brisen Transport přinese řadu nových destinací v Jižních Čechách a na Šumavě a nedělní spojení do Jihlavy a Třebíče. Politika dopravce je postavena na péči o pohodový zážitek cestujícího a inspiruje se skandinávskými principy Hygge. I v tomto případě autobusy nebudou ve standardu FlixBusu. Autobusy šumavské linky vyjíždějí z pražské stanice Na Knížecí každý den (v pátky, soboty i neděle hned několikrát). FlixBus takto rozšiřuje svou síť nejen do Volar, Prachatic, Vodňan či Protivína, ale také do řady obcí po trase spoje. Linka na Vysočinu vyjíždí z pražských Roztyl v nedělní odpoledne. Svézt se můžete ve 13:55 s příjezdem do Jihlavy v 15:22, v Třebíči budete těsně po šestnácté hodině. Zpáteční spoj vyjíždí z Třebíče v 17:12,v Jihlavě zastaví v 18:05 a do Prahy Vás dopraví okolo půl osmé. Na každé ze zmíněných spojení budou v prodejním kanálu FlixBusu k dispozici 4 místa. První jízdenky jsou k dispozici od 1. března. „ Spolupráce s externími partnery nám umožňuje nabídnout dostupné spojení i pro obyvatele v menších a nepříliš frekventovaných místech ,“ uvádí důvod spolupráce Zdeněk Tesárek, obchodní ředitel českého FlixBusu.

person rebus  date_range 03.03.2025

Při rozsáhlé rekonstrukci a modernizaci jižní části linek metra U3 a U6 zřizuje mnichovský dopravní podnik spolu s DB Regio od pondělí 17. února až do konce května 2025 náhradní autobusovou dopravu. I přes stavební práce mohou Mnichované nadále pohodlně a cestovat městskou hromadnou dopravou a nemusí přesedat do aut.

Infrastrukturu dvou nejstarších linek metra v Mnichově je potřeba obnovit. Po dobu realizace nahradí metro mezi Stanicemi Tor do Fürstenried Westa na lince U 3 a Klinikum Großhadern na trase U 6 nízkopodlažní autobusy. Více než dvě třetiny bude provozovat Deutsche Bahn, zbývající Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) . Šéf MVG Ingo Wortmann: „ Infrastruktura dvou nejstarších linek metra ukazuje své stáří a je třeba ji obnovit. Realizujeme proto více než 40 opatření na stanicích a na trase. S více než 30 autobusy nabízíme cestujícím dobrou alternativu po dobu výstavby. V každé fázi nahradíme metro v uzavřeném úseku linkou a zřídíme další expresní autobusovou linku, která nabídne rychlé přímé napojení na další linky metra, S-Bahn nebo mnichovské hlavní nádraží, aby se naši zákazníci i přes výluky rychle dostali do cíle. Prostřednictvím naší spolupráce s Deutsche Bahn můžeme spojit naše kapacity pro náhradní služby po velkých renovačních pracích, které naléhavě potřebujeme k údržbě naší infrastruktury, a využít je co nejhospodárnějším způsobem .“ Během prací budou vyměněny až 49 let staré výhybky, elektrické kolejnice, trolejové vedení, renovovány budou některé fasády ve stanicích, obnoveno značení a naváděcí systém pro nevidomé a zábradlí, realizovány budou protipožární úpravy. Na náměstí Partnachplatz dochází po 41 letech provozu k výměně dvou eskalátorů. Na Klinikum Großhadern proběhnou také první přípravy na prodloužení linky U6 do Martinsriedu. DB Regionalverkehr Oberbayern (RVO) se na výpomoc v Mnichově dlouho připravovala. V první fázi má připraveno asi 50 řidičů a 25 autobusů. Během následujících 15 týdnů bude spolupracovat s MVG na přepravě cestujících metra. Fialové nízkopodlažní autobusy s motory Euro 6 s pohodlnými sedadly, LED osvětlením, Wi-Fi a USB nabíječkami jsou vybaveny velkými displeji s informacemi o trase on-line a vypravovaé z řídícího centra MVG. Během stavebních prací ujedou autobusy MVG a DB celkem asi 713 000 kilometrů, tedy téměř jako ze Země na Měsíc a zpět. Každý den bude ve službě až 60 řidičů obou společností. Kdy a kde autobusy nahradí metro Od pondělí 17. února do 9. března autobusy nahrazují metro U3 mezi Brudermühlstraße a Sendlinger Tor. Kromě toho spojuje Brudermühlstraße s hlavním nádražím expresní autobus X3. Místo U6 jezdí mezi Implerstraße a Goetheplatz kyvadlový vlak. Od 10. března do 30. května linku U6 mezi Klinikum Großhadern a Brudermühlstraße nahradí autobusy. Z Implerstraße pokračuje U6 po trase U3 do Fürstenried West. Na Brudermühlstraße je přípoj na náhradní autobus směr Klinikum Großhadern. Expresní autobus X6 propojí jižní část U6 přímo s U4/U5 (Heimeranplatz) nebo S-Bahn (Donnersbergerbrücke). Linka U3 bude v pravidelném provozu a bez omezení. MVG o rekonstrukci a náhradní dopravě informuje už od podzimu 2024 rozsáhlou kampaní.

person rebus  date_range 17.02.2025

V únoru 2025 slaví společnost Flix 12. výročí od vypravení prvních autobusů mezi Mnichovem a Norimberkem. Od té doby vybudovala globální síť v Evropě, Severní Americe, Indii a Latinské Americe, kde působí od roku 2021. Po Brazílii a Chile vyjedou zelené autobusy partnerů FlixBusu také v Peru. V roce 2025 vstoupí i na třetí největší autobusový trh na světě, do Mexika .

„ Latinská Amerika představuje obrovskou příležitost ,“ říká André Schwämmlein, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Flix. „ Vzhledem k omezené železniční infrastruktuře a letům spojujícím pouze metropole jsou autobusy páteří dopravy. Trh v hodnotě přibližně 18 miliard eur je více než čtyřikrát větší než trh Severní Ameriky a Evropy dohromady. Náš úspěch v Brazílii a Chile dokazuje, že model funguje. V Peru a Mexiku podnikneme další krok .“ V Brazílii společnost během tří let rozšířila svou síť z 27 na více než 100 měst. V Chile nyní Flix propojuje 14 měst v osmi regionech a poskytuje mobilitu pro téměř 70 % obyvatel. Na celém kontinentu společnost Flix nastavuje nové standardy díky svému obchodnímu modelu založenému na technologiích a dále podporuje konzistentní a spolehlivou nabídku pro cestující. Tým v Peru povede Augusto Abarca. Společnost bude spolupracovat s malými a středními autobusovými společnostmi po celé zemi, jak je zvykem i v jiných regionech. „ Jsem nadšený, že mohu přivést společnost Flix do své rodné země a změnit místní trh dálkové autobusové dopravy ,“ říká ředitel Abarco. „ Chystáme se nabídnout nejlepší poměr ceny a kvality, poskytovat zákazníkům spolehlivé služby a vynikající, digitální rezervační zážitek. Cílem je vybudovat celostátní síť .“ 12 let společnosti Flix: Globální expanze poháněná technologiemi Díky důvěře ve svoji technologii změnil Flix celé odvětví dálkové autobusové dopravy: „ Od začátku bylo naší ambicí růst na mezinárodní úrovni ,“ říká Schwämmlein. „ Rozšířili jsme společnost Flix po celé Evropě a pouhých pět let po vzniku firmy jsme začali působit v USA. S Latinskou Amerikou a Asií nás velké autobusové trhy teprve čekají. Evropa a Severní Amerika, každý z nich má velikost trhu přibližně 2 miliardy eur. S celosvětovou velikostí více než 70 miliard eur nám trh dálkových autobusů nabízí spoustu dalších příležitostí ,“ doplňuje Schwämmlein. Flix

person rebus  date_range 17.02.2025

Dopravní podnik Wiener Linien rozšiřuje bezemisní autobusovou dopravu. V Simmeringu v 11. obvodu získají cestující novou autobusovou linku 73B provozovanou elektrickými autobusy Mercedes eCitaro. Zároveň jsou upraveny i stávající linky v městské části Kaiserebersdorf/Dreherstraße a průmyslové oblasti Ailecgasse. Obyvatelé získají optimální spojení na S-Bahn a do části za vídeňským Ústředním hřbitovem.

V koordinaci s obvodem Simmering vyvinul Wiener Linien v severozápadní části hlavního města nový koncept autobusů. Nová linka 73B povede ze zastávky Zentralfriedhof 3. Tor přes městskou rozvojovou oblast Dreherstraße a odbočí ve stanici S-Bahn Kaiserebersdorf. Nová linka převezme velkou část trasy linky 71B i linek 79A a 79B. Stejně jako na linek 71A a 71B budou na nové lince nasazeny bateriové autobusy eCitaro od Mercedes-Benz. Všechny jsou během dne nabíjeny na rychlodobíjecích stanicích před 3. bránou Ústředního hřbitova. Alexandra Reinagl, CEO Wiener Linien: " Naším cílem je povzbudit lidi na okraji Vídně, aby přestoupili na městskou hromadnou dopravu. Spolu s obvodem proto naši odborníci vyvinuli nabídku mobility šitou na míru pro cestující v Simmeringu. S novými autobusy šetrnými ke klimatu a optimalizovaným spojením činíme veřejnou dopravu ještě atraktivnější a dostupnější pro každého .“ První dvě linky převedla Wiener Linien ve Vídni na elektrické autobusy v polovině února 2024 (č. 71A a 71B). Do konce letošního roku má jít celkem o devět linek, na kterých bude zajišťovat provoz 60 autobusů Mercedes-Benz eCitaro . Vozidla s bateriovým pohonem se nabíjejí, udržují a opravují v novém kompetenčním centru pro e-mobilitu. Město Vídeň spolu se Spolkovým ministerstvem pro ochranu klimatu a EU investovala do nákupu autobusů a výstavby rychlodobíjecích stanic zhruba 48 milionů EUR. Wiener Linien utratila dalších 40 milionů EUR na výstavbu e-kompetenčního centra, včetně nabíjecích stanic, fotovoltaických systémů a rozšíření budov. Linku 39A bude v budoucnu zajišťovat deset vodíkových autobusů Caetano H2.City Gold s palivovými články Toyota. Linka byla vybrána kvůli stoupáním, krátkým vzdálenostem mezi zastávkami a velkému objemu cestujících, jde o jednu z nejnáročnějších tras ve městě. Pro linky 2A a 3A v centru Vídně objednal dopravní podnik deset minibusů Rampini Hydron , které budou poháněny elektřinou získávanou z vodíku na palubě. Autobusy budou čerpat zelený vodík vyráběný skupinou Wiener Stadtwerke. První závod na výrobu zeleného vodíku ve Vídni uvedly Wien Energie a Wiener Netze do provozu ve Vídni-Simmeringu v dubnu 2024. S výkonem tři megawatty vyrobí elektrolýza každý den ze zelené elektřiny až 1 300 kilogramů vodíku (H2). Toto množství může být použito k pohonu až 60 vodíkových autobusů nebo nákladních vozidel denně. Přímo vedle výrobního závodu je umístěna čerpací stanice H2 pro autobusy a kamiony. Dopravní a logistické společnosti mohou tankovat zelený vídeňský vodík na 350 nebo 700 barů přímo na místě nebo na druhé čerpací stanici H2 ve Vídni-Leopoldau. Výroba vodíku v Simmering využívá pouze elektřinu z obnovitelných zdrojů, jako je solární, větrná a vodní energie. Elektrolýzou se voda rozkládá na své složky kyslík a vodík. Uvolněný kyslík uniká do vzduchu. Vodík se stlačuje přímo na místě. Lze jej bezpečně skladovat a přepravovat pod vysokým tlakem a prostorově úsporným způsobem.

person rebus  date_range 12.02.2025

Dvě nové zastávky městské autobusové dopravy v průmyslové zóně Kolín – Ovčáry, nová autobusová linka, která doveze Kolíňáky pohodlně za nákupy do Retail Parku Ovčáry. Tuto a řadu dalších změn přinesly nové jízdní řády kolínské městské hromadné dopravy, které platí od začátku února 2025. OAD Kolín zajišťuje MHD v Kolíně 5 let . Po výběrovém řízení v roce 2020 nahradila Arrivu a do provozu nasadila autobusy Mercedes-Benz Conecto a ISUZU NovoCiti Life.

„ Linka číslo 4, která dosud končila na Vinicích, nyní doveze cestující každý den včetně víkendů až do Retail parku Ovčáry, kde si mohou pohodlně nakoupit a vrátit se autobusem zpět do Kolína ,“ uvedl Martin Pípal, výkonný ředitel Okresní autobusové dopravy Kolín (OAD Kolín), která kolínskou městskou hromadnou dopravu provozuje. Novinkou je linka číslo 7, která propojuje kolínské sídliště U Vodárny, kde bydlí řada zaměstnanců kolínské automobilky, s průmyslovou zónou v Ovčárech. Právě tam jsou od začátku února čerstvě dně nové zastávky v zadní části zóny, kam doposud MHD nevedla. Od začátku února došlo k přečíslování linek. Denně jezdí základní linky 1, 2, 3 a 4. V pracovní dny pak jezdí linky 5, 8 a 9. Linky číslo 6 a 7 pak jezdí podle pracovní doby firem v průmyslové zóně v Ovčárech. Všechny linky kolínské městské dopravy se sbíhají na kolínském nádraží, které je přestupním uzlem. Zároveň je tak zajištěna co největší návaznost na vlaky. Došlo i k přejmenování několika zastávek tak, aby aby odpovídaly současným reáliím. Nyní se cestující setkávají s těmito novými jmény původních zastávek: Zálabská lékárna (dříve Kino), OC Stará plynárna (dříve Plynárna), Okresní soud (dříve Pojišťovna), Vodní svět (dříve Plavecký stadion), PZKO CEVA (dříve PZKO GEFCO), Divadlo (dříve Banka), Náměstí Republiky (dříve Pošta) a Sendražice, Ovčárecká (dříve Sendražice, rozc. 02). Vedle toho vznikly ale i některé zastávky zcela nové. V průmyslové zóně přibyly dvě nové zastávky PZKO NIPPON a PZKO TOYOTA TSUSHO. Nově jsou také aktivovány a obsluhovány již delší dobu nevyužívané zastávky U Červených a Jaselská. Na druhé straně je zrušena zastávka Na Louži I ve Veltrubské ulici. Podrobný rozpis staronových linek a jejich aktuálních tras: Linka č. 1 nezaznamenala žádných zásadních změn kromě toho, že nově zastavuje na zastávce Vodní svět. Do Zibohlav i nadále zajíždí tři spoje jako dříve. Linka číslo 1 do svého jízdního řádu absorbovala spoje víkendové linky č. 10, která je zrušena. Linka č. 2 je posílena o tři spoje ze zrušené linky č. 22 jedoucí po standardní trase, podvečerní víkendový spoj ze Šťáralky, který končil u nádraží, nyní jede až do Štítar. Ráno jsou posíleny spoje od nádraží ke škole na Šťáralce, večer jezdí nový spoj s příjezdem do Štítar ve 20:29 hodin. Linka č. 3 jezdí denně, ruší se víkendová linka č. 30. O víkendu nezajíždí do zastávky Říční, tuto část města obsluhuje nově linka č. 4. Vybrané spoje linky č. 3 naopak nově zajíždí na zastávku Atletický stadion, která tak získala přímé spojení z i do města. Nově jezdí autobus ke sportovištím již na 7:30 ráno, což požadovaly školy. Jako nová páteřní linka je zavedena linka č. 4, jejíž spoje mezi 8:00 a 20:00 ze zastávky Vinice pokračují do Retail parku Ovčáry (zastávka PZKO OC). Tato linka jezdí také přes zastávky Jateční a U Jána a nezajíždí k zastávce Atletický stadion (tu obsluhuje linka č. 3). Počet spojů linky č. 4 je navýšen na 17, z nichž 7 jezdí i o víkendu (dosud jezdilo pouze 13 spojů, a to jen v pracovní dny). Linka č. 5 spojuje Polepy s Vinicí. Nově všechny spoje místo na náměstí Republiky (bývalá zastávka Pošta), kde se otáčely, zajíždí k nádraží a na svou trasu se napojují na zastávce Družstevní dům. Polepy, obyvatelé Zálabí, blízkého centra města i sídliště U Jána tak získávají nové spoje na nádraží k vlakům. Linka č. 6 jezdí jako v minulosti ze zastávky Tesco do průmyslové zóny Ovčáry na zastávku Toyota, vynechává pouze střed města a na nádraží jede od zastávky Gymnázium po Žižkově a Jaselské ulici s novou zastávkou U Červených. Zcela nová linka č. 7 spojuje sídliště U Vodárny k Modrému bodu a po Jaselské ulici se zastávkami Jaselská a U Červených na nádraží, odtud stejně jako linka č. 6 do průmyslové zóny. Kromě zastávky PZKO TOYOTA obsluhuje nově také zastávku v Retailparku (PZKO OC) a nově vzniklé zastávky PZKO NIPPON a PZKO TOYOTA TSUSHO v zadní části zóny. Linka č. 8 je nově očíslovanou dosavadní linkou č. 13, která nadále spojuje Karlovo náměstí s nádražím a sídlišti na jižní straně města. Dva nevyužívané spoje zajíždějící na zastávku Vinice jsou zrušeny, tuto část města obsluhuje nově linka č. 4. Linka č. 9 i nadále spojuje zastávku Nemocnice s kolínskou částí Spálenka a obcí Veltruby. Mění se pouze to, že místo na zastávce Na Louži I (zrušena) zastavují spoje při cestě z města na zastávce Zálabská lékárna (bývalá zastávka Kino).

person rebus  date_range 10.02.2025

Poprvé vyjely autobusy společnosti ZDAR na Žďársku podle nového systému Veřejné dopravy Vysočiny v sobotu 1. února . Prvním vozem, který vyrazil do akce v oblasti Žďárské vrchy byl ve 4:32 autobus MAN Lion’s Intercity LE 12 na lince ze Žďáru nad Sázavou do Jihlavy. Na Bystřicku a a Velkomeziříčsku, kde je ZDAR subdodavatelem pro TRADO-BUS, pak byl prvním zdaráckým autobusem v provozu IVECO Crossway LE 12 na Lince Bystřice nad Pernštejnem – Kuřim s odjezdem ve 4:15 ráno.

Víkendový provoz byl poklidný, hlavní zatěžkávací zkouška přišla na řadu v pondělí 3.2.2025 ráno, kdy bylo do provozu nasazeno 70 autobusů ZDARu. V oblasti Žďárské vrchy jich ve všední dny vypravuje 47, zbývajících 23 pak tvoří subdodávka pro TRADO-BUS v oblasti Bystřicka a Velkomeziříčska. V každé z obou zmíněných oblastí pak ZDAR musí zabezpečit provoz dvou operativních záloh a také dvou informačních kanceláří. Jedna z nformačních kanceláří bude na autobusovém nádraží v Bystřici nad Pernštejnem, kde se v těchto dnech dokončuje potřebné nové zázemí pro řidiče a cestující. Stávající výpravní budova, která byla ve špatném technickém stavu, bude zdemolována, což umožní již v letošním roce zahájit potřebnou zásadní opravu celého autobusového nádraží. Nově vznikající zázemí se bude nacházet přímo u nástupní hrany autobusů v objektu obchodního domu Albert, kde se podařilo ZDARu zakoupit obchodní jednotku, která sloužila dříve jako restaurace. V průběhu zimních měsíců byla adaptována pro potřeby střediska autobusové dopravy – vybudována byla jak místnost pro řidiče, tak dispečink/informační kancelář, čekárna a bezbariérové WC pro cestující. Provoz nového zázemí bude zahájen do konce února 2025. Samotnému rozjezdu projektu VDV ve společnosti ZDAR předcházela intenzivní příprava – v noci z pátku na sobotu bylo nutné přeprogramovat odbavovací systém ve vozidlech, která zajišťují subdodávku pro společnost TRADO-BUS a také zprovoznit všechny komponenty informačního systému pro cestující, který nově zahrnuje vnitřní informační panel a hlášení zastávek. Pracovníci společnosti pak museli také zajistit výlepy jízdních řádů v regionu, a především v souvislosti se změnou číslování linek upravit uspořádání odjezdů na autobusových nádražích ve Žďáru nad Sázavou, Velkém Meziříčí, Bystřici nad Pernštejnem a Novém Městě na Moravě. Tam, kde jezdí autobusy společnosti ZDAR jsou již od podzimních měsíců osazeny na označnících dodatkové tabulky, na kterých budou vždy uvedeny kromě názvu zastávky a čísla stanoviště i linky, které danou zastávku obsluhují. Doplnění těchto informací do finální podoby zajistí dopravce dle smlouvy v jarních měsících. " Děkuji všem zaměstnancům, kteří se podíleli na úspěšném rozjezdu projektu VDV. Bylo to náročnější, jednalo se o druhý velký autobusový projekt, který jsme zahajovali v rozmezí dvou kalendářních měsíců. Ať už v případě provozu na Vysočině, tak ve Středočeském kraji , nás čeká ještě řada úkolů k řešení. Přestože máme aktuálně zajištěno pokrytí všech turnusů, plánujeme posílit naše řady ještě o několik řidičů, tak aby zajistilo jednodušší střídání v případě nemocí a dovolených. Abychom byli schopni najít náhradu za zaměstnance odcházející do důchodu, intenzivně řešíme rekvalifikace a školení nových řidičů v rámci vlastní autoškoly, " uvedl Richard Latislav, generální ředitel ZDAR .

person rebus  date_range 03.02.2025
Reklama
IDOS
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací