V Hesensku začínají s autonomní veřejnou dopravou
Průkopnický projekt místní veřejné dopravy v Darmstadtu a okrese Offenbach v Hesensku. Autonomní vozidla úrovně 4 budou fungovat v běžném provozu. © RMV/ DB/ Arne Landwehr

Ve městech Langen a Egelsbach v regionu Rýn-Mohan v Německu bude přepravovat cestující šest autonomních vozidel. Jedná se o veřejnou dopravu na vyžádání prostřednictvím aplikace. Vozy s úrovní autonomie 4 mohou jet v běžném provozu rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. Rozhodnutí o všech jízdních manévrech činí vozidlo samo. Během zkušebního provozu v rámci projektu KIRA bude na palubě bezpečnostní řidič. Povolení provozu povolil německý Federální úřad pro motorovou dopravu. 

Ve městech Langen a Egelsbach v regionu Rýn-Mohan v Německu bude přepravovat cestující šest autonomních vozidel. Jedná se o veřejnou dopravu na vyžádání prostřednictvím aplikace. Vozy s úrovní autonomie 4 mohou jet v běžném provozu rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. Rozhodnutí o všech jízdních manévrech činí vozidlo samo. Během zkušebního provozu v rámci projektu KIRA bude na palubě bezpečnostní řidič. Povolení provozu povolil německý Federální úřad pro motorovou dopravu. 

KIRA je první projekt v Německu, který testuje autonomní vozidla pro veřejnou dopravu na úrovni 4 automatizace s cestujícími. Úroveň 4 znamená, že se vozidlo pohybuje autonomně, tj. bez řidiče, v rámci vymezené oblasti. Název KIRA je zkratkou pro „KI-basierter Regelbetrieb autonomer On-Demand-Verkehre" (pravidelný provoz autonomní dopravy na vyžádání založený na umělé inteligenci). Provozovatelem autonomních vozidel je společnost DB Regio Bus Mitte. V první fázi zahájené 26. května 2025 se zájemci o jízdy musí zaregistrovat na webových stránkách.

Patrick Schnieder, spolkový ministr dopravy: „Autonomní řízení je klíčovou technologií pro inovativní, ekologickou a bezbariérovou mobilitu. V budoucnu by proto mělo být součástí běžného provozu v celém Německu. Podporou projektu KIRA chceme inspirovat místní občany k této technologii. Mohou být snadno a pohodlně vyzvednuti autonomními kyvadlovými vozidly a odvezeni do cíle. Tímto způsobem děláme z autonomního řízení hmatatelný zážitek a ukazujeme, jak tato forma mobility může zlepšit kvalitu života lidí v regionu.“

Dopravní asociace Rýn-Mohan předpokládá, že díky autonomnímu řízení bude možné v budoucnu nabízet veřejnou dopravu kdykoli a kdekoli. Důležité je to zejména pro venkovské oblasti, kde jezdí autobusy jen několikrát denně. Flexibilně rezervovatelné minibusy bez řidiče zajistí provoz 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Rozšíření služeb veřejné dopravy autonomní kyvadlovou dopravou na vyžádání po celém Německu předpokládá do konce desetiletí.

Kyvadlová doprava na vyžádání s řidiči je k dispozici v deseti oblastech Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV). Služby v okrese Offenbach jsou nově autonomní. Elektricky poháněné kyvadlové vozy na vyžádání, které lze rezervovat prostřednictvím aplikace, se stávají důležitou součástí nabídky veřejné dopravy, zejména v době nedostatku řidičů. Systém integrovaný do vozidel KIRA využívá technologii autonomního řízení Mobileye Drive™. Je založen na interakci kamerových, radarových a lidarových senzorů a také inteligentních dat z jízdy. Soubor pravidel pro autonomní řízení poskytuje také matematický bezpečnostní model.

NIO ES8 s vestavěným systémem autonomního řízení zvládá složité dopravní situace a jede autonomně běžnou rychlostí až 130 km/h. Elektromobil má dojezd přibližně 400 km a nabízí tři sedadla pro cestující pro použití v testovacím provozu KIRA.

Software pro rezervaci a plánování tras je od ioki, ta také integruje softwarové komponenty různých technologických partnerů. Mobileye jako další partner poskytuje technologii autonomního řízení, HD mapy a specializované senzory. Zkušební provoz je plánován do konce roku 2025. Ve druhé polovině roku by mělo dojít k rozšíření i do některých částí města Darmstadt.

KIRA je finančně podpořen Spolkovým ministerstvem dopravy (BMV) celkovou částkou přibližně 2,2 milionu eur a spolkovou zemí Hesensko. Výzkumnými partnery projektu jsou Německé letecké a kosmické centrum (DLR), Technologický institut v Karlsruhe (KIT) a Sdružení německých dopravních podniků (VDV).

Letos má být zahájeno testování autonomních vozidel pro veřejnou dopravu také v Hamburku. Minibusy HOLON urban bude provozovat Hamburger Hochbahn.