Situace na tuzemských komunikacích, ceny pohonných hmot, bodový systém, plánovaný zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne, mýtné i pro vozy nad 3,5 tuny.
Situace na tuzemských komunikacích, ceny pohonných hmot, bodový systém, plánovaný zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne, mýtné i pro vozy nad 3,5 tuny.
Praha, 14. října 2008 – Situace na tuzemských silnicích a dálnicích je špatná, myslí si osm z deseti majitelů firem a podnikatelů v České republice a téměř 95 procent z nich považuje ceny pohonných hmot za příliš vysoké. Vyplývá to z průzkumu Hospodářské komory České republiky, kterého se v uplynulých dnech zúčastnilo 972 firem a podnikatelů z celé České republiky. Respondenti v průzkumu hodnotili i bodový systém, plánovaný zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne nebo plánu zavézt mýtné i pro vozy nad 3,5 tuny.

Při hodnocení situace na tuzemských dálnicích, ale i stavu dalších vozovek byli zástupci tuzemských firem velice kritičtí. Za „špatnou“ označilo situaci na tuzemských silnicích a dálnicích 782 respondentů (80,5%), naopak za „dobrou“ pouze 3 respondenti. Stav vozovek I. a II. třídy zhodnotilo jako „žalostný“ 342 respondentů (35,2%), 585 respondentů (60,2%) si všímá zlepšení kvality vozovek, avšak připomíná, že je nelze zatím ani náhodou srovnávat se situací v západní Evropě. „Stav tuzemské silniční sítě stále není srovnatelný s pozemními komunikacemi ve vyspělých zemích EU. Dochází neustále k přetěžování současných dálničních tahů, které nesplňují adekvátní požadavky a tím pádem docháhí k jejich přetěžování. Je třeba zrychlit a zefektivnit dostavbu plánovaných komunikčních tahů na území ČR. V zájmu dalšího rozvoje české ekonomiky, především průmyslu, cestovního ruchu a v neposlední řadě i dopravy by mělo být zlepšení dálniční sítě, prioritou nejen v rámci jednotlivých krajů, ale i země jako celku. “ uvedl k výsledku prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Respondenti v průzkumu hodnotili i ceny pohonných hmot. 334 (34,6%) firem ohodnotilo ceny jako příliš vysoké a jako problém pro svoje podnikání, za vysoké je označilo i dalších 585 (60,2%) firem s tím, že je berou jako nutné zlo. Naopak vysoké ceny Naturalu 95 a nafty jako problém nevnímá jen 19 (2%) ze všech respondentů. Plných 60% firem (576) v průzkumu uvedlo, že měsíčně za pohonné hmoty utratí více než 10 tisíc korun, méně než 3 tisíce korun za pohonné hmoty měsíčně utrácí 72 firem. „Ceny pohonných hmot vnímáme jako velikou zátěž pro tuzemské firmy a proto vítáme současný trend, kdy se ceny postupně snižují. Očekáváme, že ceny budou klesat i nadále, a to řádově v desítkách haléřů,“ komentoval získaná data prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Firmy hodnotily i další aktuální opatření či plánované kroky na tuzemských silnicích. Při hodnocení stávajícího bodového systému převládal názor, že systém je přiměřený, ačkoliv některé prohřešky penalizuje příliš přísně. Na tomto názoru se shodlo 554 (57%) firem, naopak za příliš mírný jej označilo 118 (12%) dotázaných. Nejednotný názor však měly firmy v otázce zavedení mýta i na automobily nad 3,5 tuny. Zatímco 300 firem to považuje za další překážku při podnikání, jiných 302 firem s tím němělo problém a dalších 327 uvedlo, že se jich to netýká.
Anketa podrobně:
Vysledky_ankety_HK_CR_Doprava.doc