Dopravní podniky vyzývají k využití biometanu v autobusové dopravě
Dopravní podnik města Jihlavy uvedl v červenci 2024 do provozu nový Iveco Urbanway 10,5M na CNG. Tento typ městského autobusu nabízí Iveco v několika délkových verzích včetně kloubové pro asi 145 cestujících. Jezdí na stlačený zemní plyn a je kompatibilní s biometanem. V Jihlavě autobusy na biometan jezdí. Foto DPMJ

Český plynárenský svaz a Sdružení dopravních podniků ČR uzavřely Memorandum o spolupráci v oblasti rozvoje plynové mobility v rámci veřejné autobusové dopravy v České republice. Vyzývají zodpovědné instituce, aby byla rozšířena finanční podpora pro autobusy na biometan. Biometan je ekologické palivo vyráběné z organických zbytků.

Český plynárenský svaz a Sdružení dopravních podniků ČR uzavřely Memorandum o spolupráci v oblasti rozvoje plynové mobility v rámci veřejné autobusové dopravy v České republice. Vyzývají zodpovědné instituce, aby byla rozšířena finanční podpora pro autobusy na biometan. Biometan je ekologické palivo vyráběné z organických zbytků.

Využití biometanu je jednou z vhodných alternativ k provozování autobusové dopravy na fosilní paliva a jedná se o způsob, jak dekarbonizovat zejména příměstskou a meziměstskou hromadnou dopravu v regionech.  Tento předpoklad potvrzují i odborné studie, jako je například model MOSUMO,“ říká předseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) Martin Slabý.

ČPS a SDP ČR tímto memorandem deklarují společný zájem na rozvoji plynové mobility v České republice založené právě na biometanu, a to zejména ve formě bioCNG. Nezpochybnitelnou výhodou využití biometanu v silniční dopravě je existence cenově dostupných technologických řešení při zachování vysoké účinnosti i v kopcovitém terénu, kde jiná bezemisní řešení nelze zcela efektivně využít.

Dopravní podniky v České republice již mají také dlouholetou pozitivní zkušenost s využitím plynových autobusů na CNG, stejně jako vybudovanou infrastrukturu pro jejich plnění. Zároveň se v případě bioCNG jedná o obnovitelné palivo, které je Česká republika schopna potenciálně sama produkovat v dostatečném množství a kvalitě při využití vlastních zdrojů,“ vysvětluje předseda Sdružení dopravních podniků (SDP ČR) Tomáš Pelikán.

ČPS a SDP ČR společně vyzývají Státní fond životního prostředí, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy k rozšíření podprogramu TRANSGov v rámci programu TRANSPORT – Modernizace dopravy, který je součástí Modernizačního fondu, a to konkrétně o možnost využití finančních prostředků alokovaných v tomto podprogramu i na obnovu vozového parku založenou na využití autobusů na biometan.

Uvědomujeme si, že k takovému rozšíření podpory bude nutné jednání na evropské úrovni, zejména s Evropskou investiční bankou. Jsme připraveni se do tohoto procesu osobně zapojit a připravit veškeré relevantní podklady a návrhy,“ doplňuje Tomáš Pelikán.

Podíl obnovitelného biometanu v síti největšího českého distributora GasNet roste. Měsíčně vtlačí výrobny do jeho plynovodů přes 250 tisíc kubíků. V červenci připojil sedmou výrobnu biometanu. Nachází se Vyškově na jižní Moravě a zpracovávají tady zejména gastroodpad. První bioplynku připojil GasNet v roce 2019 výrobnu v Rapotíně. Před pár dny došlo v Břeclavi k prvnímu vtlačení biometanu do sítě z pojízdné cisterny. Jde o unikátní řešení, kdy je daleko od výroby biometanu k plynovodu. Podle nedávné analýzy americké poradenské firmy Guidehouse by Evropa mohla do roku 2040 vyprodukovat až 111 miliard krychlových metrů tohoto zeleného plynu, což představuje více než 30 procent spotřeby plynu Evropské unie v roce 2022. V rámci EU jsou momentálně na špici co do počtu biometanových stanic Francie a Německo, kde jsou jich stovky.

Na biometan jezdí autobusy v Jihlavě nebo Mladé Boleslavi.

S využitím TZ Sdružení dopravních podniků ČR