Platby čipovými kartami v hromadné dopravě se stále více prosazují.
Foto z Chile Mikroelektronika.

V Jižní Americe nasazují systémy s čipovými kartami z vysokomýtské Mikroelektroniky i dopravci, kteří dosud používali jednoduchý způsob hotovostních plateb. Mikroelektronika rozšiřuje působení nejen v Jižní Americe.
V Jižní Americe nasazují systémy s čipovými kartami z vysokomýtské Mikroelektroniky i dopravci, kteří dosud používali jednoduchý způsob hotovostních plateb. Mikroelektronika rozšiřuje působení nejen v Jižní Americe.
Vůbec není důležité, že jde o platební terminál složitého informačního systému. Obrázky na monitoru a manipulace s kartou jsou natolik srozumitelné, že placení pomocí čipových karet zvládají i lidé, kterým při vyslovení fráze „informační technologie“ vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Klíčové je ovšem dobře navržené ovládání, jednoznačné programy cen a slev dobrá organizace vystavování či dobíjení karet, tvrdí Vladimír Vojáček ze společnosti Mikroelektronika s.r.o..

Obavy, že placení jízdného bezkontaktními kartami budou pro cestující příliš složité, se nenaplnily. Zájem roste nejen v ČR, kde jsou cestující zvyklí na relativně složitější principy slev a různých modifikací plateb a snáze se tedy orientují i v nových odbavovacích systémech. Například v Jižní Americe nasazují systémy s čipovými kartami z vysokomýtské Mikroelektroniky i dopravci, kteří dosud používali jednoduchý způsob hotovostních plateb u řidiče nebo průvodčího. „Je zřejmé, že větší kontrola toku tržeb, automatické rozlišení ceny podle ujeté vzdálenosti a další výhody jsou silnou motivací ke změně jak pro cestující, tak pro dopravce,“ uvádí obchodní ředitel Mikroelektroniky Vladimír Vojáček.

Mikroelektronika je V Santiagu de Chile v každém autobusu

Mikroelektronika je jediným českým výrobcem odbavovacích systémů pro městskou i meziměstskou hromadnou dopravu a do Jižní Ameriky do Santiaga de Chile dodala první jednodušší odbavovací zařízení již v roce 1996. Letos ovšem vybavila na 5100 autobusů svými terminály Camel pro platby čipovými kartami a mincovním automatem pro hotovostní platbu. Původní kontrakt v hodnotě přibližně 6 miliónů USD je dále rozšiřován a v rámci projektu Transantiago společnost v průběhu listopadu dodá do Chile dalších 600 terminálů Camel pro odbavení čipovými kartami.

Dosavadní systém plateb v městské hromadné dopravě v Santiagu de Chile byl z podstatné části založen na hotovostních platbách u řidičů. Pro hladký přechod na nový systém je proto důležité, že náhodní cestující a lidé, kteří z nějakého důvodu nechtějí používat karty, mohou nadále platit v hotovosti prostřednictvím mincovních automatů na výdej jízdenek, které jsou také součástí dodávky z Vysokého Mýta. Tím je zajištěno, že všechny tržby od cestujícího doputují k provozovateli hromadné dopravy.

Čipové karty se prosazují i v Argentině a Venezuele

Bezkontaktní karetní terminály Camel pro 800 trolejbusů a autobusů dorazí do konce listopadu i do argentinské Cordóby. Zdejší dopravce jimi nahradí dosavadní systém kontaktních karet a žetonů. Dalším cílem argentinského exportu z Mikroelektroniky je město Salta, kam v listopadu putuje první část z dodávky 445 terminálů Camel.

K úspěchu na vzdáleném kontinentě pomáhá Mikroelektronice mimo jiné schopnost velmi rychle přizpůsobit konfiguraci systému i programové vybavení specifickým požadavkům jednotlivých dopravců. „Velký potenciál skýtá například i Venezuela, kde probíhá pilotní projekt s našimi zařízeními ve městě Barquisimento. Dopravce testuje také bezdrátový přenos dat včetně software pro přípravu a zpracování dat,“ dodává Vladimír Vojáček. V letošním roce probíhající jihoamerické kontrakty mimo Chile představují hodnotu okolo … USD.

Papírové čipové karty ve Stockholmu

Současné technologie umožňují jak podstatné rozšíření karetních systémů mimo dopravu, tak velmi specifické nasazení. „Na jedné straně je tu příklad Plzně, kde dopravní podnik velmi aktivně prosazuje systém městské karty z Mikroelektroniky pro městská zařízení typu lázní, divadel či třeba ZOO. Na druhou stranu je tu třeba šest multifunkčních automatů pro výdej papírových bezkontaktních čipových karet pro vysokorychlostní vlakovou linku z letiště Arlanda do Stockholmu,“ uvádí příklady obchodní ředitel. Papírové čipové karty jsou novinkou, užitečnou zejména pro jednorázové cestující.

Pozor na nespolupracující systémy

Nasazování odbavovacích systémů s bezkontaktními čipovými kartami akceleruje na celém světě a nabízí příležitost pro poskytovatele služeb v mnoha oblastech i mimo dopravu. Aby ovšem dopravci nebo města mohli systém rozšířit a vybírat si přitom nejvýhodnější nabídku, musí technologie splňovat obecně uznávané a přesně definované standardy. „Ve světě s tím v podstatě není problém, ale v tuzemsku byly někdy při rychlém nasazování odbavovacích systémů použity nestandardní technologie a město či dopravce se pak stávají závislými na jediném dodavateli. Tím se komplikuje jak rozšíření systémů na organizace, provozované městem, tak integrace dopravních systémů,“ upozorňuje Vladimír Vojáček.

Vysokomýtská Mikroelektronika dodává své systémy včetně kompletních systémů s vyhodnocováním plateb v centrálách dopravců dopravním podnikům v celém světě. Odbavovací zařízení pochází z vlastního firemního vývoje. Společnost zaměstnává 140 lidí a v uplynulém hospodářském roce, který skončil 30.6.2006, utržila podle předběžných výsledků 365 miliónů korun. Zejména díky jihoamerickým zakázkám tak vykázala růst tržeb o 82%.
TZ 24.11.2006 Mikroelektronika s.r.o.

Platby čipovými kartami v hromadné dopravě se stále více prosazují.
Foto z Chile Mikroelektronika.
Platby čipovými kartami v hromadné dopravě se stále více prosazují.
Foto z Chile Mikroelektronika.
Platby čipovými kartami v hromadné dopravě se stále více prosazují.
Foto z Chile Mikroelektronika.