V Olomouci se cestující jako první odbaví novými terminály Mikroelektroniky
Nové validátory Mikroelektroniky CVP6 a CVT6. V autobusech a tramvajích v Olomouci půjde o CVP67, na fotografii z veletrhu Czechbus 2024 je zcela vlevo.

Cestující v MHD v Olomouci se v autobusech a tramvajích v současné době ve vozech odbavují prostřednictvím papírové jízdenky, kterou si označují v zařízeních umístěných dveří. Nejpozději na podzim 2026 bude stačit platební karta. Zakázku na dodání 191 samoobslužných terminálů pro bezkontaktní platby jízdného, potřebný SW včetně implementace do bankovního prostředí ČSOB, back-office v externím datovém úložišti a jeho provoz po dobu 120 měsíců, získala Mikroelektronika.

Reklama

Cestující v MHD v Olomouci se v autobusech a tramvajích v současné době ve vozech odbavují prostřednictvím papírové jízdenky, kterou si označují v zařízeních umístěných dveří. Nejpozději na podzim 2026 bude stačit platební karta. Zakázku na dodání 191 samoobslužných terminálů pro bezkontaktní platby jízdného, potřebný SW včetně implementace do bankovního prostředí ČSOB, back-office v externím datovém úložišti a jeho provoz po dobu 120 měsíců, získala Mikroelektronika.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) zaplatí za nový odbavovací systém necelých 10,8 mil. Kč, za měsíční provoz back-office a maintenance programu 72 659 Kč (vše + DPH). Na financování se bude podílet Evropská unie prostřednictvím fondů IROP. 

Kromě Mikroelektroniky do výběrového řízení zveřejněného 5. 3. 2024 podala nabídku s cenou přibližně 8,6 mil. Kč společnost Future technilogies, která z celkového hodnocení vyšla vítězně. Podle DPMO ale nesplnila zadávací podmínky, neprokázala splnění kritéria technické kvalifikace spočívající v předložení právního závazku s Československou obchodní bankou (tzv. acquirerem) o implementaci a certikaci aplikace pro systém off-line odbavování cestujících platebními kartami prostřednictvím totoho acquirera, a byla 24. 7. 2024 ze zadávacího řízení vyloučena. Proti rozhodnutí o vyloučení podala Future technologies námitky, které dopravní podnik odmítl. Následně se obrátila na Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚOHS), kam podala 2. 9. 2024 návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Po zamítnutí podala 3. 12. 2024 rozklad. Ani u předsedy ÚOHS neuspěla, Petr Mlsna 10. 2. 2025 rozklad zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil. Úřad dospěl k závěru, že Future technologies skutečně nepředložila požadovaný právní dokument. Existující již sjednaný závazek dopravní podnik striktně požadoval. Součástí dodávky odbavovacího systému je i závazek dodavatele poskytovat po dobu trvání udržitelnosti projektu služby spojené s přijímáním platebních karet a uskutečňováním bezhotovostních plateb za jízdné prostřednictvím EMV karet ve vozidlových terminálech. Vybraným a smluvně vázaným acquirerem dopravního podniku je ČSOB.

Nabídka Mikroelektroniky byla podle písemné zprávy vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější a splnila všechny požadované zadávací podmínky a byla uzavřena smlouva (zveřejněna v Rejstříku smluv 4. 4. 2025).

V průběhu následujících měsíců do 147 vozidel Dopravního podniku města Olomouce dodá a zprovozní celkem 191 karetních validátorů nové generace CVP67. Po jednom do každého vozidla, do dlouhých dva. Šestou generaci validátorů pro platbu jízdného ve vozidlech představila Mikroelektronika českým zákazníkům v roce 2024. Nová řada má mimo jiné novou certifikovanou generaci bankovního terminálu CRE11.

Validátory budou v nezbytné míře komunikovat se stávajícím palubním počítačem, jinak bude jejich funkce autonomní. O řízení provozu, správu provozních dat a jízdného se bude starat backoffice FareOn.

Jak vyplývá z výše uvedeného, součástí je i zprovoznění platební cesty - zajištění součinnosti s bankou, která bude provádět vlastní realizaci bezkontaktní platby bankovní kartou od jejího přiložení k validátoru až po připsání jízdného na účet dopravního podniku.

S novými terminály si cestující bankovní kartou koupí papírovou jednotlivou nebo jednodenní časovou jízdenku. Do budoucna umožní i přechod na plně elektronické jízdné a změnu nebo rozšíření sortimentu jízdních dokladů.