Tourliner byl uveden na trh před 20 lety jako nový základní model prémiové značky NEOPLAN. Ve své druhé generaci výrazně dospěl, vyrostl a pevně se usadil na evropských silnicích. A nyní se dočká dalších významných technických vylepšení, která MAN Truck & Bus poprvé představí na veletrhu Busworld v Bruselu.
Tourliner byl uveden na trh před 20 lety jako nový základní model prémiové značky NEOPLAN. Ve své druhé generaci výrazně dospěl, vyrostl a pevně se usadil na evropských silnicích. A nyní se dočká dalších významných technických vylepšení, která MAN Truck & Bus poprvé představí na veletrhu Busworld v Bruselu.
Krátce poté, co mnichovský výrobce užitkových vozidel převzal společnost Gottlob Auwärter GmbH & Co KG, byl tento autobus jedním z prvních, které byly postaveny na společné technologické platformě MAN. Příběh autobusu Tourliner trvá dvě desetiletí a je úzce spjat s historií stuttgartské značky NEOPLAN, která v roce 2025 oslaví 90. výročí svého založení. Již desítky let je symbolem inovativních autobusů špičkové kvality, které využívají vysoce spolehlivou techniku. Jedním z nejdůležitějších dat v historii společnosti NEOPLAN v novém tisíciletí je bezpochyby 20. červen 2001: v tento den převzala společnost MAN Nutzfahrzeuge AG firmu Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG - a to byl důležitý milník pro další vývoj.
NEOPLAN a autobusová sekce MAN původně spadaly pod společnost NEOMAN se sídlem v Salzgitteru. Od 1. února 2008 byla divize autobusů začleněna do společnosti MAN Nutzfahrzeuge AG, aby bylo možné využít synergií v rámci mezinárodně působící skupiny. Dnes se všechny modely NEOPLAN vyrábějí v moderním závodě MAN v Ankaře - tato tradice byla úspěšně zahájena novým modelem Tourliner v roce 2003, ale novinka byla ještě v červenci 2003 představena v bývalém mateřském závodě v Möhringenu. Původní designový koncept měl premiéru na IAA 2002 pod názvem "X-liner" a vzbudil rozruch nejen svým fluorescenčním zeleným lakem. Do dvounápravové varianty (Tourliner SHD) i prodloužené verze (Tourliner SHD L) bylo před zahájením výroby zapracováno mnoho změn - na základě zpětné vazby od zákazníků.
Vývoj první generace
Tehdejší koncepce byla jednoduchá a v rámci oboru dávala smysl: standardní autobus MAN Lion's Coach - vyvinutý pod záštitou bývalého technického ředitele Ernö Bartha - byl v roce 2002 modernizován a poté posloužil jako technický základ pro nový autobus NEOPLAN. Ten měl doplnit tradiční modelové řady Starliner, Cityliner, Skyliner a Euroliner a rozšířit nabídku o segment standardních zájezdových autobusů. Tourliner byl také jedním z prvních modelů, které sjely z rýsovacího prkna nově založeného designérského oddělení společnosti NEOPLAN, vedeného Michaelem Streicherem (exteriér) a Andreou Lipp (interiér). Michael Streicher se rychle proslavil jako tvůrce designu s ostrými hranami, který je specifický pro značku NEOPLAN a charakteristický pro modely Starliner i Cityliner. Tento styling se objevuje i u druhé generace.
První Tourliner byl typickým dítětem své doby. Protože sdílel skelet - důležitý základ každého autobusu - se svým protějškem MAN, byly poprvé vynechány tradičně dopředu skloněné okenní sloupky a dělené čelní sklo jako u ekonomického meziměstského/městského Eurolineru, čímž se jasně odlišoval od prémiových produktů Starliner a Cityliner. Přesto se designérskému týmu podařilo dodat autobusu mimořádně dynamický vzhled díky výraznému stylistickému prvku - výrazně dopředu skloněnému B-sloupku. A tak to zůstalo dodnes. Vpředu zářil Tourliner reflektory typickými pro NEOPLAN, zatímco vzadu stylisté použili kulatá LED světla - dávno předtím, než po nich sáhly ostatní značky. Celkově design karoserie velmi důmyslně ukazuje, že NEOPLAN se posunul do nového století. Aniž by tím připravil o pozornost dva nové modely - Starliner a Cityliner, které byly uvedeny na trh krátce poté. Interiér prvního Tourlineru pokračoval v mnoha oblých prvcích a světle modrém interiéru (Beach Blue), který byl oblíbený po mnoho let.
Netrvalo dlouho a špičková výbava modelu NEOPLAN Tourliner si rychle získala široké spektrum zákazníků. Bylo zaregistrováno přibližně 2500 vozů první generace, včetně modelů s pravostranným řízením, které se prodávaly především ve Velké Británii. Přibližně 70 % prodaných vozidel tvořila dvanáctimetrová dvounápravová verze. Jeden exemplář se dokonce dostal na mistrovství světa ve fotbale 2010 v Jihoafrické republice, zatímco další byly přestavěny na exkluzivní týmové autobusy, především pro profesionální cyklistiku. Díky atraktivnímu poměru cena/výkon byl Tourliner vždy oblíbenou volbou pro pravidelnou dálkovou dopravu - v neposlední řadě díky moderní, neustále rovné podlaze a možnosti namontovat volitelnou zvedací plošinu pro invalidní vozíky nad přední nebo zadní nápravu.
Druhá generace definuje normy
Stejně jako tehdy, i dnes NEOPLAN svými vozidly nastavuje laťku. Současná nabídka zahrnuje exkluzivní modely, jejichž individuální design vždy přitahuje pozornost. To platí zejména pro druhou generaci modelu Tourliner představenou v roce 2016. Optimalizovaný design ostrých hran s jasnými a přesnými konturami stanovuje nové vizuální standardy. Aerodynamika byla přepracována tak efektivně, že úpravy přinesly zlepšení o přibližně 20 procent. Výsledkem jsou extrémně nízké hodnoty odporu vzduchu a referenční hodnoty v aerodynamickém tunelu. K tomu přispívá řada detailů, jako je hladký přechod mezi čelním sklem a střešní kopulí, aerodynamicky optimalizovaný A-sloupek a boční stěny karoserie s hladkým povrchem. Nový Tourliner tak jedinečným způsobem kombinuje dynamické a estetické aspekty. Klíčovým designovým prvkem, kterým se tento model vyznačuje již několik let, je vizuální členění širokého, dopředu směřujícího B-sloupku, takže cestující v přední řadě sedadel stále dobře vidí ven - a zároveň dodává exteriéru jedinečný vzhled.
Výrazně snížit odpor vzduchu a zlepšit aerodynamiku pomáhá také kamerový systém OptiView, který nahrazuje konvenční vnější zpětná zrcátka. Tato technologie přináší výhody i z hlediska bezpečnosti a efektivity provozu. Když byl v roce 2018 uveden na trh, jednalo se o první kamerový systém pro autobusy na světě - skutečný unikát, který se od té doby skutečně osvědčil.
Tourliner druhé generace patří na první pohled do rodiny NEOPLAN. Přední kopule stylově se táhnoucí až ke střeše, výrazné a přesně definované světlomety a design s ostrými hranami, který již získal několik ocenění - to vše hovoří za to, že se jedná o skutečný NEOPLAN. Tourliner, který krátce po svém uvedení na trh získal ocenění iF Design Award, zaujme také mimořádně přívětivou atmosférou a maximálním komfortem při cestování. Vysoce kvalitní materiály, moderní koncept LED osvětlení nové generace a komplexní informační a relaxační systém splní každé přání. Cestující si v interiéru užívají dostatek světla a pocit prostornosti. V následujících letech prošel Tourliner dalšími vylepšeními. Nejdůležitějšími novými prvky, které přispívají k jeho prémiovému vzhledu, jsou podlaha ve stylu lodní paluby, chromované rukojeti a osvětlené prvky na zavazadlových regálech, které prostřednictvím LED osvětlení zároveň diskrétně zvýrazňují název modelu v interiéru. Pro Tourliner lze samozřejmě objednat i originální produkty z řady NEOPLAN Individual.
Druhá generace modelové řady Tourliner má čtyři varianty, které nabízejí každému zákazníkovi to nejlepší řešení pro jeho specifické potřeby - flexibilita je u společnosti NEOPLAN vždy na prvním místě. Nejmenší verze s vnější délkou 12,1 metru poskytuje prvotřídní komfort až pro 53 cestujících. Třínápravová střední varianta Tourliner C (délka 13,4 m) přepraví 57 cestujících. Mimořádně dlouhá dvounápravová varianta Tourliner C (13,1 m), která byla do rodiny přidána na Busworldu 2017, je optimalizována z hlediska přepravní kapacity - nabízí až 59 míst k sezení, takže se ideálně hodí pro pravidelnou dálkovou dopravu. V největším 13,9metrovém modelu Tourliner L si může až 63 cestujících užívat exkluzivní komfort cestování v třínápravovém autobuse.
Od roku 2003 opustilo montážní linku celkem 3 850 autobusů NEOPLAN Tourliner obou generací - z toho více než 2 500 v oblíbeném dvounápravovém provedení o délce 12 metrů. Na oslavu 20. výročí modelu bude uvedena na trh luxusní řada Diamond Edition.
Na Buswordl slibuje MAN v souvislosti s novými bezpečnostními systémy ADAS, kterými musí být od července 2024 vybaveny všechny autobusy, představit vylepšený Tourliner. Tento luxusní zájezdový autobus doplní Lion's Intercity LE 14m a Lion's City E Low Entry.
MAN Truck & Bus