Elektronické odbavení ve Zlíně a Otrokovicích lidé využívají
Trolejbusy na dopravním terminálu před železniční stanicí v Otrokovicích. Foto DSZO

Čísla tržeb za nákup jízdních dokladů v síti Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice ukazují, že si nový elektronický odbavovací systém v autobusech a trolejbusech cestující oblíbili. Za měsíc leden 2025 činily tržby z bezhotovostního odbavení zhruba 1 milion korun. Prodej papírových jízdenek v automatech se naproti tomu v porovnání s loňským lednem o 1 milion korun snížil. DSZO upozorňuje na nejčastější chyby při odbavení.

Čísla tržeb za nákup jízdních dokladů v síti Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice ukazují, že si nový elektronický odbavovací systém v autobusech a trolejbusech cestující oblíbili. Za měsíc leden 2025 činily tržby z bezhotovostního odbavení zhruba 1 milion korun. Prodej papírových jízdenek v automatech se naproti tomu v porovnání s loňským lednem o 1 milion korun snížil. DSZO upozorňuje na nejčastější chyby při odbavení.

Jízdenky si pomocí platebních karet, mobilního telefonu nebo „chytrých“ hodinek koupí cestujícího ve vozech MHD od pátku 29. listopadu 2024. Do necelé stovky trolejbusů a autobusů dodala přes 300 označovačů firma Future technologies.

Po prvních dvou měsících provozu si cestující na nový systém zvykli. Ukázalo se i několik nejčastějších chyb, kterých se cestující při úhradě jízdného dopouštějí. K jedné z nich dochází při povinném nástupu předními dveřmi po 21. hodině.

Podle smluvních přepravních podmínek nastupují po 21. hodině všichni cestující do trolejbusů a autobusů pouze předními dveřmi a ukazují řidiči časovou jízdenku nebo jiný jízdní doklad. Odbavovací terminál (validátor) u předních dveří se po 21. hodině automaticky přepíná do režimu kontroly elektronických jízdních dokladů. Cestující nastoupí a přiloží k terminálu svůj elektronický platební prostředek (platební kartu apod.) a terminál vyhodnotí (a ukáže současně na obrazovce u řidiče), jestli má nastupující osoba platný jízdní doklad. Úvodní podoba displeje validátoru u předních dveří má po 21. hodině okrovou barvu.

Jiná je ale situace, když cestující chce při nástupu u řidiče jízdu a elektronické odbavení teprve zahájit. U jiných dveří a všude před 21. hodinou by mu stačilo jen přiložit platební prostředek (tapnout) k validátoru, aby se zobrazila zelená obrazovka s nápisem „Vítejte na palubě DSZO“ a začátek cestování byl takto nastaven. Po 21. hodině se však u předních dveří v takovém případě zobrazí na terminálu červená obrazovka „Nemáte platnou jízdenku“. Cestující bývá zmaten, neví, co dál, zdržuje ostatní nastupující.

V tomto případě, tedy při cestování po 21. hodině a validátoru u předních dveří, je potřeba před nákupem jízdenky udělat jeden krok navíc: na validátoru je nezbytné dotknout se prstem nejdříve tlačítka „Koupit jízdenku“. Tím se displej validátoru okamžitě přepne na obvyklou (modrou) úvodní obrazovku a po následném přiložení platebního prostředku je už zaznamenán začátek cestování.

Pokud si tedy po 21. hodině při nástupu do vozidla cestující jednorázovou elektronickou jízdenku teprve pořizuje, je nezbytné dotknout se nejdříve na displeji tlačítka „Koupit jízdenku“. Potom už odbavení probíhá tak, jak jsou cestující naučeni z běžného denního provozu,“ shrnuje správce informačního systému DSZO Zbyněk Ondryáš.

Odbavení jednorázovými jízdními doklady přitom využívá asi 15 procent cestujících, 85 procent má některou z dlouhodobých časových jízdenek.