Solaris objednal od TSA 1 500 elektromotorů pro své elektrobusy
Solaris získal ve Švédsku několik významných zakázek. Foto Solaris

Po patnácti letech nepřetržité spolupráce podepsaly rakouské  Traktionssysteme Austria (TSA) a Solaris Bus & Coach novou tříletou rámcovou dohodu na 1 500 synchronních motorů s permanentními magnety HD.T3.

 

Po patnácti letech nepřetržité spolupráce podepsaly rakouské  Traktionssysteme Austria (TSA) a Solaris Bus & Coach novou tříletou rámcovou dohodu na 1 500 synchronních motorů s permanentními magnety HD.T3.

 

V minulosti dodávala TSA primárně asynchronní motory pro trolejbusy Solaris. Nyní, s uvedením synchronního motoru HD.T3 s permanentními magnety s vyšší účinností, výkonem a odolností, rozšiřuje Solaris své portfolio. Dohoda byla podepsána již v červnu 2024 a první projekt už je v plném proudu. V prosinci 2024 dodala TSA prvních pět motorů pro elektrická kloubová Urbina směřující do Švédska.

Elektromotory TSA se etablovaly v železničním sektoru a stále častěji se používají i v elektrických autobusech. TSA proto otevřela další výrobní závod ve Wiener Neudorfu určený pro silniční motory. "Naší jasnou strategií je stát se jedničkou v oblasti dodavatelů elektromotorů pro užitková silniční vozidla a stavět na našem vedoucím postavení na trhu v železničním sektoru. Abychom toho dosáhli, investujeme v nadcházejících letech do našeho rakouského výrobního závodu celkem 35 milionů eur,“ říká Robert Tencl, generální ředitel společnosti Traktionssysteme Austria.

Vlastnosti motoru TSA HD.T3

Synchronní motor s permanentními magnety HD.T3 poskytuje špičkový výkon 420 kW a maximální točivý moment 4 000 Nm. S účinností přes 97 % ho TSA řadí k nejlepší, co se týče energetické účinnosti a hustoty výkonu. Jeho kompaktní konstrukce umožňuje integraci do autobusů různých velikostí napájenými bateriemi nebo palivovými články. Díky modulární koncepci je motor přizpůsobivý a je vhodný pro širokou škálu kategorií vozidel.

Motory TSA HD.T3 budou instalovány v nejnovějších elektrických modelech Solaris o délce 12, 15 a 18 metrů. Nová generace autobusů Urbino je postavena na modulární hnací architektuře vyvinuté společně s TSA, což eliminuje potřebu konvenční motorové věže. Řešení s umístěním baterií výhradně na střeše zvětšuje prostor pro cestující a maximalizuje použitelnou oblast vozidla.

TSA přizpůsobila nové generaci výroby motorů své výrobní procesy. Byla vyvinuta a uvedena do provozu zakázková montážní stanice rotoru a statoru. Zvýšením úrovně automatizace se podařilo zkrátit výrobní časy a zvýšit spolehlivost procesů. "Tento nejmodernější výrobní systém, vyvinutý ve spolupráci se společností Kistler, je celosvětově unikátní," uvádí TSA. Během pouhých šesti měsíců byla spuštěna specializovaná výrobní linka optimalizovaná pro specifické požadavky synchronních motorů s permanentními magnety.

Solaris se specializuje na vývoj a výrobu nízkoemisních a bezemisních vozidel. Autobusy Solaris jezdí v 850 městech ve 33 zemích světa. Jako součást španělské skupiny CAF navrhuje a vyrábí všechny své autobusy v Polsku.

 


Solaris objednal od TSA 1 500 elektromotorů pro své elektrobusy
Motor HD.T3. © Traktionssysteme Austria