27 nových nízkoemisních autobusů využívajících alternativní palivo CNG stálo 194 mil. Kč. 85 % procent pokryla finanční podpora z Evropské Unie, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu.
Osmnáct autobusů je standartní délky a devět autobusů je ve velkokapacitním kloubovém provedení. Vyřazen bude stejný počet starých dieslových autobusů, kterým končí provozní životnost. Spolu s předchozími nákupy bude mít ČSAD MHD Kladno 73 ekologických vozidel na pohon CNG. Z celkového počtu 173 autobusů je to 40 %.
"Potřebnost projektu vychází z neustálé potřeby modernizace vozového parku, ze snahy o lepší komfort pro cestující Středočeského kraje a v neposlední řadě z potřeby podpory udržitelného rozvoje v oblasti životního prostředí v obsluhovaném regionu. Sedmdesát tři starých dieslových autobusů vyprodukuje za jeden rok 3 448 tun škodlivých emisí, stejný počet autobusů EURO 6 s pohonem CNG pouze 8 tun. Do ovzduší v obsluhovaném regionu společností ČSAD MHD Kladno a.s , tj. od hranic hlavního města Prahy 6 – Dejvic a letiště Ruzyně v severozápadní části Středočeského kraje, zejména Kladenska, Slánska a Kralupska a dále v části bývalých okresů Praha západ, Beroun a Rakovník, což je nejvíce emisně zatížená oblast ve Středočeském kraji, je vypuštěno za rok o 3 440 tun méně škodlivých emisí z dopravy" říká ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.
Vítězem výběrového řízení na dodávku nových autobusů se stala společnost SOR Libchavy. Autobusy standartní délky SOR NBG 12 jsou v dvoudvéřovém provedení s 39 pevnými a 2 sklopnými sedadly pro cestující a 38 místy k stání, kloubové třídveřové provedení SOR NBG 18 má 53 pevných a 4 sklopná sedadla pro cestující a 86 míst k stání. Dvoudvéřová vozidla mají u ČSAD MHD Kladno premiéru. Autobusy byly kompletně postaveny v továrně SOR Libchavy, včetně montáže odbavovacích a informačních systémů.
Plynové zásobníky umístěné na střeše autobusů umožňují dojezd přes 650 km na jedno naplnění. ČSAD MHD Kladno má plnicí stanici od firmy Bonett, která je zaintegrovaná do stávající čerpací stanice v areálu firmy. K dispozici je i veřejnosti.
Autobusy splňují komplexně Standardy PID, jsou plně nízkopodlažní s bezbariérovým nástupem pro vozíčkáře a maminky s kočárky, plně klimatizované, ve výbavě je vnitřní i venkovní elektronický vizuální a akustický systém pro informování cestujících včetně nevidomých a slabozrakých osob, novinkou je možnost wi-fi připojení.
Autobusy budou nasazeny na regionální linky spojující Kladno s okolními sídly včetně relace mezi Kladnem a Prahou. Přibližně třetina z nich bude jezdit jak v systému PID a SID, tak i v městské dopravě v Kladně. Musí být tedy vybavena odbavovacím zařízením umožňujícím provoz ve všech třech systémech. Většina nových vozů bude nasazena na linky převedené v rámci integrace Kladenska k 26. srpnu do systému PID. S kloubovými autobusy se cestující setkají na nové páteřní lince mezi Kladnem a Prahou s označením 300. Pro rok 2018 připravuje firma projekt na nákup dalších autobusů na zemní plyn, tentokrát pro městskou dopravu v Kladně.
ČSAD MHD Kladno je součástí skupiny ARRIVA. která v České republice provozuje 2 150 autobusů, 35 trolejbusů, 5 vlaků osobní dopravy a zaměstnává téměř 3 500 zaměstnanců. Celkový obrat skupiny převyšuje 4,5 miliardy korun. Hlavní činností skupiny je linková autobusová doprava. Na trhu pravidelné osobní autobusové dopravy v České republice zaujímá ARRIVA vedoucí postavení. Ročně přepraví přes 130 milionů cestujících. ARRIVA v Česká republice je součásti skupiny ARRIVA, jedné z největších dopravních společností v Evropě, která zaměstnává 60 000 lidí a ročně přepraví více než 2,2 miliardy cestujících ve 14 evropských zemích.
Ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa pro Kladenské listy