De Lijn uvádí do provozu první autobusy VDL Citea nové generace. Následovat budou kloubové Iveco E-WAY a sólo e-busy od čínské BYD. Všechny budou vybaveny informačními systémy BUSTEC.
De Lijn uvádí do provozu první autobusy VDL Citea nové generace. Následovat budou kloubové Iveco E-WAY a sólo e-busy od čínské BYD. Všechny budou vybaveny informačními systémy BUSTEC.
De Lijn, významná dopravní společnost ve vlámské části Belgie, zahájila provoz s prvními elektrickými autobusy nové generace od nizozemského výrobce VDL v depu Destelbergen 1. července 2024. Prvních pět z celkem 24 autobusů Citea VDL LF-122 se připojí k elektrické flotile vlámské dopravní společnosti v Gentu. Do roku 2035 hodlá De Lijn převést celý vozový park přibližně 2 000 autobusů na elektrický.
V příštích týdnech a měsících do stejného depa dorazí dalších pět e-busů, dalších 14 vozidel z této objednávky s VDL bude vypravováno z depa Sint-Niklaas. "V minulém legislativním období jsme efektivně realizovali přeměnu autobusového parku v De Lijn na bezemisní provoz. Dodatečné investiční prostředky umožnily dopravnímu podniku zadat několik objednávek na nová vozidla. De Lijn nakupuje pouze zelenou elektřinu, takže nedochází ani k emisím z výroby energie,“ uvedla vlámská ministryně pro mobilitu a veřejné práce Lydia Peeters.
Ann Schoubs, generální ředitelka De Lijn, o nových autobusech: „Stejně jako všechny ostatní e-busy mají mnoho výhod, které zvyšují komfort cestujících, jako jsou USB nabíjecí body pro chytré telefony, extra široké informační obrazovky s informacemi o zastávkách, elektricky ovládané rampy pro méně pohyblivé cestovatele, sedadla s recyklovanou kůží, podlahovou krytinou ve vzhledu dřeva a vylepšená ventilace. V úvahu jsme brali také bezpečnost a pohodlí našich řidičů. Elektrické autobusy jsou vybaveny bezpečnostními prvky, jako kamery místo zrcátek a několik detekčních systémů pro rozpoznání chodců a cyklistů. Zvláštní pozornost byla věnována sedadlu řidiče, které má vlastní klimatizaci, vyhřívání a odvětrávání". Nové e-busy VDL nabízejí 45 míst k sezení s celkovou kapacitou 110 cestujících.
De Lijn v minulosti opakovaně zadávala velké zakázky na elektrické autobusy. V roce 2021 kromě 24 kusů od VDL objednala také 36 autobusů od Van Hool (nyní součástí VDL), všechny jsou 12 metrů dlouhé. Potřebnou nabíjecí infrastrukturu buduje rovným dílem u Spie-Ekoenergetyka a Heliox.
Na začátku roku 2023 uzavřela De Lijn rámcovou dohodu na až 500 kloubových autobusů E-WAY s Iveco Bus, z nichž více než 100 již bylo pevně objednáno. Doprovodná infrastruktura je součástí investice, například vloni v listopadu zadala společnost výstavbu více než 1 600 nabíjecích stanic po dobu osmi let s ABB a SPIE-Ekoenergetyka.
V lednu 2024 podepsala De Lijn rámcovou smlouvu až na 500 plně elektrických 12metrových autobusů s BYD, 92 kusů hned objednala. Elektrické autobusy montované v Maďarsku bude BYD dodávat od roku 2025.
Následovala další objednávka 100 e-busů, tentokrát španělskému výrobci Irizar e-mobility, který bude dodávat svůj model „ie tram“ pro nové linky BRT v oblasti Hasselt-Maastricht.
Od roku 2019 De Lijn pořizuje výhradně autobusy s alternativními systémy pohonu. Zpočátku se jednalo o autobusy s hybridními pohony – například 200 hybridních od VDL.
Všechny autobusy De Lijn vybavuje informačními systémy společnost BUSTEC. V předchozích dodávkách se jednalo o 19" LCD obrazovky, v nových elektrických autobusech už jsou širokoúhlé 29“ TFT-LCD panely.