Ty jsou způsobené i zvýšenou hustotou kamiónové dopravy právě okolo Vánoc. "Prosincový nárůst počtu kamionů na českých silnicích kopíroval masivní vánoční nákupy obyvatel, " informuje ČESMAD Bohemia.
Ty jsou způsobené i zvýšenou hustotou kamiónové dopravy právě okolo Vánoc. "Prosincový nárůst počtu kamionů na českých silnicích kopíroval masivní vánoční nákupy obyvatel, " informuje ČESMAD Bohemia.
Praha /29. prosinec 2005/ - O desítky procent vzrostl v předvánočním období počet kamionů na českých silnicích a dálnicích. Zvyšující se počet nákladních vozů však kopíroval tempo, s jakým rostly tržby obchodníků v souvislosti masivními nákupy a utrácením za vánoční dárky. „Hypermarkety a nákupní střediska jsou z hlediska zásobování jednoznačně závislé na automobilové nákladní dopravě,“ potvrzuje ekonom Martin Nejedlý ze společnosti Fincentrum a dodává:
„Platí pravidlo, čím více lidé nakoupí a spotřebují, tím více toho musí kamiony dovézt.“
Podle dopravních odborníků je však nešťastné, že velké množství nákladních automobilů musí na silnice právě ve vánočním období, kdy panuje nejhorší počasí s nejobtížnější sjízdností vozovek. „Konstrukce kamionů vylučuje, aby se například i se řetězy vyšplhal zasněženým neprohrnutým kopcem. Za druhou nápravou, která je jediná poháněná, veze třeba i 40 tun nákladu,“ vysvětluje Martin Špryňar, generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. Ve světě by muselo dojít k revoluční změně v konstruování nákladních vozů, aby odolávaly nástrahám zimy. Vzhledem k tomu, že počet kalamitních dnů v jednom roce je v České republice odhadován na deset, žádný výrobce kamionů neinvestuje miliardy do výzkumu zbytečně.
Přes rostoucí zatěžování kamionové dopravy ze strany států i Evropské unie se stále většina zboží v Evropě dopravuje pomocí silniční nákladní dopravy. „Ve starých zemích EU tvoří železnice i přes veškerou podporu jen 11-procentní podíl na přepravě zboží,“ říká Martin Špryňar. Výhodou kamionové přepravy před ostatními je flexibilita dopravních cest, schopnost přizpůsobit se výrobnímu tempu továren i spojení jakýchkoliv míst nejkratší cestou. „Přestože kamiony nejezdí pro své potěšení, ale pro uspokojování lidských potřeb, patří nezaslouženě mezi nejvíce neoblíbenou profesi ve společnosti,“ doplňuje Martin Špryňar z ČESMAD Bohemia.
V roce 2006 se proto lidé setkají s vysvětlovací kampaní, doprovázenou typickým logem jezevčíka, která jim ukáže zcela jiný pohled na kamionovou dopravu. Kampaň využívající většiny standardních marketingových nástrojů odstartuje v prvním čtvrtletí. „Veřejnost se stále dozvídá o rostoucí nehodovosti kamionů, což se při pohledu do statistik ukazuje jako zavádějící, či o pozitivech zákazu předjíždění kamionů, které však přinese spíše další zkomplikování dopravy na dálnicích. Případně o tom, že existují jakési zázračné zimní pneumatiky, které vytáhnou mnohatunový kamion ze sněhové závěje. Lidé se však už nedozvěděli o přínosech silniční nákladní dopravy pro růst ekonomiky, o desítkách miliard korun putujících do státní pokladny, nebo o tisících pracovních míst, které silniční nákladní doprava vytváří,“ říká Martin Špryňar.
Tisková zpráva ČESMAD Bohemia, Mather Public Relations
Podle dopravních odborníků je však nešťastné, že velké množství nákladních automobilů musí na silnice právě ve vánočním období, kdy panuje nejhorší počasí s nejobtížnější sjízdností vozovek. „Konstrukce kamionů vylučuje, aby se například i se řetězy vyšplhal zasněženým neprohrnutým kopcem. Za druhou nápravou, která je jediná poháněná, veze třeba i 40 tun nákladu,“ vysvětluje Martin Špryňar, generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. Ve světě by muselo dojít k revoluční změně v konstruování nákladních vozů, aby odolávaly nástrahám zimy. Vzhledem k tomu, že počet kalamitních dnů v jednom roce je v České republice odhadován na deset, žádný výrobce kamionů neinvestuje miliardy do výzkumu zbytečně.
Přes rostoucí zatěžování kamionové dopravy ze strany států i Evropské unie se stále většina zboží v Evropě dopravuje pomocí silniční nákladní dopravy. „Ve starých zemích EU tvoří železnice i přes veškerou podporu jen 11-procentní podíl na přepravě zboží,“ říká Martin Špryňar. Výhodou kamionové přepravy před ostatními je flexibilita dopravních cest, schopnost přizpůsobit se výrobnímu tempu továren i spojení jakýchkoliv míst nejkratší cestou. „Přestože kamiony nejezdí pro své potěšení, ale pro uspokojování lidských potřeb, patří nezaslouženě mezi nejvíce neoblíbenou profesi ve společnosti,“ doplňuje Martin Špryňar z ČESMAD Bohemia.
V roce 2006 se proto lidé setkají s vysvětlovací kampaní, doprovázenou typickým logem jezevčíka, která jim ukáže zcela jiný pohled na kamionovou dopravu. Kampaň využívající většiny standardních marketingových nástrojů odstartuje v prvním čtvrtletí. „Veřejnost se stále dozvídá o rostoucí nehodovosti kamionů, což se při pohledu do statistik ukazuje jako zavádějící, či o pozitivech zákazu předjíždění kamionů, které však přinese spíše další zkomplikování dopravy na dálnicích. Případně o tom, že existují jakési zázračné zimní pneumatiky, které vytáhnou mnohatunový kamion ze sněhové závěje. Lidé se však už nedozvěděli o přínosech silniční nákladní dopravy pro růst ekonomiky, o desítkách miliard korun putujících do státní pokladny, nebo o tisících pracovních míst, které silniční nákladní doprava vytváří,“ říká Martin Špryňar.
Tisková zpráva ČESMAD Bohemia, Mather Public Relations