100 vodíkových autobusů pro město Duisburg v Německu
V polovině roku 2025 by mělo do Duisburgu přijet 14 kloubových Solaris Urbino 18 s palivovými články. Již rok předtím dodá Solaris sólo vozy. Půjde o první vodíkové autobusy ve flotile Duisburger Verkehrsgesellschaft AG (DVG), kterých má být do roku 2030 celkem 100. Foto Solaris

Průmyslové přístavní město v Severním Porýní-Vestfálsku se rozhodlo přestavět svůj vozový park dieselových autobusů na bezemisní s pomocí vodíkové technologie, která vyšla pro město jako nejvýhodnější. Prvních 25 autobusů s palivovými články dodá Solaris.

Průmyslové přístavní město v Severním Porýní-Vestfálsku se rozhodlo přestavět svůj vozový park dieselových autobusů na bezemisní s pomocí vodíkové technologie, která vyšla pro město jako nejvýhodnější. Prvních 25 autobusů s palivovými články dodá Solaris.

Zastupitelstvo města Duisburg v roce 2022 rozhodlo o důležitém kroku k transformaci na zcela bezemisní veřejnou dopravu. Celý vozový park dieselových autobusů má být přestavěn na vodíkový pohon. Do roku 2030 má být pořízeno 100 autobusů na palivové články včetně související infrastruktury čerpacích stanic a dílen.

Prvních 25 vodíkových autobusů je objednáno. Ve výběrovém řízen zvítězila společnost Solaris a zakázku získala 11. července. Výrobce dodá jedenáct vodíkových sólových autobusů Solaris Urbino 12 a čtrnáct kloubových Solaris Urbino 18. Výběrové řízení na výstavbu potřebné vodíkové infrastruktury má proběhnout ve třetím čtvrtletí roku 2023. Celkově plánuje provozovatel veřejné dopravy v Duisburgu - Duisburger Verkehrsgesellschaft AG (DVG) - počáteční investici do 25 vozidel ve výši zhruba 20,5 milionu eur. Financování e výši přibližně 6,8 milionů eur poskytuje Dopravní sdružení Porýní-Porúří (VRR).

V každém autobusu jsou použity moduly palivových článků o výkonu 70 kilowattů a 100 kilowattů. Pohon tvoří trakční motory, každý o výkonu 160 kilowattů (sólový vůz) a 240 kilowattů (kloubový). Autobusy mají dojezd až 400 kilometrů na jednu nádrž. Vozidla budou navíc vybavena bateriemi Solaris High Power, které poskytují dodatečné úložiště elektrické energie.

Jedenáct sólo autobusů bude dodáno do konce roku 2024 a 14 kloubových autobusů do konce roku 2025.

Nové vozy mají zatraktivnit městskou hromadnou dopravu v Duisburgu, přesvědčit více lidí, aby přestoupili na autobusy a vlaky, ulevit životnímu prostředí a vytvořit díky snížení hluku a zamezení lokálních emisí příjemné městské prostředí.

I v Německu platí zákon o nákupu čistých silničních vozidel, který vstoupil v platnost 2. srpna 2021, kterým němečtí zákonodárci implemetovali evropské požadavky směrnice o čistých vozidlech do německého práva. Znamená to pořizovat od srpna 2021 při nákupu autobusů 45 % „čistých“ vozidel s alternativními pohony. Polovina z nich musí být zcela bez emisí. U autobusů pořizovaných od roku 2026 se toto číslo zvyšuje na 65 %.

Již v březnu 2022 schválila městská rada Duisburgu pořízení 10 autobusů s palivovými články včetně čerpací stanice a dílenské infrastruktury. Podkladem pro rozhodnutí byla studie z roku 2021. Podle plánu by měl být projekt realizován do konce roku 2025 a nové autobusy na palivové články by měly být v pravidelném provozu nasazeny od roku 2026. Kromě výše zmíněných ekologických přínosů by nové autobusy měly přispět i k dosažení cílů v oblasti klimatu a využívat elektřinu nebo vodík z regionu, zapojeny budou i další městské firmy.

S elektrobusy Mercedes eCitaro G, které jezdí na trase 934 od března 2022, počítá DVG co nejdéle. Pro výběr dalších ekologických autobusů vychází ze studie, která zkoumala a vyhodnocovala různé možnosti. Studie došla k závěru, že využití autobusů s palivovými články nabízí technologické, ekonomické a ekologické výhody oproti jiným typům pohonu. Bere v úvahu ovlivňující faktory relevantní pro lokalitu Duisburg (logistický uzel, průmyslová lokalita, vodíkové kompetenční centrum, topografie atd.) a pro dopravce. Byla zvažována specifická situace v Duisburgu, takže výsledky nelze přenést do jiných měst nebo dopravních společností.

V rámci studie byly porovnány bateriové elektrobusy s autobusy na palivové články a vyšlo najevo, že provoz s autobusy na palivové články má oproti elektrobusům ekonomickou výhodu. Důvodem je například nákladově efektivnější infrastruktura, protože nejsou nutné žádné úpravy infrastruktury na linkách. Dojezd autobusů s palivovými články je navíc srovnatelný se současnými dieselovými vozidly.

Kromě toho by podle studie, kterou pro DVG provedla společnost EMCEL GmbH, použití zeleného vodíku v autobusech s palivovými články vedlo k nižším emisím CO2 než v bateriových elektrických autobusech s přídavným topením poháněným zelenou elektřinou. Každý autobus s palivovými články využívající šedý vodík ušetří v průměru přibližně 16,5 tuny místních emisí CO2 ročně ve srovnání s konvenčními autobusy na naftu. Při využití zeleného vodíku se úspora oproti dieselovým autobusům pohybuje dokonce kolem 89,1 tuny CO2 na autobus a rok.

"Podle studie, na základě současných poznatků s ohledem na technologické výhody a ekonomickou efektivitu, představuje použití autobusů s palivovými články s vodíkem jako zdrojem energie rozumnou a ekologickou technologickou změnu pro náš stávající vozový park dieselových autobusů," uvádí DVG.

V roce 2017 Duisburg rozhodl o nákupu 47 tramvají za 135 milionů eur a servis na 24 (resp. i 32 let). Zakázku získal Bombardier Transportation (nyní Alstom). V současné době má DVG 11 tramvají v depu a do konce roku má být dodáno celkem 18 vozidel.