Jediné švédské město s jednou trolejbusovou tratí obnoví svou flotilu. Tři parciální trolejbusy Solaris Trollino 12 s trakční výzbrojí od Škody Group nahradí trolejbusy, které před 21 lety provoz zahajovaly.
Jediné švédské město s jednou trolejbusovou tratí obnoví svou flotilu. Tři parciální trolejbusy Solaris Trollino 12 s trakční výzbrojí od Škody Group nahradí trolejbusy, které před 21 lety provoz zahajovaly.
Vloni oslavila trolejbusová trať v Landskroně 20 let od otevření. První švédskou linku s čistě elektrickým pohonem od roku 1964, kdy trolejbusy zmizely z ulic Stockholmu i Göteborgu, slavnostně otevřela 27. září 2003 ministryně životního prostředí Lena Sommestadová.
3,4 km dlouhá trolejbusová trať byla zřízena s cílem vytvořit udržitelné a ekologické spojení mezi novým vlakovým nádražím a centrem města. Dva z původních tří trolejbusů Solaris Trollino jezdí na trati dodnes, v roce 2010 k nim přibyl nováček s dieselagregátem a v roce 2013 další - bateriový trolejbus, který s výkonnou prototypovou baterií dokázal ujet kolem 20 km bez připojení k vedení. Solaris Trollino 12 s elektrickou výzbrojí Škoda bylo součástí projektu Slide In financovaného EU. Baterií byly vybaveny i první tři vozy s elektrickou výzbrojí Ganz, s dojezdem až 4 km umožňovaly přejezd z linky do vozovny mimo trolejové vedení.
Se Slide In se Landskrona stala průkopníkem v tom, co je dnes známé jako In-Motion-Charging. Před lety Slide In ukázal, že trolejbus s baterií lze efektivně využít. "Koncept přenosu elektrické energie do vozidla během jízdy, dobíjení jeho baterií a možnost jízdy pouze na baterie v reálném prostředí ukázal, že jsou vozidla tišší, méně znečišťující než běžné autobusy, spolehlivé a poskytují lepší pracovní prostředí pro řidiče. Vzhledem k tomu, že mohou vyjíždět i mimo vedení, jsou také flexibilní," zněl výsledek projektu. Tato technologie se nyní rozšířila do mnoha systémů.
Při slavnostním otevření tratě v roce 2003 byly první tři trolejbusy pojmenovány Ella, Elvira a Ellen. Tato jména byla vybrána "poněkud důmyslně", protože všechna začínají na „El“. Později byly oba novější pojmenovány Else-len a Elvis (Slide In). Elvira (ev. č. 6992) byla v roce 2022 vyřazena z provozu.
Od prosince 2024, zároveň s novým provozovatelem městské hromadné dopravy Keolis Sverige, budou v provozu tři nové trolejbusy, které mají zaručit provoz minimálně do roku 2034. Stejně jako Elvis, který v provozu zůstane, budou i nové vozy vybaveny bateriemi pro jízdu bez troleje. Regionální dopravní úřad Skånetrafiken oznámil nákup tří nových trolejbusů Solaris Trollino při příležitosti oslav 20. výročí trolejbusové linky v září 2023.
Keolis bude zajišťovat dopravu na pěti linkách v Landskroně v jižním Švédsku 10 let. Kromě trolejbusové jde o čtyři další linky obsluhované elektrickými autobusy BYD.
Landskrona a norský Bergen jsou dvě města v celé Skandinávii, kde cestující vozí trolejbusy. V obou systémech jde o vozidla Solaris Trollino s elektrovýzbrojí od Škody Electric.