Zpravodajství
Letošní Autobusový den PID byl opět velký. Nejen proto, že se konal na velkém prostranství Letenské pláně, ale také počtem vozidel. Přijely desítky autobusů, které v současné době v Praze a ve Středočeském kraji a do sousedních krajů jezdí. Lákadlem byl i trolejbus Škoda-Solaris. Tyto téměř 25 metrů dlouhé vozy už víc než rok vozí turisty na pražské Letiště. Hodně lidí mělo zájem projet se autobusy, které se dnes již běžně v ulicích nevidí.
Na osmi speciálních linkách jezdilo z Letenské pláně 20 převážně historických autobusů. Do některých bylo potřeba si předem zajistit místo. To byl podle nás asi největší oříšek. U stánků na vydání místenky stály dlouhé fronty. Na okružní jízdy se mohli návštěvníci vydat vozy Avia Ikarus 543.20, Karosa B732, Karosa LC735, SOR B9,5, Ikarus 280.10, Karosa B732, Karosa ŠD 11, Škoda RTO 706, Ikarus 280.70E, Karosa B951, Karosa ŠD 11, Škoda 706 RTO Jelcz + Jelcz PO-1E, Ikarus 553.04 LUX, Karosa B961E, MAN LEÜ 330 Lion’s Intercity LE 12, Škoda 706 RTO LUX, Karosa B941, Karosa C 734, MAN ND 313 Lion’s City DD a linkovým Škoda 706 RTO. Naše sobotní cesta začala ve společnosti Vega Tour v Kunraticích, která otevřela své brány pro veřejnost a ukázala nejen své autobusy, kterých je v různých modelech opravdu hodně, ale i nově zrenovované kanceláře, odkud provoz autobusů v PID, Bezba dopravě a Haló PID i cestovní kanceláře její zaměstnanci řídí. Společnost byla založena v roce 1991 a zabývala se zájezdovou dopravou, po roce 2018 založila pobočky ve Švýcarsku a ve Francii. Od roku 2022 zajišťuje pro hlavní město část služeb bezbariérové dopravy Bezba doprava a od loňského roku poptávkovou dopravu PID Haló. Pořád je ale hlavní činností zájezdová doprava, pro kterou má 150 autobusů, letos na jaře pořídila 40 nových autobusů značek MAN, Mercedes a Setra, cestující se mohou brzy těšit i na novou Setru v patrovém provedení. Z a do Vega Tour vedla jedna ze speciálních linek, na které byl nasazován linkový MAN a dálková retro Karosa LC 735. Využili jsme oba vozy a obě jízdy byly parádní. Jen svezení historickým autobusem lákalo víc lidí. Podívejte se na fotografie.
V sobotu 17. května 2025 si Dopravní podnik Pardubic na Dni otevřených dveří připomíná 75 let od svého založení. V Praze na Letné se sejdou fanoušci autobusů na dalším Autobusovém dni Pražské integrované dopravy s bohatým programem. V Táboře se v COMETT PLUS můžete podívat na elektrické autobusy a dobíjecí stanice a v Muzeu dopravy ve Strašicích se letos popré otevřou vrata pro návštěvníky.
V areálu vozovny DPMP si můžete prohlédnout technické zázemí a vozidla dopravního podniku. Vypraveny budou mimořádné spoje a vyhlídkové jízdy novými i historickými autobusy. DPMP do ulic pošle své vozy Karosa B 951E ev. č. 61, Iveco Crossway 12M LE City hybrid ev. č. 69, Karosa ŠM 11 ev. č. 2740, Škoda 706 RTO + vlek Jelcz, ev. č. 28 + 5, Renault Citybus ev. č. 149. Vyzkoušet si můžete i elektrobusy Solaris Urbino 9 LE, SOR NS 12 Electric, Iveco E-way 12 M zapůjčené z jiných dopravních podniků, historické trolejbusy a další. Centrem Pardubic se vozy vydají ve spanilé jízdě. Program Dne otevřených dveří je k dispozici zde . Fanoušci moderní i historické dopravní techniky se v sobotu 17. května mohou těšit na osmý ročník Autobusového dne Pražské integrované dopravy, stejně jako v vloni proběhne na Letenské pláni poblíž tramvajových zastávek Sparta a to od 10 do 17 hodin. Návštěvníky čeká tradiční výstava autobusů a jízdy historickými autobusy na speciálních trasách. Podrobný program je zde . Pokud máte blízko do jihočeského Tábora, můžete si v sobotu 17. května v rámci Dne otevřených dveří v COMETT PLUS prohlédnout nejnovější dobíjející stanice pro elektrické autobusy, které dopravce využívá pro nabíjení svých elektrických autobusů Iveco a Solaris a podívat se do moderních dispečinku společnosti. Dopravce vypraví na okružní jízdy autobus Škoda 706 RTO MEX a vystaví osobní automobil Tatra 600, nákladní automobil Garant K30, autobus Praga RND a autobus Karosa ŠD 11. Kompletní program zde . O víkendu 17. a 18. května bude zahájena už 16. návštěvnická sezóna v Muzeu dopravy ve Strašicích. Sobotní program bude tradičně propojen s Hamernickým dnem v Dobřívi, kterým bude vedena také linka historických autobusů ze Strašic do Mirošova. Na nádraží Mirošov bude možné přesednout na historický motorový vůz "Hurvínek" , kterým Vás spolek Lokálka Group sveze do Rokycan, nebo Nezvěstic. V neděli 18. května náš historický autobus nabídne svezení k Domu přírody Brd - loveckému zámečku Tři Trubky. Více zde . Plán dalších akcí na víkendy do začátku prázdnin zde .
V úterý 13. května představil ADASTEC v Německu Karsan e-ATAK s autonomním řízením úrovně SAE 4 v hannoverském projektu albus. Jedná se o první plnohodnotný automatizovaný autobus svého druhu v zemi, který získal povolení pro testování od německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu. Pojede na sedm kilometrů dlouhé trase v reálných dopravních podmínkách ve městě Burgdorf u Hannoveru.
Světový lídr v oblasti softwaru pro autonomní řízení úrovně SAE 4 v projektu albus (autonomní veřejný autobus) učinil významný krok k budoucnosti dopravních technologií. Podle ADASTEC je poprvé je v Německu nasazen 8 metrový automatizovaný autobus úrovně řízení SAE 4 s více než 20 sedadly. Autonomous e-ATAK od Karsanu je v rámci svého originálního designu vybaven pokročilou sadou senzorů platformy flowride.ai od svého technologického dodavatele ADASTEC. Karsan Autonomous e-ATAK vyvinutý společností Karsan společně se svým technologickým partnerem ADASTEC byl od roku 2022 nasazen v 11 zemích a ve 12 projektech v Evropě a Spojených státech. Nyní byly poprvé schváleny testy v Německu, v čele inovací ve veřejné dopravě je region Hannover v Dolním Sasku. Uvedení autonomního e-Atak do reálného provozu potvrzuje připravenost systémů veřejné dopravy úrovně SAE 4 pro reálný provoz, zejména v hustě osídlených městských oblastech, jako je Hannover, říká ADASTEC. Autonomní autobus Karsan e-ATAK jezdí na lince 906 v Burgdorfu. Obsluhuje 13 autobusových zastávek, projíždí 10 semafory a zvládá složité městské scénáře včetně bočního a paralelního parkování, kruhových objezdů a přechodů pro chodce. Autobus provozovaný společností ÜSTRA udržuje stálou rychlost 40 kilometrů za hodinu. Schválení na úrovni 4 znamená, že se vozidlo může automaticky pohybovat ve veřejných prostorách – vždy v doprovodu řidičů a technického dozoru na palubě. Projekt je podporován klíčovými regionálními partnery, včetně Regionu Hannover, ÜSTRA/Regiobus, SLB (Steuern Lenken Bauen) a Technické univerzity Braunschweig, kteří budou monitorovat a analyzovat výkon vozidel pro podporu probíhajícího výzkumu a vývoje. Tento výzkum byl financován Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu Německa (BMDV). ADASTEC získala od německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu (KBA) první schválení pro testování svého automatizovaného systému řízení SAE úrovně 4, což je významný průlom v regulaci. Povolení bylo uděleno pro softwarovou platformu pro automatizované řízení flowride.ai, která je z výroby montována do 8metrového elektrického autobusu Karsan. Tím potvrzuje autonomous e-ATAK soulad s přísnými německými standardy pro testování na veřejných komunikacích. Toto schválení KBA také poskytuje důležité poznatky o dalším vývoji a širším nasazení softwarových řešení pro automatizované řízení ADASTEC a pomáhá přiblížit tuto technologii na trh. V počáteční fázi provozu se testování zaměří na registrovanou skupinu uživatelů, která poskytne zpětnou vazbu o svých zkušenostech v reálném čase a přinese poznatky pro další vývoj. V následující fázi, pravděpodobně ve III. čtvrtletí, bude Karsan Autonomous e-ATAK fungovat souběžně pro všechny cestující společně s běžnými spoji na trase 906, kde bude speciálně označen pro informování cestujících o svém zkušebním provozu Schválení pro provoz v Německu znamená pro Karsan Autonomous e-ATAK důležitý krok v expanzi do Německa a poskytuje důležité poznatky pro další rozvoj a širší nasazení. Karsan e-ATAK s autonomním řízením byl v reálných podmínkách v provozu v 11 zemích v různých geografických oblastech. Jezdil v městských čtvrtích, na letištích, v univerzitních kampusech. Nasazení v Hannoveru posiluje jeho přítomnost ve střední Evropě s cílem umožnit inteligentní dopravu jak v hustě osídlených městských centrech, tak i v nedostatečně obsloužených oblastech. Srovnatelný projekt s Hannoverem již téměř tři roky běží ve Stavangeru v Norsku. „ Naše spuštění v Hannoveru není jen technické nasazení, je to signál, že veřejná doprava Level-4 je připravena k širokému přijetí ,“ řekl Dr. Ali Peker, CEO ADASTEC. „ Získání schválení testováním KBA je významným potvrzením bezpečnosti a spolehlivosti naší platformy a jsme hrdí na to, že tuto inovaci přinášíme s našimi důvěryhodnými partnery do Německa .“
Letos uplyne 10 let od vzniku Integrované dopravy Ústeckého kraje (DÚK) . Jednotný systém veřejné dopravy znamená pro cestující jednotný tarif s univerzálními jízdenkami na všechny druhy veřejné dopravy - autobusy, vlaky, lodě, přívozy a městské dopravy, návazné spoje a komfortnější dopravní prostředky. Na rozdíl od většiny ostatních krajů nezaložil Ústecký kraj "organizátora" veřejné dopravy, činnost DÚK zajišťuje odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu.
Mezi významné úspěchy poslední dekády Doprava Ústeckého kraje řadí: Postupné zapojení všech druhů veřejné dopravy (včetně unikátní lodní linkové dopravy) do jednoho integrovaného systému. Obnovení provozu na uzavřených železničních tratích a zřízení turistických železničních linek. Modernizace vozového parku a nasazení nízkoemisních autobusů. Zlepšení návaznosti spojů mezi jednotlivými druhy dopravy. Rozšíření dopravní obslužnosti i do odlehlejších oblastí kraje a do spádových oblastí přilehlých krajů. Zavedení jednoduchého tarifu s možností cestovat na jednu jízdenku napříč celým krajem. Při příležitosti výročí si DÚK připravila pro své cestující sérii akcí po celém Ústeckém kraji. Symbolicky zvolila deset měst, deset jízd a deset možností, jak narozeniny krajské dopravy oslavit. Na každé zastávce čeká na návštěvníky doprovodný program. V plánu je celkem deset zastávek – pět v květnu a červnu a pět po letních prázdninách v září. Na každé zastávce bude od 12 do 17 hodin čekat stejný program: Kvíz o jednodenní jízdenky – rozdá se až 100 kusů v každém městě Anketa a kolo štěstí o dárky DÚK Fotokoutek s možností vytisknout fotografie DÚKnápoj na cestu Speciální jízdy zdarma na vybrané trase DÚKmobil – informační servis Maskot DÚKáček Hudba, moderátor, hostesky Termíny a místa konání akcí: 21. 5. Ústí nad Labem 27. 5. Teplice 3. 6. Litoměřice 5. 6. Děčín 10. 6. Chomutov 3. 9. Kadaň 9. 9. Most 17. 9. Žatec 18. 9. Louny 23. 9. Varnsdorf Podrobnější informace o jednotlivých akcích budou dostupné na Facebooku a Instagramu Dopravy Ústeckého kraje.
První elektrické autobusy byly do veřejné dopravy v druhém největším bavorském městě uvedeny v roce 2018. O sedm let později jezdí v Norimberku stý elektrobus. Městská dopravní společnost VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg (VAG Norimberk) tak oslavila výročí, slaví i Daimler Buses. Výročním autobusem je kloubové Mercedes-Benz eCitaro G.
Stý autobus s evidenčním číslem 417 je jedním z celkem 31 elektrických kloubových autobusů eCitaro G, které budou dodány norimberskému dopravci do konce května 2025. V letech 2023 a 2024 bylo zařazeno do flotily 46 sólo a kloubových vozů eCitaro a nyní se jejich počet zvýší na 77. Elektrické autobusy s hvězdou Mercedesu tvoří téměř 70 procent bezemisní autobusů VAG Norimberk. V roce 2021 převzal VAG 39 elektrických autobusů MAN , z nichž 28 je Lion's City 18 E a jedenáct Lion’s City 12 E. Kloubová eCitara G se čtyřmi dveřmi s výrazným designem VAG v karmínově červené a bílé barvě mají sedm bateriových bloků s maximální celkovou kapacitou 686 kWh. Výrobce zaručuje dojezd přibližně 300 kilometrů po celou dobu životnosti baterie za standardních podmínek. V Norimberku pokryjí většinu požadavku na denní počet ujetých kilometrů. S přestavbou autobusového vozového parku se mění i požadavky na depo VAG ve Schweinau, kde probíhá údržba, opravy a mytí, ale také zde autobusy parkují a během prostojů tankují nebo se nabíjejí. Zejména nabíjení elektrického autobusu představuje výzvu, říká VAG. Trvá podstatně déle než například tankování naftového autobusu, takže VAG hledá různé možnosti nabíjení, aby se autobusy mohly nabíjet současně. Zpočátku bylo v depu instalováno několik nabíjecích stanic a v roce 2021 byl otevřen "eBus-Port" s 39 nabíjecími místy a velkým fotovoltaickým systémem na střeše. Stávající parkovací hala z roku 1980 se v současné době modernizuje a bude také vybavena nabíjecími stanicemi, s kapacitou pro 170 autobusů bude mít každé místo možnost nabíjení. V této souvislosti byla vybudována technická stanice, přes kterou je elektřina pomocí transformátorů a rozvaděčů přepravována k jednotlivým nabíjecím stanicím. Hala byla navíc rozšířena o 14 metrů dlouhý přístřešek, který zároveň poskytuje prostor pro další nabíjecí infrastrukturu a na kterém byl instalován fotovoltaický systém. Elektřina tam vyrobená se používá jak na místě v dílně, tak k nabíjení autobusů. Kloubové autobusy eCitaro pro VAG nabízejí přepravní kapacitu až pro 124 cestujících a jsou vybaveny nejmodernějšími bezpečnostními systémy a komfortními prvky. Cestující mají k dispozici 37 sedadel City Star Eco od Mercedes-Benz, klimatizaci s tepelným čerpadlem CO2 s výkonnými filtry s antivirovou vrstvou, USB nabíječky a dva 29palcové informační monitory. Pro jejich bezpečnost jsou dveře monitorovány osmi kamerami a monitorem na pracovišti řidiče. Pro invalidní vozíky a kočárky jsou v přední části a za kloubem autobusů k dispozici dvě speciální plochy, nastupování usnadní ručně ovládaná skládací rampa u centrálních dveří. Stejně jako všechny autobusy od Daimler Buses jsou i nové autobusy eCitaro G pro VAG Norimberk standardně vybaveny rozhraním pro digitální služby Bus Data Center od Omniplus. VAG Norimberk je dceřinou společností "Städtische Werke Nürnberg GmbH “, která je plně vlastněna městem Norimberk. Ve špičce přepraví v Norimberku a okolí až 640 000 cestujících autobusy, tramvajemi a metrem. Zaměstnává téměř 2 300 lidí, provozuje přibližně 200 autobusů na více než 50 linkách. V současné době je více než polovina autobusů elektrická. Cílem je do začátku roku 2030 přejít na elektrické autobusy s nulovými emisemi. Stejně jako tramvajové a metro linky jsou i autobusové linky poháněny 100% zelenou elektřinou získávanou v regionu. Za svůj projekt „eBus to Grid“ získala VAG Norimberk v roce 2025 Bavorskou státní cenu za dopravu a logistiku v kategorii „Osobní doprava“.
Mezinárodní digitální roadshow BUS2BUS vstupuje 21. května 2025 do dalšího kola. Na interaktivní živé akci se setkají odborníci na mobilitu. Českou republiku zastoupí Lukáš Hataš, generální ředitel Asociace pro elektromobilitu České republiky, a Renata Benešová Burdová, generální ředitelka společnosti BUSE. Za Maďarsko budou diskutovat o budoucnosti udržitelných pohonů v autobusovém průmyslu Zoltán Sipos, generální ředitel Electrobus Europe/Ikarus, a Tamás Móricz, obchodní ředitel HC Linear., která se zabývá informačními systémy pro cestující. Registrujte se, podívejte se a diskutujte on-line.
Ještě před dalším ročníkem veletrhu BUS2BUS, který se uskuteční 15. a 16. dubna 2026 jako živá akce na berlínském výstavišti Messe Berlin, se tým BUS2BUS vydá na digitální turné po Evropě společně s odborníky na mobilitu. Roadshow se v roce 2025 zastaví v Maďarsku a České republice, regionu DACH, jihovýchodní Asii a Berlíně. Letošní první roadshow BUS2BUS začíná v České republice a v Maďarsku. Registrovaní účastníci se mohou těšit na diskusi o nejnovějším vývoji v oblasti alternativních pohonů a bateriových technologií. V centru pozornosti bude také rozšiřování inteligentní nabíjecí infrastruktury, zvyšování efektivity a vládní podpůrná opatření pro spravedlivou, dostupnou a ekologickou mobilitu v městských i venkovských oblastech. Mezinárodní digitální roadshow začíná 21. května 2025 v 10:30 . Zájemci se mohou na živý přenos registrovat zdarma zde . Diskuse bude vysílána živě a diváci budou mít příležitost zapojit se aktivně. Akci bude moderovat Anja Lange. BUS2BUS je veletrh mobility. Obchodní platforma a trendový barometr pro německý a evropský autobusový, autokarový a dodavatelský průmysl se zaměřuje na budoucí technologie a udržitelná řešení. BUS2BUS představuje celou řadu produktů a služeb pro autobusový průmysl prostřednictvím kombinace veletrhu, přednášek, workshopů, networkingových akcí a digitálních služeb. Veletrhu BUS2BUS 2024 se zúčastnilo přibližně 2 400 odborných návštěvníků z 39 zemí a 140 vystavujících firem z 20 zemí. Další ročník se bude konat od 15. do 16. dubna 2026 v moderním špičkovém obchodním centru Hub27 na berlínském výstavišti. Berlín je již 200 let oblíbenou destinací pro veletrhy a po mnoho desetiletí patří k nejdůležitějším takovým centrům. Messe Berlin – vlastní zemská veletržní společnost – každoročně navrhuje, propaguje a organizuje stovky živých akcí. Snaží se být vynikajícím hostitelem pro návštěvníky na všech akcích, generovat optimální obchodní podněty a poskytovat spravedlivé podmínky pro všechny. Tato koncepce se odráží ve sloganu společnosti: Messe Berlin – Hosting the World. Další informace o veletrhu, Digital Roadshow a BUS2BUS naleznete zde .
V dubnu se prodeje autobusů v České republice meziročně propadly o téměř 45 procent. Registrováno bylo 76 autobusů, z toho víc než polovina byla dálkových. Tentokrát vede Daimler Buses Česká republika s autobusy Mercedes-Benz a Setra.
Celkové registrace autobusů letos klesly o 2,15 % (z 326 ks na 319 ks, tj. o 7 ks). První je značka Iveco Bus s 128 registrovanými autobusy (40,13 %), následují Mercedes-Benz – 48 ks (15,05 %), Setra – 45 ks (14,11 %), SOR – 36 ks (11,29 %), MAN – 29 ks (9,09 %), Irizar – 11 ks (3,45 %), Isuzu – 8 ks (2,51 %), Ford – 4 ks (1,25 %), Rošero-P – 3 ks (0,94 %), Iveco – 2 ks (0,63 %), Higer – 2 ks (0,63 %), Solaris – 2 ks (0,63 %). V dubnu 2025 se registrace autobusů proti loňskému dubnu snížily o 61 autobusů (-44,53 %). První je značka Mercedes-Benz - 16 ks, Iveco Bus a MAN shodně po 14 ks, Setra - 10 ks, SOR - 4 ks, Irizar a Isuzu po 7 ks, Ford - 4 ks. Nejvíc autobusů bylo v provedení dálkový - 39 ks, z toho 13 ks značky MAN, 10 ks Setra, 7 ks Irizar, 5 ks Mercedes-Benz a po dvou Isuzu a Iveco Bus. Linkových autobusů bylo 26 ks a městských jen 11 ks. Nejvíc nových autobusů v dubnu směřovalo do Prahy - 31 ks a Jihomoravského kraje - 17 ks. Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů (SDA)
Sdružení dopravních podniků České republiky a jeho členské dopravní podniky se připojují k veřejné sbírce Český den proti rakovině, kterou již tradičně pořádá Liga proti rakovině. Akce se tentokrát koná ve středu 14. května a stejně jako v předchozích letech bude jejím symbolem žlutý květ měsíčku lékařského, letos se světle zelenou stužkou připomínající téma tohoto ročníku – prevenci kolorektálního karcinomu. V Česku si tuto diagnózu každoročně vyslechne více než sedm tisíc lidí.
„ Téma prevence rakoviny vnímáme jako nesmírně důležité. Dopravní podniky se jako součást každodenního života statisíců cestujících mohou stát účinným nástrojem osvěty. Spoluprací s Ligou proti rakovině chceme přispět k tomu, aby se potřebné informace o prevenci dostaly k co největšímu počtu lidí ,“ uvedl předseda marketingové skupiny SDP ČR Slavoj Dolejš, který je zároveň ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice. V Brně, Českých Budějovicích, Ostravě a v Plzni si symbolickou kytičku můžete koupit na předprodejních místech dopravních podniků, ostatní se připojí s propagací na sociálích sítích nebo letáky ve vozidlech. Díky jejich zapojení se informace o Českém dni proti rakovině dostanou ke stovkám tisíc cestujících napříč republikou. Kytičky bude možné zakoupit za dobrovolný příspěvek (minimálně 20 Kč) u dobrovolníků nebo na distribučních místech. Přispět lze také prostřednictvím dárcovské SMS. Více informací je k dispozici na oficiálních stránkách sbírky: www.cdpr.cz .
Rok 2024 byl pro společnost Ebusco extrémně náročný. Zahájila změnu výrobní strategie, přechod na outsourcing výroby, kompletní plán restrukturalizace, změnou prošel manažerský tým. Navíc se musela vyrovnávat se závažnými problémy, jako je zastavení výroby a zrušení objednávek autobusů. Kromě toho musel management věnovat značný čas řešení finanční situace společnosti, zejména jejích hotovostních omezení. To vše mělo negativní dopad na finanční výsledky za rok 2024. Ani letošní rok zatím nepřináší slibné vyhlídky. Řeší návrh na konkurz a hledá strategického partnera.
Zastavení výroby a zrušení smluv na dodávky autobusů ve druhé polovině roku 2024 měly významný dopad na finanční výsledky nizozemského výrobce elektrických autobusů.. Během fiskálního roku končícího 31. prosincem 2024 vykázal snížení tržeb ve výši 16 milionů EUR, které byly původně započítány do roku 2023. Stornovány byly i tržby ve výši 18 milionů EUR započítané v první polovině roku. V důsledku toho dosáhl obrat za fiskální rok 2024 pouze 10,7 milionu EUR, což je výrazně méně než obrat vykázaný v průběžných výsledcích k 30. červnu 2024 (38 milionů EUR). Na výsledek měly dopad zrušení objednávek v kombinaci s náklady předpokládanými pro "plán restrukturalizace". V roce 2023 to bylo 102,4 milionů EUR. Ztráta za rok 2024 se naopak zvýšila ze 120,1 milionu na 200,8 milionu EUR a provozní zisk EBIDA z - 95,7 milionů na - 132,6 milionů EUR. Peněžní prostředky činily jen 2,4 milionů EUR. Kromě nepříznivých finančních výsledků došlo ke zpoždění sestavování účetní závěrky za rok 2024 i auditu (výsledky z finanční zprávy nejsou zatím auditované). " Velmi náročné obchodní okolnosti, kterými společnost Ebusco v posledních měsících prošla a kterým stále čelí, a transformace, kterou společnost prochází, včetně refinancování a restrukturalizace, kladou značné nároky na čas a zdroje společnosti ," uvedla Ebusco v tiskové zprávě . Ebusco kvůli finanční situaci ve druhé polovině roku 2024 téměř zastavila výrobu, což vedlo ke zpoždění dodávek a zrušení objednávek na 361 autobusů v roce 2024 a 55 v roce 2025. Přímý finanční dopad nebyl výrazný, protože podle Ebusco nebyla jejich výroba ještě zahájena. Dalších 74 autobusů v pokročilé fázi výroby bylo prodáno NIAG, městu Rouen a EBS. Zbývající vozy by měly být přeprodanány zákazníkům v druhé polovině roku 2025. Rok 2024 zakončil nizozemský výrobce s objednávkami 581 autobusů. Během roku dodal 157 autobusů a podepsal smlouvy na 48 autobusů. Aktuální objem objednávek je 581 elektrických autobusů (konec roku 2024). Pouze 336 z nich bylo zatím pevně objednáno (79 typu 2.2 a 336 typu 3.0). Christian Schreyer, generální ředitel společnosti Ebusco: „ Rok 2024 byl pro společnost Ebusco extrémně náročný a rok 2025 bude i nadále velmi náročný. Přestože jsme již podnikli důležité kroky, uvědomujeme si, že máme před sebou ještě dlouhou cestu a že situace s likviditou zůstává značnou výzvou. Není proto divu, že mé první měsíce ve funkci generálního ředitele společnosti Ebusco byly velmi intenzivní. Do společnosti Ebusco jsem nastoupil v kritické době, uprostřed masivní a naléhavé provozní a finanční restrukturalizace. Když jsem v září nastoupil, mou nejvyšší prioritou bylo zlepšit likviditu a snížit provozní kapitál a zároveň důkladně posoudit základní příčiny a ověřit strategická rozhodnutí. Toto úsilí vyústilo v jasný a proveditelný plán – zahrnující několik projektů s okamžitým dopadem spolu se strategickými pilíři, které povedou k dlouhodobému zlepšení, včetně rozhodnutí o přechodu na model OED ." " Model OED nám umožňuje fungovat kapitálově efektivněji a snižovat náš rizikový profil. Využitím našich silných stránek – našich špičkových schopností v oblasti designu a inženýrství produktů – a zároveň outsourcingem procesů, které bránily naší schopnosti škálovat se, můžeme zlepšit naši výkonnost. V kombinaci s dalšími strategickými rozhodnutími, jako je zjednodušení našeho portfolia na standardní velikosti autobusů a zaměření na evropské trhy, připravujeme společnost na to, aby se vyrovnala s nadcházejícími výzvami a nakonec se opět stala odolnou. Navzdory veškerému pokroku, úsilí a plánovaným krokům musíme uznat, že i po plné implementaci "Turnaround Plan" bude Ebusco potřebovat silného partnera, aby bylo schopno rozšiřovat podnikání a být udržitelně úspěšné. To platí i pro naši rostoucí, ale stále malou divizi skladování energie. S podporou našeho silného partnera a akcionáře Gotion vidíme obchodní příležitost pro specializovaný trh v námořní dopravě, kde máme dobrou pozici jako jedna z mála certifikovaných společností ." Ebusco v rámci zveřejnění výsledků připomíná významný pokrok v optimalizaci výroby, kdy již dříve oznámila přechod na plně OED model. Znamená to, že montáž autobusů bude zajišťována výhradně stávajícími i novými externími smluvními výrobci. V rámci "Turnaround Plan" Ebusco oznámila svůj záměr sloučit své dva závody v Nizozemsku do jednoho. Závod ve Venray bude přesunut do Deurne, "což povede ke snížení nákladů a vytvoření jednoduší organizační struktuře." Vzhledem ke své finanční situaci je v současné době společnost závislá na tom, zda se externí dodavatelé dohodnou na splátkových kalendářích a alternativních možnostech vypořádání pohledávek po splatnosti. Výše pohledávek po splatnosti totiž výrazně převyšuje současnou likviditu společnosti a dodavatelé mohou kdykoli podat návrh na konkurz. V jednom případě se tak již stalo, soudní řízení je naplánováno na 6. května 2025. Společnost Ebusco je proto závislá na významné krátkodobé injekci likvidity, jinak může čelit insolvenci. Závazky k dluhovém financování ve výši 22 milionů EUR od společností Green Innovation International Co. Ltd., 10 milionů od CVI Investments Inc. (Heights Capital Management, Inc. a 2 miliony od De Engh B.V. oznámila v únoru 2025. Tyto úvěry (včetně úroků ve výši 2,2 milionu EUR) musí plně splatit do 15. srpna 2025. Green Innovation International a De Engh zvolily splátku formoou akcií Ebusco. Od získání této krátkodobé injekce si Ebusco slibuje posílit plán restrukturalizace a zlepšit jak provozní (dokončení výroby autobusů), tak finanční výsledky a splátku těchto úvěrů. Pro vyřešení své nejisté situace v pokračování své činnosti hledá Ebusco strategického investora a/nebo získání refinancování.
Z letiště Tuřany dnes odjelo na Ukrajinu prvních šest trolejbusů z celkem dvaceti. V Brně po 25 letech provozu dosloužily a nahradily je nové, Škoda 32 Tr s bateriemi . Poslední jednadvacítky se objevily v pravidelném provozu na linkách v polovině února 2025. 15. března se s nimi v Brně mohli fanoušci rozloučit speciálními jízdami. Vůzy s evidenčními čísly 3030 a 3063 v Brně dál zůstanou, první ve flotile retro vozů dopravního podniku, a druhý jako exponát Technického muzea.