Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zpravodajství

Na začátku roku 2022 vláda v rámci plánu France Relance zavedla bonus na nákup nebo dlouhodobý pronájem autobusů poháněných elektřinou nebo vodíkem. Cílem je masivní obnova vozového parku pro zlepšení kvality ovzduší. Tento bonus činil 30 000 eur pro autobusy a autokary. Od 1. ledna 2023 byla podpora vyhrazena pro minibusy. Systém vyplácení zneužili podnvodníci, kteří fiktivně registrovali více než 500 elektrických autobusů a žádali o dotace. Ztráta mohla dosáhnout více než 15 milionů eur.

Pro získání dotace bylo nutné vyplnit příslušný formulář a přiložit technický průkaz pořízeného vozidla, kopii faktury nebo nájemní smlouvy a další doklady. Žádost musela být podána do šesti měsíců od data fakturace vozidla nebo zaplacení prvního nájemného v případě pronájmu. Výplatu podpory poté jménem státu provedla Agentura pro služby a platby (ASP). Tento systém vedl podle francouzského deníku Le Monde k rozsáhlému podvodu, o kterém informoval 25. prosince. Článek, publikovaný v rámci vyšetřování registračních podvodů, popisuje postupy vedoucí k získání veřejné dotace. Podle něho více než polovina z asi 600 elektrických autobusů registrovaných mezi listopadem 2022 a lednem 2023 nikdy neexistovala. Server Transbus.org již zaznamenal existenci těchto fiktivních vozidel registrovaných v systému registrace vozidel v článku „Autobusy a autokary: Zpráva o registraci do roku 2023“ zveřejněném loni v lednu. Podrobnou analýzou registrací autobusů z let 2022 a 2023 dospěl k závěru, že mezi květnem 2022 a červnem 2023 bylo zaregistrováno více než 500 elektrobusů, které neodpovídají skutečným vozidlům. K tomuto podvodu byly použity tři modely autobusů: Karsan eJest (vozidlo kategorie M2, 492 případů), Bluebus 6 metrů (kategorie M3, 11 případů v roce 2022) a Heuliez GX 337 Elec (kategorie M3, 1 případ v roce 2022). Celkem bylo registrováno 504 fiktivních elektrických autobusů na více než 120 různých vlastníků v 9 francouzských egionech. Téměř 50 % z Île-de-France, zejména z Paříže a Seine-Saint-Denis. Státní úřady uvedly pro deník Le Monde, že tyto podvody odhalily a částky zůstaly výrazně pod 10 miliony eur“. Pokud by však podpora ve výši 30 000 eur byla skutečně vyplacena za všechny tyto fiktivní autobusy, ztráta mohla dosáhnout více než 15 milionů eur.

person rebus  date_range 06.01.2025

Ve spolupráci s katarskou národní dopravní společností Mowasalat zahájil čínský Yutong výstavbu závodu, který má ročně opustit 300 místně vyrobených elektrických autobusů Yutong. Kromě Kataru bude nabízet vozy do dalších zemí Blízkého východu i Evropy.

Cílem je vybudovat v Um Al Houl Free Zone na ploše téměř 53 000 metrů čtverečních výrobní centrum pro elektrické autobusy ve standardu EU. Stavba má být dokončena do konce roku 2025. Poté umožní lokalizovaný výzkum a vývoj a výrobu nových modelů elektrických autobusů Yutong, jako jsou E7S, E9, E11pro a D8E, s počáteční kapacitou 300 vozidel ročně. Časem se má zařízení rozšířit až na 1 000 kusů podle místní poptávky a potřeb mezinárodních trhů v regionu MENA a v Evropě. Tento závod postavený na zelené louce, vybavený nejmodernějšími svařovacími, lakovacími, montážními a testovacími dílnami, bude využívat nejmodernější technologie elektromobility, které zajistí efektivní a udržitelné výrobní procesy. Očekává se, že závod bude průkopnickým projektem v poskytování zkušeností a průmyslové lokalizace, uvedla katarská strana a Yutong. Projekt využije pokročilé schopnosti Mowasalatu i Yutongu. Při této příležitosti ministr dopravy Kataru J.E. Sheikh Mohammed bin Abdulla bin Mohammed Al Thani řekl, že založení závodu na montáž e-busů je významnou událostí pro podporu úsilí poskytování ekologických dopravních řešení s nejlepšími globálními lídry a v souladu s cíli katarské vize udržitelnější budoucnosti QNV 2030. Závod přispěje k dosažení strategie elektrifikace systému veřejné autobusové dopravy na 100 % do roku 2030. Zatím bylo dosaženo 73% elektrifikace vozového parku. Výkonný ředitel Yutong International, Peng Xu, řekl: „ Yutong je hrdý na to, že může být partnerem Kataru v tomto transformativním projektu. Zřízení tohoto zařízení symbolizuje naše odhodlání dodávat špičkové technologie a lokalizovaná řešení na podporu regionálních cílů zelené mobility ".

person rebus  date_range 03.01.2025

Čínské hlavní město na konci roku 2024 schválilo nové předpisy na podporu technologie autonomního řízení ve městě, přičemž úřady plánují povolit veřejné autobusy a taxíky bez řidiče, uvedl list China Daily . Autonomní vozidla úrovně 3, která projdou silničním testováním a hodnocením bezpečnosti, se budou moci přihlásit do silničních zkoušek. Nová pravidla vstoupí v platnost od 1. dubna.

Město podporuje používání autonomních vozidel pro soukromá auta, městské autobusy, tramvaje a taxíky, uvedl list s tím, že chce podpořit výstavbu inteligentní silniční infrastruktury, řízení silničního provozu a zajištění bezpečnosti. Pravidla poskytují regulační rámec pro autonomní vozidla vybavená systémy Level 3 a vyššími. Peking se stal v posledních letech čínským národním lídrem ve vývoji autonomních vozidel. Od spuštění první čínské demonstrační zóny autonomního řízení na vysoké úrovni v září 2020 město úspěšně rozvinulo inteligentní infrastrukturu na ploše 600 km čtverečních, v plánu je oblast rozšířit na přibližně 3 000 km. Hlavní město je také domovem předních společností v oboru, včetně Baidu, Pony.ai a Neolix.

person rebus  date_range 02.01.2025

Tallinna Linnatransport (TLT) oznámila vítěze aukce svých 38 trolejbusů Solaris Trollino. O nákup až dvacet let starých vozidel z hlavního města Estonska byl velký zájem. Z osmi nabídek byl nejúspěšnější moldavský městský podnik v Kišiněvě Regia Transport Electric. Hlavní město Estonska od listopadu nasazuje na trasy místo trolejbusů autobusy a připravuje modernizaci trolejbusových tras pro nové vozy. Trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem dodá na konci příštího roku Solaris nebo Škoda Group.

„ Těší nás, že naše trolejbusy budou mít nový účel. Jde o výborný příklad principů oběhového hospodářství, kdy vyřazená vozidla nacházejí uplatnění jinde. Děkujeme všem zainteresovaným stranám a přejeme moldavské společnosti úspěch při poskytování služeb veřejné dopravy ve své zemi ,“ uvedl člen představenstva TLT Andrei Novikov 27. prosince 2024. Místostarosta Tallinnu Kristjan Järvan prodej komentoval: „ Jsem velmi rád, že Moldavsko může zlepšit svou veřejnou dopravu pomocí našich starých trolejbusů. Místostarosta Kišiněva nedávno navštívil Tallinn, a proto jsem si také vědom tamní situace. Pro Moldavsko jsou nové trolejbusy vyráběné v Evropě nepřiměřeně drahé, protože výrobci z Evropské unie již vzali v úvahu, že kvůli klimatickým cílům mají jejich zákazníci povinnosti a dotace na nákup elektrických kolejových vozidel, ale protože Moldavsko není v Evropské unii, nejsou tam žádná odpovídající klimatická pravidla a dotace .“ Vozový park TLT skládající se z asi 660 autobusů, tramvají a trolejbusů, se v poslední době rozšířil o nové elektrické autobusy Solaris Urbino 12 a nové tramvají PESA. V novém roce plánuje TLT pořídit ekologičtější plynové autobusy a do roku 2026 se již počítá s tím, že v hlavním městě budou jezdit nové moderní trolejbusy schopné díky bateriím autonomní jízdy. Do výběrového řízení na jejich dodavatele podaly nabídky Solaris a Škoda Group. Ačkoli o účastnících informovala TLT už začátkem listopadu 2024, vítěz zatím nebyl oznámen. Součástí zakázky je dodání celkem 40 nových trolejbusů (18 dvanáctimetrových a 22 kloubových), s možností objednat dalších 30. Očekává se, že první budou uvedeny do ulic Tallinnu v posledním čtvrtletí roku 2025. Podle místostarosty Tallinnu je v rozpočtu města na příští rok na investice do trolejbusů a infrastruktury vyčleněno přibližně 40 milionů eur. „ Otevírá se nová kapitola historie dopravy v Tallinnu, kde trolejbusy hrají důležitou roli. Jsem rád, že dva velcí a renomovaní výrobci trolejbusů v Evropě nabídly svá vozidla pro naši městskou dopravu. Tallinn nyní začíná modernizovat trolejbusovou infrastrukturu a nové vozy na baterie se dostanou do ulic Tallinnu hned, jakmile dorazí ." V rámci modernizace trolejbusové sítě jsou od 1. listopadu 2024 všechny čtyři trolejbusové linky obsluhovány autobusy. Dočasná výměna trolejbusů za autobusy je podle TLT nutná, "protože stávající vozový park trolejbusů s infrastrukturou včetně trolejového vedení a rozvoden je v takovém stavu, že již nebylo možné je opravit. Udržovat trolejbusy starší 15 let je náročné, protože na takto stará vozidla nejsou k dispozici náhradní díly. Proto je dočasně nahradíme autobusy, dokud nepřijedou nové." Své staré vozy Solaris Trollino s elektrickou výzbrojí Ganz z let 2002 až 2004 a Trollina 12 a 18 m s výbavou Cegelec pořízené v letech 2007 až 2010 nabídl na konci listopadu k prodeji. Jak je uvedeno výše, vozy budou dál sloužit v Kišiněvě. Město Tallinn a LTL na podzim 2024 uzavřely jednu z největších smluv, jaké kdy byly v oblasti mobility v Estonsku podepsány. Celková výše kontraktu se odhaduje na 1,2-1,4 miliardy eur. Cílem je zvýšit využívání městské hromadné dopravy obyvateli hlavního města ze současné třetiny na polovinu. Aby toho bylo dosaženo, bude do obnovy vozového parku a infrastruktury, obnovy sítě linek a zvýšení rychlosti veřejné dopravy investováno více než sto milionů eur. Dohoda mimo jiné pomáhá otevřít trh služeb veřejné dopravy i soukromému sektoru, což má zvýšit konkurenci a tím zlepšit kvalitu služeb. Nebudou se už kupovat žádná nová vozidla na fosilní paliva a nejpozději do roku 2035 bude veškerá veřejná doprava klimaticky neutrální.

person rebus  date_range 30.12.2024

Nejen v České republice vyjíždí do ulic měst nazdobené vozy dopravních společností s vánočními motivy. Pozadu nezůstávají ani v zahraničí.

person ertl  date_range 23.12.2024

Milník k dosažení cíle strategie do roku 2026 - vstoupit na severoamerický trh. Solaris získal první smlouvu na dodávky autobusů s nulovým emisemi s King County Metro, která poskytuje tranzitní služby do měst Seattle, Washington a dalších 34 měst.

První kontrakt v USA na ZEB vozidla (zero-emission buses) zahrnuje dodávku dvou 40stopých (12m) bateriových elektrických a dvou 60stopých (18m) kloubových autobusů. Smlouva zahrnuje také opci až na 12 dalších vozidel. Dodávky se očekávají v druhé polovině roku 2026. Autobusy budou založeny na elektrické platformě navržené speciálně pro severoamerický trh, v souladu se všemi předpisy USA, včetně FMVSS a ADA. Bude zahrnovat nejprogresivnější technologii bateriových autobusů vyvinutou Solaris v rámci 15 let a ověřenou na evropském trhu. " Tato dohoda je neuvěřitelně důležitým úspěchem a milníkem v historii Solaris. Toto je další krok k realizaci našich strategických cílů a naší vize učinit ze Solarisu dodavatele pro autobusy s nulovými emisemi v Severní Americe. Chceme poděkovat King County Metro za to, že si vybral Solaris a náš produkt, je mi potěšením být zde, jsem si jistý, že toto je začátek plodné spolupráce s King County Metro a že naše vozidla splní a předčí jejich očekávání ,“ řekl Javier Iriarte, generální ředitel společnosti Solaris Bus & Coach. „ Ve společnosti Metro jsme hluboce odhodláni budovat udržitelnou budoucnost prostřednictvím inovací a spolupráce ,“ řekla generální manažerka King County Metro Michelle Allison. „ Naším cílem je vytvořit flotilu s nulovými emisemi, která nejen posílí naše komunity, ale bude také udávat směr v oblasti odpovědnosti za životní prostředí. Partnerství Metro s výrobcem elektrických a vodíkových autobusů Solaris pomůže překonat nedostatek výroby autobusů a potenciálně poskytne více možností i pro další dopravní společnosti v Severní Americe ." K dnešnímu dni Solaris dodal více než 5 000 vozidel s nulovými emisemi, které zahrnují elektrické autobusy s bateriemi, vodíkové autobusy a trolejbusy a které jsou provozovány v téměř 30 zemích. Výrobce z Polska má široké portfolio produktů napříč všemi délkami a technologiemi pohonu, se zvláštním zaměřením na nízké a nulové emise. V roce 2017 byl Solaris Urbino 12 electric v Evropě oceněn titulem Bus of the Year a letos byl zvolen Bus of the Year 2025 Solaris Urbino 18 na vodík. „ V Evropě je značka Solaris široce uznávána pro kvalitu a vynikající výkon svých vozidel s nulovými emisemi. Naším cílem je přinést stejnou službu ověřenou technologii dopravním úřadům USA. Naším závazkem je podporovat přechod na bezemisní dopravu ve městech po celé Evropě a Severní Americe vývojem a dodáváním nejspolehlivějších a nejinovativnějších produktů. Tato smlouva znamená významný pokrok pro autobusový průmysl v Severní Americe a má potenciál pro tento region v nadcházejícím desetiletí změnit hru ,“ uzavřel Iriarte.

person rebus  date_range 23.12.2024

První vánoční trolejbus zřejmě vyjel před více než 30 lety v Hradci Králové. Letos už svátečně vyzdobené trolejbusy, tramvaje a autobusy vytvářejí adventní atmosféru v Karlových Varech a Plzni . Zlíně a Otrokovicích , v Praze , v Brně, v Olomouci , Pardubicích, Přerově, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Českém Těšíně, Chomutově a Jirkově, v Děčíně, v Chebu, v Ostravě a v Mostě a Litvínově a dalších městech.

person ertl  date_range 22.12.2024

Na odborné konferenci RED, kterou 4. prosince uspořádalo Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR), se diskutovalo o rozvoji, efektivitě a dostupnosti MHD. Tři bloky zajímavých a živých diskuzí zahájil ministr dopravy Martin Kupka a předseda SDP ČR Tomáš Pelikán. V diskuzích se prolínaly názory dopravních odborníků, ekonomů, politiků i laické veřejnosti.

Konference, kterou provázela moderátorka Kateřina Boušková a ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš, byla určena odborníkům z oblasti veřejné dopravy, zástupcům státní správy a samosprávy. Hned v úvodu vyzdvihl Martin Kupka městskou hromadnou dopravu v České republice jako oblast, kde se odehrává velká spousta inovací, ať už je to elektrifikace provozovaných vozidel, zvyšování podílu nízkoemisních a nízkopodlažních vozidel nebo zavádění moderních způsobů odbavování cestujících. „ Česká republika vykazuje z hlediska výdajů na veřejnou dopravu vůči HDP nejvyšších hodnot v rámci Evropy, i to je důvod, proč je úroveň MHD u nás tak vysoká. Je potřeba ale motivovat veřejnost, aby si této vysoké úrovně vážila, aby ji měla jako předmět národní hrdosti ,“ uvedl ministr dopravy. Jeho slova potvrdil Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady, který poukázal na fakt, že česká společnost není příliš ochotná se na financování veřejné dopravy více podílet. „ Nepopulární kroky, jako je zvyšování cen jízdného nebo snižování výše slevy na jízdném, jsou v nárokové společnosti velmi těžko proveditelné. Občas se objevují návrhy, aby různé nepopulární kroky nemusely dělat samosprávy, ale aby je dělala centrální vláda. To ale podle mě nejde, nechme tuto zodpovědnost zástupcům na komunální úrovni ,“ řekl v diskuzi Mojmír Hampl. Předseda SDP ČR Tomáš Pelikán upozornil na to, že dopravní podniky a potažmo obce a města, která jsou jejich zřizovateli, se ale musí připravit na stále větší finanční zátěž, která souvisí s naplněním nových evropských limitů pro dekarbonizaci. „ Náklady na pořízení elektrobusu jsou mnohem vyšší než u autobusu na CNG nebo naftu. Navíc dotace z EU budou do budoucna nižší nebo třeba žádné. Vedení dopravních podniků má oprávněné obavy o to, kdo to všechno zaplatí ,“ namítl Tomáš Pelikán. Výrobci autobusů jsou na dodávky elektrobusů pro dopravní podniky připraveni, investují do technologií a výrobních linek „ Pokud by ale nyní přišel pokyn, že se máme opět zaměřit na výrobu autobusů na diesel, bylo by to velmi složité. Cesta zpět existuje, ale byla by velmi nákladná ,“ řekl obchodní ředitel Iveco Bus Jan Kimla. Podle něj dává elektrifikace smysl v centrech větších měst nebo v menších městech. „ Ovšem nabíjet přes noc v Praze tisíc elektrobusů není moc reálné ,“ dodal Jan Kimla. Podle Martina Kupky musí Česká republika v EU prosazovat hlas zdravého rozumu a snažit se o zrušení sankcí, které by negativně dopadly na evropský automobilový průmysl. „ Klademe si otázku, jestli současná společnost je ochotná zaplatit za dekarbonizaci. Pokud budou státy chudnout, jejich schopnost investovat do ekologicky přívětivých technologií výrazně klesne. Cestou je zmírňování limitů s ohledem na to, že často nejsou splnitelné ,“ uvedl ministr dopravy. V rámci diskuze mluvil také o vizi jednotné jízdenky tzv. oneticket, která by umožnila cestování napříč republikou na jednu jízdenku. Konference RED ukázala, že městská hromadná doprava v České republice stojí na pevných základech a je připravená čelit výzvám budoucnosti. Spolupráce mezi státem, dopravními podniky a technologickými firmami je klíčem k zajištění rozvinuté, efektivní a dostupné veřejné dopravy. Na záznam z celé konference se můžete podívat ZDE .

person rebus  date_range 19.12.2024

V sobotu 14. prosince 2024 náhle zemřel vedoucí provozu ČSAD SVT Praha a náš spolupracovník Mgr. Dan Vyhnalík. Pracoval v oboru IT v dopravě po celý svůj život a stal se za tu dobu "inventářem" naší společnosti.

Nikdo z nás nezapomeneme na jeho analytické e-maily, nesmlouvavé vystupování a nadšení s jakým ještě poslední týden v zaměstnání chodil sám prodávat jízdenky na pokladnu na Florenci. Taktéž se nám budou ještě dlouho vybavovat jeho nezapomenutelné "vzpomínky z cest" a dlouhý seznam jeho sportovních úspěchů. Budete nám chybět. Za společnost ČSAD SVT Praha, s.r.o. Ing. David Švingr, jednatel Poslední rozloučení se bude konat v pondělí 23. 12. 2024 v 11.20 hodin v Malé obřadní síni krematoria v Praze - Strašnicích. Dan byl také vášnivým a úspěšným rogalistou .

person rebus  date_range 19.12.2024

Město Benešov se stalo jedním z vítězných projektů 8. ročníku soutěže Chytrá města 2024 v kategorii Smart+ za modernizaci městské hromadné dopravy. Projekt, jenž se zaměřuje na inovace a udržitelnost veřejné dopravy, byl oceněn za své pokrokové řešení v oblasti městské mobility, které denně využívá více než 3 000 cestujících. Mají nové minibusy a jízdné mají zdarma.

Do letošního ročníku soutěže Chytrá města 2024 se přihlásilo 78 projektů. Nejvíce přihlášek podaly soukromé firmy, dále municipality a městské společnosti, neziskové organizace, vědecko-výzkumné instituce i fyzické osoby. Vyhlášení vítězů proběhlo 5. prosince 2024 v Praze v prostorách Spojka Events, kde došlo k předání ocenění za nejlepší přístupy k inovativnímu a udržitelnému rozvoji měst. MHD v Benešově získalo ocenění v kategorii Smart+. Jan Vachtl, koordinátor MHD Benešov, uvádí důvody poroty: „ Moderní minibusy benešovské hromadné dopravy jsou vybaveny kamerovým systémem a systémem automatického sčítání cestujících. V provozu jsou tři páteřní linky a tři doplňkové, přičemž hlavní linky jezdí v intervalu 20 minut. Celý systém představuje základní kámen místní udržitelné městské mobility a nabízí návaznosti na regionální linky PID .“ MHD Benešov denně využívá více než 3 000 cestujících, kteří za svezení nic neplatí. Náklady na provoz hradí město Benešov ze svého rozpočtu – v roce 2024 se jednalo o 22,1 mil. korun, v roce příštím půjde o 1,3 mil. Kč navíc. Dopravu zajišťuje ČSAD Benešov, které od 16. února 2023 nasadilo na linky nové minibusy ISUZU NovoCiti Life . S délkou necelých 8 metrů, pojmou 60 cestujících (21 sedících + 4 další sedící na vyklápěcích sedačkách). Od 1. září 2023 se síť rozšířila. Soutěž Chytrá města je platformou pro prezentaci a sdílení nejnovějších trendů v oblasti SMART CITY, které mají za cíl zlepšit kvalitu života v našich městech a obcích. Soutěž pořádá Smart City Innovations Institut pod záštitou Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Asociace krajů České Republiky, Ministerstva spravedlnosti České republiky, Ministerstva životního prostředí, Svazu měst a obcí ČR a za podpory CzechInvest, Aliance pro bezemisní budoucnost a Skupiny ČEZ.

person rebus  date_range 17.12.2024
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda Group
Reklama
BUSE
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací