Na začátku roku 2022 vláda v rámci plánu France Relance zavedla bonus na nákup nebo dlouhodobý pronájem autobusů poháněných elektřinou nebo vodíkem. Cílem je masivní obnova vozového parku pro zlepšení kvality ovzduší. Tento bonus činil 30 000 eur pro autobusy a autokary. Od 1. ledna 2023 byla podpora vyhrazena pro minibusy. Systém vyplácení zneužili podnvodníci, kteří fiktivně registrovali více než 500 elektrických autobusů a žádali o dotace. Ztráta mohla dosáhnout více než 15 milionů eur.
Na začátku roku 2022 vláda v rámci plánu France Relance zavedla bonus na nákup nebo dlouhodobý pronájem autobusů poháněných elektřinou nebo vodíkem. Cílem je masivní obnova vozového parku pro zlepšení kvality ovzduší. Tento bonus činil 30 000 eur pro autobusy a autokary. Od 1. ledna 2023 byla podpora vyhrazena pro minibusy. Systém vyplácení zneužili podnvodníci, kteří fiktivně registrovali více než 500 elektrických autobusů a žádali o dotace. Ztráta mohla dosáhnout více než 15 milionů eur.
Pro získání dotace bylo nutné vyplnit příslušný formulář a přiložit technický průkaz pořízeného vozidla, kopii faktury nebo nájemní smlouvy a další doklady. Žádost musela být podána do šesti měsíců od data fakturace vozidla nebo zaplacení prvního nájemného v případě pronájmu. Výplatu podpory poté jménem státu provedla Agentura pro služby a platby (ASP).
Tento systém vedl podle francouzského deníku Le Monde k rozsáhlému podvodu, o kterém informoval 25. prosince. Článek, publikovaný v rámci vyšetřování registračních podvodů, popisuje postupy vedoucí k získání veřejné dotace. Podle něho více než polovina z asi 600 elektrických autobusů registrovaných mezi listopadem 2022 a lednem 2023 nikdy neexistovala.
Server Transbus.org již zaznamenal existenci těchto fiktivních vozidel registrovaných v systému registrace vozidel v článku „Autobusy a autokary: Zpráva o registraci do roku 2023“ zveřejněném loni v lednu.
Podrobnou analýzou registrací autobusů z let 2022 a 2023 dospěl k závěru, že mezi květnem 2022 a červnem 2023 bylo zaregistrováno více než 500 elektrobusů, které neodpovídají skutečným vozidlům. K tomuto podvodu byly použity tři modely autobusů: Karsan eJest (vozidlo kategorie M2, 492 případů), Bluebus 6 metrů (kategorie M3, 11 případů v roce 2022) a Heuliez GX 337 Elec (kategorie M3, 1 případ v roce 2022).
Celkem bylo registrováno 504 fiktivních elektrických autobusů na více než 120 různých vlastníků v 9 francouzských egionech. Téměř 50 % z Île-de-France, zejména z Paříže a Seine-Saint-Denis.
Státní úřady uvedly pro deník Le Monde, že tyto podvody odhalily a částky zůstaly výrazně pod 10 miliony eur“. Pokud by však podpora ve výši 30 000 eur byla skutečně vyplacena za všechny tyto fiktivní autobusy, ztráta mohla dosáhnout více než 15 milionů eur.