Zelená dohoda pro Evropu - EU investuje do 140 klíčových dopravních projektů

Na oživení hospodářství ve všech členských státech investuje EU téměř 2,2 miliardy EUR. Cílem je vybudovat nové dopravní propojení, podpořit udržitelnou dopravu a vytvoří pracovní místa.
Na oživení hospodářství ve všech členských státech investuje EU téměř 2,2 miliardy EUR. Cílem je vybudovat nové dopravní propojení, podpořit udržitelnou dopravu a vytvoří pracovní místa.
140 významných projektů bude financováno prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (CEF), grantového režimu EU na podporu dopravní infrastruktury.

Tímto financováním naplňuje EU své cíle v oblasti klimatu stanovené v Zelené dohodě pro Evropu. Velmi silný důraz je kladen na projekty zlepšující železniční síť, včetně projektů přeshraničních spojení a spojení s přístavy a letišti. Vnitrozemskou vodní dopravu by mělo stimulovat zajištění větší kapacity a lepšího multimodálního propojení se silniční a železniční sítí. V námořní dopravě jsou prioritou projekty pobřežní plavby založené na alternativních palivech a instalace pevninských zařízení pro dodávky elektřiny do přístavů, aby se snížily emise z lodí v docích.

„Unijní příspěvek ve výši 2,2 miliardy eur na tuto zásadní dopravní infrastrukturu pomůže nastartovat oživení. Očekáváme, že vygeneruje investice v hodnotě 5 miliard eur,“ vysvětluje komisařka pro dopravu Adina Văleanová. „Evropská unie investuje do spektra projektů, které zahrnuje například vnitrozemskou vodní dopravu, multimodální spojení, alternativní paliva nebo rozsáhlou železniční infrastrukturu. Nástroj pro propojení Evropy je jedním z našich hlavních nástrojů pro budování solidního dopravního systému, který obstojí v časech krize a který je zásadně důležitý – v tuto chvíli i z dlouhodobého hlediska.“

Evropská unie podpoří projekty železniční infrastruktury na hlavní transevropské dopravní síti (TEN-T) celkovou částkou 1,6 miliardy eur. Mezi 55 zvolenými projekty figuruje mimo jiné přeshraniční úsek železniční trati mezi Drážďany a Prahou nebo projekt Rail Baltica napojující pobaltské státy na evropskou železniční síť.

Unie podpoří také přechod na ekologičtější pohonné hmoty. Na 19 takto zaměřených projektů uvolnila necelých 142 milionů eur. Řada podporovaných projektů spočívá v přestavbě lodí, aby mohly fungovat na zkapalněný zemní plyn, nebo v instalaci příslušné přístavní infrastruktury.

Infrastruktura pro alternativní pohon se bude budovat i v silniční dopravě – v silniční síti bude instalováno 17 275 dobíjecích stanic a do provozu se nasadí 355 nových autobusů.

Devět projektů přispěje k interoperabilnímu železničnímu systému v EU a k hladkému provozu vlaků po kontinentě prostřednictvím evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS). Modernizace lokomotiv a železniční tratě tak, aby vyhovovaly sjednocenému evropskému vlakovému zabezpečovacímu systému, zvýší bezpečnost, zkrátí dobu cestování a optimalizuje využívání kolejí. Na těchto devět projektů vynaloží EU přes 49,8 milionu eur.

Česká republika získá finanční prostředky na projekty:

Zavádění zabezpečovacího zařízení ETCS (Deployment of on-board ETCS in selected prototypes) pro České dráhy, a.s. (způsobilé výdaje v eur 18,733 tis., příspěvek CEF 6,300 tis.)

Železniční uzel Přerov, 2. stavba - Technologie a vybraná infrastruktura (Junction Prerov, 2nd construction - Technologies and selected infrastructure) pro Správu železnic, státní organizace (způsobilé výdaje 68,676 tis., příspěvek CEF 57,324 tis.)

Modernizace železničního uzlu Pardubice (Modernization of the Pardubice Railway Junction) pro Správu železnic, státní organizace  (způsobilé výdaje 148,153 tis., příspěvek CEF 125,930 tis.).

Projekt na přípravu projektu přeshraničního spojení Drážďany – Praha podalo Německo. Ministerstvo dopravy na něm intenzivně spolupracuje, ať už podporou u komisařky pro dopravu a nebo výstupy na Koordinačním výboru CEF.

Nyní se čeká, až vybrané projekty členské státy odsouhlasí. Rozhodnutí Komise o financování bude formální.