Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
© BUSportál

pořádané SDT 9.3.2010 v Praze: Prioritou jsou Integrace a komunikace.
pořádané SDT 9.3.2010 v Praze: Prioritou jsou Integrace a komunikace.
Konference proběhla v atmosféře očekávání možného přijetí Zákona o službách ve veřejné dopravě (ZSVD). Ondřej Michalčík z Ministerstva dopravy (MD) se zmínil právě o kontextu mezi ZSVD s platebními technologiemi v dopravě. Rámcové standardy uvedené v zákoně budou upřesněny v prováděcích předpisech. Požadavky na nové technologie v případě přijetí nových norem budou aplikovány rok po nabytí účinnosti - stávajících technologií se tedy požadavky netýkají. Koncept prováděcího předpisu je společnou prací MD a Sdružení pro dopravní telematiku (SDT). Vedoucí pracovní skupiny Platby v dopravě SDT Jiří Matějec vyzdvihl spolupráci se subjekty IDS sdruženými v České asociaci organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD).
Z Memoranda o spolupráci na realizaci otevřeného kartového systému ve veřejné dopravě v ČR, přijatého 93.3.2010 na 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě:
ČAOVD a SDT usilují o hledání možností naplnění společných cílů např. při vytvoření platformy pro společné řešení problematiky plateb a odbavení cestujících, platebního a identifikačního média platného i v neregionálním měřítku a nalezení řešení kompatibility v navazujících a prolínajících se IDS. Společnosti jsou na platformě ČAOVD připraveny ke spolupráci na hledání společného řešení pro zajištění nadregionální použitelnosti nástrojů pro elektronické odbavování cestujících. ČAOVD a SDT vytvoří pracovní skupinu pro spolupráci s MD ČR.

Záběry z podpisu Memoranda


Cílem úsilí všech zainteresovaných subjektů a pochopitelně i cestujících je podle Jiřího Matějce, vedoucího pracovní skupiny Platby v dopravě SDT, cestování s jednou kartou v rámci republiky (a snad jednou i přes hranice, v rámci přirozené spádovosti). Důraz je v rámci interoperability kladen na maximální bezpečnost a hledání nositele funkce "dopravní certifikační autority", která musí být společná pro všechny spojené systémy. Standardizace musí vycházet z principu otevřenosti a posiluje roli objednatele dopravy, který je určujícím subjektem při volbě uplatňování standardů v regionu. Lze očekávat využití veřejných zdrojů - národních i v rámci EU.

Zajímavý exkurs do Evropy zprostředkoval účastníkům konference Klaus Philipp (T.C.L.). Národní platební a kartové systémy v dopravě v rámci Evropy jsou poměrně kompaktní, zdaleka ne tak rozdrobené jako v České republice. Klaus Philipp zdůraznil význam "backgroundu", tedy technického a informačního zázemí platebních systémů, které je důležitější než vlastní systém použitý přímo ve vozidle.

S výrobou a personalizací čipových karet nejen pro dopravní aplikace seznámili zástupci Advintec a Státní tiskárny cenin. Zatím bylo vyrobeno 50 milionů karet (včetně řidičských průkazů, tachografových karet ....), z toho 2 miliony čipových a z toho 1.5 milionů pro dopravu. Účastníci konference se seznámili i se systémy a službami ČD - Telematika, multiaplikačním kartovým řešení v praxi společnosti XT- Card (ve spolupráci s ČZU) a praktickými zkušenostmi se zavedením clearingového systému CARDS EXCHANGE v IDOL ČSAD SVT Praha. O stavu projektu Opencard a plánech dalšího rozvoje informoval Haguess i ROPID.

Se zajímavou rešerší o situaci ve veřejné dopravě ve vybraných městech Evropy seznámil zástupce ČVUT. Tato rešerše byla zadána společností ROPID - pokusíme se tento zajímavý srovnávací materiál v budoucnu získat k uveřejnění na BUSportálu. Z rešerše upozorňujeme alespoň skutečnost, která proběhla médii - tam byla pražská veřejná doprava vyhodnocena jako jedna z nejlepších v Evropě. Hlavním faktorem pro toto hodnocení byla cena, jedna z nejnižších v Evropě. Toto měřítko je ovšem směrodatné v absolutních cenách - tedy hlavně pro turisty. Při zohlednění příjmů obyvatelstva v té dané zemi je pražská MHD druhá nejdražší v Evropě po Budapešti.

Program konference

Materiály z konference budou asi během týdne přístupné pro účastníky na stranách SDT. Přístup a heslo bude zasláno účastníkům e-mailem.

Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
© BUSportál
Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
© BUSportál
Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
© BUSportál
Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
© BUSportál
Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
© BUSportál
Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
© BUSportál
Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
Ze 4. ročníku odborné konference Elektronické platby v dopravě
© BUSportál