Poprvé vyjely autobusy společnosti ZDAR na Žďársku podle nového systému Veřejné dopravy Vysočiny v sobotu 1. února. Prvním vozem, který vyrazil do akce v oblasti Žďárské vrchy byl ve 4:32 autobus MAN Lion’s Intercity LE 12 na lince ze Žďáru nad Sázavou do Jihlavy. Na Bystřicku a a Velkomeziříčsku, kde je ZDAR subdodavatelem pro TRADO-BUS, pak byl prvním zdaráckým autobusem v provozu IVECO Crossway LE 12 na Lince Bystřice nad Pernštejnem – Kuřim s odjezdem ve 4:15 ráno.
Poprvé vyjely autobusy společnosti ZDAR na Žďársku podle nového systému Veřejné dopravy Vysočiny v sobotu 1. února. Prvním vozem, který vyrazil do akce v oblasti Žďárské vrchy byl ve 4:32 autobus MAN Lion’s Intercity LE 12 na lince ze Žďáru nad Sázavou do Jihlavy. Na Bystřicku a a Velkomeziříčsku, kde je ZDAR subdodavatelem pro TRADO-BUS, pak byl prvním zdaráckým autobusem v provozu IVECO Crossway LE 12 na Lince Bystřice nad Pernštejnem – Kuřim s odjezdem ve 4:15 ráno.
Víkendový provoz byl poklidný, hlavní zatěžkávací zkouška přišla na řadu v pondělí 3.2.2025 ráno, kdy bylo do provozu nasazeno 70 autobusů ZDARu. V oblasti Žďárské vrchy jich ve všední dny vypravuje 47, zbývajících 23 pak tvoří subdodávka pro TRADO-BUS v oblasti Bystřicka a Velkomeziříčska. V každé z obou zmíněných oblastí pak ZDAR musí zabezpečit provoz dvou operativních záloh a také dvou informačních kanceláří.
Jedna z nformačních kanceláří bude na autobusovém nádraží v Bystřici nad Pernštejnem, kde se v těchto dnech dokončuje potřebné nové zázemí pro řidiče a cestující. Stávající výpravní budova, která byla ve špatném technickém stavu, bude zdemolována, což umožní již v letošním roce zahájit potřebnou zásadní opravu celého autobusového nádraží.
Nově vznikající zázemí se bude nacházet přímo u nástupní hrany autobusů v objektu obchodního domu Albert, kde se podařilo ZDARu zakoupit obchodní jednotku, která sloužila dříve jako restaurace. V průběhu zimních měsíců byla adaptována pro potřeby střediska autobusové dopravy – vybudována byla jak místnost pro řidiče, tak dispečink/informační kancelář, čekárna a bezbariérové WC pro cestující. Provoz nového zázemí bude zahájen do konce února 2025.
Samotnému rozjezdu projektu VDV ve společnosti ZDAR předcházela intenzivní příprava – v noci z pátku na sobotu bylo nutné přeprogramovat odbavovací systém ve vozidlech, která zajišťují subdodávku pro společnost TRADO-BUS a také zprovoznit všechny komponenty informačního systému pro cestující, který nově zahrnuje vnitřní informační panel a hlášení zastávek.
Pracovníci společnosti pak museli také zajistit výlepy jízdních řádů v regionu, a především v souvislosti se změnou číslování linek upravit uspořádání odjezdů na autobusových nádražích ve Žďáru nad Sázavou, Velkém Meziříčí, Bystřici nad Pernštejnem a Novém Městě na Moravě. Tam, kde jezdí autobusy společnosti ZDAR jsou již od podzimních měsíců osazeny na označnících dodatkové tabulky, na kterých budou vždy uvedeny kromě názvu zastávky a čísla stanoviště i linky, které danou zastávku obsluhují. Doplnění těchto informací do finální podoby zajistí dopravce dle smlouvy v jarních měsících.
"Děkuji všem zaměstnancům, kteří se podíleli na úspěšném rozjezdu projektu VDV. Bylo to náročnější, jednalo se o druhý velký autobusový projekt, který jsme zahajovali v rozmezí dvou kalendářních měsíců. Ať už v případě provozu na Vysočině, tak ve Středočeském kraji, nás čeká ještě řada úkolů k řešení. Přestože máme aktuálně zajištěno pokrytí všech turnusů, plánujeme posílit naše řady ještě o několik řidičů, tak aby zajistilo jednodušší střídání v případě nemocí a dovolených. Abychom byli schopni najít náhradu za zaměstnance odcházející do důchodu, intenzivně řešíme rekvalifikace a školení nových řidičů v rámci vlastní autoškoly," uvedl Richard Latislav, generální ředitel ZDAR.