Zaujalo Vás v E15: Poslanci brojí proti zbytečným výdajům v dopravě.

Provozovatelé linkové dopravy tvrdí, že bez státní podpory by si nemohli kupovat nové autobusy.
Provozovatelé linkové dopravy tvrdí, že bez státní podpory by si nemohli kupovat nové autobusy.
www.e15.cz - Doprava - Praha - 5.12.2008 - Stát bude i v příštím roce pokračovat v podpoře provozovatelů autobusové a železniční dopravy. Ministerstvo dopravy (MD) počítá zhruba s výdaji kolem 400 milionů korun, kterými chce podpořit nákup nových vozidel.

To se však nelíbí poslancům hospodářského výboru, zejména z vládní ODS - hlavně proto, že stát podporuje především soukromý sektor autobusových firem. "Po dvaceti letech by tento program už mohl skončit a dopravci by měli začít jezdit vozidly zakoupenými pouze za vlastní peníze," kritizuje podporu státu poslanec vládní ODS Karel Sehoř. Proto také navrhl tuto kapitolu v rozpočtu ministerstva dopravy vyškrtnout. Tomu se však kritizovaný rezort brání. "V krátkodobém horizontu je stále potřebné v této podpoře pokračovat, neboť průměrné stáří vozidel je jak v oblasti veřejné linkové dopravy, tak zejména železniční, dosud velmi vysoké," sdělil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Linkové autobusy mají nyní průměrné stáří 9,6 roku. "Výdaje jsou spojeny i s podporou malých českých výrobců vozidel," dodává náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. "Přidělování peněz posuzuje mezirezortní komise za účasti občanských sdružení. Snažíme se, aby se dostalo skutečně na všechny dopravce," dodal Hanzelka. "Postup ministerstva je v pořádku," řekl prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák. Samotní dopravci by bez státní podpory podle něj na nové autobusy neměli. "Stejnou podporu mají v Německu, Holandsku a dalších zemích," dodal. Domnívá se, že bez státní podpory by financování obnovy dopadlo na kraje.

Průměrná základní cena linkového autobusu se pohybuje okolo 3,5 milionu korun. "Bez státní pomoci okolo 600 tisíc bychom si nové jízdní prostředky nepořídili," tvrdí Oldřich Janíček z dopravní firmy Comett, která provozuje linkovou dopravu na jihu Čech. Průměrný věk vozového parku této společnosti se pohybuje těsně pod hranicí osmi let. "Tedy těsně pod hranicí, kdy končí životnost linkových autobusů. Bez státní pomoci by to nešlo," dodal Janíček. Podle ministerstva dopravy je program zcela v souladu s evropským právem, a tak nepředstavuje nedovolenou veřejnou podporu. Už v roce 2013 však musí být definitivně ukončen. Náklady spojené s obnovou vozového parku budou řešeny standardními vztahy mezi poskytovatelem dopravy a jejím objednatelem.
Více viz www.e15.cz "pdf"

BUSportál byl požádán čtenářem, který na článek upozornil, o komentář. Za prvé je třeba jasně vymezit, že jde pouze o dotace na autobusy, jezdící v závazku veřejné služby na objednávku krajů (u linkové dopravy.) Protože je prostředků omezený počet, určitě se nedostane na všechny žadatele a v tom je první nerovnost. Druhá je v tom, že vážným kritériem je stáří autobusů - tedy: kdo obnovu nejvíce odbýval, dostane nejvíce dotací. Navíc nový dopravce nebo dopravce podnikající pouze na komerční bázi se do okruhu společností se závazkem veřejné služby, a tedy k dotacím jak na vozy, tak na provoz, nemá skoro šanci dostat. Stávající dopravce musí mít možnost autobus náležitě v závazku veřejné služby využít a vše je tu dlouhodobou záležitostí. To pokřivuje v tomto segmentu konkurenční prostředí. Na druhé straně byl tento program po dlouhém úsilí notifikován v Bruselu a je tak v souladu s EU. Je otázka, na co by tyto peníze byly použity jinak - hovořilo se o tématu bezpečnosti silničního provozu. Za stávající podporou je alespoň možno vidět konkrétní "kus autobusu", podpora bezpečnosti silničního provozu může kromě účelně vynaložených prostředků např. na vhodnou úpravu infrastruktury utopit spoustu peněz i v bezzubých kampaních.
Dagmar Braunová