Záplava informací, která nepřišla

Komentář Jana Spousty k informační kampani ke změnám v pražské MHD.
Reklama
Komentář Jana Spousty k informační kampani ke změnám v pražské MHD.
24.8.2012: Situace se vyvíjí každou minutou. Informace z ROPID.
ROPID: Kampaň k nové pražské MHD odstartovala. Kde najdete informace o změnách? Hlavní důvody změn "doc" ke stažení.

Jan Spousta - 23.8.2012 - Jednou z kritických připomínek ke změnám v pražské dopravě je informování veřejnosti – jednak na krátkou dobu, jednak na zvolený termín změn, kdy řada uživatelů MHD je na dovolených a prázdninách. Magistrát nás ústy pana Noska, náměstka primátora pro dopravu, ujistil například následujícími slovy v on-line rozhovoru 14.8. se čtenáři webu „i-dnes“:
Na častou kritiku, že se cestující nestihnou o chystaných změnách včas dozvědět, reagoval (radní Nosek) slovy, že si to nemyslí. "Od pondělí 20. srpna bude možné vyhledávat na webu pražského dopravního podniku (dpp.cz) spojení od 1. září a bude možné si také vytisknout jízdní řád z jakékoliv zastávky," dodal.
(Zdroj:praha.idnes.cz)

Dne 20. srpna vydal ROPID tiskovou zprávu „Ptejte se na změny MHD i na Facebooku“ (BUSportál 22.8.2012: ROPID: Nové pražské jízdní řády zveřejněny. Změny MHD i na Facebooku) , ze které vyplývá, že:

Kompletní jízdní řády tramvají, metra a autobusů od 1. září budou na internetu k dispozici od úterý 21. srpna, kdy zároveň začne fungovat vyhledávání spojení po prvním září.

Pomineme-li, že již panem náměstkem Noskem slibovaný termín byl posunut o den a tedy původně mnohokrát prezentované 2 týdny před realizací změn se zkrátily na 11 dnů, vyvstává otázka: Kolik procent uživatelů pražské MHD se připojuje na facebook, či naopak kolik procent Pražanů, kteří přes běžný rok mají připojení k internetu, je dnes na dovolené, kde přístup k internetu nemá?

Zásadní otázkou, na kterou ovšem nenalezneme odpověď ani v jednom z výše uvedených zdrojů, je, jak se k informacím o změnách v MHD dostanou ti Pražané a Středočeši, kteří jsou pravidelnými uživateli MHD, ale k internetu přístup mají omezený (počítačová gramotnost není povinností občana ČR a na mobil s internetovým připojením nepřispívá ani sociální síť, ale třeba ani většina zaměstnavatelů) nebo jej považují za „sprosté slovo“ (počet důchodců, cestujících pražskou MHD, není zanedbatelný – přičemž to třeba díky restrukturalizaci zdravotnictví dávno už nejsou „cesty za banány“).

Odpovědí by mohly být například vývěsky ve vozidlech a na zastávkách – dělalo se to tak vždy a lidé sice nadávali nad jejich obsahem, ale byli rádi za podané informace. Ačkoliv už je 23.8., na zastávkách stále visí letáky se změnami platnými do 31.8, v tramvajích je plán „Trvalého stavu denního provozu od října 2010“; o změnách od září 2012 ani slovo.

Dopravní informace by se mohly podávat i prostřednictvím velkoplošných obrazovek v metru, tedy jedné z kritizovaných smluv – na tuto kritiku reagoval bývalý generální ředitel právě tím, že jsou primárně určeny k informování cestujících a reklama je jen cestou k zefektivnění jejich provozu. Dnes ráno jsem si na nich (ve stanici I.P.Pavlova, tedy nejfrekventovanější stanici metra) přece jen jednu dopravní informaci přečetl: Spodní část lanovky na Sněžku vyjede v září naposledy. V dalším textu pak čtenář zjistí, že poslední jízda bude 2. září – tedy den po změnách pražských.

„Informační kampaň“ ve své aktuální formě na mne působí jako klasická reklamní akce na téma „jak být nejkrásnější a nejdokonalejší“. Možná by si její tvůrci měli uvědomit, že v tomto případě není cílem něco prodat, ale má zcela objektivně informovat o tom, jakým způsobem budou poskytovány veřejné služby a jak budou použity finanční prostředky z daní občanů a podnikatelů a nikoliv dokonce řadu stávajících zákazníků přímo diskriminovat.
Jan Spousta

Příspěvek jsme poslali ROPID, reagoval obratem, odkaz viz začátek materiálu. Rádi uveřejníme další postřehy na toto téma.

Záplava informací, která nepřišla
23.8.2012: Dopravní informace na obrazovce v metru (Stanice IPP) © Jan Spousta
Záplava informací, která nepřišla
23.8.2012: Linkové vedení v pražské tramvaji © Jan Spousta