Komentář Jana Spousty k informační kampani ke změnám v pražské MHD.
Komentář Jana Spousty k informační kampani ke změnám v pražské MHD.
24.8.2012: Situace se vyvíjí každou minutou. Informace z ROPID.
ROPID: Kampaň k nové pražské MHD odstartovala. Kde najdete informace o změnách? Hlavní důvody změn "doc" ke stažení.
Jan Spousta - 23.8.2012 - Jednou z kritických připomínek ke změnám v pražské dopravě je informování veřejnosti – jednak na krátkou dobu, jednak na zvolený termín změn, kdy řada uživatelů MHD je na dovolených a prázdninách. Magistrát nás ústy pana Noska, náměstka primátora pro dopravu, ujistil například následujícími slovy v on-line rozhovoru 14.8. se čtenáři webu „i-dnes“:
Na častou kritiku, že se cestující nestihnou o chystaných změnách včas dozvědět, reagoval (radní Nosek) slovy, že si to nemyslí. "Od pondělí 20. srpna bude možné vyhledávat na webu pražského dopravního podniku (dpp.cz) spojení od 1. září a bude možné si také vytisknout jízdní řád z jakékoliv zastávky," dodal.
(Zdroj:praha.idnes.cz)
Dne 20. srpna vydal ROPID tiskovou zprávu „Ptejte se na změny MHD i na Facebooku“ (BUSportál 22.8.2012: ROPID: Nové pražské jízdní řády zveřejněny. Změny MHD i na Facebooku) , ze které vyplývá, že:
Kompletní jízdní řády tramvají, metra a autobusů od 1. září budou na internetu k dispozici od úterý 21. srpna, kdy zároveň začne fungovat vyhledávání spojení po prvním září.
Pomineme-li, že již panem náměstkem Noskem slibovaný termín byl posunut o den a tedy původně mnohokrát prezentované 2 týdny před realizací změn se zkrátily na 11 dnů, vyvstává otázka: Kolik procent uživatelů pražské MHD se připojuje na facebook, či naopak kolik procent Pražanů, kteří přes běžný rok mají připojení k internetu, je dnes na dovolené, kde přístup k internetu nemá?
Zásadní otázkou, na kterou ovšem nenalezneme odpověď ani v jednom z výše uvedených zdrojů, je, jak se k informacím o změnách v MHD dostanou ti Pražané a Středočeši, kteří jsou pravidelnými uživateli MHD, ale k internetu přístup mají omezený (počítačová gramotnost není povinností občana ČR a na mobil s internetovým připojením nepřispívá ani sociální síť, ale třeba ani většina zaměstnavatelů) nebo jej považují za „sprosté slovo“ (počet důchodců, cestujících pražskou MHD, není zanedbatelný – přičemž to třeba díky restrukturalizaci zdravotnictví dávno už nejsou „cesty za banány“).
Odpovědí by mohly být například vývěsky ve vozidlech a na zastávkách – dělalo se to tak vždy a lidé sice nadávali nad jejich obsahem, ale byli rádi za podané informace. Ačkoliv už je 23.8., na zastávkách stále visí letáky se změnami platnými do 31.8, v tramvajích je plán „Trvalého stavu denního provozu od října 2010“; o změnách od září 2012 ani slovo.
Dopravní informace by se mohly podávat i prostřednictvím velkoplošných obrazovek v metru, tedy jedné z kritizovaných smluv – na tuto kritiku reagoval bývalý generální ředitel právě tím, že jsou primárně určeny k informování cestujících a reklama je jen cestou k zefektivnění jejich provozu. Dnes ráno jsem si na nich (ve stanici I.P.Pavlova, tedy nejfrekventovanější stanici metra) přece jen jednu dopravní informaci přečetl: Spodní část lanovky na Sněžku vyjede v září naposledy. V dalším textu pak čtenář zjistí, že poslední jízda bude 2. září – tedy den po změnách pražských.
„Informační kampaň“ ve své aktuální formě na mne působí jako klasická reklamní akce na téma „jak být nejkrásnější a nejdokonalejší“. Možná by si její tvůrci měli uvědomit, že v tomto případě není cílem něco prodat, ale má zcela objektivně informovat o tom, jakým způsobem budou poskytovány veřejné služby a jak budou použity finanční prostředky z daní občanů a podnikatelů a nikoliv dokonce řadu stávajících zákazníků přímo diskriminovat.
Jan Spousta
Příspěvek jsme poslali ROPID, reagoval obratem, odkaz viz začátek materiálu. Rádi uveřejníme další postřehy na toto téma.
23.8.2012: Dopravní informace na obrazovce v metru (Stanice IPP) © Jan Spousta
23.8.2012: Linkové vedení v pražské tramvaji © Jan Spousta