Vítězem jedné části výběrového řízení na bezemisní autobusy pro Atény a Soluň je čínský Yutong. První nové „zelené“ dvanáctimetrové autobusy výrazně omladí vozový park obou měst začátkem roku 2024. Hodnota kontraktu je téměř 111 milionů eur.
Vítězem jedné části výběrového řízení na bezemisní autobusy pro Atény a Soluň je čínský Yutong. První nové „zelené“ dvanáctimetrové autobusy výrazně omladí vozový park obou měst začátkem roku 2024. Hodnota kontraktu je téměř 111 milionů eur.
Celkem má vozový park v Aténách a Soluni posílit 1 300 autobusů s bezemisním nebo nízkoemisním pohonem. Podepsání smlouvy s Yutong na prvních 250 elektrických je schváleno. Podpis smluv na dodání dalších 400 vozů z výběrového řízení zveřejněného koncem roku 2021 se očekává co nejdříve.
Už v lednu 2023 byl oznámen také předběžný výsledek tendru na 100 kloubových autobusů na CNG, o uzavření smlouvy zatím ministerstvo infrastruktury a dopravy neinformovalo. Vítězem byla vyhodnocena IVECO France ze skupiny IVECO BUS. Údajně již ve francouzském Annonay pro Atény první kloubové autobusy Urbanway 18 vyrábí. Zajímavostí je, že v Aténách stále jezdí autobusy Iveco Irisbus dodané v letech 2005 a 2010.
Součástí velkého výběrového řízení zahájeného na konci roku 2021 bylo kromě 100 ks 18metrových autobusů na CNG a 250 ks 12metrovch elektrických městských autobusů s minimálním dojezdem 180 km (kromě Yutong se zúčastnila IRIZAR E-MOBILITY a BYD ELECTRIC BUS & TRUCK HUNGARY KFT, ten byl ale vyloučen):
- 200 ks 12metrových městských autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) kategorie EURO VI. I zde je uchazečem IVECO, účastní se i italsko-turecké sdružení Industria Italiana Autobus SpA a Karsan.
- 100 ks 12metrových elektrických městských autobusů s minimálním dojezdem 135 km. Nabídky podaly společnosti Irizar, Van Hool, IVECO a BYD.
Do další části týkající se dodávky 120 hybridních autobusů se nikdo nepřihlásil.
Kromě toho se připravuje druhá fáze zadávání zakázek na dalších 650 autobusů. Celkově posílí městskou dopravu v obou městech 1 300 nových vozidel, tím výrazně obnoví stárnoucí vozový park. Průměrný věk vozidel v Řecku je 19 let a je vysoko nad evropským průměrem.
Ministr infrastruktury a dopravy Christos Staikouras zároveň nedávno oznámil další financování nákupu elektrických autobusů pro další řecká města v celkové výši 100 milionů eur.
I když elektrický autobus testoval v Aténách v roce 2020 také Solaris (stejně jako Yutong) , nakonec se do výběrového řízení nepřihlásil. Přitom v Aténách jezdí velké množství autobusů Solaris. Polský výrobce v roce 2008 získal od aténské společnosti ETHEL (později OSY) svou dosud největší zakázku, v roce 2009 dodal 220 autobusů Alpino 8,6 m a 100 kloubových Solaris Urbino.
Zdroj: Ministerstvo infrastruktury a dopravy Řecko, athenstransport.com