Za prvních šest měsíců bylo v ČR vyrobeno 2 266 autobusů, o 245 méně než v roce 2023. Narostla výroba pro domácí trh. Vývoz naopak mírně klesl.
Za prvních šest měsíců bylo v ČR vyrobeno 2 266 autobusů, o 245 méně než v roce 2023. Narostla výroba pro domácí trh. Vývoz naopak mírně klesl.
V první polovině roku 2024 dosáhl český autoprůmysl nejvyšší produkční výsledek prvního pololetí v historii. Za prvních šest měsíců bylo v České republice vyrobeno celkem 774 310 osobních vozidel, tedy o 4,9 % více než ve stejném období předchozího roku. Meziroční nárůsty zaznamenala také výroba nákladních vozidel 821 ks (+ 26,5 %), motocyklů 662 ks (+ 78,4 %) a přípojných vozidel nad 3,5 t, kterých sjelo z výrobních linek celkem 1 085 ks (+8,5 %).
K poklesu objemu výroby došlo v segmentu autobusů. V prvních dvou čtvrtletích roku 2024 bylo v České republice vyrobeno 2 266 autobusů, což je o téměř 10 procent méně než vloni. 520 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+173,7 %), zbylých 2 360 bylo exportováno (-5,1 %)*.
Ve vysokomýtském Iveco CR vyrobili 2 057 autobusů, tedy o 11,8 % méně než v loňském roce, 2 297 směřovalo do zahraničí (-1,8 %) a 374 ks (+138,2 %) bylo prodáno v tuzemsku.
SOR Libchavy v první polovině tohoto roku vyrobila 190 autobusů, tj. o 10,5 % více než vloni, z nichž 146 ks (+342,4 %) bylo určeno pro domácí trh a 44 ks (-68,3 %) autobusů této značky směřovalo do zahraničí.
Výrobce KHMC vyrobil 17 autobusů (+112,5 %), všechny byly určeny na export.
Do června bylo podle statistik vyrobeno 28 elektrických autobusů, v roce 2023 jen deset kusů (všechny SOR). Letos vyrobili ve Vysokém Mýtě 16 elektrických autobusů. Loňskou statistiku už překonal s 12 ks SOR Libchavy.
*U některých výrobních závodů, typicky u firmy Iveco, se stává, že jejich aktuální prodej (v součtu export + tuzemský prodej) je vyšší než výroba. Je to dáno zakázkovým systémem výroby, kdy se na splnění zakázky vyrábí i několik měsíců a potom se celá zakázka „odbaví“ najednou, číslo prodeje tak může být vyšší než číslo výroby. Druhým faktorem, který ovlivňuje poměr mezi výrobním a prodejním objemem je specifikum interního procesu; typicky firmy s výrobními závody umístěnými v několika různých zemích. Vozidlo může být zkonstruováno v jiném závodě, potom interně převezeno do jiné země a tam „pod hlavičkou“ této země prodáno.
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu