Nový strategický materiál Plán autonomní mobility do roku 2025 schválila vláda 10. dubna 2024. Hlavním cílem je vytvořit v České republice příznivé podmínky pro rozvoj autonomní motility, posunout ji výrazně blíže k širokému využívání samořiditelné technologie v dopravě a připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na změny související s novými trendy v oblasti chytré mobility.
Nový strategický materiál Plán autonomní mobility do roku 2025 schválila vláda 10. dubna 2024. Hlavním cílem je vytvořit v České republice příznivé podmínky pro rozvoj autonomní motility, posunout ji výrazně blíže k širokému využívání samořiditelné technologie v dopravě a připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na změny související s novými trendy v oblasti chytré mobility.
"Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě a my děláme důležité kroky, které nám umožní v maximální míře využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Vládou schválený strategický materiál podporuje zavádění automatizace v dopravě ve všech jejích aspektech. Právě rozvoj automatizace má postupně měnit způsob přepravy lidí i zboží, umožní rozvoj moderních služeb a v budoucnu významně transformovat dopravní sektor.
Plán autonomní mobility se primártně týká autonomní mobility v silniční dopravě a automatizovaných silničních vozidel. Definuje opatření v oblasti dopravních technologií, legislativy, vzdělávání a osvěty a výzkumu a inovací. Podle ministerstva dopravy je reakcí na aktuální potřeby, které autonomní mobilita klade na dopravní systémy, výzkum a vývoj či společenské dopady. Technologicky pokročilá řešení je zároveň třeba přizpůsobit českému prostředí způsobem, který bude přívětivý pro jejich uživatele a společnost. Celkem je ve čtyřech zmíněných oblastech obsaženo 13 konkrétních tematických opatření, každé z nich přitom obsahuje popis současného stavu, cíle a popisy opatření, indikátory plnění i odpovědnost za realizaci.
Kromě samotných opatření materiál definuje i rozhraní k oblastem, jejichž rozvoj je pro autonomní mobilitu neméně podstatný, jako je rozvoj digitální infrastruktury či umělá inteligence. Realizace jednotlivých opatření má přispět k tomu, aby Česká republika dále pokračovala nejen v tradici silného průmyslu výroby vozidel, ale aby se také stala zemí, ve které se inovativní řešení mohou uplatnit v praxi a dobře sloužit jejím obyvatelům.
V České republice se zástupci automobilového průmyslu a ministerstev začali zabývat autonomní mobilitou v roce 2017, kdy vznikl a byl schválen vládou materiál Vize rozvoje autonomní mobility. Právě na tento dokument Plán autonomní mobility navazuje.
V roce 2020 vytvořilo Centrum dopravního výzkumu webovou aplikaci Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla v běžném silničním provozu. Obsahuje databázi informací o vybraných silnicích a dálnicích o celkové délce přes 2 000 km zahrnující úsek v oblasti U Smart Zone v Ústí nad Labem, konkrétní lokality pro testování autonomního řízení jsou také v historickém centru Brna, plánuje se vytvoření přeshraničních 5G koridorů s Německem. Pilotní projekt připravuje hlavní město, plánuje se polygon u Stříbra.
V přípravě je návrh nové legislativy, která umožní provoz automatizovaných vozidel v ČR, do vlády by měl jít ještě v roce 2024. Pro potřeby automobilového průmyslu a financování vývoje je přizpůsoben program DOPRAVA 2020+ a DOPRAVA 2023.
Připomeňme, že existuje šest stupní úrovně automatizace řízení (Levels of driving automation) označují míru, do jaké jsou vozidla schopna zastoupit roli řidiče dle standardu SAE J3016:
- Bez automatizace (No automation, level 0)
- Asistence řidiče (Driver Assistance, level 1)
- Částečná automatizace (Partial automation, level 2)
- Podmíněná automatizace (Conditional automation, level 3)
- Vysoká automatizace (High automation, level 4)
- Plná automatizace (Full automation, level 5).
Dokument Plán autonomní mobility do roku 2025 ke stažení zde.