
Od 29. srpna bude v Garbsenu v Německu v běžném provozu autonomní minibus EasyMile. Vozidlo EZ10 s autonomní úrovní 4 je schválen TÜV pro použití v silničním provozu. Většinu jízdních situací zvládá nezávisle (bez servisního personálu na palubě). Foto Matthias Falk - hannover_photography
Autonomní minibus EasyMile jako kyvadlová doprava mezi tramvajovou zastávkou a technickou univerzitou v Garbsenu v Dolním Sasku. Provoz New Mobility Hannover/nemoH zajišťuje místní dopravce jako doplněk k pravidelným linkám.
Autonomní minibus EasyMile jako kyvadlová doprava mezi tramvajovou zastávkou a technickou univerzitou v Garbsenu v Dolním Sasku. Provoz New Mobility Hannover/nemoH zajišťuje místní dopravce jako doplněk k pravidelným linkám.
Šest míst k sezení, maximální rychlost 15 km/h na vzdálenost přibližně dvou kilometrů: nemoH – zkratka pro „New Mobility Hannover“ – nemůže konkurovat běžným regionálním autobusům. S inovativním minibusem EZ10 od francouzské společnosti EasyMile však region Hannover poprvé testuje využití automatizovaných vozidel pro kyvadlovou dopravu, jako doplněk k pravidelné autobusové dopravě.
Od 29. srpna do listopadu 2022 bude nemoH bez řidiče, ale s průvodcem, přepravovat cestující ve všední dny v době nízké poptávky a doplňovat běžnou nabídku jízdních řádů na lince 404 mezi zastávkou Schönebecker Allee a technickou univerzitou Leibniz Universität Hannover v Garbsenu.
„Autonomní řízení v příštích několika letech zásadně změní naši mobilitu – včetně místní veřejné dopravy. Automatizované elektrické autobusy mohou pomoci při rozvoji obytných čtvrtí nebo pracovišť a vzdělávacích míst jako tady v kampusu v Garbsenu bez železničního spojení způsobem založeným na potřebách a šetrným k životnímu prostředí. V několikatýdenním testu v terénu chceme získat poznatky, které nám pomohou odpovědět na otázky týkající se bezpečnosti, technologie a přijetí automatizovaných vozidel. Chceme se dozvědět, co musíme v budoucnu zvážit u projektů s autonomními vozidly v místní veřejné dopravě,“ řekl hejtman kraje Steffen Krach při slavnostním představení 22. srpna.
Region Hannover se s nemoH účastní společného evropského projektu Planning for Autonomous Vehicles (PAV) - s dalšími třemi evropskými lokalitami: Almere (Nizozemsko), Varberg (Švédsko) a Inverness (Skotsko). Využití automatizovaných vozidel je sledováno a vyhodnocováno. V regionu Hannover provozuje vozidlo společnost regiobus Hanover GmbH, která je z prvních zkušeností podle svých slov doslova nadšená.
Počáteční a konečný bod je na tramvajové zastávce Schönebecker Allee, kde samostatný autobusový pruh umožňuje bezpečné zastavení a přípravu na další cestu. Zhruba dvoukilometrová trasa odtud vede k autobusové zastávce Garbsen-Mitte/An der Universität a zase zpět. Na cestě jsou dva kruhové objezdy, z nichž jeden slouží k odbočování, a křižovatka řízená semafory. V případě neočekávané poruchy automatizovaného autobusu je v blízkosti připraven běžný linkový autobus.
Prezident Leibniz Universität Hannover Prof. Dr. Volker Epping uvedl: „Velmi vítám testování nových konceptů mobility s cílem posílit a usnadnit spojení s naším kampusem strojního inženýrství. Je to nezbytným předpokladem pro kulturu kampusu a atraktivitu našeho strojního inženýrského oboru.“
Vozidlo vybrané pro pilotní projekt v regionu Hannover splňuje všechny požadavky plně automatizovaného řízení. V rámci pevně definované aplikace tedy není vyžadován žádný ovladač. Systém zvládne všechny vzniklé situace samostatně a plně automaticky (úroveň 4 VDA). Vzhledem k platnému schválení musí být vozidlo i nadále během provozu trvale sledováno obsluhou, která může zasáhnout v případě nouze.
Automatizovaný minibus je poháněn čistě elektricky a v Garbsenu dosahuje rychlosti 15 kilometrů za hodinu. Kapacita baterie je dostatečná pro každodenní použití mezi 10. a 16. hodinou, takže nabíjení není v provozní době nutné. Vozidlo má celkem 6 míst k sezení, přeprava ve stoje není povolena. Bezbariérové užívání zaručuje elektricky výsuvná rampa. Na trase platí běžný tarif a předchozí registrace není nutná.
Vozidlo bylo zkontrolováno TÜV a schváleno odpovědným schvalovacím orgánem pro použití v silničním provozu.
Základním požadavkem pro schválení a uvedení do provozu bylo zajištění bezpečného provozu automatizovaného minibusu. Byla k tomu přijata řada bezpečnostních opatření. Použité vozidlo má vestavné LiDAR kamery a senzory. Lidar znamená „Detekce a měření světla“. Systém lidar je druh skeneru. Detekce překážek v daném nebezpečném prostoru je tak zaručena. Vozidla navíc jezdí pasivně a velmi opatrně reagují na každou potenciálně nebezpečnou situaci. Ve vozidle je vždy obsluha, která přebírá roli řidiče a ve výjimečných případech může zasáhnout i k ovládání vozidla za jízdy.
Dále bude po dobu pilotního projektu z důvodu bezpečnosti provozu snížena maximální povolená rychlost na trase na 30 km/h ve všech oblastech. Kromě toho budou indikovat provoz automatizovaného vozidla tabule na všech příjezdových cestách k trase. Před uvedením do provozu bylo také obnoveno dopravní značení.
Od 29. srpna do listopadu 2022 bude nemoH bez řidiče, ale s průvodcem, přepravovat cestující ve všední dny v době nízké poptávky a doplňovat běžnou nabídku jízdních řádů na lince 404 mezi zastávkou Schönebecker Allee a technickou univerzitou Leibniz Universität Hannover v Garbsenu.
„Autonomní řízení v příštích několika letech zásadně změní naši mobilitu – včetně místní veřejné dopravy. Automatizované elektrické autobusy mohou pomoci při rozvoji obytných čtvrtí nebo pracovišť a vzdělávacích míst jako tady v kampusu v Garbsenu bez železničního spojení způsobem založeným na potřebách a šetrným k životnímu prostředí. V několikatýdenním testu v terénu chceme získat poznatky, které nám pomohou odpovědět na otázky týkající se bezpečnosti, technologie a přijetí automatizovaných vozidel. Chceme se dozvědět, co musíme v budoucnu zvážit u projektů s autonomními vozidly v místní veřejné dopravě,“ řekl hejtman kraje Steffen Krach při slavnostním představení 22. srpna.
Region Hannover se s nemoH účastní společného evropského projektu Planning for Autonomous Vehicles (PAV) - s dalšími třemi evropskými lokalitami: Almere (Nizozemsko), Varberg (Švédsko) a Inverness (Skotsko). Využití automatizovaných vozidel je sledováno a vyhodnocováno. V regionu Hannover provozuje vozidlo společnost regiobus Hanover GmbH, která je z prvních zkušeností podle svých slov doslova nadšená.
Počáteční a konečný bod je na tramvajové zastávce Schönebecker Allee, kde samostatný autobusový pruh umožňuje bezpečné zastavení a přípravu na další cestu. Zhruba dvoukilometrová trasa odtud vede k autobusové zastávce Garbsen-Mitte/An der Universität a zase zpět. Na cestě jsou dva kruhové objezdy, z nichž jeden slouží k odbočování, a křižovatka řízená semafory. V případě neočekávané poruchy automatizovaného autobusu je v blízkosti připraven běžný linkový autobus.
Prezident Leibniz Universität Hannover Prof. Dr. Volker Epping uvedl: „Velmi vítám testování nových konceptů mobility s cílem posílit a usnadnit spojení s naším kampusem strojního inženýrství. Je to nezbytným předpokladem pro kulturu kampusu a atraktivitu našeho strojního inženýrského oboru.“
Vozidlo vybrané pro pilotní projekt v regionu Hannover splňuje všechny požadavky plně automatizovaného řízení. V rámci pevně definované aplikace tedy není vyžadován žádný ovladač. Systém zvládne všechny vzniklé situace samostatně a plně automaticky (úroveň 4 VDA). Vzhledem k platnému schválení musí být vozidlo i nadále během provozu trvale sledováno obsluhou, která může zasáhnout v případě nouze.
Automatizovaný minibus je poháněn čistě elektricky a v Garbsenu dosahuje rychlosti 15 kilometrů za hodinu. Kapacita baterie je dostatečná pro každodenní použití mezi 10. a 16. hodinou, takže nabíjení není v provozní době nutné. Vozidlo má celkem 6 míst k sezení, přeprava ve stoje není povolena. Bezbariérové užívání zaručuje elektricky výsuvná rampa. Na trase platí běžný tarif a předchozí registrace není nutná.
Vozidlo bylo zkontrolováno TÜV a schváleno odpovědným schvalovacím orgánem pro použití v silničním provozu.
Základním požadavkem pro schválení a uvedení do provozu bylo zajištění bezpečného provozu automatizovaného minibusu. Byla k tomu přijata řada bezpečnostních opatření. Použité vozidlo má vestavné LiDAR kamery a senzory. Lidar znamená „Detekce a měření světla“. Systém lidar je druh skeneru. Detekce překážek v daném nebezpečném prostoru je tak zaručena. Vozidla navíc jezdí pasivně a velmi opatrně reagují na každou potenciálně nebezpečnou situaci. Ve vozidle je vždy obsluha, která přebírá roli řidiče a ve výjimečných případech může zasáhnout i k ovládání vozidla za jízdy.
Dále bude po dobu pilotního projektu z důvodu bezpečnosti provozu snížena maximální povolená rychlost na trase na 30 km/h ve všech oblastech. Kromě toho budou indikovat provoz automatizovaného vozidla tabule na všech příjezdových cestách k trase. Před uvedením do provozu bylo také obnoveno dopravní značení.

Představení projektu 22. srpna 2022. Zleva jednatelka provozovatele regiobus nemoH Elke von Zadel, starosta Hannoveru Belit Onay, starosta města Garbsen Claudio Provenzano, prezident univerzity Prof. Dr. Volker Epping a regionální hejtman Steffen Krach. Foto Matthias Falk - hannover_photography

Vůz jede rychlostí 15 km/h a reaguje na každou potenciálně nebezpečnou situaci. Ve vozidle bude vždy obsluha, která přebírá roli řidiče a ve výjimečných případech může zasáhnout i k ovládání vozidla za jízdy. Foto Matthias Falk - hannover_photography


Prostor je pro 6 sedících osob a prostor pro vozíčkáře. Foto Matthias Falk - hannover_photography

Vozidla EasyMile fungují po celém světě v různých prostorách, například v centrech měst, v nemocnicích, parcích nebo právě univerzitních kampusech. Foto Matthias Falk - hannover_photography

Na provoz autonomního vozidla upozorňují světelné tabule a rychlost v oblasti byla snížena na 30 km/h. Foto Matthias Falk - hannover_photography

Na trase jsou dva kruhové objezdy a světelná křižovatka. Foto Matthias Falk - hannover_photography