Veolia Transport Teplice testuje emulzní naftu
© PAN COMMUNICATIONS

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.
Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.
Praha 28. dubna 2010 – Společnost Veolia Transport Teplice (VTT) používá od konce prosince 2009 v rámci ekologického projetku pro vybrané autobusy emulzní naftu, ekologičtější palivo oproti klasické naftě, které kromě životního prostředí šetří podniku i finanční prostředky. Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

„Emulzní naftu používáme do autobusů od 23. prosince 2009. Na toto palivo jezdí 80 % našich autobusů,“ říká Ing. Miloš Gaisler, technický ředitel Veolia Transport Teplice. „I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnáním s klasickou naftou přibližně o 4 koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat i s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Veolia Transport plánuje, že pokud se emulzní nafta v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla. U těch se předpokládá postupný přechod na emulzní naftu poté, co bude u jednotlivých vozů končit výrobcem garantovaná záruční doba. Na šetrnější ekologické palivo, které je plně homologováno, provozuje dopravce všechny typy autobusů, s motory splňujícími emisní normy Euro III až po novější EURO IV.

Emulzní nafta se od běžné nafty liší na první pohled barvou, je bílá jako mléko. Emulze obsahuje 9 % vody a 91 % minerální nafty včetně aditiv a emulgátorů.

Emulzní naftu jako palivo pro své autobusy využívají dopravní společnosti ve Francii a Itálii. Zkušenosti s tímto palivem mají v ČR kromě VTT ještě DP Praha a DP Ostrava.

Výhody a nevýhody emulzní nafty:

+ ekologičtější palivo oproti klasické naftě (při spalování se vytváří méně pevných částic- sazí a chemických sloučenin ve spalinách, zejména oxidů dusíku, autobusy méně kouří)
+ vyšší účinnost spalování
+ nulová spotřební daň
+ eliminují se krádeže paliva, protože emulzní nafta se nepoužívá do osobních aut

- nárůst spotřeby paliva o cca. 4 až 6 %
- zákaz použití paliva do malých a rychloběžných dieselových motorů (snížená mazivost
emulzní nafty čímž hrozí riziko zadření vstřikovacího systému a zničení motoru) - v zimě je použitelná do teploty -15 °C (při nižší teplotě dochází ke zhoršení tekutosti
paliva) - technické úpravy čerpací stanice

Ekologické výhody využití emulzní nafty u různých motorů

Typ emisí Průměrné snížení u motorů EURO 0-1(před r. 1996) Průměrné snížení u motorů EURO 2(1996 - 2001) Průměrné snížení u motorů EURO 3(2001- 2005)
NOx (oxidy dusíku) -15 % -10 % -5 %
CO (oxid uhelnatý) -30 % -12 % -10 %
PM (pevné částice) -40 % -23 % -55 %
kouřivost -75 % -80 % -80 %
CO2 (oxid uhličitý) -5 % -3 % -3 %
TZ Veolia Transport Česká republika a. s.