Tisková zpráva Veolia Transport.
Tisková zpráva Veolia Transport.
Praha 22. 8. 2007 - Společnost Veolia Transport Česká republika předala 15. srpna 2007 ministerstvu dopravy nabídku na provozování tří dálkových spojů meziregionálních linek, a to na tratích Praha hl. n. - Turnov - Tanvald, Nymburk - Česká Lípa - Rumburk a Liberec - Ústí nad Labem. Tyto spoje v současnosti zajišťují vlaky Českých drah. Předmětem nabídky je nasazení moderních železničních jednotek, které zabezpečí rychlejší, kvalitnější a bezpečnější dopravu za nižší cenu pro cestující i pro objednatele dopravy.

Ministerstvo dopravy zatím na nabídku reagovalo pouze prostřednictvím médií. Mluvčí ministerstva Karel Hanzelka uvedl, že žádné termíny výběrových řízení na tratě nejsou určeny, ačkoli je úřad liberalizaci železniční dopravy nakloněn. Ministerstvo podle jeho slov čeká na nový zákon o veřejné dopravě, který by měl začít platit od ledna 2009, přesto nevylučuje, že ministerstvo tendry vypíše ještě před účinností zákona. Podle mluvčího je také důvodem, proč dosud nebyly tendry vypsány, restrukturalizace Českých drah - respektive záměr oddělení nákladní dopravy a přechod tvorby jízdního řádu pod Správu železniční dopravní cesty.  
V následujících odstavcích uvádíme oficiální odpověď společnosti Veolia Transport ČR na výroky mluvčího ministerstva dopravy v médiích.
  Postoj ministerstva dopravy, ve kterém uvádí, že „čeká na existenci zákona o veřejné dopravě“ a ve kterém zpochybňuje stanovení termínu dalších výběrových řízení, je v přímém rozporu se sdělením ministra dopravy Ing. Aleše Řebíčka. Ten v dopise ze dne 4. 12. 2006 adresovaném generálnímu řediteli společnosti Veolia Transport ČR Ing. Petru Moravcovi (viz. příloha I) sdělil, že „Ministerstvo dopravy... je připraveno vyhlásit v průběhu roku 2007 zadávací řízení na výběr dopravce na zvolených linkách dálkové drážní dopravy pro jízdní řád platný v období 2008/09.“
Tím, že se ministerstvo dopravy nyní distancuje od transparentního a nediskriminačního způsobu výběru dopravce, dále zpochybňuje závěry jednání ze dne 19. 12. 2006, na kterém vrcholní zástupci ministerstva (poradce ministra, nyní náměstek ministra, Ing. Emanuel Šíp, a vrchní ředitel sekce, nyní náměstek ministra, Ing. Petr Šlégr) připustili „stav, kdy dojde v II-III/2007 k vyhlášení zakázky a koncem VI/2007 budou otevírány obálky a urychleně provedeno jejich vyhodnocení“ (viz. příloha II - zápis z jednání, bod 6).  
Vztah mezi liberalizací dálkové dopravy a transformací Českých drah, který mluvčí ministerstva dopravy zmiňuje, je zcela opačný: současné monopolní postavení Českých drah na trhu dálkové objednávané dopravy přirozeně podvazuje a ohrožuje úspěšné dokončení transformačního procesu.  
Z výše uvedených důvodů považujeme postoj ministerstva dopravy v oblasti objednávky výkonů v dálkové železniční dopravě za nekonzistentní. Požadujeme, aby ministerstvo dopravy přijalo veškerá opatření pro urychlenou nápravu neudržitelných poměrů ve věci zadávání zakázek veřejné služby v dálkové železniční dopravě a zabezpečilo transparentní a nediskriminační podmínky při výběru dopravce.
TZ Veolia Transport Česká republika a. s.
Z tiskové konference společnosti Veolia Transport.