Zdroj: KODIS
Bezkontaktní čipová karta ODISka je implementována v integrovaném dopravním systému Moravskoslezského kraje ODIS postupně již od roku 2011, v současné době ji vydává devět dopravců, navíc ji akceptují i drážní dopravci České dráhy a GW Train Regio. V letošním roce bude završena první etapa, kdy je ODISka použitelná jako nosič předplatní jízdenky i elektronické peněženky pro jednotlivé jízdné u všech druhů veřejné dopravy v kraji, tj. ve velké MHD (Ostrava- nástup a výstup všemi dveřmi), malé MHD (nástup pouze předními dveřmi), a v regionální autobusové a železniční dopravě.
Od 1. listopadu 2015 bude možné používat ODISku ve vozidlech Dopravního podniku Ostrava nově i pro platbu jednotlivého jízdného, a to v rámci tarifní oblasti Ostrava XXL. Ve všech vozidlech jsou u všech dveří instalovány čtečky čipových karet od společnosti Mikroelektronika.
Pro tuto oblast byl připraven nový tarifní systém, plně využívající technických možností karty ve snaze cestování co nejvíce zjednodušit. Jedná se o modifikovaný tarifní model používaný úspěšně už několik let v zónách Třinec, Český Těšín, Krnov a Bruntál, upravený pro systém nástup/výstup všemi dveřmi a zohledňující velikost města, resp. jeho nejbližšího okolí.
Cílem je, aby cestující již nemusel:
Cestující bude mít pouze jedinou povinnost – vždy po nástupu provést check-in, tj. přiložit ODISku ke čtečce. Dále už ODISka myslí za něj. Odbavený cestující nikdy nepojede načerno.
Pokud bude cestující kombinovat MHD a PAD, tak při přestupu do 30 minut získá jízdné v navazujícím spoji o 9,- Kč (základní sazbu) levnější, opačně platí totéž.
A kdo chce, může dál používat papírové jízdenky, a to minimálně do roku 2019.
Zdroj: KODIS
Od 1. listopadu 2015 bude možné používat ODISku ve vozidlech Dopravního podniku Ostrava nově i pro platbu jednotlivého jízdného, a to v rámci tarifní oblasti Ostrava XXL. Ve všech vozidlech jsou u všech dveří instalovány čtečky čipových karet od společnosti Mikroelektronika.
Pro tuto oblast byl připraven nový tarifní systém, plně využívající technických možností karty ve snaze cestování co nejvíce zjednodušit. Jedná se o modifikovaný tarifní model používaný úspěšně už několik let v zónách Třinec, Český Těšín, Krnov a Bruntál, upravený pro systém nástup/výstup všemi dveřmi a zohledňující velikost města, resp. jeho nejbližšího okolí.
Cílem je, aby cestující již nemusel:
- před jízdou zjišťovat, jakou jízdenku si má koupit (10 nebo 30 nebo 60 minutovou)
- před jízdou jízdenku nikde shánět nebo kupovat v doplňkovém prodeji u řidiče s přirážkou
- během jízdy hlídat čas platnosti a stresovat se, zda mu jízdenka pro jeho cestu vystačí či ne
Cestující bude mít pouze jedinou povinnost – vždy po nástupu provést check-in, tj. přiložit ODISku ke čtečce. Dále už ODISka myslí za něj. Odbavený cestující nikdy nepojede načerno.
A jak to funguje?
Po přiložení se automaticky odečte z elektronické peněženky částka 20,- Kč (popř. podle profilu cestujícího – dítě – zlevněná cena). A cestující poté může dojet bez jakýchkoliv dalších povinnosti až na konečnou zastávku tohoto spoje – žádný stres, stále má pro revizora platnou jízdenku.
Pokud potřebuje přestoupit na jiný spoj, tak jednoduše přestoupí a opět provede check-in. Zařízení samo rozpozná, zda se přestup uskutečnil do 30 minut po prvním označení či po uplynutí této doby. Pokud toto stihne do 30 minut, neodečte se mu už žádná další částka a opět může v klidu dojet v tomto spoji až na konečnou zastávku. V rámci těchto 30 minut může přestoupit i vícekrát.
Pokud však provede další check-in po 30. minutě, zařízení toto rozpozná a odečte mu dalších 20,- Kč. Tím ale zahajuje nový „proces“, opět jede až třeba na konečnou, ale taky může v nových 30 minutách přestupovat.
Hodnota 30 minut je uživatelsky nastavitelná, její zachování nebo případné prodloužení bude záviset od získaných poznatků.
Důležité je, že všechny tyto procesy probíhají nezávisle, cestující zařízení nijak neovlivní, podle toho, jak skutečně jede, tak se mu odečítá, resp. neodečítá příslušná částka z elektronické peněženky. Vždy má ale „platnou jízdenku“. Tuto jízdenku nazýváme jízdenkou přestupní.
Pro tarifní oblasti Ostrava XXL je však připravena i krátká jízdenka nepřestupní. Pokud cestující po prvotním check-in pojede jen krátkou vzdálenost, která netrvá déle než 10 minut, může cestovat levněji, a to tak, že při výstupu opět ODISku přiloží ke čtečce u kterýchkoliv dveří a provede check-out. Zařízení mu vrátí na kartu rozdíl v cenách, u obyčejného jízdného je to 6,- Kč a tedy zaplatí za krátkou jízdu celkem jen 14,- Kč. Ale tím ukončil proces této cesty, pokud chce jet dalším spojem, opět zahájí odečtením 20,- Kč atd. atd. viz výše. Když provede check-out např. až v 11. minutě, tak se nezaznamená nic, rozdíl v ceně se mu samozřejmě nevrátí, ale může cestovat dál, jakoby check-out neučinil.Všechny výše uvedené operace se dějí zcela automaticky pouhým přiložením ODISky ke čtečce. Pomocí komunikace dotykovým displejem však může cestující aktivovat další funkce, platit např. za spolucestujícího, za psa či zavazadlo, zjistit zůstatek atd.
Pokud bude cestující kombinovat MHD a PAD, tak při přestupu do 30 minut získá jízdné v navazujícím spoji o 9,- Kč (základní sazbu) levnější, opačně platí totéž.
A kdo chce, může dál používat papírové jízdenky, a to minimálně do roku 2019.
Zdroj: KODIS
Foto KODIS
Foto KODIS