Lublin se stal druhým městem v Polsku, které využívá ve veřejné dopravě vodíkové řešení. Brzy začnou dodávky Solaris Urbino hydrogen do Poznaně.
Lublin se stal druhým městem v Polsku, které využívá ve veřejné dopravě vodíkové řešení. Brzy začnou dodávky Solaris Urbino hydrogen do Poznaně.
Urbino 12 hydrogen úspěšně prošel akceptačními testy dopravce, Úřadu veřejné dopravy (ZTM) v Lublinu, a vstoupil tak do městského vozového parku. Jde o vozidlo vybavené nejnovějšími řešeními založenými na vodíkové technologii. Zpočátku bude autobus směrován na různé linky a trasy, aby byl otestován v různých podmínkách. Provozovatelem je Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) Lublin. Město jako jedno z prvních v Polsku objednalo v roce 1996 autobusy z Bolechowo.
Vodík je čistý zdroj energie a jedinými vedlejšími produkty chemické reakce probíhající ve vodíkovém článku jsou teplo a vodní pára. Prvek je skladován v plynné formě v nádržích umístěných na střeše. Autobusy se tankují přibližně stejnou dobou jako konvenční vozy a mají dlouhý dojezd, bez ohledu na podmínky. Pro Lublin byl autobus vybaven přídavnou baterií, kterou lze nabíjet nejen prostřednictvím vodíkového článku, ale také pomocí externí mobilní nabíječky. Má prostor pro 85 osob, včetně 29 sedících cestujících.
V ulicích Lublinu jezdí 81 trolejbusů a 39 bateriových autobusů Solaris. Od září bude elektřina zásobující lublinské trolejbusy a elektrobusy pocházet výhradně z obnovitelných zdrojů energie.
Statistiky týkající se podílu vodíkových vozidel v systémech evropské veřejné dopravy naznačují stále rostoucí oblibu tohoto ekologického řešení. Solaris již dodal více než 120 vozidel s palivovými články do 18 měst v Evropě a podíl výrobce na trhu vodíkových autobusů v Evropě jen v roce 2022 činil 61,4 %. V nadcházejících týdnech začnou dodávky do dalšího města v Polsku, po Koninu a Lublinu, do jednoho z největších polských měst - Poznaně. Do hlavního města Velkopolska přijede 25 ks Urbino 12 hydrogen.