Škoda Group ve svém výrobním areálu v Plzni ukázala novou čtyřvozovou soupravu metra pro bulharské hlavní město 1. října 2025. Ve čtvrtek 20. listopadu se prvním vlakem pochlubil sofijský starosta Vasil Terziev. Představil první z osmi nových vozů metra Škoda, které od poloviny roku 2026 nahradí staré ruské vozy. Slavnostní akce v depu se zúčastnili generální ředitel společnosti Metropolitan EAD Nikolay Naydenov, zástupci skupiny Škoda Group a také velvyslanec České republiky v Bulharsku.
Škoda Group ve svém výrobním areálu v Plzni ukázala novou čtyřvozovou soupravu metra pro bulharské hlavní město 1. října 2025. Ve čtvrtek 20. listopadu se prvním vlakem pochlubil sofijský starosta Vasil Terziev. Představil první z osmi nových vozů metra Škoda, které od poloviny roku 2026 nahradí staré ruské vozy. Slavnostní akce v depu se zúčastnili generální ředitel společnosti Metropolitan EAD Nikolay Naydenov, zástupci skupiny Škoda Group a také velvyslanec České republiky v Bulharsku.
„Nové metro, které dnes představujeme, je důležitým krokem k moderní, evropské a udržitelné městské mobilitě. Je součástí našeho úsilí o obnovu infrastruktury s dlouhodobou vizí, implementaci osvědčených postupů a zajištění pohodlného, spolehlivého a předvídatelného cestování v Sofii,“ uvedl Terziev.
Škoda Group vyjádřila spokojenost s partnerstvím a dlouhodobým závazkem k modernizaci sofijského metra. Olesya Lachi, viceprezidentka pro jihovýchodní Evropu, uvedla: „Zavedení nového podzemního metra pro Sofii je důležitým krokem, který dokazuje náš dlouhodobý závazek. Spolu se sofijskými městskými a metropolitními oblastmi zajišťujeme bezpečnější, pohodlnější a udržitelnější mobilitu pro obyvatele města. Jsme hrdí na to, že jsme součástí budoucnosti veřejné dopravy v Sofii.“
"Jsem rád, že dnes můžeme přivítat nový vlak metra od nejlepšího výrobce vlaků metra na světě," uvedl výkonný ředitel „Metropolitanu“ Nikolaj Najdenov.
Nové vagóny nahradí nejstarší ruské vlaky jezdící na linkách 1, 2 a 4. Modernizace probíhá paralelně s rozšířením metra. Staví se 10 nových stanic, tři z nich budou hotové do srpna 2026. Zkrácení intervalů jízd na lince 2 bude možné také po otevření nové stanice metra Pančo Vladigerov, která se nachází mezi stanicemi Slivnica a Obělja.
Po dokončení testů v České republice, do konce roku 2025, budou do reálných testů do Bulharska přidány druhý a třetí vlak. Stejný postup bude platit pro zbývajících pět vlaků. Poslední, osmý vlak dorazí v květnu 2026, kdy začne postupné zavádění nových vlaků do provozu.
Nové vlaky se skládají ze čtyř vagónů, které tvoří plně přístupný vnitřní koridor bez bariér, což umožňuje cestujícím volný pohyb po celé délce vlaku. Délka dosahuje 71,8 metrů a váží 116,3 tun a konstrukční rychlost 90 km/h zaručuje rychlý a efektivní provoz i ve špičce.
Každý vlak pojme až 762 cestujících, je zde prostor pro osoby se zdravotním postižením, kočárky a jízdní kola – standard, který splňuje moderní požadavky na přístupnost. Interiér je vybaven klimatizačním systémem nové generace. Pro zvýšení bezpečnosti byl ve vagónech vybudován moderní systém video dohledu, s ukládáním dat po dobu nejméně 20 dnů.
Projekt dodávky nového vlaku má hodnotu 68,5 milionu eur a byl realizován prostřednictvím otevřeného výběrového řízení společnosti Metropolitan EAD.
Město Sofie

Škoda Group dodá až 31 nových vozidel pro příměstskou…
Nové pražské tramvaje Škoda 52T mají homologaci a typové…
Dopravní podnik města Brna získal miliardu korun na nákup…


