V Maďarsku testují kloubový elektrický autobus BYD
BYD eBus B18 může podle výrobce ujet 420 km na jedno nabití. Je vybaven baterií s kapacitou 511 kWh a nabíjet je lze zástrčkou i pantografem. Jako první ho testují v Maďarsku, kde byl vyroben. Foto Volánbusz

Po červencovém zkušebním provozu v Zalaegerszegu vyslal dopravní podnik Volánbusz první kloubový v Maďarsku vyrobený eBus B18 do ulic v Szegedu. V nejblížších dnech mají v Szegedu vyjet i bateriové trolejbusy SOR TNS 12.

 

Po červencovém zkušebním provozu v Zalaegerszegu vyslal dopravní podnik Volánbusz první kloubový v Maďarsku vyrobený eBus B18 do ulic v Szegedu. V nejblížších dnech mají v Szegedu vyjet i bateriové trolejbusy SOR TNS 12.

 

V hlavním městě župy Csongrád-Csanád mají s provozem autobusů s alternativním pohonem zkušenosti, cestující se vozí od loňského léta osmi sólo e-busy BYD. Kloubové nízkopodlažní vozidlo bude nasazováno na většinu tamních autobusových linek, cestující jej mohou využívat zdarma. Nabíjí se v areálu Volánbusz v Szegedu zařízením typu Blueberry Plus R2.

Lithium-železo fosfátové (LFP) baterie BYD eBus B18 s celkovou kapacitou 511 kWh lze nabíjet jak plug-in, tak pantografem. Vozidlo o délce 18,15 metru je poháněno motory nábojů kol vyvinutými BYD, které jsou umístěny ve třetí nápravě v části za kloubem. Špičkový výkon motorů je podle výrobce 150 kW a dojezd může dosáhnout 420 km. Vnější zpětná zrcátka jsou nahrazena kamerami; bezpečnou jízdu podporuje také systém sledování mrtvého úhlu, který je rovněž na bázi kamery. Ve voze jsou kartáčovaná madla a podlaha v prostoru pro cestující s dřevěným efektem. Během zkušebního provozu v Zalaegerszegu ujel asi 2 000 kilometrů. Podle Volánbusz získal povolení odborníků a oblíbili si ho cestující i řidiči. Vozidlo bylo vyrobeno v montážním závodě BYD v Komárom otevřeném v dubnu 2017. Montuje zde vozidla pro některé zakázky do Evropy.

V Szegedu je od začátku roku 2023 v provozu 10 autobusů MAN Lion's City 12 G na plyn a od června 2023 jak je uvedeno výše 8 autobusů BYD K9UD na elektrický pohon.

Letos Volánbusz získal nevratný grant na nákup vodíkového a 20 elektrických vozidel od maďarské agentury pro rozvoj mobility HUMDA. Dopravní podnik v roce 2022 estoval autobus s palivovými články Solaris Urbino 12 a Toyota Caietano H2.City Gold. Na vozidlo získal nevratnou dotace přibližně 17,3 milionů korun. Místní bezemisní autobusy v aglomeraci hlavního města, ale i v Balatonfüredu, Hajdúszoboszló, Keszthely, Komárom, Komló a Tatě poskytnou obyvatelům dotčených sídel ekologickou, pohodlnou a tichou službu. K úspěšnému provozu zelených autobusů mají přispět i zkušenosti z testu BYD eBus B18 v Zalaegerszegu a Szegedu.

Provoz autobusů v Szegedu zajišťuje Volánbusz, tramvaje a trolejbusy má v kompetenci Szegedi Közlekedesi. V nejbližších dnech má uvést do provozu čtyři nové trolejbusy SOR TNS 12.

 

 


V Maďarsku testují kloubový elektrický autobus BYD
BYD eBus B18 na testech v Maďarsku. Foto Volánbusz
V Maďarsku testují kloubový elektrický autobus BYD