Dva nové MAN Lion's City 12 EfficientHybrid si mohli obyvatelé 28. března na Velkém náměstí prohlédnout a vyzkoušet v provozu. Po Velikonocích se vydají do pravidelného provozu s cestujícími. Do budoucna město plánuje pořídit elektrobusy.
Dva nové MAN Lion's City 12 EfficientHybrid si mohli obyvatelé 28. března na Velkém náměstí prohlédnout a vyzkoušet v provozu. Po Velikonocích se vydají do pravidelného provozu s cestujícími. Do budoucna město plánuje pořídit elektrobusy.
Kroměřížské technické služby (KTS), které MHD ve městě provozují, obě vozidla dohromady stála cca 11,7 milionu korun. Autobusy Lion's City 12 EfficientHybrid kombinují pohon na naftu a elektřinu. „V letech 2021 a 2022 jsme již dva hybridní autobusy pořídili. Ukázalo se, že jejich provoz je ekonomicky nejvýhodnější. Navíc jsou šetrné k životnímu prostředí,“ uvedl místostarosta Karel Holík, který je jednatelem KTS.
Autobusy mají hybridní jednotku s elektromotorem, který pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Elektromotor zároveň plní funkci startéru, kterou lze využít hlavně na zastávkách. Elektřinu elektromotor vyrábí při brzdění. „Nová vozidla MAN jsou vybavená celovozovou klimatizací, což cestující ocení v letních měsících. Autobus má 31 míst k sezení a prostor pro invalidní vozík nebo dětský kočárek. Vůz je také vybaven kamerovým systémem pro zvýšení bezpečnosti cestujících i řidiče a pro eliminaci vandalismu. Nechybí ani USB zásuvky pro nabíjení mobilních telefonů nebo tabletů a informační LED panely pro cestující,“ dodal místostarosta Jan Hebnar, který je také jednatelem KTS.
MHD ve městě nyní kromě nových dvou hybridních vozidel MAN budou zajišťovat dva zmíněné hybridní autobusy značky Volvo, tři autobusy Iveco s pohonem na stlačený zemní plyn pořízené v letech 2017 a 2018 a čtyři vozidla Volvo jezdící na naftu, která jsou stará téměř 20 let. Podle ředitele KTS Mariana Vítka je ekologická zátěž vozidel na CNG srovnatelná s naftovými motory emisní normy EURO 6. Nevýhodou CNG je dlouhá doba tankování a špatná dostupnost čerpacích stanic.
Obměna autobusů kroměřížské MHD by měla i v dalších letech pokračovat. „Chtěli bychom postupně přecházet na vozidla s pohonem na elektřinu, přestože jejich cena nyní výrazně převyšuje náklady na pořízení hybridních autobusů. Na pořízení těchto autobusů a na vybudování dobíjecí stanice bychom rádi čerpali dotace,“ shodli se jednatelé KTS Holík a Hebnar.
Autobusy městské hromadné dopravy jezdí na osmi linkách, a kromě území samotné Kroměříže obsluhují také některé místní části města. V loňském roce najely cca 335 tisíc kilometrů a přepravily zhruba jeden milion cestujících.
Do trvalého provozu bude jeden z nových autobusů zařazen od úterý 2. dubna. Zájemci se s ním mohou svézt už v pátek 29. března mezi 5:45 a 11:55 hod. Od středy 3. dubna 2024 se do pravidelného provozu vydá i druhé vozidlo. S oběma se budou cestující průběžně setkávat na všech spojích linky 1 až 8.
Na palubě nového autobusu podepsali 28. března starosta Kroměříže Tomáš Opatrný a náměstek hejtmana Zlínského kraje Radek Doležel deklaraci o spolupráci při vstupu kroměřížské MHD do systému Integrovaná doprava Zlínského kraje.