V Karlovarském kraji už jezdí autobusy pro větší počet cestujících
Nové hybridní (nafta+el.) autobusy Iveco Crossway LE LINE pro meziměstské linky na Chebsku, Sokolovsku a Karlovarsku. Foto DPKV

Dopravní podnik Karlovy Vary zařadil v lednu 2025 do provozu na krajských meziměstských linkách dvacet nových autobusů Iveco a SOR s hybridním a dieselovým pohonem a větší kapacitou pro cestující. 

Dopravní podnik Karlovy Vary zařadil v lednu 2025 do provozu na krajských meziměstských linkách dvacet nových autobusů Iveco a SOR s hybridním a dieselovým pohonem a větší kapacitou pro cestující. 

Karlovarský kraj pořídil pro regionální dopravu od začátku roku 2024 autobusy s menší kapacitou a s pohonem na CNG. Jak se ukázalo, vozy Rošero pro 30 cestujících a SOR ICNG pro 70 cestujících, nestačí kapacitně hlavně ve špičkách. Kraj se proto hned na jaře rozhodl koupit prostřednictvím DPKV dvacet velkokapacitních autobusů. Vzhledem k již omezeným možnostem rozšiřování a posilování plnících stanic CNG bylo rozhodnuto zvolit částečně hybridní technologii, která nejvíce splňuje podmínky nízkoemisní dopravy. Z dvaceti nových vozů je proto třináct autobusů typu IVECO CROSSWAY 14,5 (6 ks, 60 sedadel pro cestující) a 12,5 (7ks, 45 sedadel) s hybridním pohonem. Sedm je klasických dieselových SOR ICN 12,5 (pro 45 sedících cestujících).

Smlouvy o dodávkách autobusů uzavřel dopravní podnik s KAR group a SOR Libchavy na konci července a na začátku srpna 2024. Jednou z podmínek výběrového řízení byla krátká dodací lhůta. V prosinci byly nové vozy dodány a průběžně se dostávaly do provozu.

"Novými autobusy chceme posílit spoje ve špičkách, které jsou právě v těchto částech dne velmi kapacitně náročné a převyšují kapacitu středních a midi busů. Jsou nasazené na různé linky, některé obslouží v rámci turnusu a střídacího cyklu jednou za několik dní," uvedl Lukáš Siřínek, místopředseda představenstva Dopravního podniku Karlovy Vary.

Dopravní podnik Karlovy Vary zajišťuje krajskou linkovou dopravu na meziměstských linkách v okresech Cheb, Sokolov a v části okresu Karlovy Vary. Nové tříosé autobusy Crossway nejčastěji jezdí na linkách 103, 104 a 107 mezi Chebem, Františkovými Lázněmi a směrem na Plešnou a Aš, lince 219 mezi Karlovými Vary, Loktem do Krásna, 202 z Karlových Varů do Kraslic a 308 z Karlových Varů na Boží Dar. Nové SORky se nejčastěji pohybují mezi Chebem a Františkovými Lázněmi.  

Crossway LE LINE mild hybrid je vybaven elektromotorem o špičkovém výkonu 35 kW (trvalý výkon 25 kW) a LTO bateriemi s celkovým napětím 48 V a kapacitou elektrické energie 1 kWh. Elektrická energie je používána primárně pro režim START-STOP. Dieselový motor Cursor 9 s výkonem 265 kW je spojen s automatickou převodovkou Voith DIWA NXT. Kromě modelů s délkou  12,5 a 14,5 metru je dostupný v menší verzi 10,5 metru.

Dopravní podnik uvedl do provozu nové autobusy SOR už v listopadu 2024. Šlo o městský typ SOR NSG 12 pro MHD v Karlových Varech.


V Karlovarském kraji už jezdí autobusy pro větší počet cestujících
Šest hybridních autobusů Crossway je tříosých a každý přepraví 60 sedících cestujících. Foto DPKV
V Karlovarském kraji už jezdí autobusy pro větší počet cestujících
Všechny nové autobusy mají červené čalouněné sedačky, klimatizaci a USB zásuvky. Informační panely jsou značky BUSE. Foto DPKV
V Karlovarském kraji už jezdí autobusy pro větší počet cestujících
Autobusy v bílé barvě jsou označeny logem kraje a IDOK. Foto DPKV
V Karlovarském kraji už jezdí autobusy pro větší počet cestujících
V Karlovarském kraji už jezdí autobusy pro větší počet cestujících
Dopravní podnik Karlovy Vary provozuje dvacet nových meziměstských autobusů pro větší počet cestujících. Z důvodů již omezené kapacity infrastruktury CNG a pokračování v nízkoemisní dopravě se rozhodl částečně pro hybridní technologii. Foto DPKV