Karosa představila na severu Moravy v české premiéře městský autobus na zemní plyn s novým motorem Iveco a chystá nový model CNG autobusu.
Karosa představila na severu Moravy v české premiéře městský autobus na zemní plyn s novým motorem Iveco a chystá nový model CNG autobusu.
Vysoké Mýto, únor 2005-2. února 2005 měl v Havířově tuzemskou premiéru městský autobus City bus s pohonem na zemní plyn, vybavený novým motorem Iveco Cursor 8 CNG, jehož emise jsou nižší než hodnoty požadované normami Euro 5 a EEV. Premiéry se zúčastnili zástupci společností zajišťujících městskou dopravu v Havířově, Frýdku-Místku, Karviné, Prostějově a Karlových Varech, tj všude tam, kde již autobusy na zemní plyn jezdí nebo o jejich zavedení uvažují. City bus na plyn zaujal i pracovníky magistrátu města Havířova a zastupitele města.
Karosa měla i doposud ve své nabídce městský autobus s pohonem na zemní plyn, tyto autobusy však byly vybaveny motory Renault. Po červnové světové premiéře nového motoru Iveco Cursor 8 CNG v Paříži a prezentaci městského autobusu Agora na veletrhu v Hannoveru tak bylo havířovské setkání českou premiérou.
Premiéře předcházelo krátké testování v provozu, které ve spolupráci s ČSAD Havířov proběhlo od pátku 17.12. do neděle 19.12. 2004. V rámci akce byl autobus nasazen na linku obsluhující hypermarket Tesco v Havířově, což v předvánočním období představovalo tu nejlepší zatěžkávací zkoušku. Cestující i dopravci díky zavedenému systému nástupu předními dveřmi oceňovali zejména jejich dostatečnou šířku (ve srovnání s konkurencí) a tím i plynulost nástupu. Ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov ing. Drlík prezentoval při premiéře výsledky z provozu a ocenil mimořádně nízkou spotřebu, a to jak ve srovnání se starší verzí s motory Renault, tak i se současnou konkurencí.
Autobus má oproti verzi s motorem Renault řadu dalších vylepšení, za pozornost stojí zejména umístění nádrží s plynem do zadní části a tím možnost instalace klimatizace. Konstrukce je plně standardizována s motory Cursor 8 diesel a tím se výrazně usnadní údržba smíšeného vozového parku zemní plyn/diesel. Výbava autobusu byla optimalizována s ohledem na bezpečnost. Autobus obsahuje 8 nádrží z kompozitního materiálu, každou o objemu 155 l. Ukotvení nádrží je konstruováno tak, aby vydrželo přetížení 6,5 g a tlaková odolnost tuhého plynového potrubí činí 1000 barů (téměř 1000 atm). Ve vozidle je dále instalováno kolizní čidlo, jež vyvolá okamžité vypnutí motoru v případě nehody.
Obchodní ředitel Karosy ing. Petr Rusek při premiéře dodal : „Karosa v Havířově představuje nový systém pohonu, ale končící verzi městského autobusu City Bus. Od léta bude v sériové výrobě zcela nový model tohoto na našem trhu velmi úspěšného autobusu. Podobu zatím nechceme ukázat, podobně jako nové obchodní jméno, ale už dnes je zřejmé, že to bude opět autobus s nejlepšími předpoklady k prodeji. Nový úsporný a ekologický pohon na zemní plyn bude pouze jedním z nich. Atraktivní bude nejen nový vnější a vnitřní vzhled, ale i prodejní cena. Nový model se bude podobně jako City bus vyrábět ve dvou verzích – 12m a 18m – a odborné veřejnosti bude poprvé představen v jarních měsících roku 2005.“
Zdroj: Tisková zpráva Karosa a.s.
Karosa měla i doposud ve své nabídce městský autobus s pohonem na zemní plyn, tyto autobusy však byly vybaveny motory Renault. Po červnové světové premiéře nového motoru Iveco Cursor 8 CNG v Paříži a prezentaci městského autobusu Agora na veletrhu v Hannoveru tak bylo havířovské setkání českou premiérou.
Premiéře předcházelo krátké testování v provozu, které ve spolupráci s ČSAD Havířov proběhlo od pátku 17.12. do neděle 19.12. 2004. V rámci akce byl autobus nasazen na linku obsluhující hypermarket Tesco v Havířově, což v předvánočním období představovalo tu nejlepší zatěžkávací zkoušku. Cestující i dopravci díky zavedenému systému nástupu předními dveřmi oceňovali zejména jejich dostatečnou šířku (ve srovnání s konkurencí) a tím i plynulost nástupu. Ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov ing. Drlík prezentoval při premiéře výsledky z provozu a ocenil mimořádně nízkou spotřebu, a to jak ve srovnání se starší verzí s motory Renault, tak i se současnou konkurencí.
Autobus má oproti verzi s motorem Renault řadu dalších vylepšení, za pozornost stojí zejména umístění nádrží s plynem do zadní části a tím možnost instalace klimatizace. Konstrukce je plně standardizována s motory Cursor 8 diesel a tím se výrazně usnadní údržba smíšeného vozového parku zemní plyn/diesel. Výbava autobusu byla optimalizována s ohledem na bezpečnost. Autobus obsahuje 8 nádrží z kompozitního materiálu, každou o objemu 155 l. Ukotvení nádrží je konstruováno tak, aby vydrželo přetížení 6,5 g a tlaková odolnost tuhého plynového potrubí činí 1000 barů (téměř 1000 atm). Ve vozidle je dále instalováno kolizní čidlo, jež vyvolá okamžité vypnutí motoru v případě nehody.
Obchodní ředitel Karosy ing. Petr Rusek při premiéře dodal : „Karosa v Havířově představuje nový systém pohonu, ale končící verzi městského autobusu City Bus. Od léta bude v sériové výrobě zcela nový model tohoto na našem trhu velmi úspěšného autobusu. Podobu zatím nechceme ukázat, podobně jako nové obchodní jméno, ale už dnes je zřejmé, že to bude opět autobus s nejlepšími předpoklady k prodeji. Nový úsporný a ekologický pohon na zemní plyn bude pouze jedním z nich. Atraktivní bude nejen nový vnější a vnitřní vzhled, ale i prodejní cena. Nový model se bude podobně jako City bus vyrábět ve dvou verzích – 12m a 18m – a odborné veřejnosti bude poprvé představen v jarních měsících roku 2005.“
Dílčí technické specifikace autobusu City bus na zemní plyn :
- Motor : Iveco Cursor 8 CNG – vertikální napříč uložený, řadový, čtyřdobý šestiválec
- Kapacita : 7,8 l
- Max. výkon : 200 kW (272 HP) při 2050 ot/min
- Max. kroutící moment : 1100 Nm při 1100 ot/min
- Přeplňování : vzduchový kompresor / vzduchový mezichladič
Zdroj: Tisková zpráva Karosa a.s.