Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Při zvláštní jízdě pořádané přáteli brněnské MHD sdruženými okolo webu www.bmhd.cz bylo vozidlo označeno transparenty s webovou adresou jejich stránek. Na závěr byla pořízena společná fotografie všech účastníků rozlučkové jízdy © Jan Havíř

brněnské dopravy za přítomnosti médií a generálního ředitele DPMB Miloše Havránka.

Do ulic Brna vyjíždí Šalina Pub. Jak vznikl vlastně termín "šalina".
brněnské dopravy za přítomnosti médií a generálního ředitele DPMB Miloše Havránka.

Do ulic Brna vyjíždí Šalina Pub. Jak vznikl vlastně termín "šalina".
Na konci června bude do ústředních dílen DPMB ke generální opravě, jejíž součástí je dosazení nízkopodlažního článku, předána poslední vysokopodlažní tramvaj typu KT8D5. Této příležitosti využili přátelé městské hromadné dopravy v Brně sdružení okolo webu www.bmhd.cz a uspořádali s vozem ev. čísla 1724 rozlučkovou jízdu, která vyvrcholila ve smyčce na Mendlově náměstí krátkým setkáním s generálním ředitelem DPMB Milošem Havránkem. Ten při setkání s fanoušky brněnské dopravy mimo jiné řekl: „Za spolupráci se šotouši jsme vděční, protože jejich znalosti a nadšení jsou přínosem nejen pro naši společnost, ale pro veřejnou dopravu jako takovou, protože právě oni přispívají k její popularizaci. Je dobře, že v Brně máme tolik zasvěcených příznivců.“
Tramvaje typu KT8D5 byly vyráběny v závodě ČKD TATRA v letech 1986 – 1991 pro dopravní podniky v tehdejším Československu. Velká kapacita, provozní spolehlivost a moderní koncepce těchto obousměrných tramvají, kterých bylo vyrobeno celkem 152 kusů, byla v roce 2001 důvodem k zahájení projektu jejich rekonstrukce, aby mohly být dále používány v brněnském provozu. Vzhledem k úvraťovému zakončení linky 8 ve stanici Mifkova jsou na tuto linku nasazovány výhradně obousměrné tramvaje, nyní již všechny s nízkopodlažním středním dílem. Brno je tak prvním městem v České republice, které provozuje plně garantovanou nízkopodlažní tramvajovou linku.

Do ulic Brna vyjíždí Šalina Pub - originální spojení brněnského piva a brněnské dopravy

I neznalému turistovi se při vyřčení jména Brno vybaví slova jako Špilberk, přehrada, automotodrom, šalina nebo Starobrno. A právě ta dvě poslední se rozhodli spojit organizátoři neobvyklého projektu HEINEKEN Česká republika, SNIP & CO a Dopravní podnik města Brna, v jehož dílnách byla za necelé tři měsíce přestavěna běžná tramvaj typu K2R na pojízdnou restauraci.

Obyčejná tramvaj (v Brně zvaná „šalina“) na první pohled zaujme snad jen výrazným reklamním polepem. Už na ten druhý ale bedlivému oku pozorovatele neunikne zaslepení druhých a čtvrtých dveří. Díky této a mnoha dalším, méně viditelným úpravám vznikl vůz s 38 místy k sezení a 17 místy k stání, na jehož palubě se kromě točeného piva mohou pasažérům podávat teplé a studené nealkoholické nápoje a vybraná jídla v atraktivním cestovním balení.

Po slavnostním křtu, který proběhl v sobotu 15.6.2013 na brněnském náměstí Svobody, je tramvaj k dispozici na objednávku pro komerční jízdy uzavřených skupin a cestovním kancelářím, které ji mohou využít třeba na komentovanou projížďku Brnem. Do budoucna se plánuje nasazení na pravidelné lince určené pro širokou veřejnost, která by si mohla zvolit čas jízdy prostřednictvím rezervačního systému. Díky vybavení tramvaje WiFi připojením a audiovizuálním systémem je vhodná pro jízdy spojené s komerčními prezentacemi. Jak přesně bude tramvaj využívána, se ukáže až po zkušebním provozu, kterým pro ni bude letošní turistická sezóna.
Termín „šalina“ je výraz používaný obyvateli Brna pro označení tramvaje. Vznikl zkomolením a zkrácením německých slov „elektrishe linie“ označujících elektrickou dráhu.

Jan Havíř

Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
© Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Slavnostní křest proběhl v sobotu 15.6.2013 na brněnském náměstí Svobody © Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Do ulic Brna vyjíždí restaurace na kolejích Šalina Pub © Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Tramvaj disponuje 38 místy k sezení a 17 místy k stání © Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Vozidlo je řešeno do nejmenších detailů. Na madlech jsou například instalovány praktické držáky kelímků s nápoji © Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Aby mohla být servírována také teplá jídla a nápoje, je vozidlo vybaveno kávovarem a mikrovlnnou troubou © Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Konstruktéři mysleli nejen na „příjem“ pasažérů a osadili vozidlo plně vybavenou toaletou © Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Výčep se nachází v zadní části vozu hned za točnou © Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
V přední části jsou rozmístěny také restaurační stolky © Jan Havíř
Tramvaje v Brně: S poslední "vysokou kačenou"  se rozloučili příznivci
Na palubě jsou k dispozici tři druhy piva Starobrno © Jan Havíř