TEMSA: Do roku 2025 více než polovina produkce elektrická
TEMSA MD9 elektriCITY pro Švédsko. Šest vozidel je určeno pro provoz na ostrově Öcker. Foto TEMSA

Turecký výrobce vyvinul vlastní lithium-iontové baterie a soustředí se na produkci elektrických vozidel. Posílit plánuje trh v USA i v Evropě. Škoda E'City už míří do Prahy.
Turecký výrobce vyvinul vlastní lithium-iontové baterie a soustředí se na produkci elektrických vozidel. Posílit plánuje trh v USA i v Evropě. Škoda E'City už míří do Prahy.
TEMSA, dceřiná společnost Sabancı Holding a PPF Group, usiluje o to, aby více než polovina vyrobených autobusů do roku 2025 byla elektrických. V závodě v Adana začala vyrábět i vlastní lithium-iontové baterie.  

Cevdet Alemdar, prezident SBU holding Industry SBU a předseda představenstva TEMSA, řekl: „Dnes považujeme TEMSA nejen za automobilovou společnost, ale také za automobilovou technologickou společnost. S našimi inženýry a vlastním týmem vyvíjíme a vyrábíme akumulátory pro naše elektrická vozidla v továrně TEMSA v Adana. V poslední době jsme exportovali prvních 6 elektrických autobusů TEMSA MD9 do Švédska, ve kterých jsme použili bateriové sady vyvinuté a vyrobené v našem vlastním závodě. Jsme velmi hrdí na to, že jsme implementovali tak důležitý projekt". TEMSA založila pro vývoj nových technologií platformu TEMSATech, která se zabývá kromě elektrifikace i například autonomními vozidly.  

Autobusy značky TEMSA používají k přepravě svých zaměstnanců například největší světové technologické společnosti v USA. V budoucnu tam mají vyjet i elektrická vozidla. V USA je oblíbený model TS45. TEMSA pracuje na jeho elektrické verzi, prototyp je v současné době testován v Kalifornii. Výrobce by rád uplatnil své elektrické autobusy na silnicích v různých oblastech, zejména v Silicon Valley.

TEMSA uvádí, že exportovala více než 12 tisíc vozidel do 66 zemí světa. Více než pět tisíc vozidel je na silnicích ve Francii a 1 000 v USA, kde se chce ještě více etablovat. Kromě posílení trhu ve Velké Británii, Itálii a Německu se díky partnerovi PPF a Škoda Transportation soustředí také na rychlý růst ve střední a východní Evropě. Ve spolupráci se Škoda Electric již začala s výrobou elektrobusu Škoda E’City, který jako první získá hlavní město ČR Praha.

Cílem je více než polovinu celkového objemu výroby autobusů nahradit do roku 2025 elektrickými. Podíl exportu elektrických vozidel by měl dosáhnout  přibližně 80 procent. V krátkodobém horizontu plánuje TEMSA výrazně zvýšit produkci autobusů a bez uvedení přesných objemů uvádí dvakrát až třikrát proti loňskému roku. Dnes je kapacita továrny v Adana 4 000 autobusů a 6 000 lehkých nákladních vozidel ročně.


TEMSA: Do roku 2025 více než polovina produkce elektrická
Elektrobus Škoda E'City. Karosérie je od TEMSA. Foto Škoda Electric