Téma  strojků Setright  zaujalo čtenáře BUSportálu.
Setright a kleštičky z DOD ProboTrans 27.9.2008

Opět se ukazuje, jak interaktivní je internet a jak pozorní jsou čtenáři BUSportálu. Další reakce ....
Opět se ukazuje, jak interaktivní je internet a jak pozorní jsou čtenáři BUSportálu. Další reakce ....
Zcela nedávno jsme uveřejnili:
Z historie odbavovacích strojků Setright.
Úplně čerstvě jsme dostali od SPVD odkaz na materiál o dopravě na přehradě Hracholusky, kde je strojek obrazově zachycen.

Na materiál zareagoval Martin Janda:
... právě jsem si přečetl článek o strojcích Setright (autora jsem za něj už pochválil), zaujal mě v něm poslední odstavec:

"Traduje se, že když přijel strojky Setright představovat zástupce výrobce, tak tvrdil, že není způsob, jakým by se daly okrást. Po půl roce používání v ČSSR se údajně na plakátech s tímto sloganem objevila malá poznámka - neplatí pro Československo. Češi prostě dokáží obejít cokoli. "

Neznám přesně způsoby, jakými se ono okrádání provádělo, Zdeněk Sýkora mi tvrdil, že by to vydalo na samostatný článek (takže doufám, že ho časem taky napíše). Já sám jsem slyšel snad jen něco v tom smyslu, že když se dal strojek na noc do mrazáku, ráno pak nějakou dobu neevidoval prodané jízdenky, ale nevím, jestli je to pravda a nebo jen nějaká lidová slovesnost.
Vzpomněl jsem si však na příběh, který mi vyprávěl bývalý kolega Tibor K., který letos na jaře odešel do důchodu. Kolega pocházel z Košic, dlouhá léta jezdil u tamního ČSAD (pouze posledních pět let před důchodem jezdil s trolejbusem tady v Čechách, aby si našetřil na důchod). A ten příběh?
ČSAD zavedlo novou dálkovou linku a na ní jeden pár spojů, ráno tam, odpoledne zpět. Na linku byli už od prvního dne provozu přiděleni nastálo dva řidiči, když byl jeden v práci, druhý měl volno a naopak, dokonce i v době dovolené a nemoci zaskakoval jeden za druhého. Jeden z řidičů měl bratra kdesi "na západě", snad v Německu a ten bratr mu kdysi přivezl dárek, strojek Setright. No a tak páni řidiči vymysleli následující trik: Na linku s sebou brali oba dva strojky, vlastní i firemní. Cestou tam prodávali jízdenky ze svého strojku a tržba šla řidičovi do kapsy, cestou zpět prodávali jízdenky z firemního strojku a tržbu odevzdávali. Bylo to vlastně geniální - cestující jízdenky měli v pořádku, takže revizor by nic neodhalil. Na nějaké dlouhodobě provozované lince by si něco podobného dovolit nemohli, pokud by ze dne na den poklesly tržby na polovinu, bylo by to nápadné. Ale tady šlo o úplně novou linku a řidiči odevzdávali poloviční tržbu už od prvního dne, takže to nebylo nikomu ani trochu podezřelé.
A jak se na to přišlo? Jednoduše. Jednoho krásného dne jeden z řidičů onemocněl, druhý z řidičů byl taky někde mimo, a tak se na lince objevil úplně jiný řidič. Ten jel obě cesty s firemním strojkem, tržba byla najednou dvojnásobná a to bylo podezřelé. A tak se začlo vyšetřovat a na lince začaly jezdit kontroly a sledovat práci řidiče. Zpočátku se zdálo být vše v pořádku, řidič dával jízdenku každému cestujícímu a cena na jízdence odpovídala tomu, co cestující zaplatil. Ale pak někoho z kontrolorů napadlo porovnat číslo strojku vytisknuté na jízdence se seznamem strojků v majetku ČSAD a zjistil, že strojek tohoto čísla v ČSAD není vůbec evidovaný.
A jak to dopadlo? Jak to tak asi v podobných případech bývá. Oba řidiči si několik dalších let za volant nesedli, náhradou za to jim stát nabídl "místo k sezení" v některém z nápravných zařízení.

Další věrný čtenář BUSportálu doplňuje:
Z dnešního hlediska je zajímavé, kam všude se nakonec strojky Setright dostaly. Tradičně se používaly v lodní dopravě v Praze, na Slapech i na Orlíku, ale vydávaly se jím vstupenky třeba do Koněpruských jeskyní nebo na koupaliště Lhota.
Úvaha, co kdysi vedlo ČSAD k nákupu právě této značky, i když jízdenkám Setright chybělo pár důležitých údajů, je také docela zajímavá. Když jsem se podíval na fotografie v článku, napadl mne jeden velmi prostý důvod: jízdenka ze Setrightu je oproti těm dvěma konkurečním značkám v mezích možností hezká.