Duobus Mercedes-Benz na bergenské trolejbusové lince – takovýto obrázek je již nyní historií © Jan Marek
Skandinávská reportáž Jana Marka a Daniela Ditrycha z „Brány norských fjordů"
Skandinávská reportáž Jana Marka a Daniela Ditrycha z „Brány norských fjordů"
Bergen je druhým největším městem Norska, je označován za „Bránu norských fjordů“. Město leží v nádherném místě, mezi kopci a fjordem. Nejlepší vyhlídka na město je z hory Fløyen, kam lze pohodlně dojet pozemní lanovkou Fløybane, jezdící již od roku 1918. Centrum města skýtá mnoho pamětihodností. Jmenovat můžeme např. pevnost Bergenhus či staré dřevěné domy Bryggen, okolo nichž v minulosti jezdily trolejbusy (dnes tam už ani ty dráty nevisí). Elektrické tramvaje vyjely do ulic města v roce 1897, jejich provoz byl však roku 1965 zastaven. Od roku 1993 je v provozu tramvajové muzeum. Trolejbusová doprava byla v Bergenu zahájena 24. února 1950, do dnešních dnů přežila pouze linka č. 2, vedoucí z centra (Strandkaiterminalen) okolo Haukeland Sykehus na Birkelundstoppen. Tato linka je v současnosti jedinou trolejbusovou linkou v Norsku. Základní interval ve školním roce je 10 minut, o prázdninách 15 a o víkendu 20-30 minut. Ve stavu je šest trolejbusů Neoplan N6221 / Kiepe. Ještě v době naší návštěvy jsme se svezli (na elektřinu!) duobusem Mercedes-Benz. Podle nejnovějších zpráv dopravce TIDE tyto duobusy odprodal jako běžné autobusy.
Ve vozovně se nachází historický trolejbus Sunbeam / Munch z roku 1957, v tramvajovém muzeu je jedna Škoda 9Tr, ke které se nám bohužel nepodařilo dostat. Trolejovému vedení je věnována velká péče, všechny výhybky či křížení jsou od české firmy Elektroline. Není vyjímkou vidět na trolejbusové lince autobus, ať už 15ti metrové Citaro, původem snad z Osla, či linkový 15ti metrový autobus. Vozový park autobusů MHD je na skandinávské poměry v tristním stavu, nasazovaná Volva a Scanie jsou daleko za hranicí své životnosti. Obecně bergenská autobusová MHD budí dojem hodně nízkonákladového dopravce. Také informovanost cestujících není nejlepší. Hlášení zastávek neexistuje, zobrazování informací na displejích uvnitř vozidel neexistuje, ani plánky linek MHD neexistují. V Bergenu platí, o co je hezčí město, o to je horší informovanost cestující veřejnosti...
Ale abychom nepsali jenom pesimisticky, čilý stavební ruch panuje na trase budoucí tramvajové trati Bergen – Nesttun. Okolo tramvajového muzea je zavěšeno pár set metrů původních trolejbusových trolejí a položeno pár set metrů kolejí i s trolejemi, patrně pro zkušební jízdy historických vozidel. Postupně je budováno prodloužení historické tramvajové tratě až do centra města.
Ve vozovně se nachází historický trolejbus Sunbeam / Munch z roku 1957, v tramvajovém muzeu je jedna Škoda 9Tr, ke které se nám bohužel nepodařilo dostat. Trolejovému vedení je věnována velká péče, všechny výhybky či křížení jsou od české firmy Elektroline. Není vyjímkou vidět na trolejbusové lince autobus, ať už 15ti metrové Citaro, původem snad z Osla, či linkový 15ti metrový autobus. Vozový park autobusů MHD je na skandinávské poměry v tristním stavu, nasazovaná Volva a Scanie jsou daleko za hranicí své životnosti. Obecně bergenská autobusová MHD budí dojem hodně nízkonákladového dopravce. Také informovanost cestujících není nejlepší. Hlášení zastávek neexistuje, zobrazování informací na displejích uvnitř vozidel neexistuje, ani plánky linek MHD neexistují. V Bergenu platí, o co je hezčí město, o to je horší informovanost cestující veřejnosti...
Ale abychom nepsali jenom pesimisticky, čilý stavební ruch panuje na trase budoucí tramvajové trati Bergen – Nesttun. Okolo tramvajového muzea je zavěšeno pár set metrů původních trolejbusových trolejí a položeno pár set metrů kolejí i s trolejemi, patrně pro zkušební jízdy historických vozidel. Postupně je budováno prodloužení historické tramvajové tratě až do centra města.
Cesta do Skandinávie IX. Norsko: Oslo
Trolejbus Neoplan přijíždí na konečnou Strandkaiterminalen v centru Bergenu © Daniel Ditrych
Trolejbus opouští smyčku Birkelundstoppen na jižním okraji Bergenu © Daniel Ditrych
Autobus Volvo / Arna B10B ve vozovně dopravce TIDE © Jan Marek
Trolejbus Sunbeam / Munch z roku 1957 © Jan Marek
Trolejbus Neoplan v centru města © Jan Marek
Setkání dvou trolejbusů Neoplan na konečné zastávce Birkelundstoppen © Jan Marek
Autobus Volvo / Säffle B10M © Jan Marek
Autobus Scania / Vest Contrast © Jan Marek
Autobus Volvo 8700 LE © Jan Marek
Midibus MAN Lion’s City M na turistické lince s jízdným zdarma, která spojuje pamětihodnosti v širším centru města © Jan Marek
Takovéto zájezdové Volvo 9700 se u dopravce TIDE může objevit nejen na regionální, ale dokonce i na městské lince! © Jan Marek
Trolejbus Neoplan v centru města © Jan Marek
Pozemní lanovka Fløybane © Jan Marek