Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Historický trolejbus Škoda 9Tr a historický trolejbus Škoda 14Tr © Jan Marek

trolejbusové město s tradicí. V bývalé NDR byly v Eberswalde provozovány i trolejbusy české výroby. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Reklama
trolejbusové město s tradicí. V bývalé NDR byly v Eberswalde provozovány i trolejbusy české výroby. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Město Eberswalde se se svými přibližně 40.000 obyvateli nachází cca 30 km od Berlína a jedná se o jedno ze tří německých měst, kde jezdí trolejbusy. První trolejbusy vyjely do ulic města již před více než sto lety - v roce 1901. Ještě téhož roku byl jejich provoz zastaven. Mezi lety 1910 - 1940 spojovala město s nádražím tramvajová trať, od roku 1940 jsou v provozu opět trolejbusy. V současnosti zajišťují provoz na dvou páteřních linkách MHD kloubové vozy, vyrobené rakouskou firmou Gräf&Stift mezi lety 1993 - 1994 a vybavené elektrovýzbrojí Kiepe. Trolejbusová síť je v Eberswalde poměrně rozlehlá, za projetí rozhodně stojí lesní úsek mezi Kleiner Stern a Brandenburgisches Viertel. V minulosti byly v Eberswalde provozovány i trolejbusy české výroby, a to vozy Škoda 9Tr a 14Tr. Od každého z nich se do dnešní doby zachoval jeden exemplář jako historické vozidlo. Zajímavé je, že muzejní „čtrnáctka“ není původní vůz z Eberswalde - jedná se o vůz dodaný do Weimaru, který v pravidelném provozu dojezdil v roce 1995 v Postupimi. Zato všechny tři trolejbusy 14Tr, které v Eberswalde skutečně sloužily, do dnešní doby 3x změnily majitele a stále vozí cestující na Ukrajině a v Kazachstánu. Doplňkovou funkci v MHD Eberswalde mají autobusy. Kromě typických vozů značek MAN a Mercedes tu můžeme potkat i midibusy od britského výrobce Optare.
BUSportál ještě upozorňuje na to, že na rozdíl od trolejbusů v Česku mají trolejbusy v Německu (i jinde) registrační značky a jsou to rovnoprávná silniční vozidla a ne jako u nás vozidla drážní. Právě trolejbus MAN z Eberswalde jsme kdysi použili jako ilustraci do materiálu Co je to trolejbus?

V roce 2005 jsme uveřejnili: Škoda 706 RTO je oblíben i v Německu ... ... aneb "OLDTIMER OMNIBUS SKODA 706 RTO" s vlekem Jelcz společnosti Barnimer Busgesellschaft mbH v Eberswalde.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie I. Německo: Hamburk

Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Lesní úsek trolejbusové trati mezi Kleiner Stern a Brandenburgisches Viertel © Daniel Ditrych
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Trolejbus jede z centra města po Eisenbahnstraße k nádraží a dále na Kleiner Stern © Daniel Ditrych
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Vůz Mercedes-Benz Citaro v příměstské verzi na autobusovém nádraží © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Midibus Optare Solo © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Trolejbus na konečné zastávce Nordend nedaleko vozovny © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Trolejbus přijíždí do zastávky Am Markt v centru města© Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Trolejbus přejíždí most nad vlakovým nádražím © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde,
Eberswalde je jedno z měst, kde stále je možné se setkat se s typickými prvky bývalé NDR… © Jan Marek