Systém Pražské integrované dopravy si připomíná 20 let od svého vzniku

Před 20 lety, 11. ledna 1992, byl položen základ dnešního systému Pražské integrované dopravy.
Reklama
Před 20 lety, 11. ledna 1992, byl položen základ dnešního systému Pražské integrované dopravy.
V Praze, 11. ledna 2012 - Před 20 lety, 11. ledna 1992, byl položen základ dnešního systému Pražské integrované dopravy. Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) zahájil provoz na dvou nových autobusových linkách, které po dlouhé době, kdy zajišťoval dopravu výlučně na území města, vedly za jeho hranice.

Nové spojení získaly obce Hovorčovice (linka 351 od stanice metra Českomoravská) a Ořech (linkou 352 ze Stodůlek), tedy místa, do nichž zajišťovaly dopravu tehdejší podniky ČSAD.

Důležitá byla tarifní opatření. Na obou linkách platil běžný tarif pražské MHD, ale současně začal DPP uznávat předplatní dělnické a žákovské jízdenky ČSAD. Současně začaly recipročně podniky ČSAD ve svých autobusech příměstských linek v úsecích Praha – Hovorčovice a Praha – Ořech uznávat všechny předplatní jízdenky, vydávané Dopravním podnikem hl. města Prahy.

Byl to první, zatím spíš experimentální krok k vytvoření jednotného dopravního systému, na kterém by se podílelo více soukromých dopravců. Tomuto prvnímu, zatím ještě velmi jednoduchému systému integrované dopravy, předcházelo dlouhé jednání, završené dohodou podepsanou 20. prosince 1991 mezi hlavním městem Prahou, tehdejšími okresními úřady Praha-východ a Praha-západ a oběma dotčenými obcemi.

Od 1. října 1992 byly provedeny první integrační kroky i na železnici, kde mezi vybranými pražskými železničními stanicemi a zastávkami začaly i ČSD uznávat předplatní jízdenky DPP. Základem každého integrovaného systému je tarifní integrace všech druhů dopravy, zvláště železnice jako páteře příměstské dopravy. Uznávání pražských „tramvajenek“ ve vlacích odstartovalo další rozšiřování integrace železnice a posléze i autobusové dopravy v okolí Prahy.

Tyto první kroky ve vytváření jednotného tarifního systému v Praze a okolí pak vyvrcholily 1. prosince 1993, kdy zahájila činnost příspěvková organizace ROPID – Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. „V současné době jsou v systému Pražské integrované dopravy zařazeny celkem 3 linky metra, 34 linek tramvají, 30 vlakových linek, 172 městských autobusových linek, 154 příměstských autobusových linek, lanová dráha na Petřín a 5 přívozů,“ uvedl Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPID.

TZ DPP a ROPID
Kromě DPP v PID jsou zařazeni i další autobusoví dopravci:
Dopravci PID se představili 22.3.2010 v Letňanech

Systém Pražské integrované dopravy si připomíná 20 let od svého vzniku
Systém Pražské integrované dopravy si připomíná 20 let od svého vzniku
Systém Pražské integrované dopravy si připomíná 20 let od svého vzniku