Nejinovativnějšími a nejudržitelnějšími autobusy pro rok 2023 je Karsan e-ATA, Iveco Crossway LE Hybrid a Irizar i6S Efficient.
Nejinovativnějšími a nejudržitelnějšími autobusy pro rok 2023 je Karsan e-ATA, Iveco Crossway LE Hybrid a Irizar i6S Efficient.
Mezinárodní porota složená ze sedmi evropských odborných časopisů předala na veletrhu Next Mobility Exhibiton v Miláně 13. října 2022 ceny šestého ročníku pro nejinovativnější a nejudržitelnější autobusy. Z 84 autobusů a autokarů vybrala finalisty a jako nejlepší vybrala pro příští rok: Karsan a jeho e-ATA 12, Iveco Bus a Crossway LE Hybrid CNG a Irizar s i6S Efficient. Ceny převzali Okan Baş, generální ředitel společnosti Karsan; Domenico Nucera, prezident Iveco Bus a Imanol Rego, generální ředitel Irizar Group.
Vítězové a komentáře poroty:
Sustainable Bus Award 2023 Urban: e-ATA 12
e-ATA 12 je středobodem ambiciózní elektrifikační ofenzívy společnosti Karsan. Skupina plně přijala výzvu dekarbonizace městské hromadné dopravy a již nebude investovat prostředky do vývoje autobusů k konvenčním motory. Karsan uvedl na trh celou řadu elektrických vozidel na konci roku 2021 a k předchozím 10-, 12- a 18metrovým přidal šesti a osmi metrové modely (díky kterým je v posledních dvou letech lídrem v mini a midi autobusovém segmentu). Co je zásadní, vozidla jsou založena na platformě postavené od nuly pro elektrické hnací ústrojí a jsou složeny z komponentů od předních světových dodavatelů. Celonízkopodlažní vozidla jsou snadno přístupná. Navíc, míra recyklace komponentů je vyšší než 95 %.
Dalšími finalisty byly Solaris Urbino 9 LE Electric, Mercedes eCitaro G a Volvo 7900 Electric Articulated
Cena Sustainable Bus Award 2023 Intercity: Iveco Crossway LE Hybrid CNG
Na evropském trhu vidíme jasný trend v energetického přechodu ve třídě II: nárůst objemu vozidel na plyn (až +60 % mezi roky 2020 a 2021). Technologie, která byla ještě před několika lety odsunuta do městského perimetru, se nyní stává v meziměstských provozech alternativou k naftě. Iveco Bus, evropský lídr v tomto segmentu, zvyšuje laťku tím, že kombinuje střešní nádrže na CNG s mild hybridním modulem od Voith. Výsledkem je letos představený vůz uplatněný již v řadě výběrových řízení a dostupný na trhu od roku 2023, který představuje spolehlivou a udržitelnou alternativu pro ty, kteří hledají snížení emisí v meziměstském segmentu. Očekává se, že použití této technologie sníží spotřebu paliva o 15 % a celkové náklady na vlastnictví o 5 %. S biopalivem lze dosáhnout až 84% snížení CO2.
Dalšími finalisty byly MAN Lion's Intercity LE, Irizar i4 CNG, Scania Interlink CNG
Sustainable Bus Award 2023 Coach: Irizar i6S Efficient
Snížení spotřeby paliva o 13 procent, aerodynamický koeficient zlepšený o 30 procent, použití kompozitních materiálů pro snížení hmotnosti (asi o 950 kg méně) a integrované technologie prediktivní údržby pro snížení prostojů. Irizar přepracoval svůj i6S s cílem dosáhnout vyšší provozní efektivity, což je zásadní pro sektor, jehož restart je ovlivněn cenovým tlakem způsobeným energetickou krizí. Výsledkem je vozidlo, které kombinuje osvědčenou platformu s řadou detailů, které výrazně zlepšují jeho TCO.
Dalšími finalisty byly Yutong T12E, Neoplan Cityliner a Volvo 9700.
O soutěži a vítězích v minulých letech se můžete dočíst ZDE.