na výroky hejtmana Radko Martínka, který dle svých vyjádření konkurenci na železnici odmítá.
na výroky hejtmana Radko Martínka, který dle svých vyjádření konkurenci na železnici odmítá.
Praha, 4.9.2009 - Kraje získaly pondělním usnesením vlády jistotu zajištění a plného dofinancování regionální železniční dopravy na příštích 10 let. Konečně tak mají možnost využitím konkurenčního prostředí na železničním trhu dosáhnout zásadního zvýšení kvality služeb a snížení ceny za provozování regionálních vlaků.

Se zcela opačným záměrem i však na středeční tiskové konferenci překvapil hejtman Radko Martínek, který dle svých vyjádření konkurenci na železnici odmítá a usiluje o zadání jedinému předem zvolenému dopravci – Českým drahám. Nechce tak využít konkurenčních nabídek s lepšími službami a nižší cenou. Jako důvod k tomuto nestandardnímu kroku uvádí skutečnost, že „nikdo jiný nabídku nedal“. Nedodává však, že dosud žádné služby nepoptával. „Naše společnost reaguje na každý zájem ze strany objednatelů. V poslední době jsme se v České republice zúčastnili dvou výběrových řízení na provoz železniční dopravy, z toho jeden vyhráli a to díky nabídnuté ceně a nasazení nejmodernější kolejové techniky. Společnost Arriva vždy bude prosazovat transparentní výběrové řízení, a proto vyjádření pana Martínka považujeme za účelové a tendenční“, uvádí generální ředitel společnosti Arriva Holding Česká republika Ivan Procházka.

Mluvčí Veolia Transport Ivo Novotný k tomu dodává: „Veolia Transport patří mezi největší světové dopravce a s provozem železnice má již v České republice zkušenosti. V posledních letech jsme také podali několik nabídek na provozování linek s moderním vozovým parkem např. Praha- Turnov- Tanvald, Nymburk-Česká Lípa- Rumburk, Liberec- Ústí n. Labem. Zúčastnili jsme se také výběrových řízení vypsaných na krajské i celostátní úrovni.“

Pokud pan hejtman bude mít zájem o služby konkurenčních dopravců, pak je nutné, aby předem stanovil pravidla, jak bude nabídky vyhodnocovat. Ve standardních podmínkách je nemyslitelné, aby dopravci sdělovali cenu své nabídky před zahájením soutěže.

Hejtman Martínek dále novinářům sdělil, že má „několik posudků, podle kterých kraje nemusí vypisovat výběrové řízení“. Po včerejší schůzce zástupců dopravních společností s vysokými úředníky Ministerstva dopravy včetně ministra je však zřejmé, že je to jinak: „Zástupci ministerstva nás ujistili, že ve svém dopise panu Martínkovi pouze interpretovali podmínky použití zákona o veřejných zakázkách, nekomentovali nutnost zachování transparentního a nediskriminačního procesu při výběru dopravce. To jsou dvě zcela rozdílné věci,“ upřesňuje Jiří Schmidt, obchodní ředitel společnosti Student Agency. Navíc při použití dotací evropských fondů na nákup vozidel je povinnost prokázat transparentní výběr nejlepšího dopravce přímo zakotvena v podmínkách poskytnutí dotace. Nebudeli dodržena, je více než pravděpodobné, že České republika bude ze strany Evropské unie za nedodržení nastavených podmínek tvrdě sankcionována.

TZ Veolia Transport ČR, Arriva Holding ČR, s.r.o. a Student Agency, s.r.o.
ihned.cz: Revoluce na dráze: Čtyřicet let staré vagóny konečně půjdou do šrotu
www.pardubickykraj.cz: Železniční doprava v krajích bez zásadního omezení