SOR Libchavy získal v Bratislavě zakázky na 240 kloubových autobusů
Kloubové autobusy SOR NSG 18 jezdí například v Liberci. Pro Bratislavu budou vyrobeny v typické červené barvě a vybaveny budou info panely BUSE. Ilustrační foto DPMLJ

Po oznámení vítěze zakázky na dodání 110 dieselových kloubových autobusů Dopravní podnik Bratislava (DPB) zveřejnil výsledky soutěže na nákup 130 kloubových autobusů s pohonem na CNG. Nejvýhodnější nabídku opět podala společnost SOR Libchavy. Poslední kloubové CNG autobusy se v pravidelném provozu objevily naposledy před dvěma lety a v současnosti DPB nevypravuje žádné plynové autobusy.

Po oznámení vítěze zakázky na dodání 110 dieselových kloubových autobusů Dopravní podnik Bratislava (DPB) zveřejnil výsledky soutěže na nákup 130 kloubových autobusů s pohonem na CNG. Nejvýhodnější nabídku opět podala společnost SOR Libchavy. Poslední kloubové CNG autobusy se v pravidelném provozu objevily naposledy před dvěma lety a v současnosti DPB nevypravuje žádné plynové autobusy.

Předmětem zakázky je 130 kusů nízkopodlažních třínápravových městských autobusů s CNG pohonem dlouhých 18,75 metru, které odvezou 177 cestujících. Dojezd autobusu je minimálně 500 km. Autobusy budou vybaveny v bratislavském standardu včetně nových povinných bezpečnostních prvků.

Zelený aspekt zadávání zakázek spočívá zejména ve snaze o snížení emisí as tím související ochranu životního prostředí a zlepšení kvality ovzduší v Bratislavě. Nové autobusy s CNG pohonem zároveň mohou přispět ke snížení celkových nákladů na provoz.

Autobusy budou nízkopodlažní, s vyhrazenými místy pro vodící psy a invalidní vozíky včetně plošiny pro nástup s vozíkem. Budou vybaveny akustickými hlásiči a poptávkovými tlačítky s reliéfními nápisy v Braillově písmu.

Do soutěže byly předloženy tři nabídky. Vítězná společnost SOR Libchavy spol. s r.o. uspěla s cenovou nabídkou 56 940 000 Eur bez DPH, což představuje cenu 438 000 Eur za jeden autobus. Další nabídky předložily společnost BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.S. s celkovou cenovou nabídkou 59 345 000 Eur bez DPH a společnost SOLARIS BUS & COACH s celkovou cenovou nabídkou 77 870 000 Eur. Předpokládaná hodnota zakázky byla 64 870 000 Eur. Předmětem vyhodnocení byla také kritéria v souvislosti s provozními náklady na spotřebu energie, provozní náklady na emise a parametry klimatizace pro cestující. Nově budou například garanční prohlídky a servisní úkony klimatizací v rámci záruky realizované dodavatelem.

Výsledkem tendru je rámcová dohoda, na základě které budou zadávány objednávky v závislosti na možnostech financování. Autobusy bude možné objednat po uplynutí zákonných lhůt pro uplatnění revizních postupů. Záměrem DPB je financování nákupu nových autobusů zejména z fondů EU. DPB proto věří, že stát v budoucnu podpoří nákup ekologických CNG autobusů prostřednictvím vypsání celostátní výzvy z Programu Slovensko, případně Plánu obnovy.

DPB ještě soutěží dodavatele kloubových elektrických autobusů.