Solaris získává další zakázku na autobusy s palivovými články
První vodíkový autobus Solaris Urbino 18.75 FC s bateriemi o výkonu 120 kWh jako hlavním poskytovatelem energie pro pohonný systém a palivovými články Ballard 101 kW pro prodloužení dojezdu. Premiéru měl v prosinci 2014 při otevření inovativní linky 109 o délce 10 km na nově vybudovaném terminálu HOCHBAHN pro elektrobusy. Na lince testoval dopravce i další vozidla, Volvo 7900 Plug in Hybrid a Mercedes-Benz Fuel Cell Hybrid. Foto Solaris

Městský dopravce v Hamburku HOCHBAHN objednal 5 vodíkových autobusů Solaris Urbino 12. Vozidla s nulovými emisemi vyjedou do ulic ve druhém čtvrtletí roku 2024.

Městský dopravce v Hamburku HOCHBAHN objednal 5 vodíkových autobusů Solaris Urbino 12. Vozidla s nulovými emisemi vyjedou do ulic ve druhém čtvrtletí roku 2024.

Vodík zůstává strategickou součástí přeměnu vozového parku hamburského městského dopravce Hamburger Hochbahn AG (HOCHBAHN) . Po výběrovém řízení objednal pět autobusů s palivovými články od Solaris. Sériově vyráběné dvanáctimetrové autobusy by měly být dodány v druhé polovině roku 2024 a svou základnu budou mít v depu Hummelsbüttel. Vodík budou čerpat na veřejné vodíkové stanici H2 MOBILITY Germany poblíž letiště.

Solaris Urbino 12 budou poháněny energií získanou z vodíkového palivového článku o výkonu 70 kW. Výrobce udává 350 km dojezd. Na komponenety palivových článků poskytuje Solaris desetiletou záruku. Každý autobus pojme až 70 cestujících, z toho 26 sedících. Řidič bude mít uzavřenou kabinu.

HOCHBAHN získal na nákup dotaci Federálního ministerstva pro digitálizaci a dopravu (BMDV) 80 % dodatečných investičních nákladů v porovnání se srovnatelným dieselovým vozidlem. Kromě jiného HOCHBAHN v rámci tendu přikládal význam udržitelnosti v dodavatelském řetězci. Hodnotily se také palivové články a suroviny na ně použité. Kritérium udržitelnosti mělo v celkovém hodnocení 10 procent, uvádí HOCHBAHN.

Do konce dekády má být celá flotila HOCHBAHN více než 1 100 autobusů převedena na bezemisní pohony. Od roku 2020 dopravce objednává výhradně bezemisně poháněné autobusy. HOCHBAHN má v současné době 145 bateriových autobusů, včetně 35 kloubových. Zatímco zpočátku autobusy ujely na jedno nabití pouhých 150 kilometrů, nejnovější akumulátorové sólo autobusy dosahují kolem 275 kilometrů a kloubové autobusy 230 kilometrů.

HOCHBAHN má s technologií vodíku a palivových článků dlouholeté zkušenosti. Autobusy na palivové články byly poprvé testovány v roce 2014 na lince 109. V současné době má dva bateriové autobusy s palivovými články jako prodlužovači dojezdu.

Technologie palivových článků zůstává pro HOCHBAHN důležitou strategickou možností. S pěti nyní objednanými vozidly budeme poprvé používat sériově vyráběné vodíkové autobusy v každodenním provozu. Jsme velmi rádi, že můžeme na tomto projektu spolupracovat s naším partnerem Solaris“, uvedl Henrik Falk, CEO HOCHBAHN.

Vodíkové aktivity HOCHBAHN jsou součástí mezistátního projektu Norddeutsche Reallabor (NRL) s více než 50 partnery, prostřednictvím kterého testují holistickou transformaci energetického systému a cestu k rychlé dekarbonizaci dopravních aplikací. HOCHBAHN je součástí pracovní skupiny pro mobilitu, jejímž cílem je ukázat, jak je možná mobilita zcela bez emisí s využitím vodíku jako zdroje energie.